본문 바로가기

6 Minute English

BBC Learning English 문법강좌 Is it wrong to eat plants? - 영국 BBC 6분 영어 문법

728x90

 

 

 

BBC Learning English 6 Minute English 문법공부(softca.tistory.com)

이번주 BBC Learning English - 6 Minute English가 다룬 문법 관련 이슈 는 관계대명사(7), 구문(構文)(4), 동사의 시제·모습(3), 낱말·구·마디(2), 분사(2), it(2) 등이였습니다. 그 외에 that, 분열문, 접속사, 명사, 법조동사 등이 각각 1 건씩 다루어졌습니다.

[본문] [05] Many people these days choose not to eat meat, and for vegetarians, eating animals is wrong.
[설명] 『(in) these days』는 부사구입니다. 명사(구)가 부사(구)로 쓰이는 명사의 부사적 용법입니다.

[본문] [06] But what about digging up a carrot, or picking apples from a tree?
[설명] 『what about' ~』은 제안을 하거나 잊고 있던 것을 상기 시킬 때 씁니다. '~는 어때'의 뜻입니다.
[참조 링크]How about? what aboout? 뜻 쉽게 비교

[본문] [11] And even vegetarians need to eat something.
[설명] 『need to eat something』의 「need to」는 '~할 필요가 있다'의 뜻을 갖는 (법)조동사의 기능을 합니다.

[본문] [13] It's true that plants don't have brains or nerves, but according to some scientists, they're much more than passive things rooted in the ground.
[설명] 『It's true that ~』은 「it that」가주어 구문」입니다. 「that종속절」이 진주어입니다. 「it be true that」 구문은 담화표지어로 어떤 논거를 인정할 때 사용합니다.

[본문] [14] Plants can learn and remember, they solve problems, and can even recognise other plants in their 'family'.
[설명] family (동식물 분류상의) 과(科); 어족(語族)

[본문] [15] So, given the amazing things plants do, is it right to eat them?
So, given the amazing things {which/that} plants do, is it right to eat them?
[설명] ⑴ 선행명사 'the amazing things' 뒤에 목적격 관계대명사 which 또는 that이 간추려져 빠져 있습니다.
⑵ 과거분사 given이 전치사로 사용되어 명사 'the amazing things'와 결합하여 부사구를 이룹니다. '놀라게 하는것들을 고려해 볼 때'의 뜻

[본문] [16] That's what we'll be discussing in this programme, and as usual we'll be learning some new useful vocabulary as well.
[설명] 『what we'll be discussing ~』은 what 목적격 관계대명사절로종속절의 문장성분은 보충·어[補語, complement]입니다.

[본문] [18] Anyone who's seen cows grazing knows it's usually animals that eat plants, but some plants have turned the evolutionary tables to eat animals instead.
Anyone who's seen cows grazing knows {that} it's usually animals that eat plants, but some plants have turned the evolutionary tables to eat animals instead.
[설명] ⑴ who's seen =〉 who has seen. who는 한정용법 주격의 관계대명사입니다. 선행명사는 Anyone입니다.
⑵ 『who's seen』 현재완료 시제 구문입니다. 현재까지의 '경험'을 나타냅니다. '~라고 ~한 적이 있다'
⑶ knows 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 간추려졌습니다. 종속절의 문장성분은 목적어입니다.
⑷ 『 it's usually animals that eat plants』은 it that 강조 구문입니다. 원래 문장은 『Usually animals eat plants.』
⑸ 「have turned」는 현재완료 [결과]를 나타냅니다. 동작이 완료되어 그 결과 현재가 어떻게 되었는지를 나타냅니다.

 

 



[본문] [31] Anyone who's had a dog knows that dogs have a much keener sense of smell than humans do, and we're now learning that plants are very responsive to chemicals in their environment.
[설명] ⑴ 『who's had 』의 who는 한정용법 주격의 관계대명사입니다. 선행명사는 'anyone'입니다.
⑵ 『who's had =〉 who has had』는 현재완료 시제 구문입니다. 현재까지의 '경험'을 나타냅니다. '~라고 ~한 적이 있다'

[본문] [33] In fact, Professor Karban says that plants perceive as much as humans and then some - an idiom meaning 'and even more' which is used to emphasise that what you mentioned before was an understatement.
[설명] and then some 그 외에도 더 많은 것들

