본문 바로가기

6 Minute English

BBC Learning English 문법강좌 Tips for parents coping with kids at home - 영국 BBC 6분 영어 문법

728x90
BBC Learning English 문법강좌 Tips for parents coping with kids at home - 영국 BBC 6분 영어 문법


코로나바이러스 펜데믹으로 인한 락다운의 상황에서 집에서 아이들을 가르치고 또 놀 수 있게 하는 것은 매우 중요한 과제입니다. 닐과 조지나가 6분영어에서 이 문제를 논의합니다. 닐과 조지나는 학교 대신 아이들을 양육해야 하는 부모들을 위한 팁을 전문가로 부터 듣습니다. 그리고 독자들에게 몇몇 중요한 어휘를 가르쳐 줍니다.

How do you keep children educated and entertained at home in situations like the lockdown caused by the coronavirus pandemic? That's what Neil and Georgina discuss in this 6 Minute English. They'll listen to an expert who gives parents tips on coping and teach you some useful vocabulary.

아래의 이미지를 클릭하시면 PDF로 된 대본(Script)를 다운받을 수 있습니다.

 



이번주 BBC Learning English - 6 Minute English가 다룬 문법 관련 이슈 는 동명사(11), 관계대명사(9), 서법조동사(8), 문장 부호(7), 문장 형식(5), 인칭대명사 it(4), 접속사(4), to부정사(4), 무생물 주어(3), 전치사(2), 분사(2), 동사구(2) 등이였습니다. 그 외에 명사, 구문 등이 각각 1 건씩 다루어졌습니다.

(직역을 수록했습니다. 직역은 부득이한 경우를 제외하고 최대한 영어 어순을 고려해 정리했습니다. 한국어 어순이 영어 어순과 많이 달라지는 경우에는 []로 표시했습니다. 번역 목적이 아니라면 영어 어순으로 직역하여 해당 문장이 갖고 있는 「의미」이미지로 이해할 수 있도록 꾸준히 연습하는 게 중요합니다.영어 문장의 의미를 영어 어순대로 머리에 그릴 수 있도록 최대한 노력해 보십시오.)

[영어 문장 공부] 자료를 처음 보시는 분은 아래의 링크를 클릭하셔서 「공부법」을 먼저 보시기를 권장 드립니다.
[영어문장공부] 학습법 보기

 

오디오 듣기

 


이 블로그에는 [BBC 6분 영어와 관련하여 매주 다음과 같은 글들이 게시 됩니다

  • 단어공부(금주 대본에 나온 주요 어휘) https://softca.tistory.com/260
  • 멀티단어공부(금주 대본에 사용된 멀티단어(구동사, 숙어) 간단 정리) https://softca.tistory.com/261
  • 독해공부(금주 대본의 문장별 해석(직역) 자료) https://softca.tistory.com/264
  • 문장별 문법공부(문장별 문법 설명) 이 글입니다
  • 금주의 구동사(금주 대본에 사용된 구동사 상세 정리) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 항목별 문법공부(금주 대본에 나온 문법을 주제별/항목별로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 금주의 어휘(금주 대본에 나온 금주의 어휘를 집중적으로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.


[본문] I used to go to the seaside on holiday with my family - sometimes to the coast in England and sometimes abroad to France or Spain.
[설명] 서법조동사 used to는 '과거의 습관적 동작'를 나타냅니다.

[본문] I remember my dad driving us down to the seaside, looking out the car window and playing I-spy with my sister.
[설명] ⑴ remember 5형식 문장입니다. 목적어는 「my dad」, 목적격보어는 「driving, driving, playing」 등 세개의 동명사구입니다.
⑵ driving ~, driving ~, playing ~ 등 세 개의 동명사구가 A, B and C 형태의 and 접속사로 연결되어 있습니다.
⑶ down to ~에 이르기까지

[본문] But with the outbreak of the coronavirus pandemic many children are having to take an extended and unplanned break from school.
[설명] 「take break」은 {take 디렉시컬 동사 구문입니다. '휴가를 가다'

[본문] And with schools now shut for the foreseeable future, this is creating challenges - both for children who can no longer meet their friends to play outdoors…
[설명] ⑴ 「shut」는 과거분사로 「schools」를 후위수식합니다. 분사 앞에 '주격관계대명사와 be 동사'가 생략되어 있다고 생각할 수 있습니다.
⑵ outdoors 부사로 '야외에서'란 뜻입니다.
⑶ 전치사 with의 기본 개념은 영역 내에서의 '연결' 또는 '종속'입니다. 본문에서는 '원인'을 나타냅니다.
⑷ both A and B 구문인데 이 문장은 A까지만 말하고 있습니다.

