이번주 BBC Learning English - 6 Minute English가 다룬 문법 관련 이슈 는 관계대명사(20), that(6), 비교 구문(3), 5형식(3), 부정사(3), 분사(2), 접속사(2), 종속접속사(2) 등이였습니다. 그 외에 it, 수동태, 시제, 전치사, 4형식, 관계부사, 단어/구/절, 동명사, 동사의 구문과 용법, 명사, 문장부호 등이 각각 1 건씩 다루어졌습니다.
[본문] [05] Recently I met up with an old school friend who I hadn't seen for years.
[설명] ⑴ 『hadn't seen』은 과거의 특정 시점을 기준으로 그 이전의 경험을 나타내는 「과거완료 경험」의 구문입니다.
⑵ 『who I hadn't seen ~』의 관계대명사 who는 목적격입니다. whom 대신 who가 사용되었습니다.
★ meet up with (우연히) 만나다
[본문] [07] It sounds like you had a good chinwag - a long and pleasant conversation between friends, which is great because in this programme we're talking about talking.
[설명] ⑴ 『~ seems like ~』의 like는 접속사입니다.
⑵ 『which is great ~』의 which는 계속적 용법의 관계대명사입니다. 'and that'의 의미입니다.
[참조 링크]☞ 관계대명사 계속적용법 총정리 which 생략 접속사+대명사 and but for though
[참조 링크]☞ 관계대명사의 계속적 용법
[본문] [08] We'll be discussing conversations - the exchange of ideas, thoughts and feelings that happens when people talk to each other.
[설명] ⑴ 『exchange of ideas』의 of는 [목적격의 of]입니다. A of B의 관계에서 'B를 A.하는 것'이라는 '목적어+술어'의 의미 맥락을 갖습니다, 즉, '아이디어를 교환하는 것'라는 뜻을 갖습니다.
⑵ 『that happens ~』의 that은 관계대명사 입니다. 격은 주격이고, 선행사는 'thoughts and feelings '입니다.
⑶ 접속사 when은 때를 나타내는 종속절(부사절)을 이끕니다.
[본문] [10] With the rise of Twitter and social media, which encourages us to give our opinion on a subject without always listening in return, some think the art of conversation is being lost.
[설명] ⑴ 『which encourages us ~』의 which는 선행사에 추가 정보를 제공하는 비제한적 용법의 관계대명사입니다. 선행사는 'Twitter and social media'입니다. 비제한적용법은 쉽표로 둘러싼 삽입절의 형태를 갖습니다.
⑵ 『which encourages us to ~』는 「동사+목적어+부정사」 구문으로 5형식 문장입니다.
[참조 링크]☞ 비제한적 용법의 관계사(관계대명사, 관계부사) 용법 실전 예문 - BBC Learning English
[참조 링크]☞ 대학 기초 영어 5. 5형식의 모든 것
[본문] [11] But luckily, there are still millions of us who love to talk, chat, chinwag and chatter away.
[설명] 『who love to talk, chat ~』의 who는 제한적용법 주격의 관계대명사입니다. 선행사는 us입니다.
[본문] [12] In fact, in 2012 a competition in Latvia broke the world record for the longest telephone conversation.
[설명] 『the longest ~』는 최상급 구문입니다. 최상급은 유일한 것이므로 the를 붙입니다.
[본문] [16] Hmmm, I'll guess a) 24 hours and 4 minutes, after which they probably fell asleep!
[설명] 『after which they ~』의 which가 전치사의 목적어이면서 계속적 용법으로 사용됩니다.
[본문] [19] Now he's used these experiences to write a book entitled, 'Let's Talk: How to Have Better Conversations'.
[설명] 『entitled』는 과거분사로 'a book'를 후위수식합니다. 분사 앞에 '주격관계대명사와 be 동사'가 생략되어 있다고 생각할 수 있습니다.
[본문] [20] Here Nihal tells another radio presenter, Michael Rosen, of BBC Radio 4's, Word of Mouth, about the influence of his mother who also loved talking to people in her job as a nurse:
[설명] 『who also loved ~』의 who는 제한적용법 주격의 관계대명사입니다. 선행사는 'his mother'입니다.
[본문] [21] Well, it gave me the sense that you are enriched by listening.
[설명] ⑴ 『it gave me the sense』는 give 4형식 문장입니다. 간접목적어는 me이고 직접목적어는 'the sense'입니다.
⑵ 『that you are ~』 절의 접속사 that은 동격의 that입니다. 'the sense'와 that 명사절은 동격관계에 있습니다.
⑶ 『you are enriched by listening』은 일반적인 수동태 문장입니다. 동작주는 by의 목적어인 listening입니다. → (능동태) Listening enrich you.
