본문 바로가기

6 Minute English

BBC Learning English 문법강좌 Does climate change make you anxious? - 영국 BBC 6분 영어 문법

728x90

이번주 BBC Learning English - 6 Minute English가 다룬 문법 관련 이슈 는 관계대명사(11), 문장형식(4), 동명사(3), 동사(3), 전치사(3), 접속사(3), it(3), 한정사(2), 분사(2) 등이였습니다. 그 외에 삽입 구문, 의문부사, 의문사, 명사, 문장부호, 형용사, that 등이 각각 1 건씩 다루어졌습니다.

[본문] [05] When we talk about climate change, we usually talk about the effects on the planet, or the economic consequences.
[설명] 『on the planet』의 전치사 on은 '~에 관한, ~에 관하여. 서로 접촉되어 있는'의 의미로 서로 관련되어 있는 관계에 적용됩니다.

[본문] [06] But all the damage being done by climate change is also having an effect on our minds, our mental health.
[설명] ⑴ 『all the damage』의 한정사 all은 관사 the의 앞에 위치합니다. 아룰 전치 한정사라고 합니다.
⑵ 『on our minds』의 전치사 on은 '~에 관한, ~에 관하여. 서로 접촉되어 있는'의 의미로 서로 관련되어 있는 관계에 적용됩니다.

[본문] [08] This worry is leading to mental health problems, not just for the unfortunate people who experience climate events first-hand, but for us all.
[설명] 『not just for ~ but for』는 「not A but B」 구문으로 'A가 아니라 B'이다를 나타냅니다. A는 'just for ~ first-hand', B는 'us all'입니다.

[본문] [09] In this programme, we'll meet one expert who's investigating the link between climate change and mental health problems and hoping to find some solutions.
In this programme, we'll meet one expert who's ①investigating the link between climate change and mental health problems and ②hoping to find some solutions.
[설명] who 관계대명사절은 두 개의 ing가 접속사 and가 술어 부분을 연결합니다. 주어를 공유하고 주어의 관점에 동시성이 있으면 문장은 단문으로 생각합니다.

[본문] [12] The 2021 UK census reported that three quarters of adults in Britain are worried about the impact of climate change, and it's a worry that's shared by the young.
[설명] ⑴ 『The 2021 UK census reported that ~』은 주어가 'The 2021 UK census', 동사가 reported, that 명사절이 목적어인 3형식 문장입니다.
⑵ that's 『that's shared ~』의 that은 관계대명사 입니다. 선행사는 'a worry'이고, 문장성분은 주어입니다.
⑶ 「the young」의 'the + 형용사'는 형용사를 명사화 한 것입니다. 보통 명사의 복수형 또는 추상명사로 취급합니다.

 


[본문] [13] According to a survey by Greenpeace, what percentage of young people worldwide say they feel worried about climate change?
[설명] ⑴ 『what percentage ~』에서 what은 의문 형용사(한정사)로 percentage를 수식(한정) 합니다.
⑵ 『feel worried』의 feel은 2형식 연결동사입니다. 보어는 feel worried입니다.
[참조 링크]의문사 who, whose, what, which
[참조 링크]What Are Interrogative Adjectives? (with Examples)
[참조 링크]연결동사 Linking Verb

[본문] [18] The expert I mentioned earlier who's investigating this problem is Dr Gesche Huebner, senior researcher at University College London.
[설명] ⑴ 『I mentioned earlier』은삽입절입니다. 실제로는 주절에 해당하는 문장입니다.
⑵ 『who's investigating ~』의 who는 제한적용법 주격의 관계대명사입니다. 선행사는 'The expert'입니다.


[본문] [19] Here Dr Huebner explains to BBC World Service programme, The Climate Question, what she's been finding out.
[설명] ⑴ 『explains to BBC ~』은 「동사+목적어+to+간접목적어(여격)」 구문으로 4형식의 간접목적어를 3형식의 「to+목적어」로 구현한 구문입니다. what 관계대명사절이 목적어입니다.
⑵ 『what she's been ~』은 관계대명사 what 명사절입니다. 격은 목적격이고 절의 문장성분은 목적어입니다.