[본문] …and for parents who want to keep their children occupied and focused without spending hours watching TV or playing on mobile phones.
[설명] ⑴ both A and B 구문에서 B에 해당하는 구문입니다.
⑵ to keep 부정사구(infinitival phrase, 不定詞句)는 keep 5형식 문장입니다. 목적어는 「their children」, 목적격보어는 「occupied, focused」입니다. 목적격보어로 과거분사가 왔습니다.
⑶ 「spending」은 동명사입니다. 전치사 'without'의 목적어입니다. spending은 동명사로 명사로 사용되어 전치사 without의 목적어가 됨과 동시에, 동사적 기능으로 뒤의 watching과 playing을 목적어로 취하고 있습니다.
⑷ 「watching, playing」은 동명사입니다. 문장성분은 목적어인데 본문에서는 동명사 'spending'의 목적어입니다.

[본문] In this programme, we'll be discussing some advice for parents trying to keep their children educated and entertained at home in these unusual times.
[설명] ⑴ 「trying」은 현재분사로 「parents」을 후위수식합니다. 분사 앞에 '주격관계대명사와 be 동사'가 생략되어 있다고 생각할 수 있습니다.
⑵ to keep 부정사구(infinitival phrase, 不定詞句)는 5형식으로 구성되어 있습니다. 목적어는 「their children」, 목적격보어는 「educated, entertained」입니다.

[본문] I think maybe they also have long holidays, so I'll say a) Australia.
[설명] 「I think」 뒤에 접속사 that이 생략되었습니다.

[본문] We'll find out later whether you were right.
[설명] 접속사 whether는 명사절을 이끕니다.

[본문] Of course, what's happening right now is very different from normal school holidays.
[설명] what's happening right now, 관계대명사 what이 사용되었습니다. 문장성분은 '주어' 입니다. '지금 당장 생긴 일'이란 의미입니다.

[본문] Parents and children may be living together under lockdown for weeks on end and this can be stressful as BBC Radio 4's You and Yours discovered when they spoke to parenting expert, Elizabeth O'Shea.
[설명] ⑴ 서법조동사 may는 가능성'을 나타냅니다.
⑵ 서법조동사 can은 '가능성'을 나타냅니다.
⑶ lockdown; 제재, 봉쇄
⑷ for weeks on end 여러 주 동안

[본문] The most important thing is see this as an opportunity.
[설명] see; '보는 것'이란 뜻의 명사로 사용되고 있습니다.

[본문] It's unprecedented what's going on but you may have a chance to have two or more weeks with your children and if you can change your attitude towards that you can actually enjoy this time and teach your children amazing coping skills for dealing with difficulties in the future.
[설명] ⑴ and로 ⑴⑵ 등 두개의 문장이 연결되어 있고 ⑴번 문장은 but으로 ①② 문장이 연결되어 있고 ⑵번 문장은 if절과 주절로 구성되어 있습니다. ⑵번 문장의 towards that의 that은 지시대명사입니다. that 다음에 콤마가 있다고 생각하면 문맥 이해에 도움이 됩니다.
⑵ it what 가주어(placeholder, 假主語) 구문입니다. 'what's going on;'이 진주어(subject, 眞主語) 입니다.
what's going on; 무슨 일인지
⑶ 서법조동사 may는 '추측, 추정'을 나타냅니다.
⑷ deal with; 다루다, 처리하다
⑸ cope; 대처[대응]하다
⑹ teach 4형식 문장입니다. 동사는 'teach', 간접목적어는 'your children', 이고 직접목적어는 'amazing coping skills' 입니다.

