본문 바로가기

6 Minute English

BBC Learning English 문법강좌 Covid: One year on - 영국 BBC 6분 영어 문법

728x90

이번주 BBC Learning English - 6 Minute English가 다룬 문법 관련 이슈 는 관계대명사(14), 접속사(9), 분사(4), 구(Phrase)(4), 문장 형식(4), 부정사(3), 관계부사(3), 단어와 구(2), 생략구문(2), 의문사(2), 인칭대명사 it(2) 등이였습니다. 그 외에 분사구문, 삽입 구문, 가정법, 도치문, 명사, 구문 등이 각각 1 건씩 다루어졌습니다.

https://www.bbc.co.uk/learningenglish/english/features/6-minute-english/ep-210225

[영어 문장 공부] 자료를 처음 보시는 분은 아래의 링크를 클릭하셔서 「공부법」을 먼저 보시기를 권장 드립니다.
[영어문장공부] 학습법 보기



 

이 블로그에는 [BBC 6분 영어와 관련하여 매주 다음과 같은 글들이 게시 됩니다

  • 단어공부(금주 대본에 나온 주요 어휘) https://softca.tistory.com/777
  • 멀티단어공부(금주 대본에 사용된 멀티단어(구동사, 숙어) 간단 정리) https://softca.tistory.com/778
  • 독해공부(금주 대본의 문장별 해석(직역) 자료) https://softca.tistory.com/780
  • 문장별 문법공부(문장별 문법 설명) 이 글입니다
  • 금주의 어휘(금주 대본에 나온 금주의 어휘를 집중적으로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 항목별 문법공부(금주 대본에 나온 문법을 주제별/항목별로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 금주의 구동사(금주 대본에 사용된 구동사 상세 정리) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.


[본문] [05] In this programme we're talking about something the whole world knows about - coronavirus.
In this programme we're talking about something {which/that} the whole world knows about - coronavirus.
[설명] 선행사 「something」 뒤에 목적격 관계대명사 which 또는 that이 생략되어 있습니다.

[본문] [06] Sadly, Covid-19 has been responsible for more than two million deaths globally.
[설명] responsible for '~에 책임이 있는, 원인이 있는'

[본문] [07] What's believed to have started in the city of Wuhan in China went on to become a pandemic - a disease that affects many people around the world.
[설명] ⑴ 「What's believed ~」는 what 관계대명사절로 문장성분은 주어입니다.
⑵ what 관계절이 주어 'went on'이 (술어)동사구 to become pandemic' to부정사구가 목적어인 3형식 문장입니다. 「동사 + to부정사(목적어)」 구문입니다.
⑶ that은 관계대명사 입니다. 격은 주격이고 선행사는 「a disease」입니다.
⑷ go on '(어떤 상황이) 계속되다'
affect '(질병이) (사람이나 신체 부위에) 발생하다[침범하다]; 병이 나게 하다'

[본문] [08] Unsurprisingly, we've discussed this a lot on 6 Minute English but over a year on since the first outbreak, it's good to take stock - or look back over the situation and see what we have learnt - and find out how our knowledge has changed.
Unsurprisingly, we've discussed this a lot on 6 Minute English but over a year on since the first outbreak, it's good to ①take stock - or look back over the situation and ②see what we have learnt - and ③find out how our knowledge has changed.
[설명] ⑴ 전치사 since는 어떤 특정 시점을 목적어로 취합니다.
⑵ 「it's good to take stock ~」은 'it to 가주어 구문'입니다. 진주어는 「to take stock」입니다.
⑶ 'good to'에 세 개의 동사 take stock(or look back), see, find out이 and로 연결되어 to부정사를 만드는 to를 공유하고 있습니다.
⑸ take stock '(~을) 잘 살펴보다[검토하다] '
[참조 링크]접속사 별렬 구조

[본문] [10] In 1918/1919 another major virus known as Spanish flu, swept across the world.
[설명] ⑴ 「known」은 과거분사로 「another major virus」를 후위수식합니다. 분사 앞에 '주격관계대명사와 be 동사'가 생략되어 있다고 생각할 수 있습니다.
⑵ sweep '(거칠게) 휩쓸고 가다'

[본문] [11] Do you know approximately, how many people were infected by it?
[설명] how much/many는 명사와 결합하여 의문문을 만듭니다.
[참조 링크]How much? - How many?
[참조 링크]How much 와 How many 용법과 예 - 쭈비니부