[본문] [20] I think we have very clear evidence that, for example, hot temperatures - heat waves - are leading to an increased risk of suicide and also other adverse mental health effects.
I think {that} we have very clear evidence / that, for example, hot temperatures - heat waves - are leading to an increased risk of suicide and also other adverse mental health effects.
[설명] ⑴ 본문은 주어가 I, 동사가 think, that 명사절이 목적어인 3형식 문장인데 명사절을 이끄는 that이 생략되어 있습니다.
⑵ that 『that are leading ~』의 that은 관계대명사 입니다. 격은 주격이고, 선행사는 'clear evidence'입니다. 「for example, hot temperatures - heat waves」은 삽입구입니다.

[본문] [21] We also have pretty good evidence that, for example, experiencing a natural disaster - storms, flooding - are linked to negative mental health outcomes such as post-traumatic stress disorder or other anxiety issues.
[설명] ⑴ 『that, for example, experiencing ~」의 that은 동격의 that입니다. that 절이 'good evidence'와 동격입니다.
⑵ 『experiencing ~』은 동명사(구)입니다. 문장성분은 주어입니다.

[본문] [23] But according to Dr Huebner, even people without direct experience can suffer anxiety issues about what the future holds for our planet.
[설명] 『what the future holds ~』는 what 목적격 관계대명사절로 절의 문장성분은 전치사 about의 목적어입니다.

[본문] [24] This is known as climate anxiety, sometimes called climate doom - a low-level feeling of nervousness or worry about the consequences of climate change.
[설명] 「a low-level feeling」과 「of nervousness or worry」는 동격관계입니다. 이를 동격의 of라고 합니다. ~라는, ~와(과) 같은
[참조 링크]해석의 기술 for 독해, 동격 명사 + of ~ing

[본문] [25] These mental disorders are different in terms of how intense they feel, but Dr Huebner describes them both as adverse - having a harmful or negative effect.
[설명] ⑴ 『how intense ~』는 의문부사 how 문입니다. how는 [wh- 질문] 형태의 직접의문문을 만들거나 간접의문 형태의 명사절을 이끕니다.
⑵ 『feel intense』의 feel은 2형식 문장을 만드는 「be 동사 유형(상태 유지)」의 연결동사 입니다.
[참조 링크]의문사 how
[참조 링크][독해실력 - HOW] 의문사? 간접의문문? 관계사? 접속사? How 완전 정복

[본문] [26] In all this doom and gloom, it's easy to forget that many of the things which are good for fighting climate change are also good for mental health.
[설명] ⑴ 『all this doom and gloom』의 한정사 all은 중치 한정사 this의 앞에 위치합니다. 아룰 전치 한정사라고 합니다.
⑵ 『it's easy to forget ~』는 「it to 가주어」 구문입니다. 진주어는 「to forget that ~」 부정사(구)입니다.
⑶ 『which are good ~』의 which는 주격의 관계대명사입니다. 선행사 'the things'를 수식하는 제한적 용법입니다.

[본문] [27] Here's Dr Huebner again, talking with BBC World Service's, The Climate Question, this time focussing on positive things which can be done to help.
[설명] ⑴ 두 개의 분사구문이 연결되어 있습니다.
⑵ 『talking with ~』는 주로 and로 연결된 등위문을 분사구문으로 만든 것으로 연속된 동작이나 상황을 나타냅니다.
⑶ 『focussing on ~』은 '~하면서'의 뜻을 나타내는 분사구문입니다. 부대 상황(주절과 동시 상황)을 표현합니다.,

[본문] [28] For example, if we get fossil fuel vehicles off the road we can improve the air quality, and we know that per se can be good for mental health.
For example, if we get fossil fuel vehicles off the road we can improve the air quality, and we know {that} that per se can be good for mental health.
[설명] know 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 생략되었습니다. 명사절의 문장 성분은 목적어입니다.
★ per se (라틴어 구) 그 자체로

[본문] [29] If we change our road infrastructure to enable more walking and cycling, again we have fewer… fossil fuel being burned but also, we know that walking and cycling are very good for mental health.
[설명] 『have fewer… fossil fuel being burned』는 have 5형식 문장입니다. 목적어가 「fewer… fossil fuel」, 목적어 보어가 「being burned」입니다.
[참조 링크]사역동사 종류 / 지각동사 종류 ( 개념 및 예문 )
[참조 링크]사역동사 + 동사원형 정리 - make, have, let

