본문 바로가기

6 Minute English

BBC Learning English 문법강좌 Preserving traditional recipes - 영국 BBC 6분 영어 문법

728x90


이번주 BBC Learning English - 6 Minute English가 다룬 문법 관련 이슈 는 관계대명사(5), 접속사(5), 동명사(4), 부정사(3), 분사(3), 의문부사(3), 문장 부호(3), 서법조동사(3), it(3), 시제(2), 전치사(2), 명사(2) 등이였습니다. 그 외에 관계부사, 단어/구/절, 비교 구문, 삽입 구문, 형용사, 문장 형식, that 등이 각각 1 건씩 다루어졌습니다.

[본문] [05] Now, all over the world people love to eat, and most of us have favourite food we like to cook.
Now, all over the world people love to eat, and most of us have favourite food {which/that} we like to cook.
[설명] ⑴ 『love to eat, like to cook』 구문은 「동사+to부정사」 구문으로 (to)부정사는 명사적 용법으로 사용되어 목적어가 됩니다.
⑵ 선행사 'food 뒤에 목적격 관계대명사 which 또는 that이 생략되어 있습니다.

 

 

 


[본문] [06] Often, this involves a recipe - that's written down instructions explaining how you combine the different items of food you are going to cook - the ingredients - into a meal.
Often, this involves a recipe - that's written down instructions explaining how you combine the different items of food {which/that} you are going to cook - the ingredients - into a meal.
[설명] ⑴ 처음의 대시(줄표)는 부연설명을 나타냅니다. 대시 이후의 내용은 「a recipe」를 부연설명합니다.
⑵ 『how ~』는 how 관계부사절입니다. '~하는 방식(법)'이라는 의미의 명사절로 문장성분은 목적어입니다.
⑶ 선행사 food 뒤에 목적격 관계대명사 which 또는 that이 생략되어 있습니다. 선행사는 'the different items of food'
⑷ 대시(줄표)는 동격 관계를 나타냅니다. 「the different items of food」와 「the ingredients」가 동격입니다.
문장 구조 분석 코너 참조 바랍니다.

[본문] [07] My favourite recipe is for bangers and mash - a cheap and popular British meal made of sausage and mashed potato.
[설명] ⑴ 「for bangers and mash」는 명사적 용법으로 사용되는 전치사명사구입니다. 문장성분은 보어입니다.
⑵ 『made of ~』는 과거분사로 'popular British meal'을 후위수식합니다. 분사 앞에 '주격관계대명사와 be 동사'가 생략되어 있다고 생각할 수 있습니다.
[참조 링크]전치사구(전치사+명사) 간단 정리!
[참조 링크]부사적 주어 vs 전치사명사구(전치사구)의 명사구 용법

[본문] [08] Cooking is a big part of our lives, something pleasurable we do with others, and a way of discovering the flavours and tastes of other cultures.
Cooking is ①a big part of our lives, ②something pleasurable {which/that} we do with others, and ③a way of discovering the flavours and tastes of other cultures.
[설명] ⑴ 문장 요소를 「A, B and C 방식」으로 연결하고 있습니다. A는 a big part B는 something, C는 a way입니다.
⑵ 선행사 something 뒤에 목적격 관계대명사 which 또는 that이 생략되어 있습니다.
⑶ 「something pleasurable」 등과 같이 thing으로 끝나는 대명사'를 수식하는 형용사는 뒤에서 수식합니다.
⑷ 『discovering ~』은 동명사(구)입니다. 전치사 of의 목적어입니다.


[본문] [09] In this programme, we'll be doing just that - discovering the food culture of Ghana in west Africa, and hearing about one woman's quest to preserve her country's traditional recipes.
[설명] ⑴ 대시(줄표)는 동격을 나타냅니다. 대시 이후의 내용은 that과 동격입니다.
⑵ 『discovering ~, hearing ~』은 동명사(구)입니다. 문장성분은 목적어입니다.

