본문 바로가기

6 Minute English

BBC Learning English 문법강좌 Food and mood - 영국 BBC 6분 영어 문법

728x90

 

 

 

이번주 BBC Learning English - 6 Minute English가 다룬 문법 관련 이슈 는 관계대명사(8), that(4), 접속사(2), 종속접속사(2), 형용사(2), 동사: 구문과 용법(2), 전치사(2), 문장부호(2) 등이였습니다. 그 외에 문장성분, 문장형식, 문장형식: 4형식, 부정 구문(否定句文), 분사, 관계부사, 관사, 대명사, 전치사 [구문], 전치사(명사)구, 동사: 디렉시칼동사, 명사, 가정법 등이 각각 1 건씩 다루어졌습니다.

[본문] [05] When someone feels sad or in a bad mood, they often try to feel better by eating their favourite food… I usually go for a peanut butter sandwich myself.
[설명] ⑴ 「in a bad mood」는 전치사명사구로 형용사 기능을 합니다. 문장에서 서술어로 사용되고 있습니다. 문장성분은 보어입니다.
⑵ 『try to ~』는 「try+to부정사」구문으로 '~하려고 노력하다'의 뜻입니다. 만약 try의 목적어로 v-ing이 오면 의미가 달라집니다.
⑶ 본문의 myself는 재귀대명사입니다. 주어를 강조하는 강조용업입니다. 이 때 재귀대명사는 「그 자신이 직접」이란 뜻입니다.

[본문] [07] Hmm, maybe a cream chocolate eclair… Comfort food is a type of emotional eating - eating lots of food because we feel sad, not because we're hungry.
[설명] 「a type of」는 「a+명사+of」 또는 [명사복수+of]의 의 형태로 뒤의 명사를 수식하는 형태의 관용적 형용사구를 만듭니다.

[본문] [08] But unfortunately, most comfort food is high in carbohydrates and sugar and, after a few minutes, it leaves us feeling even worse than before.
[설명] leave는 4형식을 만드는 여격 동사입니다. 간접목적어는 us, 직접목적어는 'feeling ~'입니다.
[참조 링크]이런 표현 어떻게 - It takes kevin a long time to come ~

[본문] [09] Today, scientific research into the relationship between what we eat and how we feel is growing.
[설명] 『scientific research ~ 』이 모두 주어입니다. 주어 구가 전치사로 연결되어 있습니다.

[본문] [10] In this programme, we'll be investigating the connection between our food and our mood.
[설명] 「between A and B」 구문이 어떤 대상이 A와 B 사이에 있음을 나타냅니다. 여기서 A는 'our food', B는 'our mood'입니다.

[본문] [14] People who link what we eat with how we feel make a simple argument: the food you eat supplies nutrients and energy to the brain, and the brain controls our emotions.
[설명] ⑴ 『who link what we ~』의 who는 제한적용법 주격의 관계대명사입니다. 선행사는 People입니다.
⑵ 『what we eat』는 what 목적격 관계대명사절입니다. 절의 문장 성분은 목적어 입니다.
⑶ 『how we feel』은 how 관계부사절입니다. '~하는 방식(법)'이라는 의미의 명사절로 전치사with'의 목적어입니다.
⑷ 『link A with B』는 「동사+목적어+with+전치사목적어」 구문입니다. 이때 with는 B가 사물이면 「도구, 수단」, 사람이면 「참여자, 행위자, 상대방」의 의미를 내포합니다.

[본문] [16] So, Sam, my question is: how much of the body's total energy is used up by the brain?
[설명] ⑴ 글에서 직접화법을 쓸 때 쉽표 대신 사용합니다. 대체로 긴 문장일 경우 콜론을 사용합니다.,
⑵ 『how much』에서 much 뒤에 명사가 생략되어 있습니다.