[본문] Elizabeth thinks that having a positive attitude by seeing the lockdown as an opportunity will help in this unprecedented situation - a situation which has never happened before.
[설명] ⑴ 'having a positive attitude by seeing the lockdown as an opportunity'이 주어입니다. 아주 긴 무생물 주어입니다.
⑵ help in …을 돕다
⑶ 대시(줄표)는 부연설명을 나타냅니다. 대시 이후의 내용은 「this unprecedented situation」을 부연설명합니다.
⑷ which는 관계대명사입니다. 선행사는 「a situation」입니다. 제한적 용법입니다.

[본문] Adults are full of life experience and parents can teach their children things they wouldn't get to learn at school.
[설명] ⑴ 선행사 'their children' 뒤에 목적격 관계대명사 which 또는 that이 생략되어 있습니다.
⑵ 서법조동사 would는 '현재의 추측'을 나타냅니다.

[본문] Being able to spend time at home with your children can be a great opportunity to teach them coping skills - skills they can use to cope, or deal with, stressful situations.
[설명] ⑴ 「Being able to spend time at home with your children」은 동명사입니다. 문장성분은 주어입니다.
⑵ 대시(줄표)는 부연설명을 나타냅니다. 대시 이후의 내용은 「coping skills」을 부연설명합니다.
⑶ 「to cope or deal with ~」는 to부정사 명사적 용법으로 문장성분은 '목족어'입니다.
⑷ that은 관계대명사 입니다. 선행사는 「skills」입니다.

[본문] Instead, it might be better to work with your children as a team and decide together what you'd like to do.
[설명] ⑴ it to 구문입니다. 부정사를 만드는 to에 두개의 동사(work with, decide)가 연결되어 있습니다. 두개의 to 부정사구(infinitival phrase, 不定詞句)가 진주어(subject, 眞主語)입니다.
⑵ 서법조동사 might는 '가능성, 추측'을 나타냅니다.
⑶ 관계대명사 what이 사용되었습니다. 명사절로 문장성분은 '목적어' 입니다.

[본문] Here she is talking about keeping kids entertained at home.
[설명] 「keeping kids entertained at home」은 동명사구입니다. 전치사 'about'의 목적어입니다.
keeping 동명사구는 자체적으로는 5형식 구조를 갖고 있습니다. kids가 목적어, entertained가 목적어 보어입니다.

[본문] I would brainstorm ideas and then draw up timetables of what you're going to do each day.
[설명] ⑴ 서법조동사 would는 '지시, 요청, 제안'을(를) 나타냅니다.
⑵ draw up, 만들다, 작성하다
⑶ 관계대명사 what이 사용되었습니다. 전치사 'of'의 목적어입니다.
⑷ 전치사 of는 기본 개념이 '본질'과 '분리'입니다. '동격(appositive, 同格)'을 나타냅니다. timetables과 what 절이 동격입니다.

[본문] Include a nice chunk of time, normally after lunch, for a bit of downtime - quiet reading or quiet play but then, the rest of the time, build in activities.
[설명] ⑴ 두 개의 명령문이 등위 접속사 but으로 연결되어 있습니다.
⑵ 대시(줄표)는 동격(appositive, 同格) 관계를 나타냅니다. 「a bit of downtime」와 「quiet reading or quiet play」은 동격입니다.
⑶ downtime; 쉬는 시간, 멈춰있는 시간
⑷ build in, 붙박이로 넣다

[본문] So playing with your children is wonderful - ball games, board games, card games, word games, anything - doing a family disco - anything that is fun and entertaining for them.
[설명] ⑴ 「playing with your children」은 동명사입니다. 문장성분은 주어입니다.
⑵ that은 관계대명사 입니다. 선행사는 「anything」입니다.

[본문] If you lack ideas for what to do during the day, Elizabeth recommends brainstorming - talking to your children to produce ideas and suggestions for things to do.
[설명] ⑴ what to do; 「의문사 + to 부정사」 구문은 명사구(noun phrase, 名詞句)입니다.
⑵ 대시(줄표)는 부연설명을 나타냅니다. 대시 이후의 내용은 「brainstorming」을 부연설명합니다.
⑶ 「talking」은 동명사입니다. 대시 앞의 brainstorming과 동격(appositive, 同格)으로 사용되고 있습니다.