[본문] [33] Dr Huebner also recommends more urban greenspaces - open areas for parks, plants and wildlife which are built into the design of towns and cities.
[설명] ⑴ 대시(줄표)는 동격 관계를 나타냅니다. 「urban greenspaces」와 「open areas」는 동격입니다. 대시가 '(관계)대명사+be동사'의 기능을 합니다.
⑵ 『which are built into ~』의 which는 주격의 관계대명사입니다. 선행사 'open areas'를 수식하는 제한적 용법입니다.
★ build into …의 일부로 짜 넣다;

 


[본문] [34] With creative thinking like this, it may still be possible for today's young people to have a planet worth living for.
[설명] iit to 가주어 구문으로 진주어인 『to have a planet ~』 구문의 의마상 주어는 for의 목적어인 'today's young people'입니다.

[본문] [35] Speaking of which, Sam, it's time to reveal the answer to my question.
[설명] ⑴ 『Speaking of which,』의 which가 앞의 문장의 내용을 선행사로 받는 계속적 용법의 관계대명사 기능을 합니다. '그리고 그것은'의 의미를 갖습니다.
⑵ 『it's time to ~』은 「it to 가주어」 구문입니다. 진주어는 「to ~」 부정사(구)입니다.

[본문] [36] Yes, you asked what percentage of young people worldwide report feeling anxious about climate change.
[설명] ⑴ 『feeling anxious』는 동명사(구)입니다. 문장성분은 주어입니다. 동사의 성질을 갖고 있어 anxious를 보어로 취하고 있습니다.
⑵ 『feeling anxious』의 feel은 2형식 문장을 만드는 「be 동사 유형(상태 유지)」의 연결동사 입니다.

[본문] [40] It's a high percentage which is not surprising considering that it's future generations who will live with the consequences of what we do, or fail to do, today.
[설명] ⑴ 『which is not surprising ~』의 which는 주격의 관계대명사입니다. 선행사 'a high percentage'를 수식하는 제한적 용법입니다.
⑵ 『considering that it's future ~』의 「considering that」은 that 접속사구입니다. considering이 that과 결합하여 '~에 관련하여' 라는 뜻을 갖는 접속사가 되었습니다.
⑶ 『who will live ~』의 who는 제한적용법 주격의 관계대명사입니다. 선행사는 'future generations'입니다.
⑷ 『what we do, or fail to do, today』는 관계대명사 what 명사절입니다. 격은 목적격이고 절의 문장성분은 목적어입니다.


pdf 파일은 이곳을 클릭하세요.
https://softca.tistory.com/1919을 클릭하세요.

[Blog Home]

 



이 블로그에는 [BBC 6분 영어와 관련하여 매주 다음과 같은 글들이 게시 됩니다

  • 단어공부(금주 대본에 나온 주요 어휘) https://softca.tistory.com/1920
  • 멀티단어공부(금주 대본에 사용된 멀티단어(구동사, 숙어) 간단 정리) https://softca.tistory.com/1921
  • 독해공부(금주 대본의 문장별 해석(직역) 자료) https://softca.tistory.com/1922
  • 문장별 문법공부(문장별 문법 설명) 이 글입니다
  • 금주의 어휘(금주 대본에 나온 금주의 어휘를 집중적으로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 항목별 문법공부(금주 대본에 나온 문법을 주제별/항목별로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 금주의 구동사(금주 대본에 사용된 구동사 상세 정리) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 금주의 PDF(금주의 PDF 및 기타 다운로드 파일) https://softca.tistory.com/1919

 



아래의 이미지를 클릭하시면 PDF로 된 대본(Script)를 다운받을 수 있습니다.

 



[영어 문장 공부] 자료를 처음 보시는 분은 아래의 링크를 클릭하셔서 「공부법」을 먼저 보시기를 권장 드립니다.
[영어문장공부] 학습법 보기



오디오 듣기

 


 

 

300x250