본문 바로가기

6 Minute English

BBC Learning English 문법강좌 How to talk to a climate denier - 영국 BBC 6분 영어 문법

728x90

 

 

 

이번주 BBC Learning English - 6 Minute English가 다룬 문법 관련 이슈 는 관계대명사(6), 명사(4), 문장형식: 4형식(4), 접속사(4), 문장형식: 5형식(3), 분사(3), 문장부호(2), 동사: 구문과 용법(2), 동사: 디렉시칼동사(2), 전치사(2), it(2) 등이였습니다. 그 외에 법조동사, 조동사, 생략 구문, 수동태, 어·구·절, 의문부사, 의문사 등이 각각 1 건씩 다루어졌습니다.

[본문] [05] When Sarah Ott was growing up in Florida in the 1990s, she loved playing in nature.
[설명] 『loved playing』은 「동사+동명사」 구문으로 동명사(구) playing이 love의 목적어가 되는 3형식 구문입니다.

[본문] [07] But later, in college, Sarah became surrounded by people in her community who didn't share her love of the environment - people who didn't believe that climate change was real.
[설명] 『became surrounded』는 수동태 구문입니다. 구어체에서는 get, become, grow 등의 동사가 be 동사 대신 수동태 구문을 만듭니다.

[본문] [08] And slowly, Sarah started to doubt it as well.
[설명] 본문의 동사 start는 목적어로 to부정사(구) 「to doubt」를 받고 있습니다.

[본문] [09] Climate deniers - people who don't believe that climate change is happening, or that it isn't caused by humans - make up around nine percent of the American population, according to some estimates.
[설명] ⑴ 대시(줄표)는 동격 관계를 나타냅니다. 「Climate deniers」와 people은 동격입니다. 대시가 '(관계)대명사+be동사'의 기능을 합니다.
⑵ 『who don't believe』의 who는 제한적용법 주격의 관계대명사입니다. 선행사는 people입니다.
⑶ 등위접속사 or가 두개의 절 「that climate change is ~」와 「that it isn't caused ~」를 등위 관계로 연결합니다. 두개의 that절은 명사절로 believe의 목적어입니다. 그런데 두절의 의미가 반대라서 매우 이상합니다.

[본문] [10] Now, Sarah works as a climate campaigner at the US National Centre for Science Education, teaching children the science behind climate change, but her journey there was a difficult one, and she lost many friends on the way.
[설명] ⑴ 『as a climate campaigner』의 전치사 as가 자격, 기능, 의무, 역할 등을 나타냅니다. '~로(서)'의 뜻.
⑵ 『teaching ~』은 주로 and로 연결된 등위문을 분사구문으로 만든 것으로 연속된 동작이나 상황을 나타냅니다.
⑶ 『her journey』는 부사구입니다. 명사(구)가 부사(구)로 쓰이는 명사의 부사적 용법입니다. 본문의 경우는 시간 또는 기간을 나타내는 전치사 'on/in/at/during' 중 하나가 생략된 것 같습니다.

[본문] [11] In this programme, we'll be discussing climate deniers, and finding out how to talk with people who doubt the science of global warming.
[설명] ⑴ 접속사 and가 술어 부분 'discussing ~'과 'finding out ~'를 연결합니다. 주어를 공유하고 주어의 관점에 동시성이 있으면 문장은 단문으로 생각합니다.
⑵ 『how to talk ~』는 「how+to부정사」 구문으로 명사구의 기능을 합니다.
⑶ 『who doubt the science ~』의 who는 제한적용법 주격의 관계대명사입니다. 선행사는 people입니다.

[본문] [14] Whatever climate deniers think, there is strong agreement on the issue among scientists on the Intergovernmental Panel on Climate Change, the IPCC.
[설명] ⑴ whatever가 접속사로 「어떤 …일지라도, 어떤 …이든」의 의미를 갖는 부사절을 인도합니다.
⑵ 『on the issue』의 전치사 on은 '~에 관한, ~에 관하여. 서로 접촉되어 있는'의 의미로 서로 관련되어 있는 관계에 적용됩니다.

