이번주 BBC Learning English - 6 Minute English가 다룬 문법 관련 이슈 는 관계대명사(5), 접속사(5), 문장 형식(4), it(3), 시제(2), 분사(2), 관계부사(2) 등이였습니다. 그 외에 관계사, 단어와 구, 동사구, 문장 부호, 분열문, 비교구문, 부정사, 의문사, 전치사, 감탄문 등이 각각 1 건씩 다루어졌습니다.
아래의 이미지를 클릭하시면 PDF로 된 대본(Script)를 다운받을 수 있습니다.
[영어 문장 공부] 자료를 처음 보시는 분은 아래의 링크를 클릭하셔서 「공부법」을 먼저 보시기를 권장 드립니다.
[영어문장공부] 학습법 보기
이 블로그에는 [BBC 6분 영어와 관련하여 매주 다음과 같은 글들이 게시 됩니다
- 단어공부(금주 대본에 나온 주요 어휘) https://softca.tistory.com/909
- 멀티단어공부(금주 대본에 사용된 멀티단어(구동사, 숙어) 간단 정리) https://softca.tistory.com/910
- 독해공부(금주 대본의 문장별 해석(직역) 자료) https://softca.tistory.com/911
- 문장별 문법공부(문장별 문법 설명) 이 글입니다
- 금주의 어휘(금주 대본에 나온 금주의 어휘를 집중적으로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
- 항목별 문법공부(금주 대본에 나온 문법을 주제별/항목별로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
- 금주의 구동사(금주 대본에 사용된 구동사 상세 정리) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
[본문] [04] And I'm Sam, and I'm having a boiled egg for lunch today… I'll just sprinkle some salt on top - there!
[설명] ⑴ 「 have a boiled egg」는 have 디렉시컬 동사 구문입니다. '싦은 계란을 먹다'라는 뜻입니다.
⑵ for '목적, 용도'
⑶ sprinkle [A] on [B] A를 B에 뿌리다
[본문] [06] Oh, you've spilled some salt on the floor, Sam!
[설명] ⑴ 「have spilled」는 동작이나 상태의 「완료」를 나타내는 현재완료 시제입니다. '흘려 버렸다'라는 뉘앙스입니다.
⑵ spill '(특히 액체가[를] 실수로) 흐르다 쏟아지다; 흘리다 쏟다'
[본문] [10] It's bad luck to spill salt!
[설명] 「it to 가주어」 구문입니다. 진주어는 「to ~」 부정사(구)입니다.
[본문] [11] Oh dear!
[설명] dear (감탄사) '이런[저런/맙소사/어머나]'
[본문] [12] It looks like Rob believes in superstitions - old beliefs which are based on magic and mystery rather than science.
It looks like {that} Rob believes in superstitions - old beliefs which are based on magic and mystery rather than science.
[설명] ⑴ 「It looks like」 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 생략되었습니다.
⑵ which는 주격 관계대명사입니다. 선행사는 「old beliefs」입니다. 제한적 용법입니다.
⑶ 'rather than'은 의사등위접속사로 본문에서는 'magic and mystery'와 science을 연결합니다.
⑷ believe in '~이 존재함을 믿다'
look like ' …할 것 같다'
[본문] [17] Well, lots of people do believe food superstitions, including otherwise rational, scientific people.
[설명] ⑴ including은 전치사입니다.
⑵ otherwise (부사) '(만약) 그렇지 않으면[않았다면]'
[본문] [18] For example, have you ever blown out the candles on a birthday cake and made a wish?
[설명] ⑴ 「have blown out」은 현재완료 시제입니다. 현재까지의 '경험'을 나타냅니다. '~라고 ~한 적이 있다' ever 등과 같은 부사와 함께 쓰이는 경우가 많습니다.
⑵ blow out '(불 등을 불어서) 끄다'
[본문] [21] Maybe I'm more superstitious than I thought!
[설명] 비교급 문장입니다.
[본문] [22] Well, before we find out, it's time for a quiz question about another famous food festival - Halloween.
[설명] ⑴ 날씨 시간 거리 명암 등을 나타내는 문장에서 주어 it은 해석하지 않습니다.
⑵ 대시(줄표)는 동격 관계를 나타냅니다. 「another famous food festival」와 「Halloween」은 동격입니다. 대시가 '(관계)대명사+be동사'의 기능을 합니다.
[본문] [23] That's when people carve scary faces into pumpkins to frighten away evil spirits.
