본문 바로가기

6 Minute English

BBC Learning English 문법강좌 The Manhattan Project - 영국 BBC 6분 영어 문법

728x90

 

이번주 BBC Learning English - 6 Minute English가 다룬 문법 관련 이슈 는 관계대명사(7), 분사(6), 시제(4), it(4), that(2), 접속사(2), 한정사(2), 의문사(2), 비교 구문(2), 동사(2), 부정사(2) 등이였습니다. 그 외에 관계부사, 단어/구/절, 서법조동사, 전치사, 형용사, as, 감탄문 등이 각각 1 건씩 다루어졌습니다.

 

 


[본문] [05] On August the sixth 1945, the US aircraft, Enola Gay, dropped an atomic bomb on the city of Hiroshima, instantly killing 70,000 people.
[설명] 「killing ~」은 주로 and로 연결된 등위문을 분사구문으로 만든 것으로 연속된 동작이나 상황을 나타냅니다.

 

 

 


[본문] [07] Many believe the bombings quickened the end of the Second World War.
Many believe {that} the bombings quickened the end of the Second World War.
[설명] ⑴ believe 뒤에 접속사 that이 생략되었습니다.
⑵ 『Many believe ~』의 many는 한정사입니다. 한정사는 수식하는 명사가 생략되명 대명사 기능을 합니다.

[본문] [08] But it came at a terrible human cost, which some have called a crime against humanity.
[설명] ⑴ 『which some have ~』의 which는 관계대명사입니다. 계속적 용법입니다. 'and that'의 의미입니다.
⑵ 『have called』는 현재완료 시제입니다. 현재까지의 '계속되는 상황'을 나타냅니다.
⑶ 한정사 some이 대명사의 기능을 합니다.
★ come at (문제에) 접근하다[생각하다], …에게 덤벼들다
★ came at a terrible human cost '수없이 많은 사람이 죽었다'
[참조 링크]관계대명사 계속적용법 총정리 which 생략 접속사+대명사 and but for though

[본문] [09] The invention of the atomic bomb, which resulted from the cooperation between the US military and some of the world's leading scientific minds, was known as The Manhattan Project.
[설명] 『which resulted from ~』의 which는 주격의 비제한적 관계대명사입니다. 선행사는 bomb입니다. 비제한적 용법이란 선행사에 추가 정보를 제공하는 용법으로 콤마롤 둘러싼 삽입절의 형태를 갖습니다.
[참조 링크]비제한적 용법의 관계사(관계대명사, 관계부사) 용법 실전 예문 - BBC Learning English

[본문] [10] In this programme we'll take a look into the science and the politics of The Manhattan Project, and as usual, we'll learn some new vocabulary as well.
[설명] 『take a look』은 take 디렉시컬 동사 구문입니다. '살펴보다'의 뜻을 갖습니다.
[참조 링크][영문법 용어의 이해(5)] 동사(5) - 디렉시칼 동사(De-lexical verb)와 동작명사 그리고 동사구

[본문] [11] Even before World War Two, scientists had known about the potential energy inside uranium, the heaviest metal in the periodic table - a diagram which groups the chemical elements into rows and columns according to their atomic number and symbol.
[설명] ⑴ 『had known 』는 과거완료 계속 시제입니다. 과거의 어떤 시점까지 계속된 상태나 동작을 표현합니다.
⑵ 『which groups ~』의 which는 주격 관계대명사입니다. 선행사 'a diagram를 수식하는 제한적 용법입니다.
★ periodic table 주기율표

[본문] [12] The challenge for science was learning how to unleash this potential energy in a controlled way.
The challenge for science was learning how to this potential energy in a controlled way.
[설명] 『how to unleash 』는 「how+to부정사」 구문으로 명사구의 기능을 합니다.

[본문] [13] We'll hear more soon, but first I have a question for you, Rob.
[설명] 『have a question』은 have 디렉시컬 동사 구문입니다. '질문하다'라는 뜻입니다.
[참조 링크][영문법 용어의 이해(5)] 동사(5) - 디렉시칼 동사(De-lexical verb)와 동작명사 그리고 동사구

[본문] [20] In 1938 the discovery was made that if you use uranium, the atoms of uranium, which are the heaviest that occur naturally in the periodic table, they're very fragile… and the discovery was that if you just almost touched them with a single neutron, that's a nuclear particle, the uranium was like a drop of water, it would just break apart, split in two… and this action of splitting the uranium has become known as fission.
[설명]
문장 구조 분석 코너 참조 바랍니다.

