본문 바로가기

6 Minute English

BBC Learning English 문법강좌 How culture affects sadness - 영국 BBC 6분 영어 문법

728x90

 


이번주 BBC Learning English - 6 Minute English가 다룬 문법 관련 이슈 는 관계대명사(5), 동명사(3), it(3), that(2), 동사: 디렉시칼동사(2), 문장형식(2), 문장형식: 4형식(2), 부정 구문(否定句文)(2), 분사(2) 등이였습니다. 그 외에 비교 구문, 삽입 구문, 생략 구문, 접속사, 동사, 관계부사 등이 각각 1 건씩 다루어졌습니다.

[본문] [06] Looking back at that sad time, Helen remembers making a big decision - she wanted to be happy.
[설명] ⑴ 『Looking back at ~ 』은 때(시간)을 나타내는 분사구문입니다.
⑵ 『making ~』은 동명사(구)입니다. 문장성분은 목적어입니다.
⑶ 『make a big decision』은 make 디렉시컬 동사 구문입니다. '결심하다'라는 뜻입니다.

[본문] [09] But the sadness Helen felt didn't disappear, and the longer she lived abroad, the more she wondered whether her feelings were somehow connected to being born in England, into a culture where, traditionally, expressing your emotions was discouraged.
But the sadness {which/that} Helen felt didn't disappear, and the longer she lived abroad, the more she wondered whether her feelings were somehow connected to being born in England, into a culture where, traditionally, expressing your emotions was discouraged.
[설명] 본문은 「the 비교급+S+V, the 비교급+S+V」 구문으로 「~하면 할수록 더욱 … 하다」의 의미를 갖습니다.
[참조 링크]기초영어문법 68 'the 비교급 S V, the 비교급 S V' 구문 완전정복
문장 구조 분석 코너 참조 바랍니다.

[본문] [10] In this programme, we'll be investigating how the way people express sadness is influenced by their culture, and, as usual, we'll be learning some new, useful vocabulary as well.
[설명] ⑴ 3형식 문장입니다. we가 주어, 'be investigating'이 술어동사, how 의문사절이 목적어입니다.
⑵ how 의문사절의 주어는 the way 관계사절, 'is influenced'가 동사인 수동태 구문입니다. → Their culture influence the way people express sadness.
⑶ 'the way'는 방법을 나타내는 관계부사입니다. 원래는 'the way + how'였지만 지금은 the way나 how 중 하나만을 써야 합니다. 'the way'는 명사절을 인도하는 접속사로 보기도 합니다.

[본문] [12] In English there are many idioms which describe being sad, including down in the dumps, meaning that you feel miserable and depressed.
[설명] ⑴ 『which describe ~』의 which는 주격의 관계대명사입니다. 선행사 'many idioms'를 한정 수식하는 제한적 용법입니다.
⑵ 『being sad』는 동명사(구)입니다. 문장성분은 목적어입니다. '슬프다는 것'이라는 뜻을 갖습니다.
⑶ 『feel miserable and depressed』의 feel은 2형식 문장을 만드는 「be 동사 유형(상태 유지)」의 연결동사 입니다.

[본문] [24] So, it's earliest use is in English, it means being literally fed up, being full of something sad or sated means heavy and full.
[설명] it's는 its로 보입니다.

[본문] [26] Professor Dixon explains that the original meaning of the word sad was 'full' or fed up - a phrase which today means being unhappy, bored or tired of something which has been going on a long time.
[설명] ⑴ 본문은 주어가 'Professor Dixon', (술어)동사가 explains, that 명사절인 「that the original meaning ~」절이 목적어인 3형식 문장입니다.
⑵ 『which today means ~』의 which는 주격의 관계대명사입니다. 선행사 something을 한정 수식하는 제한적 용법입니다.
[참조 링크]명사절 that 2 (보어로 쓰이는 that절)

[본문] [30] Another is grief - a strong sadness often caused by the death of someone you love.
[설명] 『caused ~』는 과거분사(구)로 sadness를 후위수식합니다. 분사 앞에 '주격관계대명사와 be 동사'가 생략되어 있다고 생각할 수 있습니다.

[본문] [32] And in other cultures, India for example, grief can be expressed by professional mourners who are paid to cry by the family of the person who has died.
[설명] 『who are paid to ~, who has died』 등의 who는 제한적용법 주격의 관계대명사입니다. 선행사는 각각 mourners, the person입니다.

[본문] [34] But according to Professor Dixon that wasn't always the case.
[설명] 본문은 부분 부정을 나타납니다. 부정어(否定語, negative) not이 always 와 함께 부분 부정을 표현합니다.