[설명] ⑴ when은 관계부사입니다. 관계부사 when의 선행사가 「the time」이면 생략할 수 있습니다.
⑵ frighten away '~을 겁을 주어 (~에서) 쫓아내다'
[본문] [26] The tradition of carving pumpkins, or Jack o' Lanterns as they're called in the United States, started out as a Celtic festival in Ireland - but it was the Americans who started using pumpkins.
[설명] ⑴ 대시 이후의 문장은 「it be」 강조구문입니다. 주어가 사람일 경우 「it be」 강조구문에서 that 대신 who를 사용할 수 있습니다.
⑵ jack o'lantern jack-o'lantern [명사] 호박등(호박에 얼굴 모양으로 구멍을 뚫고 안에 촛불을 꽂은 등)
start out '(특히 사업·일을) 시작하다'
Celtic '켈트족의 켈트어의'
[본문] [27] So what vegetable did the Irish originally use to scare away ghosts?
[설명] 「what vegetable ~」에서 의문사 what은 의문 형용사입니다.
[참조 링크]☞ 의문사 who, whose, what, which
[참조 링크]☞ What Are Interrogative Adjectives? (with Examples)
[본문] [31] or c) squash?
[설명] squash '(英) 호박
[본문] [34] What's for sure is that cultures from around the world have been connecting food and magic for thousands of years, and over time it's created some strange beliefs.
[설명] ⑴ 「What's for sure」는 what 관계대명사절로 문장성분은 주어입니다.
⑵ what 명사절 주어 is 동사가 that절인 2형식 문장입니다.
⑶ 주어인 it는 가주어입니다. 명사(구) 「some strange beliefs」가 진주어입니다.
[본문] [36] When you have superstitions and they sort of mix with science and health and medicine… and one of the examples of that would be something like garlic which… we all know garlic wards off vampires but it's also been thought to ward off the 'evil eye', and if you come across the term, the 'evil eye', it's a sort of blanket term that sort of applies to any bad luck.
[설명]
☞ 문장 구조 분석 코너 참조 바랍니다.
[본문] [37] Tasha says that garlic is believed to ward off vampires, meaning to repel or stop someone from harming you.
Tasha says that garlic is believed to ward off vampires, {which is} meaning to repel or stop someone from harming you.
[설명] repel '(공격 대상을) 격퇴하다[물리치다]'
[본문] [38] According to this superstition, garlic also keeps away the evil eye - bad luck or magical spells with the power to cause bad things to happen.
[설명] keep away '~에게 (~에) 가지 못하게 하다'
spells '(마법적인) 주문'
[본문] [39] Tasha describes the 'evil eye' as a blanket term for any bad luck.
[설명] blanket term '포괄적 용어'
[본문] [40] Just as a real blanket covers the different parts of your body, a blanket term is a phrase that's used to describe many examples of related things.
[설명] ⑴ 「that's used to describe ~」의 that은 관계대명사 입니다. 격은 주격이고, 선행사는 「a phrase」입니다.
⑵ Just as (접속사) '꼭 …처럼'
[본문] [41] But food superstitions aren't only about bad luck - they also give our lives meaning.
[설명] 대시 이후의 문장의 give 동사는 4형식 문장을 만드는 수여 동사입니다. 간접목적어는 'our lives', 이고 직접목적어는 'meaning'입니다.
[본문] [42] Jonty Rajagopalan owns a tourist agency in Hyderabad, India, where she introduces visitors to some of the city's food traditions.
[설명] introduce A to B 'A 에게 B 를 경험시키다'
[본문] [44] Can you spot the different tastes she mentions?
Can you spot the different tastes {which/that} she mentions?
[설명] ⑴ 선행사 「the different tastes」 뒤에 목적격 관계대명사 which 또는 that이 생략되어 있습니다.
⑵ spot '발견하다 찾다 알아채다'
[본문] [46] At Hindu New Year, mothers give their children a special chutney - a mixture of fruit, spices, sugar and vinegar.
[설명] ⑴ 주절의 give 동사는 4형식 문장을 만드는 수여 동사입니다. 간접목적어는 'their children', 이고 직접목적어는 'a special chutney'입니다.
⑵ chutney '처트니(과일·설탕·향신료와 식초로 만드는 걸쭉한 소스 차게 식힌 고기나 치즈와 함께 먹음)'
[본문] [47] Did you spot the chutney's flavours, Sam?
[설명] flavour '맛'
spot '발견하다, 찾다, 알아채다'
[본문] [48] There was sour, sweet and bitter.