[본문] [24] Chef Danny Edwards, who has suffered with depression, works in one of the most stressful places imaginable - a busy restaurant kitchen.
[설명] ⑴ 『who has suffered ~』의 who는 선행사 'Chef Danny Edwards,'의 의미를 보충 설명하는 비제한적 용법의 주격 관계대명사입니다. 통상 콤마로 둘러쌓인 삽입절 형태를 갖습니다.
⑵ imaginable이 places를 후위수식합니다. 관계대명사와 be 동사가 생략되어 있습니다.
[참조 Blog 링크]관계대명사의 비제한적용법(Non-restrictive use, Non defining relative clauses)
[참조 링크]What are embedded clauses?

[본문] [25] BBC World Service programme, The Food Chain, asked Danny about his eating habits at work:
[설명] 『at wordk』의 at은 목적어의 기능과 역할 즉, 무언가에 종사, 활동, 몰두하는 본질적 영역을 나타냅니다. 주로 무관사입니다.

 

 

 


[본문] [27] So, it very often is grabbing something on the go which obviously, as we know, is not great for us….
[설명] ⑴ 『which obviously ~』의 which는 주격의 관계대명사입니다. 선행사 something을 한정하는 제한적 용법입니다.
⑵ on the go '끊임없이 활동하여, 계속 일하여'

[본문] [28] So you go for something that's quick, so hence why a lot of chefs have quite a bad diet.
[설명] ⑴ 『that's quick』의 that은 관계대명사 입니다. 격은 주격이고, 선행사는 something입니다.
⑵ hence why '이런 이유로' why는 감탄사입니다.

[본문] [29] Even though he's surrounded by food, Danny says that working under stress actually decreases his appetite - the feeling that you want to eat food.
[설명] ⑴ 『that working under stress ~』은 주어가 Danny, 동사가 says, that 명사절이 목적어인 3형식 문장입니다.
⑵ 『that you want to』 절의 접속사 that은 동격의 that입니다. 'the feeling'과 that 명사절은 동격관계에 있습니다.

[본문] [30] In a busy kitchen there's no time for a sit-down meal, so Danny has to grab and go - take something quickly because he doesn't have much time, although he knows this isn't very healthy.
[설명] 「grab and go」는 「동사 and 동사」 구문으로 '~을 빠르게 얻다[구하다]'의 뜻을 갖고 있습니다.
[참조 링크]go, come, stay과 다른 동사들과 쓰이는 경우

[본문] [33] She studied the effect of eating a healthy diet - food such as fresh fruit and vegetables, wholegrain cereals, and olive oil - on people suffering depression.
[설명] 두 개의 대시로 둘러싸인 구문은 부연설명을 위한 삽입구문입니다.

[본문] [34] Professor Jacka found that the patients whose mental health improved were the same patients who had also improved their diet.
[설명] ⑴ 『whose mental health ~』의 whose는 관계대명사 who의 소유격입니다. 선행사는 「the patients」입니다.
⑵ 『who had also』의 who는 제한적용법 주격의 관계대명사입니다. 선행사는 'the same patients'입니다.

[본문] [35] But Professor Jacka's ideas were not accepted by everyone.
[설명] 본문은 부분 부정 구문입니다. 부정어(否定語) not이 everyone과 함께 부분부정 표현을 나타냅니니다.

[본문] [36] Here, she explains to Jordan Dunbar, presenter of BBC World Service's, The Food Chain, about the opposition her study faced from other doctors:
Here, she explains to Jordan Dunbar, presenter of BBC World Service's, The Food Chain, about the opposition {which/that} her study faced from other doctors:
[설명] 선행사 'the opposition ' 뒤에 목적격 관계대명사 which 또는 that이 생략되어 있습니다.

[본문] [37] So I proposed to do this for my PhD study, and everyone thought I was a bit bananas, you know, and there was quite a bit of, I guess, eye rolling maybe.
So I proposed to do this for my PhD study, and everyone thought {that} I was a bit bananas, you know, and there was quite a bit of, I guess, eye rolling maybe.
[설명] thought 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 생략되었습니다. 절의 문장성분은 목적어입니다.