[본문] [13] It's easy to understand why mashed potato is called 'mash' - but how did sausages come to be known as 'bangers'?
[설명] ⑴ 『It's easy to ~』는 「it to 가주어」 구문입니다. 진주어는 「to understand~」 부정사(구)입니다.
⑵ 『why ~』는 의문사 why 명사절입니다. 이 어구는 선행사 'the reason'이 생략된 관계부사절로 볼 수도 있습니다.

[본문] [16] b) because sausage-making machines used to make a banging noise?
[설명] 서법조동사 used to는 '습관적 동작'을 나타냅니다.

[본문] [18] I think it's a) - 'bang' is an old-fashioned word for pork.
I think {that} it's a) - 'bang' is an old-fashioned word for pork.
[설명] think 뒤에 접속사 that이 생략되었습니다.

[본문] [20] Food writer, Abena Offeh-Gyimah, was born in Ghana but moved to Canada as a child.
[설명] ★ as a child 어릴 때

[본문] [21] After school she would go for burgers and fries with friends, before heading home to eat traditional Ghanaian food with her family, food cooked with ingredients like dawadawa, a spice made from roasting locust beans, and fufu.
[설명] ⑴ after는 전치사입니다. 무관사를 쓰면 해당 명사의 본질과 관련된 관용어를 만듭니다. ' 방과 후의, 방과 후에'의 의미를 갖습니다.
⑵ 서법조동사 would는 습관적인 행동이나 규칙적인 행동을 표현합니다.
★ go for ' ~을 좋아[선호]하다'
문장 구조 분석 코너 참조 바랍니다.

[본문] [22] Her mother's cooking gave Abena a love of traditional recipes - so much so that five years ago, she moved back to Ghana to rediscover her country's food culture.
[설명] ⑴ 본문은 give 4형식 문장입니다. 간접목적어는 Abena이고 직접목적어는 'a love of traditional recipes'입니다.
⑵ 「five years ago」 ago는 시간을 나타내는 어구 뒤에 씁니다.
★ so much so that '매우 그러하므로 …하다'

[본문] [23] But when she arrived, Abena was surprised how much things had changed.
[설명] ⑴ 『had changed』는 과거완료의 결과 구문입니다. 과거의 특정 어떤 시점까지 동작이 완료되어 그 결과가 그 시점까지 어떻게 되었는지를 나타냅니다.
⑵ how much/many는 명사와 결합하여 의문문을 만듭니다.
[참조 링크]How much? - How many?
[참조 링크]How much 와 How many 용법과 예 - 쭈비니부

 


[본문] [24] Many traditional spices and ingredients were no longer being used, and it was more common to see tomato ketchup than Ghanaian chipotle sauce.
[설명] ⑴ 『it was more common to see ~』 절은 It to 가주어구문입니다. 진주어는 「to see ~」입니다.
⑵ 『it was more common 』 절은 비교급입니다.

[본문] [25] Here Abena describes how her grandparents used to cook in the old days, to BBC World Service programme, The Food Chain.
[설명] how 명사절은 관계부사절로 볼 수도 있습니다.

[본문] [26] So, they would actually cook the yam, they would cook the plantain, and they would use, you know, the mortar and pestle to actually pound it, you know.
[설명] ⑴ 서법조동사 would는 습관적인 행동이나 규칙적인 행동을 표현합니다.
⑵ 세개의 문장이 「A, B and C 방식」으로 연결하고 있습니다.
★ yam 얌, 참마(열대 뿌리채소의 하나)
★ plantain 플랜테인(채소처럼 요리해서 먹는, 바나나 비슷한 열매)
★ mortar 막자사발(을 갈아서 가루로 만드는 데 쓰는, 사기나 유리로 만든 그릇), 유발(을 갈아서 가루로 만드는 데 쓰는, 사기나 유리로 만든 그릇)
★ pestle 막자(덩어리 약을 갈아 가루로 만드는 데 쓰는, 유리나 사기로 만든 작은 방망이), 공이, 절굿공이

[본문] [29] That communal experience of cutting the yam and cutting the plantain and cooking it.
[설명] 본문은 A and B and C 등의 방식으로 연결하고 있습니다. 강조할 때 이 방식으로 연결합니다.