[본문] [14] Well, I know it was bad, so I'm going for the awful number of 500 million.
Well, I know {that} it was bad, so I'm going for the awful number of 500 million.
[설명] ⑴ 「 I know」 뒤에 접속사 that이 생략되었습니다.
⑵ bad '심한 심각한'
go for '~을 택하다'

[본문] [15] OK, I'll reveal the right answer later on.
[설명] later on '나중에,후[뒤]에'

[본문] [17] It was only at the end of December 2019 when reports of a new flu-like infection first came out of China.
[설명] ⑴ 'it when' 분열문입니다.
⑵ came out of '~에서 나오다'

[본문] [18] Within weeks, millions of people were in lockdown as the virus took hold around the world.
[설명] take hold '(…을) 장악하다[사로잡다]; 대단히 강력해지다'

[본문] [19] Took hold means it became stronger and was difficult to stop.
Took hold means {that} it became stronger and was difficult to stop.
[설명] ⑴ 「means」 뒤에 접속사 that이 생략되었습니다.
⑵ take hold '(…을) 장악하다[사로잡다]; 대단히 강력해지다'

[본문] [20] We all had to change the way we lived to stop it spreading.
[설명] the way는 방법을 나타내는 관계부사입니다. 원래는 'the way + how'였지만 지금은 the way나 how 중 하나만을 써야 합니다.

[본문] [21] But while we played our part by washing our hands, wearing masks and staying at home, some people were busy working for a solution to fight this deadly virus.
But while we played our part by ①washing our hands, ②wearing masks and ③staying at home, some people were busy working for a solution to fight this deadly virus.
[설명] ⑴ 전치사 by가 세 개의 동명사 washing, wearing 및 staying을 목적어로 취하고 있습니다.
⑵ play '(~에서) …한 역할을 하다'
deadly '생명을 앗아가는[앗아갈], 치명적인'

[본문] [23] Their response was immediate and it's something the BBC World Service programme Science in Action has been reflecting on.
Their response was immediate and it's something {that/which} the BBC World Service programme Science in Action has been reflecting on.
[설명] ⑴ 선행사 「something」 뒤에 목적격 관계대명사 which 또는 that이 생략되어 있습니다.
⑵ reflect on '~을 반성하다 되돌아보다'

[본문] [24] At the beginning of the outbreak, Jenny Rohn, a virologist from University College London, spoke to the programme about her concerns if the virus turned out to be like flu.
[설명] ⑴ her concerns 뒤의 if절은 명사절로 her concerns와 동격 관계에 있습니다.
⑵ 「like flu」는 전치사명사구로 형용사 기능을 합니다. 서술어로 사용되며 문장성분은 보어입니다.
⑶ turn out '모습을 드러내다[나타나다] …인 것으로 드러나다[밝혀지다]'

[본문] [26] Seasonal flu is a huge killer and you've probably seen the numbers, it makes the Wuhan virus look a bit wimpy, that's simply because of the sheer number of people that flu infects every year.
[설명] ⑴ 「it makes the Wuhan virus look ~」은 make 5형식 문장입니다. 목적어가 「the Wuhan virus」 목적격보어가 「look ~」입니다. make가 사역동사라서 목적격보어로 원형부정사가 사용되었습니다.
⑵ 「because of ~」는 전치사명사구로 형용사 기능을 합니다. 문장에서 서술어로 사용되며, 문장성분은 보어입니다.
⑶ wimpy '나약[연약]한'
sheer '깎아지른 듯한 몹시 가파른' 'great or significant'

[본문] [27] And if the Wuhan virus started spreading like that and going all over the world, you would see a lot of people dead.
[설명] ⑴ 가정법 과거 구문입니다.
⑵ 주절은 지각동사 see의 5형식 문장입니다. 「a lot of people」이 목적어이고 「dead」가 목적격 보어입니다.
⑶ go over '(이리저리) 다니다; (~로) 건너가다'

[본문] [28] This is why people are worried.
[설명] 관계부사 why입니다. 선행사가 생략되었습니다.