[본문] [22] He told BBC World Service programme, The Climate Question, what he's learned about reporting on the issue from around the world.
[설명] ⑴ 본문은 tell은 4형식 문장을 구성합니다. 간접목적어는 'BBC World Service ~', 직접목적어는 what 관계사절인 'what he's learned'입니다.
⑵ 『what he's learned ~』는 what 목적격 관계대명사절로 절의 문장성분은 목적어입니다.
[참조 링크]이런 표현 어떻게 - It takes kevin a long time to come ~

[본문] [23] It's quite important to make here a very clear distinction between being wrong, ill-informed about climate change and being a full-blown climate denier.
[설명] ⑴ 『It's quite important to make ~』는 「it to 가주어」 구문입니다. 진주어는 「to make~」 부정사(구)입니다.
⑵ 『make here a very clear distinction』은 make 디렉시컬 동사 구문입니다. '매우 명백하게 구분해 주다'라는 뜻입니다.

[본문] [25] Some people may have genuine questions about the subject.
[설명] may는 '추측, 추정'을 나타냅니다.

[본문] [27] Climate deniers, though, people who reject the basic facts of climate change, are likely to be more difficult to persuade.
[설명] ⑴ 「Climate deniers」와 people이 동격입니다. 콤마가 동격을 나타냅니다.
⑵ 『who reject the basic ~』의 who는 제한적용법 주격의 관계대명사입니다. 선행사는 people입니다.
⑶ 『are likely to ~』는 「be 형용사/분사 to부정사」 구문으로 'are likely to'가 동사원형 'be more difficult '의 조동사 기능을 합니다. 이를 준조동사라고 합니다. '좀더 어려워지다'를 '가능성 있게' 라는 의미 입니다.
[참조 링크]준조동사의 뜻 개념 / ought to, used to, need, dare [문법풀이 #63]

 

 

 


[본문] [29] Marco thinks it's possible to persuade an ill-informed person that climate change is a fact, for example by sharing personal stories of how the weather has changed in recent years, or by asking them why they doubt the scientific evidence.
Marco thinks it's possible to persuade an ill-informed person that climate change is a fact, for example by sharing personal stories of how the weather has changed in recent years, or by asking them why they doubt the scientific evidence.
[설명] ⑴ 『it's possible to persuade ~』는 「it to 가주어」 구문입니다. 진주어는 「to persuade~」 부정사(구)입니다.
⑵ 『how the weather has ~』는 how 명사절(의문사절)로 문장성분은 전치사 of의 목적어입니다.
⑶ 『why they doubt ~』는 의문사 why 명사절입니다. 이 구문은 선행사 'the reason'이 생략된 관계부사절로 볼 수도 있습니다. 문장성분은 동명사 asking의 직접목적어입니다.
⑷ 『asking them why they ~』는 ask가 4형식 구문의 동명사구입니다. 간접목적어는 them, 직접목적어는 ' why they ~' 절입니다. asking ~ 동명사(구)는 전치사 by의 목적어입니다.
⑸ 오타 있음: persuade 앞에 to가 빠졌고, how of the weather의 of는 뺴야 합니다. (오디오 확인)
[참조 링크]이런 표현 어떻게 - It takes kevin a long time to come ~

[본문] [31] Here's Marco Silva again, sharing some advice on how best to talk to people about the climate with BBC World Service programme, The Climate Question.
[설명] 『sharing some advice on ~』은 주로 and로 연결된 등위문을 분사구문으로 만든 것으로 연속된 동작이나 상황을 나타냅니다.

[본문] [34] He's been looking into this long and hard, and when I spoke to him, he gave me a couple of tips.
[설명] ⑴ 『He's been looking into this long and hard』의 동사 'look into'는 5형식 동사입니다. 목적어는 this, 목적어 보어는 'long and hard'입니다.
⑵ 『gave me a couple of tips』는 give 4형식 문장입니다. 간접목적어는 me이고 직접목적어는 'a couple of tips'입니다.
[참조 링크]5형식 구조: 주어 + 동사 + 목적어 + 목적격 보어
[참조 링크](영어) 5형식 문형에 대한 이애 (동사의 종류)

