본문 바로가기

6 Minute English

BBC Learning English 문법강좌 Astronauts on strike? - 영국 BBC 6분 영어 문법

728x90

이번주 BBC Learning English - 6 Minute English가 다룬 문법 관련 이슈 는 접속사(13), 부정사(6), 관계대명사(3), 구(Phrase)(2), 단어와 구(2), 동명사(2), 동사구(2), it(2), 문장 형식(2), 서법조동사(2), 의문사(2), 전치사(2) 등이였습니다. 그 외에 시제, 동사의 태, 명사, 구문, 분사, 분사구문 등이 각각 1 건씩 다루어졌습니다.

아래의 이미지를 클릭하시면 PDF로 된 대본(Script)를 다운받을 수 있습니다.

 



[영어 문장 공부] 자료를 처음 보시는 분은 아래의 링크를 클릭하셔서 「공부법」을 먼저 보시기를 권장 드립니다.
[영어문장공부] 학습법 보기



오디오 듣기

 


이 블로그에는 [BBC 6분 영어와 관련하여 매주 다음과 같은 글들이 게시 됩니다

  • 단어공부(금주 대본에 나온 주요 어휘) https://softca.tistory.com/820
  • 멀티단어공부(금주 대본에 사용된 멀티단어(구동사, 숙어) 간단 정리) https://softca.tistory.com/821
  • 독해공부(금주 대본의 문장별 해석(직역) 자료) https://softca.tistory.com/822
  • 문장별 문법공부(문장별 문법 설명) 이 글입니다
  • 금주의 어휘(금주 대본에 나온 금주의 어휘를 집중적으로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 항목별 문법공부(금주 대본에 나온 문법을 주제별/항목별로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 금주의 구동사(금주 대본에 사용된 구동사 상세 정리) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.


[본문] [07] Well, finish it this morning please, then make sure you've planned all the studio sessions for the week and show me so I can double check, OK?
Well, finish it this morning please, then make sure {that} you've planned all the studio sessions for the week and show me so {that} I can double check, OK?
[설명] ⑴ 「make sure」 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 생략되었습니다.
⑵ so that 문장에서 부사절을 이끄는 접속사 that이 생략되었습니다. 이 so that 구문은 원인 또는 결과 모두로 이해가 가능합니다.
⑶ double (부사) '이중으로 두 가지로 '

[본문] [11] That's what it's called when your boss wants to control everything, down to the smallest detail.
[설명] ⑴ what절은 관계대명사절로 문장성분은 보어 입니다.
⑵ what절은 call 4형식 문장입니다. 4형식 동사를 수여동사라고 부릅니다. 간접목적어는 'it', 이고 직접목적어는 'what'입니다. 수동태 문장이 되면서 목적어였던 it가 주어가 되었습니다.
⑶ down to (전치사) '~에 이르기까지'

[본문] [12] …and I notice you've written the report in font size 11 when I told you to use size 12!
…and I notice {that} you've written the report in font size 11 when I told you to use size 12!
[설명] ⑴ 「 I notice」 뒤에 접속사 명사절을 이끄는 that이 생략되었습니다.
⑵ 접속사 when은 때를 나타내는 종속절(부사절)을 이끕니다.
⑶ 「have written」은 현재완료 시제입니다. 현재까지의 '계속되는 상황'을 나타냅니다.
⑷ 「in font size 11」는 전치사명사구로 형용사 기능을 합니다. 「the report」를 후위 수식합니다.

[본문] [13] [Sigh] If this keeps up I'm might go on strike.
[설명] go on strike '동맹 파업에 들어가다'
keep up ~이 계속되다'

[본문] [14] It wouldn't be the first time someone has refused to continue working because of an argument with their boss.
It wouldn't be the first time [that] someone has refused to continue working because of an argument with their boss.
[설명] ⑴ it that 가주어 구문입니다. that절이 진주어입니다. 진주어절을 이끄는 that이 생략되어 있습니다.
⑵ 서법조동사 would는 현재의 '추측'을 나타냅니다.}

[본문] [15] Hmm, maybe I'd better go easy on Neil.
[설명] ⑴ 지시, 권고를 나타내는 서법조동사 「had better」가 사용되었습니다.
⑵ go easy on '살살 다루다'

[본문] [16] After all, I don't want a repeat of what happened on the American spaceship, Skylab - the subject of this programme.
[설명] ⑴ 「what happened」의 관계대명사 what은 전치사 'of'의 목적어입니다.
⑵ 「the American spaceship」와 「Skylab」은 동격입니다.
⑶ After all '어쨌든(설명·이유를 덧붙일 때)'

[본문] [17] In 1973, three US astronauts on board the Skylab space station had a disagreement with mission control over their workload in an incident that has, incorrectly, been called the Skylab space 'strike'.
[설명] ⑴ 「have a disagreement」은 have 디렉시컬 동사 구문입니다. '동의하지 않다 이견이 있다'라는 뜻입니다.
⑵ 「on board」는 전치사명사구로 형용사 기능을 합니다. 「three US astronauts」를 후위 수식합니다.
⑶ workload '업무량 작업량'

[본문] [18] But before we find out more, let me ask you my quiz question - if that's OK, boss?
[설명] more는 대명사입니다.