[본문] [22] In 1938, it was discovered that when nuclear particles called neutrons were fired at uranium atoms, they would split, or break in two.
[설명] ⑴ 「it be+형용사 that 가주어 구문」입니다. 「that 절」이 진주어입니다.
⑵ 『called ~』는 과거분사로 'nuclear particles'를 후위수식합니다. 분사 앞에 '주격관계대명사와 be 동사'가 생략되어 있다고 생각할 수 있습니다.
★fire (엔진이) 발화[점화]되다, (총이) 발사되다

 


[본문] [26] These new neutrons were freed to hit more uranium, creating four neutrons, which in turn were freed and created eight, then sixteen and so on, making what's known as a chemical chain reaction.
[설명] ⑴ 『 to hit』는 to부정사의 부사적 용법(결과) 입니다. '결과적으로 다격했다'
⑵ 「creating ~」과 『making ~」은 주로 and로 연결된 등위문을 분사구문으로 만든 것으로 연속된 동작이나 상황을 나타냅니다. '그리고 나서 ~를 만들었습니다. '
⑶ 『which in turn ~』의 which는 계속적 용법의 관계대명사입니다. 'and that'의 의미입니다.
⑷ 『in turn』은 무관사 전치사명사구로 ''이란 뜻의 관용적 표현입니다.
⑸ 『what's known ~』은 what 주격 관계대명사절입니다. 절의 문장성분은 'making의 목적어'입니다.
[참조 링크]관계대명사 계속적용법 총정리 which 생략 접속사+대명사 and but for though

[본문] [27] In everyday English, a chain reaction is a series of events where each event becomes the cause of the next.
[설명] 『where each event ~』의 where는 관계부사입니다, 선행사는 events입니다.

[본문] [28] The politics behind the development of the atomic bomb was no less complex than the science.
[설명] 『A no less 원급 than B』 구문으로 '마찬가지로, 못지 않게'의 의미를 갖습니다. A는 'the atomic bomb', B는 'the atomic bomb', 원급은 complex 입니다.

[본문] [29] In the same year that Hitler invaded Poland, two Jewish scientists exiled from Nazi Germany - Rudolf Peierls, and Otto Frish - first realised uranium's power as a weapon of war.
[설명] 『exiled ~』는 과거분사로 'two Jewish scientists'를 후위수식합니다. 분사 앞에 '주격관계대명사와 be 동사'가 생략되어 있다고 생각할 수 있습니다.

[본문] [30] Listen as Professor Frank Close takes up the story for BBC Radio 4 programme, In Our Time:
[설명] ⑴ 『as Professor Frank ~』의 as는 that과 같이 명사절을 인도하는 접속사입니다. 문장성분은 목적어입니다.
★ take up (남이 끝내지 못한·오랫동안 언급되지 않던) ~을 계속하다

[본문] [31] Having had the idea and the shock of the discovery, you immediately then think, 'maybe scientists in Germany have already had the same idea and come to the same conclusions - could Hitler already be building such a weapon?'
Having had the idea and the shock of the discovery, you immediately then think, 'maybe scientists in Germany have already ①had the same idea and ②come to the same conclusions - could Hitler already be building such a weapon?'
[설명] ⑴ 『Having ~』은 이유 또는 조건을 나타내는 분사구문입니다.
⑵ 「have had」는 현재완료 결과를 나타냅니다. 동작이 완료되어 그 결과 현재가 어떻게 되었는지를 나타냅니다.
⑶ 현재완료를 만드는 have에 두 개의 술부 had와 come이 and로 연결되어 있습니다.
⑷ 서법조동사 could가 전형적인 행동이나 흔히 발생하는 일을 가능성 면에서 언급할 때 쓰입니다.
★ build 만들어 내다, 창조[개발]하다

[본문] [32] And in their memorandum which they wrote and reached the British government they said it's conceivable that Germany is in fact developing this weapon, and the only defence against it is to have one yourself.
And in their memorandum which they wrote and reached the British government they said {that} it's conceivable that Germany is in fact developing this weapon, and the only defence against it is to have one yourself.
[설명] ⑴ 『which they wrote ~』의 which는 주격 관계대명사입니다. 선행사 'their memorandum'을 수식하는 제한적 용법입니다.
⑵ 'they said' 뒤에 접속사 that이 생략되었습니다.
⑶ 『it's conceivable that ~』 [it be+형용사 that] 구문입니다. 「that Germany is in ~」의 that절이 진주어입니다.
⑷ 「to have one」은 to부정사 명사적 용법으로 문장에서 보어의 기능을 합니다.