[본문] [23] So it meant that I guess I was conscious of experiences of others, and wanted to try and understand them.
So it meant that I guess {that} I was conscious of experiences of others, and wanted to try and understand them.
[설명] guess 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 생략되었습니다. 절의 문장성분은 목적어입니다.
★ be conscious of …을 자각하다, 알고 있다
[본문] [25] For Nihal, good conversation involves listening as much as speaking.
[설명] 「as much as」 speaking 만큼 량의 listening이란 뜻이며, 셀 수 없는 명사 앞에 사용합니다.
[본문] [26] By listening we find out things about the person we are talking to which, in turn, help us understand ourselves.
By listening we find out things about the person {whom} we are talking to which, in turn, help us understand ourselves.
[설명] ⑴ 사람을 나타내는 목적격 관계대명사 whom이 생략되었습니다. 선행사는 'the person'입니다.
⑵ 『which, in turn, help us ~』의 which는 주격의 관계대명사입니다. 선행사 things를 수식하는 제한적 용법입니다.
⑶ 관계대명사 which와 선행사 things가 분리되어 있습니다.
⑷ 『which help us understand ourselve』는 help 5형식 문장입니다. 목적어가 us, 목적격보어가 understand입니다.
[본문] [27] This is why Nihal says we are enriched by listening - we are improved by having something else added.
This is why Nihal says {that} we are enriched by listening - we are improved by having something else added.
[설명] ⑴ 『why Nihal says ~』 절은 why 관계부사절로 선행사 'the reason'이 생략되었습니다.
⑵ 'Nihal says' 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 생략되었습니다. 절의 문장성분은 목적어입니다.
⑶ 『added』는 과거분사로 something을 후위수식합니다. 분사 앞에 '주격관계대명사와 be 동사'가 생략되어 있다고 생각할 수 있습니다.
[참조 링크]☞ 관계부사와 선행사의 생략
[본문] [28] As a British Asian boy growing up in a white community, Nihal also thinks conversation was a way for him to make friends and find protection.
As a British Asian boy growing up in a white community, Nihal also thinks {that} conversation was a way for him to make friends and find protection.
[설명] ⑴ 'Nihal also thinks' 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 생략되었습니다. 절의 문장성분은 목적어입니다.
⑵ 『for him to make ~』 구문에서 (to)부정사 『to make ~』의 의미상주어는 전치사 for의 목적어인 him입니다.
⑶ 『to make friends ~』는 to부정사 형용사적 용법으로 'a way'를 후위 수식합니다.
[참조 링크]☞ to 부정사 의미상주어
[본문] [29] He says having conversations was a survival instinct - the human instinct to do something in a dangerous situation that will keep them safe from harm.
He says {that} having conversations was a survival instinct - the human instinct to do something in a dangerous situation that will keep them safe from harm.
[설명] ⑴ 'He says' 뒤에 접속사 that이 생략되었습니다. that 절의 문장성분은 목적어입니다.
⑵ 『having conversations』는 동명사(구)입니다. 문장성분은 주어입니다.
⑶ 『that will keep them ~』의 that은 주격 관계대명사입니다. 선행사는 something입니다.
⑷ 관계대명사 that과 선행사 something이 분리되어 있습니다.
⑸ 『keep them safe』의 동사 keep이 5형식 문장을 만듭니다. 목적어는 them, 목적어보어는 safe입니다.
[참조 링크]☞ 5형식 구조: 주어 + 동사 + 목적어 + 목적격 보어
[참조 링크]☞ (영어) 5형식 문형에 대한 이애 (동사의 종류)
[본문] [31] When we 'listen to reply', we are thinking about the next thing we want to say more than trying to understand the other person's point of view.
[설명] ⑴ 『When we 'listen to reply'』의 접속사 when은 조건의 의미를 갖는 종속절(부사절)을 이끌고 있습니다.
⑵ 『want to say』는 「동사+부정사」 구문으로 부정사가 want의 목적어가 되는 3형식 구문입니다.
⑶ '『trying to understand』는 「동사+부정사」 구문으로 부정사가 trying의 목적어가 되는 3형식 구문입니다.
[본문] [32] 'Listening to understand', on the other hand, helps build bridges - improve relationships between people who are very different or do not like each other.
[설명] ⑴ 『helps build ~』은 「help+원형부정사」 구문입니다. help는 사역동사로 원형부정사를 목적어로 취하고 있습니다.
⑵ 『who are very different ~』의 who는 제한적용법 주격의 관계대명사입니다. 선행사는 people입니다.
[참조 링크]☞ help 원형부정사 , help to 부정사 차이점?