[본문] [29] So we know flu is a virus that can spread easily and can affect many many people.
So we know {that} flu is a virus that ①can spread easily and ②can affect many many people.
[설명] ⑴ 「we know」 뒤에 접속사 that이 생략되었습니다.
⑵ that은 관계대명사 입니다. 문장 성분은 주어이고, 선행사는 「a virus」입니다.
⑶ that 관계대명사절에는 두 개의 술어 구문이 and로 연결되어 있습니다.
⑷ affect '(질병이) (사람이나 신체 부위에) 발생하다[침범하다]; 병이 나게 하다'

[본문] [30] This is why, at the time, comparing it with the new coronavirus made Covid look 'wimpy' - that's a word to describe something or someone that's feeble - not very strong.
⑴This is why, at the time, comparing it with the new coronavirus made Covid look 'wimpy' - ⑵that's a word to describe something or someone that's feeble - not very strong.
[설명] ⑴ 두 개의 절이 대시(-)로 연결되어 있다
⑵ ⑴번 문장에는 why는 관계부사입니다. 선행사가 생략되어 있습니다. 따라서 why절이 명사절이 되어 보어가 되고 있습니다.
⑶ why절 내부는 make 5형식 문장입니다. 주어가 동명사구인 「comparing it with the new coronavirus」, 목적어가 「Covid」 목적격보어가 「look 'wimpy'」입니다.
⑷ ⑵번 문장의 「to describe ~」는 to부정사 형용사적 용법으로 「a word」를 후위 수식합니다.
⑸ 「that's feeble」은 that은 관계대명사 입니다. 문장 성분은 주격이고, 선행사는 「something or someone」입니다.
문장 구조 분석 코너 참조 바랍니다.

[본문] [31] Yes, Jenny called the great or significant numbers of people affected by flu as sheer numbers.
[설명] significant '(영향을 주거나 두드러질 정도로) 중요한[의미 있는/커다란]'

[본문] [32] The fear at the time was if coronavirus spread like flu, it would kill many people.
[설명] ⑴ 「at the time」은 전치사명사구로 형용사 기능을 합니다. 「The fear」를 후위 수식합니다.
⑵ if절은 명사절로 문장성분은 보어입니다.

[본문] [33] Well, we all know what happened next - it did spread.
[설명] what은 의문대명사입니다. 의문사절(명사절)/의문문을 이끕니다. 문장성분은 목적어입니다.

[본문] [34] But, working behind the scenes, scientists developed tests we could use to see if we were infected.
But, working behind the scenes, scientists developed tests {that/which} we could use to see if we were infected.
[설명] ⑴ 「working ~」은 '부대상황'을 나타내는 분사구문 입니다.
⑵ 선행사 「tests」 뒤에 목적격 관계대명사 which 또는 that이 생략되어 있습니다.
⑶ see 뒤의 if절은 명사절입니다. 원형부정사 see의 목적어입니다.

[본문] [35] But the main challenge was to develop a vaccine that could stop us becoming infected altogether.
[설명] 「that could stop us ~」의 that은 관계대명사 입니다. 격은 주격이고, 선행사는 「a vaccine」입니다.

[본문] [36] This involved people around the world working together to share information.
[설명] 「working ~」은 현재분사로 「the world」를 후위수식합니다. 분사 앞에 '주격관계대명사와 be 동사'가 생략되어 있다고 생각할 수 있습니다.

[본문] [37] This work started straight away and Dr Peter Dazak, Zoologist and President of EcoHealth Alliance, told the Science in Action programme that this initial response in China helped with the development of a vaccine…
[설명] ⑴ 두번째 문장의 tell은 4형식 문장을 구성합니다. 직접목적어는 'the Science in Action programme', 간접목적어는 'that절'입니다. 접속사 that이 명사절을 이끌고 있습니다.
⑵ straight away '즉시[지체 없이]'
help with '…을 돕다'

[본문] [38] Despite what everyone says, you know, they had a system to find unusual pneumonia cases.
[설명] ⑴ 관계대명사 what이 사용되었습니다. 명사절이며, 전치사 despite의 목적어입니다.
⑵ 「you know」는 삽입절 입니다.
⑶ case '(질병부상) 사례[환자]'

[본문] [39] We now think that that system kicked in, maybe not on the first actual case of Covid, but certainly within a couple of months of the first case, it seems.
[설명] ⑴ 'it seems'가 도치되어 문장의 끝으로 갔습니다. 다음이 아래의 위치입니다. 그러면 that이 너무 많이 중복 사용됩니다. 그래서 문장의 끝부분으로 도치되어 갔습니다.
We now think that it seems {that} that ~
⑵ not A but B 구문
⑶ kick in '효과가 나타나기 시작하다'

[본문] [41] And then from that point, to actually getting a full genome, genetic sequence of the virus, was very quick - and getting that published and publically available - and then rapidly developing diagnostic tests and vaccines now - that's really worked well.
And then from that point, to actually getting a full genome, genetic sequence of the virus, was very quick - and getting that published and publically available {was very quick}- and then rapidly developing diagnostic tests and vaccines now {was very quick} - that's really worked well.
[설명] ⑴ 세개의 문장이 and로 연결되어 있습니다. 세 문장 모두 동명사구가 주어로 되어 있습니다.
⑵ ⑵번과 ⑶번 문장에 'was very quick'이 생략되어 있습니다. ⑴번 문장과 동일해서 생략된 것으로 생각됩니다.
⑶ from A to B 구문이 사용되고 있습니다.