[본문] [35] Like dogs, plants have a keen sense of smell, which they used to detect chemicals in the air.
[설명] 『which they used to ~』의 which는 계속용법의 관계대명사입니다. 'and that'의 의미입니다. 선행명사는 'a keen sense of smell'입니다.
[참조 Blog 링크]관계대명사의 계속적 용법
[참조 링크]관계대명사 계속적용법 총정리 which 생략 접속사+대명사 and but for though
[참조 링크]Continuative uses of WHO and WHICH

[본문] [41] The plants talked to each other, passing along information about water and air temperature through their roots, like children playing a game where a message is passed on, in a whisper, through a chain of people, becoming distorted in the process.
The plants talked to each other, ⑴passing along information about water and air temperature through their roots, like children playing a game where a message is passed on, in a whisper, through a chain of people, ⑵becoming distorted in the process.
[설명] passing~, becoming 따위의 두 개의 분사구문이 있습니다.

[본문] [43] All this takes brain power, and there's clearly evidence that plants might have some kind of intelligence.
[설명] 『that plants might have ~』종속절은 동격절로, 「evidence」와 동격입니다.

[본문] [44] So, given all of this, is it wrong to eat them?
[설명] ⑴ all of 뒤에는 정관사 또는 소유격이 오고, 단수명사도 복수명사도 올 수 있습니다.
⑵ 과거분사 given이 전치사로 사용되어 명사구 'all of this'와 결합하여 부사구를 이룹니다. '이 모든 것과 관련하여'의 뜻

 

 

 

[본문] [47] It is not in and of itself wrong to eat plants, but we have to do so while keeping in mind the context in which we're doing this.
[설명] ⑴ in and of itself '그것 자체는'의 뜻을 갖는 관용구입니다.
⑵ 『It is not ~ to eat plants』는 「it to 진(眞)·주어」 구문입니다. it는 가짜(假)·주어, 진(眞)·주어는 「to ~」 부정사(구)입니다.
⑶ 한정용법의 관계대명사 which가 전치사 in의 목적어로 사용되었습니다. 선행(명)사는 「the context」입니다.
[참조 링크]목적격관계대명사/전치사+관계대명사
[참조 링크]전치사 that(관계대명사) / comma(,) + that 은 왜 안되나요???

[본문] [49] Are we in fact destroying the entire living being, or just taking certain of its parts such as fruits and leaves that are not essential to it that can actually fall off without doing harm to the whole organism?
[설명] ⑴ 『that are not essential ~』의 that은 관계대명사 입니다. 격은 주격이고, 선행(명)사는 'fruits and leaves'입니다.
⑵ 『that can actually fall off ~』의 that도 주격의 관계대명사입니다. 선생(대명)사는 it입니다. it는 'the entire living being'을 가리키고 있습니다.


pdf 파일은 이곳을 클릭하세요.
https://softca.tistory.com/2365을 클릭하세요.

[Blog Home]

 



이 블로그에는 [BBC 6분 영어와 관련하여 매주 다음과 같은 글들이 게시 됩니다

  • 단어공부(금주 대본에 나온 주요 어휘) https://softca.tistory.com/2366
  • 멀티단어공부(금주 대본에 사용된 멀티단어(구동사, 숙어) 간단 정리) https://softca.tistory.com/2367
  • 독해공부(금주 대본의 문장별 해석(직역) 자료) https://softca.tistory.com/2368
  • 문장별 문법공부(문장별 문법 설명) 이 글입니다
  • 금주의 어휘(금주 대본에 나온 금주의 어휘를 집중적으로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 항목별 문법공부(금주 대본에 나온 문법을 주제별/항목별로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 금주의 구동사(금주 대본에 사용된 구동사 상세 정리) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 금주의 PDF(금주의 PDF 및 기타 다운로드 파일) https://softca.tistory.com/2365

 



아래의 이미지를 클릭하시면 PDF로 된 대본(Script)를 다운받을 수 있습니다.

 



[영어 문장 공부] 자료를 처음 보시는 분은 아래의 링크를 클릭하셔서 「공부법」을 먼저 보시기를 권장 드립니다.
[영어문장공부] 학습법 보기



오디오 듣기

 


 

 

300x250