이번주 BBC Learning English - 6 Minute English가 다룬 문법 관련 이슈 는 관계대명사(10), that(6), 관계부사(5), 동사(3), 동사의 구문과 용법(3), 접속사(3), 시제(3), 전치사 구문(2), 삽입 구문(2), 서법조동사(2) 등이였습니다. 그 외에 형용사, it, 명사, 분사, 관계사, 동명사 등이 각각 1 건씩 다루어졌습니다.
[본문] [07] For listeners at home, Neil is dressed up as a ghost.
[설명] ★ dress up '변장을 하다[시키다]'
[본문] [08] He's wearing a white bedsheet over his head with two holes cut out for his eyes, which must mean…
[설명] 『which must mean ~』의 which는 계속적 용법의 관계대명사입니다. 'and that'의 의미입니다.
★ cut out 6.(보통 가위를 써서 ~에서) ~을 잘라[오려] 내다
[참조 링크]☞ 관계대명사 계속적용법 총정리 which 생략 접속사+대명사 and but for though
[참조 링크]☞ 관계대명사의 계속적 용법
[본문] [10] The start of autumn, when the days get shorter and leaves fall from the trees, marks Halloween, a festival which is celebrated all over the world at this time of year.
[설명] ⑴ when 절은 종속 부사절인데, 문장 중간에 삽입되었습니다.
⑵ 「get shorter」의 get은 2형식 문장을 만드는 연결동사 입니다. '상태의 변화'를 나타내는 become 유형의 연결을 합니다.
⑶ Halloween과 「a festival」이 동격입니다. 콤마가 동격을 나타냅니다.
⑷ 『a festival which ~』의 which는 주격의 관계대명사입니다. 선행사 'a festival'를 수식하는 제한적 용법입니다.
★ mark (중요 사건을) 기념[축하]하다
[본문] [11] In Britain, people carve scary faces into pumpkins and children go trick-or-treating, dressing up in fancy dress costumes and visiting people's homes shouting, 'trick or treat!' for sweets and candy.
[설명] ⑴ 『go trick-or-treating』은 「GO V-ing」 구문으로 「~하러가다」의 뜻을 갖습니다.
⑵ 『carve scary faces into ~』는 「동사+A+into+B」 구문으로 A는 동사의 목적어, B는 into의 목적어입니다. into의 기본 개념은 영역의 외부에 있다가 내부(in)로 들어가 있는 상태를 나타냅니다.
★ carve A into B 새겨서 …을 만들다.
[참조 링크]☞ go fishing에서 fishing은 동명사? 현재분사?
[본문] [12] Halloween comes from an ancient festival called Samhain which celebrated the changing of the seasons, a time when it was believed the dead could make contact with the living, which is why children dress up as ghosts, witches and other scary monsters.
Halloween comes from an ancient festival called Samhain which celebrated the changing of the seasons, a time when it was believed {that} the dead could make contact with the living, which is why children dress up as ghosts, witches and other scary monsters.
[설명] ⑴ 『called Samhain』는 과거분사로 'an ancient festival'을 후위수식합니다. 분사 앞에 '주격관계대명사와 be 동사'가 생략되어 있다고 생각할 수 있습니다.
⑵ 『Samhain which celebrated ~』의 which는 주격의 관계대명사입니다. 선행사 Samhain을 수식하는 제한적 용법입니다.
⑶ 'it was believed' 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 생략되었습니다. 명사절의 문장 성분은 목적어입니다.
⑷ 『a time when it was ~』의 when은 제한적 용법의 관계부사로, 선행사는 「a time」입니다.
⑸ 「the dead」와 「the living」은 'the + 형용사' 구문으로 형용사를 명사화 한 것입니다. 보통 명사의 복수형 또는 추상명사로 취급합니다.
⑹ 『which is why ~』의 which는 계속적 용법의 관계대명사입니다. 'and that'의 의미입니다.
⑺ 『why children dress ~』의 why는 관계부사 why입니다. 선행사 'the reason'이 생략되어 있습니다.
[참조 링크]☞ 관계대명사 계속적용법 총정리 which 생략 접속사+대명사 and but for though
[참조 링크]☞ 관계대명사의 계속적 용법
[본문] [13] But recently, online shops have removed several Halloween costumes including creepy clown masks and real-life serial killer costumes after parents complained they were too frightening.