[본문] Of course, games and activities are fun ways of keeping children entertained and she suggests spending a chunk - or large part of time - on those.
[설명] ⑴ 「keeping」은 동명사입니다. 문장성분은 ''입니다.
⑵ 「spending」은 동명사입니다. 문장성분은 목적어입니다.

[본문] But it's difficult to find the energy to keep playing games all day long.
[설명] it to 가주어(placeholder, 假主語) 구문입니다. 진주어(subject, 眞主語)는 「to find ~」입니다.

[본문] It's also important to timetable in downtime - time when you relax and do not do much, for example quiet reading.
[설명] ⑴ it to 가주어(placeholder, 假主語) 구문입니다. 진주어(subject, 眞主語)는 「to timetable ~」입니다.
⑵ timetable, 시간표를 짜다
⑶ 대시(줄표)는 부연설명을 나타냅니다. 대시 이후의 내용은 「downtime」을 부연설명합니다.

[본문] Pillow fights are also a great way to let off stream.
[설명] ⑴ pillow fight 베개 싸움
⑵ let off stream; (구어)울분을 토하다

[본문] If the situation becomes stressful then it's good to let off steam - do something to get rid of strong feelings by expressing them without harming anyone.
[설명] ⑴ if then 구조의 문장입니다.
⑵ let off steam; 울분[열기 등]을 발산하다, 기분이 좋아지다
⑶ get rid of; ~을 처리하다[없애다]

[본문] Which reminds me... it's time to reveal the correct answer to this week's quiz question.
[설명] Which는 관계대명사의 계속적 용법(Continuous Relative)처럼 사용되고 있습니다.

[본문] Today we've been giving some tips to parents for surviving the coronavirus lockdown, an unprecedented situation - meaning a situation which has never happened before.
[설명] 「the coronavirus lockdown」와 「an unprecedented situation」은 동격(appositive, 同格)입니다.

[본문] One parenting expert recommends keeping a positive attitude by focusing on the useful things parents can teach their children at home, like coping skills - skills to cope with stressful situations, like being locked down.
[설명] ⑴ 「keeping」은 동명사입니다. 문장성분은 목적어입니다.
⑵ 선행사 'the useful things' 뒤에 목적격 관계대명사 which 또는 that이 생략되어 있습니다.
⑶ 'parents ~' 절은 4형식 문장입니다. 동사는 'teach', 간접목적어는 'their children', 이고 직접목적어는 'the useful things'입니다.
⑷ 대시(줄표)는 부연설명을 나타냅니다. 대시 이후의 내용은 「coping skills」을 부연설명합니다.

[본문] A good way to generate ideas for things to do is brainstorming - talking with your children to come up with ideas and suggestions for fun learning activities.
[설명] ⑴ 「A good way to generate ideas for things to do」 주어입니다.
⑵ come up with; 생각해 내다
⑶ 대시(줄표)는 부연설명을 나타냅니다. 대시 이후의 내용은 「brainstorming」을 부연설명합니다.
⑷ 「to come up with」는 to부정사 부사적 용법 부사 목적

[본문] A large chunk - or part - of the day could be spent in fun ways like playing games or finding things out together on the internet.
[설명] ⑴ 서법조동사 could는 '가능성'을 나타냅니다.
⑵ 「playing, finding」은 동명사입니다. 전치사 'like'의 목적어입니다.

[본문] But don't forget to schedule in some downtime - quiet time to relax and do nothing.
[설명] to schedule 「」는 to부정사의 부사적용법(목적)입니다. '~하기 위하여'의 의미를 나타냅니다.

[본문] …Or having a pillow fight!
[설명] 「have a pillow fight」은 have 디렉시컬 동사 구문입니다.

[본문] Come on, Neil, I always have a pillow handy, just in case!
[설명] just in case 만약을 위해서, (혹시라도) (…할) 경우에 대비해서

[본문] Well, unfortunately, we've run out of time.
[설명] run out of; …을 다 써버리다

 

M2020_04_30_KidsAtHome_03_문장문법.pdf
0.17MB

 

BBC Learning English 문법강좌 Tips for parents coping with kids at home - 영국 BBC 6분 영어 문법

 

[Blog Home]
[Category Main]

 

300x250