[본문] [30] Abena's grandparents made fufu the traditional way, using ingredients like yam and green bananas called plantains.
[설명] ⑴ 「the traditional way」는 부사구입니다. 명사의 부사적 용법입니다.
⑵ 본문운 3형식 문장입니다. 5형식 문장이 아닙니다.
⑶ 『using ~』은 현재분사 구문으로 'way를 후위수식합니다. 분사 앞에 「주격관계대명사와 be 동사」가 생략되어 있다고 생각할 수 있습니다.
⑷ 『called ~』는 과거분사로 'green bananas'를 후위수식합니다. 분사 앞에 '주격관계대명사와 be 동사'가 생략되어 있다고 생각할 수 있습니다.

[본문] [31] These were placed in a mortar and pestle - cooking equipment made of a bowl - the mortar - and a heavy stone - the pestle - which is used to grind ingredients together.
[설명] ⑴ 『cooking ~ the pestle』는 삽입구입니다. 삽입어구 제외해도 문맥에 영향이 없으므로 복잡한 문장일 경우 일단 제외하고 문맥을 볼 수도 있습니다.
⑵ 『which is used ~』의 which는 관계대명사입니다. 격은 주격입니다. 선행사 'a mortar and pestle'를 수식하는 제한적 용법입니다.
★ cooking (형용사' '조리용의'
문장 구조 분석 코너 참조 바랍니다.

[본문] [33] But nowadays many people buy ready-made flour and cook fufu the modern way, on a stove.
[설명] 「the modern way」는 부사구입니다. 명사의 부사적 용법입니다.

[본문] [34] For Abena, this represented an unwelcome departure from ancestral ways of cooking, and she decided that something had to be done.
[설명] ★ represent '(상징물로) 나타내다, 상징하다, (특히 그림으로) 보여주다[제시하다]'depict

[본문] [36] Abena was so taken aback about the loss of know-how about Ghana's traditional recipes and ingredients in the towns and cities, that she decided she had to do something, and set off to rural areas on a fact-finding tour.
Abena was so taken aback about the loss of know-how about ①Ghana's traditional recipes and ②ingredients in the towns and cities, that she decided {that} she had to ①do something, and ②set off to rural areas on a fact-finding tour.
[설명] ⑴ 본문은 so that구문으로 '결과'의 의미를 나타냅니다.
⑵ about가 두 개의 목적어 '①Ghana's traditional recipes'와 '②ingredients ~'를 취합니다.
⑶ 「she had to」에 두개의 부정사 do와 set off가 to 공유 방식으로 연결되어 있습니다.
⑷ had to의 to에 두개의 부정사 ①do something과 ②set off to ~가 연결되어 있습니다.
★ take aback '~를 깜짝 놀라게 하다'
★ set off 출발하다

[본문] [37] We travelled across the Accra East region in Ghana, just to document indigenous dishes, and to ask 'what are people eating now?', and learning that a lot of dishes are lost.
We travelled across the Accra East region in Ghana, just ①to document indigenous dishes, and ②to ask 'what are people eating now?', and ③learning that a lot of dishes are lost.
[설명] ⑴ 세개의 부사구가 「A, B and C 방식」으로 연결하고 있습니다.
⑵ A to document indigenous dishes '토착의 음식들을 문서화하기 위해', B to ask 'what are people eating now' '지금 먹고 있는 것이 무엇인지를 질문하기 위해', C learning that a lot of dishes are lost '많은 음식들이 사라진다는 것을 배우면서'
⑶ 『to document ~, to ask ~』는 to부정사의 부사적용법(목적)입니다. '~하기 위하여'의 의미를 나타냅니다.
⑷ 「learning ~」 '배우면서' V-ing의 부사적 용법(분사구문)입니다.