[본문] [36] Don't confront them telling them that they're this or that, throwing insults at them, that their beliefs are wrong - that sort of attitude or strategy is only likely to backfire.
Don't confront them ①telling them that they're this or that, ②throwing insults at them, that their beliefs are wrong - that sort of attitude or strategy is only likely to backfire.
[설명] ⑴ 『confront them telling them ~』 구문은 동사 confront가 「동사+목적어+V-ing」 구문을 만들었습니다. 이 문장은 5형식 문장을 이루며, V-ing형 구문인 ' ①telling or ②throwing '은 동명사로 목적격보어가 됩니다.
⑵ 『telling them that they're ~』 동명사구는 tell은 4형식을 구성합니다. 간접목적어는 them, 직접목적어는 'that they're ~' 절입니다.
⑶ 『insults at them, that their ~』은 동격의 that 구문입니다. insult와 『that their ~』 명사절이 동격입니다.
[참조 링크]이런 표현 어떻게 - It takes kevin a long time to come ~

[본문] [37] If you do that, the chances are people are just going to hold on to their views even more firmly.
[설명] 'the chances are'를 삽입절로 생각해야 할 듯 합니다.

[본문] [38] Marco mentions Professor van der Linden, a psychologist who has taken a long, hard look at the issue of climate denial.
[설명] ⑴ 「Professor van der Linden,」과 「a psychologist」가 동격입니다. 콤마가 동격을 나타냅니다.
⑵ 『who has taken a long, hard ~』의 who는 제한적용법 주격의 관계대명사입니다. 선행사는 'a psychologist'입니다.

[본문] [39] If you take a long, hard look at something, you examine it very carefully in order to improve it for the future.
[설명] 『take a look at』의 take는 디렉시컬 동사입니다. examine의 뜻을 갖습니다.

[본문] [40] Professor van der Linden advises us not to challenge climate deniers directly, and never to throw insults - to say offensive, hurtful things directly to someone.
[설명] 『advises us not to challenge ~』는 「동사+목적어+부정사」 구문으로 5형식 문장입니다.
[참조 링크]대학 기초 영어 5. 5형식의 모든 것

[본문] [41] This approach is unlikely to work and will probably backfire, or have the opposite effect from that intended, such as making that person's opinion even stronger.
[설명] 『making that person's opinion even stronger』은 make 5형식 구문입니다. 목적어가 'that person's opinion', 목적어
보어가 'even stronger'입니다.

 

 

 


[본문] [42] Instead, what's needed is understanding and empathy - realising that climate deniers cannot control the life events that led them to mistrust science; and the patience to try to show them difference between fact and fiction.
[설명] ⑴ 『and the patience ~』 앞의 세미콜론(;)는 접속사의 역할도 합니다.
⑵ 세미콜론 다음의 문장에 주어 'what's needed is'가 중복되어 생략되었습니다.

[본문] [46] The scientific evidence for a climate emergency is overwhelming, leaving just the question of what we do about it.
[설명] ⑴ 『leaving just the question ~』은 주로 and로 연결된 등위문을 분사구문으로 만든 것으로 연속된 동작이나 상황을 나타냅니다. leaving
⑵ 『what we do about it』는 what 목적격 관계대명사절로 절의 문장성분은 전치사 of의 목적어입니다.


pdf 파일은 이곳을 클릭하세요.
https://softca.tistory.com/2152을 클릭하세요.

[Blog Home]

 



이 블로그에는 [BBC 6분 영어와 관련하여 매주 다음과 같은 글들이 게시 됩니다

  • 단어공부(금주 대본에 나온 주요 어휘) https://softca.tistory.com/2153
  • 멀티단어공부(금주 대본에 사용된 멀티단어(구동사, 숙어) 간단 정리) https://softca.tistory.com/2154
  • 독해공부(금주 대본의 문장별 해석(직역) 자료) https://softca.tistory.com/2155
  • 문장별 문법공부(문장별 문법 설명) 이 글입니다
  • 금주의 어휘(금주 대본에 나온 금주의 어휘를 집중적으로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 항목별 문법공부(금주 대본에 나온 문법을 주제별/항목별로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 금주의 구동사(금주 대본에 사용된 구동사 상세 정리) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 금주의 PDF(금주의 PDF 및 기타 다운로드 파일) https://softca.tistory.com/2152

 



아래의 이미지를 클릭하시면 PDF로 된 대본(Script)를 다운받을 수 있습니다.

 



[영어 문장 공부] 자료를 처음 보시는 분은 아래의 링크를 클릭하셔서 「공부법」을 먼저 보시기를 권장 드립니다.
[영어문장공부] 학습법 보기



오디오 듣기

 


 

 

300x250