[본문] [20] Well, the Skylab astronauts felt they had been given too much work to complete during the space flight.
Well, the Skylab astronauts felt {that} they had been given too much work to complete during the space flight.
[설명] ⑴ 「the Skylab astronauts felt」 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 생략되었습니다.
⑵ 「too much work to complete during the space flight」는 【too A to B】 구문으로 '너무 ~해서 ~ 할 수 없다'의 의미를 갖습니다.
[참조 링크]too ~ to 용법

[본문] [21] But how did they protest to their bosses at ground control?
[설명] how 의문문입니다.

[본문] [26] I guess, a) pretending the radio had broken, would show them who's boss - although floating in space without radio contact sounds a bit dangerous to me!
I guess, {that} a) pretending {that} the radio had broken, would show them who's boss - although floating in space without radio contact sounds a bit dangerous to me!
[설명] ⑴ although 부사절과 주절로 구성된 복문입니다.
⑵ 「I guess」 와 「pretending」 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 생략되었습니다.
⑶ 주절 내부의 that절은 「pretending the radio ~」가 동명사구로 주어, 'would show'가 술어 동사구, them이 목적어인 3형식 문장입니다. 문장은 능동태이지만 show가 수동의 의미를 갖습니다. 즉 '~에게 ~로 보여지다'의미입니다. 이런 형태의 태를 중간태라고 합니다.
⑷ 선행사 「them」 뒤의 who는 주격 관계대명사입니다.

[본문] [27] OK, Georgina, we'll find out what really happened later.
[설명] what은 의문대명사입니다. 의문사절(명사절)을 이끕니다. 문장성분은 목적어 입니다.

[본문] [28] Now, Skylab was planned to be the fourth - and final - crewed flight to orbit the Earth.
[설명] 「to orbit ~」는 to부정사 형용사적 용법으로 「flight」를 후위 수식합니다.

[본문] [29] For scientists it was the last chance to test out their theories in space and the Skylab crew were asked to study everything about space travel, from its effects on the human body to how spiders make webs.
[설명] ⑴ 「to test out ~」는 to부정사 형용사적 용법으로 「chance」를 후위 수식합니다.
⑵ 「asked to study ~」는 【동사+to부정사】 구문으로 (to)부정사는 명사적 용법으로 사용되어 목적어가 됩니다.
⑶ 전치사 on은 '접촉'과 '접촉에 의한 계속'의 전치사입니다. '공간 상의 접촉'의 관계를 나타냅니다.
⑷ 「from its effects on the human body to how spiders make webs」는 from A to B의 구문입니다.
⑸ test out '[이론·생각·기계 따위]를 시험해 보다'

[본문] [30] Here's one of the Skylab astronauts, Ed Gibson, telling Lucy Burns, presenter of BBC World Service programme, Witness History, how they communicated with ground control:
[설명] ⑴ 「telling ~」은 '~하면서'의 뜻을 나타내는 분사구문입니다. 주절과 동시 동작 또는 연속적 동작을 나내냅니다.
⑵ tell은 4형식 문장을 구성합니다. 간접목적어는 'Lucy Burns' 직접목적어는 how절입니다.
⑶ 「how they communicated with ~」의 how는 의문부사로 명사절인 의문사절을 이끕니다. 이때 how는 접속사의 기능을 합니다.

[본문] [32] One morning we had about 60 feet of teleprinter message to cut up and divide up and understand before we even get to work.
[설명] ⑴「60 feet」와 「teleprinter message」는 동격관계입니다. 이를 동격의 of라고 합니다. '~라는, ~와(과) 같은'의 뜻 . 본문은 '텔레프린터 메시지의 60피트'가 아니라 '60피트의 텔레프린터 메시지'라고 이해합니다.
⑵ cut up '~을 조각조각[잘게] 자르다'
divide up '분배하다 나눠 갖다; 분담하다'
get to work '일을 시작하다'
even (부사) '더 정확히 말하면'

[본문] [33] All space missions run to a tight schedule all the way down to exercise times and meal breaks but the Skylab 4 astronauts felt their ground control team was being particularly bossy.
All space missions run to a tight schedule all the way down to exercise times and meal breaks but the Skylab 4 astronauts felt {that} their ground control team was being particularly bossy.
[설명] ⑴ 「being particularly bossy」는 동명사입니다. 문장성분은 보어입니다.
⑵ run to '(치수·양이) ~에 달하다'
exercise time '운둉시간'
meal break '식사기간'
all the way '완전히 내내'
bossy '(못(못마땅함) 우두머리 행세를 하는 다른 사람을 쥐고 흔드는마땅함) 우두머리 행세를 하는 다른 사람을 쥐고 흔드는'

[본문] [34] I don't know if any of you have ever had to work… do something under the conditions of micromanagement - it's bad enough for an hour, but try 24 hours a day… we're just not constructive that way, we're not getting things done the way we should because we couldn't use our own judgment.
⑴I don't know if any of you have ever had to work… do something under the conditions of micromanagement - ⑵it's bad enough for an hour, but try 24 hours a day… ⑶we're just not constructive that way, ⑷we're not getting things done the way we should because we couldn't use our own judgment.
[설명] ⑴ 문맥을 기준으로 4 개의 문장으로 구성되어 있습니다.
⑵ that way '그와 같이'
constructive '건설적인'
문장 구조 분석 코너 참조 바랍니다.