 

 



[본문] [39] Traditionally, recipes were passed down orally from mother to daughter, instead of being written down, so a generation of young Ghanaians were losing cooking know-how - the practical skills and knowledge of how to do something.
[설명] ★ cooking (형용사) 요리용의
★ passed down '~을 물려주다[전해주다]'

[본문] [40] Abena travelled around Ghana to document traditional recipes - to record information about them by writing them down, or taking photos, before they were lost forever.
[설명] ★ write down (특히 기억하거나 기록하기 위해) ~을 적다

[본문] [41] If her story has inspired you to find out about your own country's traditional recipes, or discover more about Ghanaian cooking, you can read more on Abena's website, Living the Ancestral Way.
If her story has inspired you to ① find out about your own country's traditional recipes, or ②discover more about Ghanaian cooking, you can read more on Abena's website, Living the Ancestral Way.
[설명] ⑴ 『has inspired』은 현재완료 시제입니다. 현재까지의 '경험'을 나타냅니다. '~라고 ~한 적이 있다'
⑵ 두개의 to부정사 find와 dicscover가 to를 공유하며 접속사 and/or'로 연결되어 있습니다.

[본문] [42] And after all this talk of traditional Ghanaian food, it's time for your question about a traditional British recipe, bangers and mash - or sausage and mashed potato.
[설명] ⑴ 'it's time ~' 날씨, 시간, 거리, 명암 등을 나타내는 문장에서 주어 it는 해석하지 않습니다.

[본문] [46] The name 'banger' started in World War One, when meat shortages resulted in sausages being made using water, that caused them to explode, going 'bang!', when cooked.
[설명] ⑴ 'meat shortages' 주어 'resulted in'이 동사, 「sausages being made using water」이 동명사구 목적어인 3형식 문장입니다.
⑵ sausages는 동명사구 「being made using water」의 의미상 주어입니다. 소유격 대신 목적격 명사가 사용되고 있습니다.'

[본문] [47] Well, that's certainly one way to spice up your cooking!
[설명] ★ spice up '양념치다

[본문] [48] OK, let's recap the rest of the vocabulary, starting with mortar and pestle - a bowl and a heavy stone which is used to grind ingredients together.
[설명] 『which is used ~』의 which는 주격 관계대명사입니다. 선행사 'a heavy stone'을 수식하는 제한적 용법입니다.


pdf 파일은 이곳을 클릭하세요.
https://softca.tistory.com/1719을 클릭하세요.

[Blog Home]

 



이 블로그에는 [BBC 6분 영어와 관련하여 매주 다음과 같은 글들이 게시 됩니다

  • 단어공부(금주 대본에 나온 주요 어휘) https://softca.tistory.com/1720
  • 멀티단어공부(금주 대본에 사용된 멀티단어(구동사, 숙어) 간단 정리) https://softca.tistory.com/1721
  • 독해공부(금주 대본의 문장별 해석(직역) 자료) https://softca.tistory.com/1722
  • 문장별 문법공부(문장별 문법 설명) 이 글입니다
  • 금주의 어휘(금주 대본에 나온 금주의 어휘를 집중적으로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 항목별 문법공부(금주 대본에 나온 문법을 주제별/항목별로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 금주의 구동사(금주 대본에 사용된 구동사 상세 정리) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 금주의 PDF(금주의 PDF 및 기타 다운로드 파일) https://softca.tistory.com/1719

 



아래의 이미지를 클릭하시면 PDF로 된 대본(Script)를 다운받을 수 있습니다.

 



[영어 문장 공부] 자료를 처음 보시는 분은 아래의 링크를 클릭하셔서 「공부법」을 먼저 보시기를 권장 드립니다.
[영어문장공부] 학습법 보기



오디오 듣기

 


 

 

300x250