[본문] [42] So China had a scientific system which kicked in - or started happening - quite quickly.
[설명] ⑴ 'which kicked in ~'의 which는 주격 관계대명사입니다. 선행사는 「a scientific system」입니다. 제한적 용법입니다.
⑵ kick in '효과가 나타나기 시작하다'

[본문] [43] Within a few months of the first coronavirus outbreak, experts began to work out the full genome of the virus - that's the full amount of genetic information of something.
[설명] 「began」 동사가 to부정사를 수반하는 구문으로 (to)부정사는 명사적으로 사용되어 목적어가 됩니다.

[본문] [44] This genetic information was made publically available and helped towards the development of various vaccines that we see now - which is hopefully our way out of this pandemic.
[설명] ⑴ 「which is hopefully ~」의 which는 관계대명사입니다. 계속적 용법입니다. 'and that'의 의미입니다.
⑵ way out '출구'
[참조 링크]관계대명사 계속적용법 총정리 which 생략 접속사+대명사 and but for though

[본문] [46] The science is amazing and is explained in more detail in the BBC's Science in Action programme.
[설명] 「amazing ~」은 현재진행형이 아니라, 현재분사로 서술적 용법으로 사용되머 문장성분은 보어입니다. amazing의 품사를 형용사로 볼 수도 있습니다.

[본문] [52] An incredible 500 million people around the world were infected by the Spanish flu virus and over 50 million people died worldwide.
[설명] 「over 50 million people」은 명사적 용법으로 사용되는 전치사명사구입니다. 문장성분은 주어입니다.
[참조 링크]전치사구(전치사+명사) 간단 정리!
[참조 링크]부사적 주어 vs 전치사명사구(전치사구)의 명사구 용법

[본문] [53] Well, the death toll from coronavirus hasn't been that bad, but is still a significant number.
Well, the death toll from coronavirus hasn't been that bad, but {it} is still a significant number.
[설명] ⑴ but 접속사 뒤에 주어인 it가 생략되어 있습니다.
⑵ toll '(전쟁재난 등의) 사상자[희생자] 수'
death toll '사망자수'

[본문] [54] OK, well we've just time to recap some of the vocabulary we've discussed today.
OK, well we've just time to recap some of the vocabulary {that/which} we've discussed today.
[설명] 선행사 「the vocabulary」 뒤에 목적격 관계대명사 which 또는 that이 생략되어 있습니다.

[본문] [55] Starting with pandemic - a disease that affects many people around the world.
[설명] 「that affects ~」의 that은 관계대명사 입니다. 문장 성분은 주어이고, 선행사는 「a disease」입니다.

[본문] [56] When something took hold, it means it became stronger and was difficult to stop.
When something took hold, it means {that} it became stronger and was difficult to stop.
[설명] ⑴ 「it means」 뒤에 접속사 that이 생략되었습니다.
⑵ take hold '(을) 장악하다[사로잡다]; 대단히 강력해지다'

[본문] [57] The word wimpy describes something or someone that's feeble or not very strong.
[설명] 「that's feeble ~」의 that은 관계대명사 입니다. 문장 성분은 주어이고, 선행사는 「something or someone」입니다.

[본문] [59] When something kicks in it starts to happen.
[설명] kick in '효과가 나타나기 시작하다 '

[본문] [62] And if you like topical discussions and want to learn how to use the vocabulary found in headlines, why not try out our News Review podcast?
[설명] ⑴ 「found」는 과거분사로 「the vocabulary」를 후위수식합니다. 분사 앞에 '주격관계대명사와 be 동사'가 생략되어 있다고 생각할 수 있습니다.
⑵ try out '~을 (~에게) 테스트해[시험적으로 사용해] 보다'

[본문] [67] Covid-19 has been responsible for more than two million deaths globally.
[설명] responsible for '~에 책임이 있는, 원인이 있는'

[본문] [68] Over a year on since the first outbreak, what have we learnt?
[설명] on (부사) '계속하여,죽,다시,근무[작업] 중인'

[본문] [69] Neil and Georgina look back over the situation and see how our knowledge has changed.
[설명] look back '(과거를) 되돌아보다'

[Blog Home]
[Category Main]

T2021_02_25_covid_04_문장문법.pdf
0.18MB

300x250