[설명] 「have removed」는 현재완료 [결과]를 나타냅니다. 동작이 완료되어 그 결과 현재가 어떻게 되었는지를 나타냅니다. '제거해 버렸습니다'의 뉘앙스입니다.
[본문] [14] In this programme, we'll be discussing whether Halloween is no longer harmless fun, and as usual, we'll be learning some new vocabulary as well.
[설명] 『we'll be discussing ~』, 『we'll be learning ~』은 미래진행 시제입니다. 그렇게 되기 마련인 미래'를 나타냅니다.
[본문] [20] I think it was to hide from ghosts.
I think {that} it was to hide from ghosts.
[설명] ⑴ 'I think' 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 생략되었습니다. 명사절의 문장 성분은 목적어입니다.
[본문] [23] In recent years, Halloween has become more influenced by American horror movies like 'Friday the Thirteenth' or 'Scream'.
[설명] 『become more influenced』의 become은 2형식 문장을 만드는 연결동사로 '상태의 변화'를 나타냅니다.
[본문] [24] Some parents now think Halloween costumes are too scary and over the top - a phrase meaning too extreme and unsuitable.
Some parents now think {that} Halloween costumes are too scary and over the top - a phrase meaning too extreme and unsuitable.
[설명] 'Some parents now think' 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 생략되었습니다. 명사절의 문장 성분은 목적어입니다.
[본문] [25] Mother of two, Joanne O'Connell, was shocked when she took her 10- year-old daughters shopping for Halloween costumes.
[설명] 『took her ~ shopping ~』 구문은 동사 take가 「동사+목적어+V-ing」 구문을 만들었습니다. 이 문장은 5형식 문장을 이루며, V-ing형은 대체로 동명사로 목적격보어가 됩니다.
[본문] [26] Here she explains what she saw to BBC Radio 4 programme, You and Yours
[설명] 『what she saw ~』는 what 목적격 관계대명사절로 절의 문장성분은 목적어입니다.
[본문] [27] They've seen decorations of small children holding a teddy bear covered in blood.
[설명] 『have seen ~』은 현재완료 시제입니다. 현재까지의 '경험'을 나타냅니다. '~라고 ~한 적이 있다'
[본문] [29] And I think it feels like retailers are in some kind of race to the bottom for the grimmest, most vile, sickening outfit so that they can just make money out of.
And I think {that} it feels like {that} retailers are in some kind of race to the bottom for the grimmest, most vile, sickening outfit so that they can just make money out of.
[설명] 'And I think ' 뒤에와 명'it feels like' 뒤에 사절을 이끄는 접속사 that이 생략되었습니다. 명사절의 문장 성분은 목적어입니다.
☞ 문장 구조 분석 코너 참조 바랍니다.
[본문] [30] Joanne was horrified by Halloween costumes of the Grim Reaper - an imaginary skeleton who wears a long black cloak, carries a sharp cutting tool and represents Death.
Joanne was horrified by Halloween costumes of the Grim Reaper - an imaginary skeleton who ①wears a long black cloak, ②carries a sharp cutting tool and represents Death.
[설명] ⑴ 『who wears a long ~』의 who는 제한적용법 주격의 관계대명사입니다. 선행사는 'an imaginary skeleton'입니다.
⑵ 주격 관계대명사 who는 세개의 술어부를 A, B & 방식으로 연결하고 있습니다.
[본문] [33] The phrase is connected to the idea of standards getting worse and worse.
[설명] 「getting worse and worse」의 get은 2형식 문장을 만드는 연결동사 입니다. '상태의 변화'를 나타내는 become 유형의 연결을 합니다.
[본문] [37] Parents don't want to stop people having fun, but over the top costumes are too scary for younger children, and some mums say they will no longer open the door to trick-or-treaters because the costumes are giving children nightmares.
[설명] ★ over the top 과장된
[본문] [41] I mean, I know everyone refers to the new generation as the snowflake generation, and we shouldn't be so worried about our little darlings, but there's a point beyond which it becomes tasteful or appropriate.
⑴I mean, I know everyone refers to the new generation as the snowflake generation, ⑵and we shouldn't be so worried about our little darlings, but there's a point beyond which it becomes tasteful or appropriate.
[설명]
☞ 문장 구조 분석 코너 참조 바랍니다.
[본문] [42] Siobhan thinks that scary costumes are okay for teenagers but she also wants to protect younger children.