[본문] [33] After their discovery, Peierls and Frish were worried that the Nazis had already found out how to weaponize uranium.
[설명] ⑴ 「were worried that ~』 서술적으로 사용된 형용사 worried를 that절이 뒤에서 의미를 보충해 주는 구문입니다.
⑵ 『how to weaponiz ~』는 How+to부정사 구문으로 명사구의 기능을 합니다. '우랴늄을 무기화하는 방법'
⑶ 『had already found』은 과거 완료의 완료 상황을 나타냅니다.

 

 


[본문] [34] It was conceivable, or believable, that Germany was building an atomic bomb.
[설명] 본문은 「it be+형용사 that ~」 구문입니다. 「that Germany was ~」의 that절이 진주어입니다.

[본문] [36] As soon as US President Franklin Roosevelt read it, he started the Manhattan Project, and the race to build an atomic bomb began.
[설명] ⑴ 종속접속사 'as soon as'는 두개의 시간/ 조건/결과가 긴급하게 서로 연속하여 발생할 때 사용합니다 '…하자마자, …하자 곧'의 뜻.
⑵ begin과 start기 한 문장에 나왔습니다. 두 단어는 용법에는 약간의 차이가 있지만, 의미 차이는 거의 겂습니다.

[참조 링크]종속절 as soon as, as 형용사/부사 as possible, no sooner had+S+과거분사+than
[참조 링크]as soon as ~하자마자
[참조 링크]when, as soon as, unless

[본문] [37] In a strange twist of history, it turned out that Hitler hadn't been building atomic bombs at all.
[설명] 본문은 that 명사절이 진주어인 「it 가주어 구문」입니다.

[본문] [39] Let's end on a lighter note, Sam, with your question.
[설명] * note 어조; 기색, 분위기

[본문] [40] Yes, I asked which is the lightest element in the periodic table.
[설명] ★ element 원소

[본문] [41] It's A, hydrogen, the lightest of all gases which come at the very start of the periodic table, having the atomic number 1.
[설명] ⑴ 『which come at ~』의 which는 주격 관계대명사입니다. 선행사 gases를 수식하는 제한적 용법입니다.
⑵ 『the lightest』는 최상급 구문입니다. 최상급은 유일한 것이므로 the를 붙입니다.
⑶ 『having ~』은 '~하면서'의 뜻을 나타내는 분사구문입니다. 부대 상황(주절과 동시 동작)을 표현합니다.

[본문] [42] Ah, if only I'd remembered what our chemistry teacher taught us about the periodic table - a chart grouping all the chemical elements according to their atomic number.
[설명] 본문은 결과절이 생략된 감탄문입니다. .


pdf 파일은 이곳을 클릭하세요.
https://softca.tistory.com/1692을 클릭하세요.

[Blog Home]

 

 



이 블로그에는 [BBC 6분 영어와 관련하여 매주 다음과 같은 글들이 게시 됩니다

  • 단어공부(금주 대본에 나온 주요 어휘) https://softca.tistory.com/1693
  • 멀티단어공부(금주 대본에 사용된 멀티단어(구동사, 숙어) 간단 정리) https://softca.tistory.com/1694
  • 독해공부(금주 대본의 문장별 해석(직역) 자료) https://softca.tistory.com/1695
  • 문장별 문법공부(문장별 문법 설명) 이 글입니다
  • 금주의 어휘(금주 대본에 나온 금주의 어휘를 집중적으로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 항목별 문법공부(금주 대본에 나온 문법을 주제별/항목별로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 금주의 구동사(금주 대본에 사용된 구동사 상세 정리) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 금주의 PDF(금주의 PDF 및 기타 다운로드 파일) https://softca.tistory.com/1692

 



아래의 이미지를 클릭하시면 PDF로 된 대본(Script)를 다운받을 수 있습니다.

 



[영어 문장 공부] 자료를 처음 보시는 분은 아래의 링크를 클릭하셔서 「공부법」을 먼저 보시기를 권장 드립니다.
[영어문장공부] 학습법 보기



오디오 듣기

 


 

 

300x250