 

 



[본문] [35] Here he explains to BBC World Service programme, The Documentary, how it was only quite recently, during the time of Queen Victoria and the British Empire, that the English got a reputation for being repressed - unable to show their true feelings and emotions.
[설명] ⑴ 본문은 3형식 문장입니다. he가 주어, explains이 술어동사, how 의문사절이 목적어입니다.
⑵ how절 내부는 『that the English got ~』의 that 명사절이 진주어인 「it 가주어 구문」입니다.
⑶ 『during the time ~』은 삽입구입니다. 'quite recently'를 부연 설명합니다.
⑷ 『got a reputation』은 get 디렉시칼 동사 구문입니다. '평판을 얻다, 평가되다'의 뜻을 갖습니다.

[본문] [38] Professor Dixon says the Victorians who ruled the empire had a stiff upper lip.
Professor Dixon says {that} the Victorians who ruled the empire had a stiff upper lip.
[설명] ⑴ says 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 생략되었습니다. 절의 문장성분은 목적어입니다.
⑵ 『who ruled the ~』의 who는 제한적용법 주격의 관계대명사입니다. 선행사는 'the Victorians'입니다.

[본문] [39] These men believed they were better than everyone else, and that to cry was a sign of weakness.
These men believed {that} they were better than everyone else, and that to cry was a sign of weakness.
[설명] believed 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 생략되었습니다. 절의 문장성분은 목적어입니다.

[본문] [40] When we cry, our top lip starts to wobble and so this gave rise to the idiom a stiff upper lip, meaning to not show your feelings when you are upset, even though it is difficult not to.
[설명] ⑴ even though 절은 「it to 가주어」 구문입니다. 진주어는 「to ~」 부정사(구)인데 to 이하의 동사 어구는 생략되었습니다.
⑵ 『it is difficult not to』는 to 다음에 동사 'show ~'가 생략되어 있습니다.

[본문] [41] Fortunately, most Brits are less repressed nowadays, but it's still hard for some people, especially men, to express their feelings.
[설명] 『it's still hard for ~』는 「it to 가주어」 구문입니다. 전치사 for의 목적어 'some people'이 to부정사(구) 'to express ~'의 의미상 주어입니다.

[본문] [42] Sometimes drinking alcohol gives people the courage to say what they are feeling, but this is not so healthy and can even increase feelings of depression.
[설명] ⑴ 본문은 give 4형식 문장입니다. 간접목적어는 people이고 직접목적어는 'the courage ~'입니다.
⑵ 『what they are feeling』은 what 목적격 관계대명사절로 절의 문장성분은 'to say'의 목적어입니다.
⑶ 『not so ~』 구문은 부분 부정 구문입니다. 부정어(否定語) not이 부사 so와 함께 부분부정 표현을 나타냅니다.

[본문] [44] I asked Neil which colour is often associated with feeling sad.
[설명] 『feeling sad』는 동명사(구)입니다. 전치사 with의 목적어입니다.

[본문] [46] Which was… the correct answer, and it gives us another idiom about sadness - feeling blue.
[설명] 『it gives us another ~』는 give 4형식 문장입니다. 간접목적어는 us이고 직접목적어는 'another idiom ~'입니다.


pdf 파일은 이곳을 클릭하세요.
https://softca.tistory.com/2230을 클릭하세요.

[Blog Home]

 



이 블로그에는 [BBC 6분 영어와 관련하여 매주 다음과 같은 글들이 게시 됩니다

  • 단어공부(금주 대본에 나온 주요 어휘) https://softca.tistory.com/2231
  • 멀티단어공부(금주 대본에 사용된 멀티단어(구동사, 숙어) 간단 정리) https://softca.tistory.com/2232
  • 독해공부(금주 대본의 문장별 해석(직역) 자료) https://softca.tistory.com/2233
  • 문장별 문법공부(문장별 문법 설명) 이 글입니다
  • 금주의 어휘(금주 대본에 나온 금주의 어휘를 집중적으로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 항목별 문법공부(금주 대본에 나온 문법을 주제별/항목별로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 금주의 구동사(금주 대본에 사용된 구동사 상세 정리) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 금주의 PDF(금주의 PDF 및 기타 다운로드 파일) https://softca.tistory.com/2230

 



아래의 이미지를 클릭하시면 PDF로 된 대본(Script)를 다운받을 수 있습니다.

 



[영어 문장 공부] 자료를 처음 보시는 분은 아래의 링크를 클릭하셔서 「공부법」을 먼저 보시기를 권장 드립니다.
[영어문장공부] 학습법 보기



오디오 듣기

 


 

 

300x250