[참조 링크]☞ 준 사역동사 'Help' (+목적어) + 원형부정사 / To 부정사
[참조 링크]☞ 준사역동사 help 다음에 동사원형, to부정사
[본문] [35] Good conversation brings people together, unlike tittle-tattle - talk about other people's lives that is usually unkind, disapproving, or untrue.
[설명] ⑴ 대시(줄표)는 동격 관계를 나타냅니다. 「tittle-tattle」과 「talk」은 동격입니다. 대시가 '(관계)대명사+be동사'의 기능을 합니다.
⑵ 『that is usually unkind ~』의 that은 관계대명사 입니다. 격은 주격이고 , 선행사는 talk입니다.
3) 관계대명사 that과 선행사 talk이 분리되어 있습니다.
[본문] [36] And good conversation involves taking turns, not talking over someone - trying to silence people by talking more loudly, forcefully, and persistently than them.
[설명] ⑴ take turn 번갈아 하다, 순서를 정해 돌아가며 하다
⑵ talk over 말로 방해하다, 말을 가로채다
[본문] [37] Hopefully, Nihal's tips can help us all have better conversations, encounter new ideas and make friends.
[설명] 『help us all have ~』는 help 5형식 구문으로 help가 사역동사이므로 원형 부정사 'have better ~'를 목적격 보어로 취하고 있습니다.
[본문] [40] We both listened to each other, there was no tittle-tattle but a little bit of gossip.
[설명] 『there was no tittle-tattle but ~』는 「not A but B」 구문으로 'A가 아니라 B'이다를 나타냅니다. A는 tittle-tattle, B는 'a little bit of gossip'입니다.
[본문] [41] Before we knew it a couple of hours had passed - but not as much time as those record-breaking telephone conversations I mentioned earlier.
[설명] 「as much time as ~」는 「as ~ as」 동등(원급) 비교구문입니다.
[참조 링크]☞ as 형용사 as 비교구문 / 두 as의 차이점
[본문] [43] I guessed it was an incredible 24 hours and 4 minutes… was I right?
I guessed {that} it was an incredible 24 hours and 4 minutes… was I right?
[설명] guessed 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 생략되었습니다. 절의 문장성분은 목적어입니다.
[본문] [44] Well, Neil, I'm afraid that was… the wrong answer.
Well, Neil, I'm afraid {that} that was… the wrong answer.
[설명] afraid 뒤에 부사절을 이끄는 접속사 that이 생략되었습니다.
[본문] [49] The survival instinct is the basic instinct in humans and animals to do something in a dangerous situation that will keep them alive.
[설명] ⑴ 『that will keep ~』의 that은 관계대명사 입니다. 격은 주격이고, 선행사는 something 입니다.
⑵ 관계대명사 that과 선행사 something이 분리되어 있습니다.
[본문] [50] If you build bridges, you improve relationships between people who are very different or do not like each other.
[설명] 『who are very ~』의 who는 제한적용법 주격의 관계대명사입니다. 선행사는 people입니다.
[본문] [51] Tittle-tattle is talk about other people's lives that is usually unkind, disapproving, or untrue.
[설명] ⑴ 『that is usually ~』의 that은 관계대명사 입니다. 격은 주격이고, 선행사는 talk입니다.
⑵ 관계대명사 that과 선행사 talk이 분리되어 있습니다.
pdf 파일은 이곳을 클릭하세요.
https://softca.tistory.com/1977을 클릭하세요.
이 블로그에는 [BBC 6분 영어와 관련하여 매주 다음과 같은 글들이 게시 됩니다
- 단어공부(금주 대본에 나온 주요 어휘) https://softca.tistory.com/1978
- 멀티단어공부(금주 대본에 사용된 멀티단어(구동사, 숙어) 간단 정리) https://softca.tistory.com/1979
- 독해공부(금주 대본의 문장별 해석(직역) 자료) https://softca.tistory.com/1980
- 문장별 문법공부(문장별 문법 설명) 이 글입니다
- 금주의 어휘(금주 대본에 나온 금주의 어휘를 집중적으로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
- 항목별 문법공부(금주 대본에 나온 문법을 주제별/항목별로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
- 금주의 구동사(금주 대본에 사용된 구동사 상세 정리) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
- 금주의 PDF(금주의 PDF 및 기타 다운로드 파일) https://softca.tistory.com/1977
아래의 이미지를 클릭하시면 PDF로 된 대본(Script)를 다운받을 수 있습니다.
[영어 문장 공부] 자료를 처음 보시는 분은 아래의 링크를 클릭하셔서 「공부법」을 먼저 보시기를 권장 드립니다.
[영어문장공부] 학습법 보기