[본문] [35] With so many experiments to carry out and a limited time in space, the Skylab crew had a tight schedule - a small amount of time to finish a job.
[설명] ⑴ 「to carry out」는 to부정사 형용사적 용법으로 「experiments」를 후위 수식합니다. 또한, 「to finish a job」도 to부정사 형용사적 용법으로 「amount」를 후위 수식합니다.
⑵ carry out '완수[완료]하다'

[본문] [36] Bosses at ground control sent radio messages every morning, detailing exactly their duties for that day.
[설명] ⑴ 「detailing ~」은 현재분사로 「radio messages」를 후위수식합니다. 분사 앞에 '주격관계대명사와 be 동사'가 생략되어 있다고 생각할 수 있습니다.
⑶ detail '상세히 알리다[열거하다]'

[본문] [37] They sound like real micromanagers, Neil!
[설명] micromanager '사소한 일까지 챙기는 사람'

[본문] [40] Astronaut, Ed Gibson, wanted to use his professional judgement to complete the work, not be bossed around by ground control 24 hours a day - an expression meaning, all day and night.
[설명] boss around '~에게 이래라저래라 지시하다'

[본문] [41] When one of the astronauts got sick, it was decided that they would take turns talking to ground control.
[설명] ⑴ 접속사 when은 때를 나타내는 종속절(부사절)을 이끕니다. 본문은 when 종속절을 가진 복문입니다.
⑵ 주절은 it that 가주어 구문입니다. 진주어는 「that 절」입니다.
⑶ take turns '~을 교대로 하다'

[본문] [42] But one day, all three of them missed the daily radio meeting and some Nasa bosses thought they'd gone on strike!
But one day, all three of them missed the daily radio meeting and some Nasa bosses thought {that} they'd gone on strike!
[설명] 「some Nasa bosses thought」 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 생략되었습니다.

[본문] [43] In the crisis talks that followed, both crew and ground control agreed better ways of working and communicating - and less micromanagement!
[설명] micromanagement '세부 사항까지 통제하기, 사소한 일까지 관리하기'

[본문] [44] But the newspapers had already got hold of the story, and to this day the incident is misremembered as the 'strike' in space.
[설명] get hold of ' ~을 알게[이해하게] 되다'

[본문] [46] We all conclude that we learned something from it - micromanagement does not work, except when you're in a situation that demands it like a lift-off or a re-entry… and fortunately I think that's been passed down to the space station people and they learned that that's the way to go.
We all conclude that we learned something from it - micromanagement does not work, except when you're in a situation that demands it like a lift-off or a re-entry… and fortunately I think {that} that's been passed down to the space station people and they learned that that's the way to go.
[설명] the way to go '최선의 일처리 방식'

[본문] [47] In the end Nasa agreed that trusting people to do their jobs was the way to go - the best method for doing a particular thing.
[설명] ⑴ 「trusting people to do their jobs」는 동명사(구)입니다. 문장성분은 주어입니다.
⑵ 「to do their job」은 to부정사 형용사적 용법으로 「people」을 후위 수식합니다.
⑶ In the end '마침내'

[본문] [52] Ah yes, in my quiz question, I asked how the Skylab astronauts protested to their bosses.
[설명] how는 의문부사로 명사절인 의문사절을 이끕니다. 이때 how는 접속사의 기능을 합니다.

[본문] [58] If you're bossy, you're always telling people what to do.
[설명] what to do '무엇을 할 것인지, 할 것'이라는 뜻의 명사구입니다.

[본문] [61] They felt their bosses were watching them twenty-four hours a day, or all the time.
They felt {that} their bosses were watching them twenty-four hours a day, or all the time.
[설명] 「They felt」 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 생략되었습니다.

[본문] [65] Don't forget you can also download the app for free from the app store.
Don't forget {that} you can also download the app for free from the app store.
[설명] 「Don't forget 」 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 생략되었습니다.

[본문] [70] In 1973, three US astronauts on board the Skylab space station had a disagreement with mission control.
[설명] ⑴ 「have a disagreement」는 have 디렉시컬 동사 구문입니다. '이견이 있다'라는 뜻입니다.
⑵on board '승선[승차/탑승]한'
mission control '(지상의) 우주 비행 관제 센터'

[Blog Home]
[Category Main]

T2021_03_25_astronaut_04_문장문법.pdf
0.18MB

300x250