[본문] [42] But this again comes from the fact that general practitioners, psychiatrists, medical specialists get almost no nutrition training through all those years of study.
[설명] ⑴ 「the fact that ~」 구문은 that절이 전치사의 목적어가 될 때 that절 대신 관용적으로 사용합니다.
⑵ 『get training』은 get 디렉시칼 동사 구문입니다. '훈련을 받다'의 뜻을 갖습니다.

[본문] [43] When Professor Jacka investigated the link between food and mood, her colleagues thought she was bananas - a slang word meaning silly or crazy.
[설명] 접속사 when이 while의 용법으로 사건의 상황적 설명이나 이유 또는 원인을 나타냅니다.

[본문] [45] Other colleagues were patronising - they behaved towards her as if she were stupid or unimportant.
[설명] 『as if she were』는 af if 가정법 문장입니다.

 

 

 


[본문] [46] Professor Jacka thinks this is because most doctors have little or no training about nutrition and the effect of food on mental health.
Professor Jacka thinks {that} this is because most doctors have little or no training about nutrition and the effect of food on mental health.
[설명] ⑴ thinks 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 생략되었습니다. 절의 문장성분은 목적어입니다.
⑵ because절이 명사절로 보어인 2형식 문장입니다. 주어는 this, 동사는 is입니다.
[참조 링크]보어로 쓰인 because절에 대해서-편입영어과외
[참조 링크]‘the reason is that’ or ‘the reason is because’?
[참조 링크][단편집] "the reason why S V", "the reason S V is because S V"에 대한 논의

[본문] [47] But her ground-breaking research, named 'The Smile Trial', has been successfully repeated elsewhere, clearly showing the link between eating well and feeling good.
[설명] 「showing ~」은 이유 또는 원인을 나타내는 분사구문입니다.

[본문] [48] So the next time you're feeling down and your brain is calling out for a donut, you might be better eating an apple instead!
[설명] 『So the next time you're ~』의 「the next time」은 시간을 나타내는 접속사입니다. 시간을 나타내는 명사 상당어는 the와 결합하여 접속사로 사용되기도 합니다.

[본문] [58] If you roll your eyes, you move your eyes upwards to show you feel annoyed, bored or don't believe what someone is telling you.
If you roll your eyes, you move your eyes upwards to show {that} you ②feel annoyed, bored or ②don't believe what someone is telling you.
[설명] ⑴ 'to show' 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 생략되었습니다. 절의 문장성분은 부정사 'to whow'의 목적어입니다.
⑵ 접속사 and가 술어 부분을 연결합니다. 주어를 공유하고 주어의 관점에 동시성이 있으면 문장은 단문으로 생각합니다.


pdf 파일은 이곳을 클릭하세요.
https://softca.tistory.com/2165을 클릭하세요.

[Blog Home]

 



이 블로그에는 [BBC 6분 영어와 관련하여 매주 다음과 같은 글들이 게시 됩니다

  • 단어공부(금주 대본에 나온 주요 어휘) https://softca.tistory.com/2166
  • 멀티단어공부(금주 대본에 사용된 멀티단어(구동사, 숙어) 간단 정리) https://softca.tistory.com/2167
  • 독해공부(금주 대본의 문장별 해석(직역) 자료) https://softca.tistory.com/2168
  • 문장별 문법공부(문장별 문법 설명) 이 글입니다
  • 금주의 어휘(금주 대본에 나온 금주의 어휘를 집중적으로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 항목별 문법공부(금주 대본에 나온 문법을 주제별/항목별로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 금주의 구동사(금주 대본에 사용된 구동사 상세 정리) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 금주의 PDF(금주의 PDF 및 기타 다운로드 파일) https://softca.tistory.com/2165

 



아래의 이미지를 클릭하시면 PDF로 된 대본(Script)를 다운받을 수 있습니다.

 



[영어 문장 공부] 자료를 처음 보시는 분은 아래의 링크를 클릭하셔서 「공부법」을 먼저 보시기를 권장 드립니다.
[영어문장공부] 학습법 보기



오디오 듣기

 


 

 

300x250