There was sour, sweet and bitter {one}.
[설명] there be 문장은 be 이후에 주어가 와야 합니다. 그런데 sour, sweet, bitter는 형용사입니다. 주어 (one)이 생략되어 있다고 봐야 합니다.
[본문] [49] Mothers tell their children that the coming year, like the chutney, will have its own flavours, both good and bad.
[설명] ⑴ tell은 4형식 문장을 구성합니다. 직접목적어는 'their children' 간접목적어는 'that 명사절'입니다.
⑵ 「that the coming year ~」의 접속사 that은 명사절을 이끕니다. 문장성분은 '(직접)목적어' 입니다.
[참조 링크]☞ 명사절 that 2 (보어로 쓰이는 that절)
[본문] [50] That's why Jonty says that traditions can teach (you) a lesson - they show you what you should or shouldn't do in the future, as a result of experience.
[설명] ⑴ 「why Jonty says ~」의 why는 관계부사입니다. 선행사 'the reason'이 생략되어 있습니다.
⑵ 「that traditions can ~」의 접속사 that은 명사절을 이끕니다. 문장성분은 목적어입니다.
⑶ teach (you) a lesson '(당신에게) 벌을 주다 책망하다'
[참조 링크]☞ 명사절 that 2 (보어로 쓰이는 that절)
[본문] [51] What a lovely way to end our look at food superstitions!
[설명] what 감탄문입니다.
[본문] [52] Yes, maybe we should make chutney at Halloween, instead of carving pumpkins - or whatever vegetable the Irish originally used.
[설명] whatever는 복합관계형용사입니다. Whatever절은 명사절로 의미는 「any vegetable that ~」입니다.
[참조 링크]☞ 복합관계형용사 whatever
[본문] [53] Ah, yes - in my quiz question I asked you what vegetable was originally used instead of pumpkins to scare away ghosts.
[설명] ⑴ 「what vegetable was ~」절의 what은 관계형용사입니다. What이 이끄는 절은 명사절로 문장성분은 (직접)목적어입니다.
⑵ ask가 4형식 문장을 만듭니다. 'you'은 간접목적어, what절은 직접목적어 입니다.
⑶ scare away '겁을 주어 ~를 쫓아 버리다'
[본문] [57] OK, let's recap the vocabulary we've learned about superstitions - old beliefs which are connected with magic.
OK, let's recap the vocabulary {which/that} we've learned about superstitions - old beliefs which are connected with magic.
[설명] 선행사 「the vocabulary」 뒤에 목적격 관계대명사 which 또는 that이 생략되어 있습니다.
[본문] [58] Garlic is supposed to ward off, or keep away, dangers like the evil eye - bad luck or harmful magic.
[설명] ward off '피하다, 물리치다, 가까이 오지 못하게 하다'
keep away ' (~에[을]) 가까이 가지 않다[멀리 하다]'
evil eye '악마의 눈, 저주[독기] 서린 눈초리'
[본문] [59] The evil eye is an example of a blanket term - a phrase used to describe many examples of related things.
[설명] ⑴ 「used」는 과거분사로 「a phrase」를 후위수식합니다. 분사 앞에 '주격관계대명사와 be 동사'가 생략되어 있다고 생각할 수 있습니다.
⑵ blanket term '포괄적 용어'
[본문] [60] One Indian superstition involves chutney - a food mixing many flavours
[설명] 「mixing」은 현재분사로 「a food」를 후위수식합니다. 분사 앞에 '주격관계대명사와 be 동사'가 생략되어 있다고 생각할 수 있습니다.
[본문] [61] These traditions can teach you a lesson - show you how to act in the future based on your past experience.
[설명] 「how to act」는 '의문사 + to 부정사' 구문으로 명사구입니다.
'6 Minute English' 카테고리의 다른 글
BBC Learning English 문법 강좌(항목별) - Food superstitions [BBC 6분 영어] (0) | 2021.06.16 |
---|---|
[BBC 영어] 6 Minute English, 금주의 어휘 - Food superstitions (0) | 2021.06.16 |
[영어독해공부] Food superstitions - 영국 BBC 6분 영어 강좌 (0) | 2021.06.16 |
[영어숙어 및 구동사] 6 Minute English - Food superstitions [BBC Learning English 강좌] (0) | 2021.06.14 |
6 Minute English 영어단어공부 - Food superstitions [BBC Learning English 강좌] (0) | 2021.06.14 |