[설명] 『wants to protect ~』는 「동사+부정사」 구문으로 부정사가 want의 목적어가 되는 3형식 구문입니다.
[본문] [43] She thinks we need to find a halfway house - a compromise, or arrangement which includes features of two opposing ideas.
She thinks {that} we need to find a halfway house - a compromise, or arrangement which includes features of two opposing ideas.
[설명] 'She thinks' 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 생략되었습니다. 명사절의 문장 성분은 목적어입니다.
[본문] [44] She also uses the expression the snowflake generation, a phrase which is sometimes used to describe the generation of young people who became adults in or after the 2010s, and who are considered by some to be easily upset and offended.
She also uses the expression the snowflake generation, a phrase which is sometimes used to describe the generation of young people ①who became adults in or after the 2010s, and ②who are considered by some to be easily upset and offended.
[설명] ⑴ 『which is sometimes used ~』의 which는 주격의 관계대명사입니다. 선행사 'a phrase'를 수식하는 제한적 용법입니다.
⑵ 두 개의 who 관계사절 「who became adults in ~」과 「who are considered ~」가 선행사 'the generation of young people'를 공유합니다.
[본문] [45] Now I can see how some costumes are over the top and I don't want to spoil Halloween for anyone, so I'll stick with my bedsheet ghost.
[설명] 『how some costumes are ~』는 how 관계부사절입니다. '~하는 방식(법)'이라는 의미의 명사절로 문장성분은 목적어입니다. how를 '어떻게 ~하는 지'라고 의문부사로 생각할 수도 있지만 맥락상 관계사가 맞는 것 같습니다.
★ stick with …와 함께 있다.
[본문] [46] Anyway, isn't it time for you to reveal the answer to your question, Sam?
[설명] 본문은 「it to 가주어」 구문입니다. 전치사 for의 목적어 you가 to부정사 'to reveal ~'의 의미상 주어입니다.
[본문] [47] Yes, I asked why people started dressing up at Halloween in the first place, and you said it was to hide from ghosts, which was… the correct answer!
Yes, I asked why people started dressing up at Halloween in the first place, and you said {that} it was to hide from ghosts, which was… the correct answer!
[설명] ⑴ 'you said' 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 생략되었습니다. 절의 문장 성분은 목적어입니다.
⑵ 『why people started ~』에서 관계부사 why의 선행사 the reason이 생략되었습니다.
★ in the first place 우선
[본문] [48] Hundreds of years ago, people thought that ghosts would try to return to their old homes at Halloween.
[설명] ⑴『ghosts would try to ~』의 서법조동사 would는 '추측'을 나타냅니다.
⑵ 『try to ~』는 「try+to부정사」구문으로 '~하려고 노력하다'의 뜻입니다. 만약 try의 목적어로 v-ing이 오면 의미가 달라집니다.
[본문] [49] People wore masks so that the ghosts would mistake them for other spirits!
[설명] ⑴ 『so that the ghosts would ~』는 「so that 구문」으로 '~ 하기위해'라는 믜미를 갖습니다. so that절이 주절의 목적의 의미를 나타냅니다.
⑵ 『would mistake them ~』의 서법조동사 would는 습관적인 행동이나 규칙적인 행동을 표현합니다.
⑶ 『mistake them for other spirits』는 「동사+A[목적어]+for+B[전치사 목적어]」의 관용화된 구문입니다. mistake A for B 'A를 B로 오해하다'
[본문] [50] OK, let's recap the vocabulary we've learned starting with trick-or-treating, the Halloween tradition of dressing up in creepy costumes and knocking on neighbours' doors shouting 'trick or treat' for sweets and candy.
OK, let's recap the vocabulary {which/that} we've learned starting with trick-or-treating, the Halloween tradition of dressing up in creepy costumes and knocking on neighbours' doors shouting 'trick or treat' for sweets and candy.
[설명] 선행사 'the vocabulary' 뒤에 목적격 관계대명사 which 또는 that이 생략되어 있습니다.
[본문] [53] A race to the bottom happens when companies compete with each other in order to sell as many products as cheaply as possible.
[설명] 『when companies compete with ~』의 when은 관계부사입니다. 관계부사 when의 선행사가 「the time」이면 생략할 수 있습니다.
[참조 링크]☞ 관계부사와 선행사의 생략
[본문] [54] A halfway house is a compromise which includes features of two contrasting ideas.
[설명] 『which includes features ~』의 which는 주격의 관계대명사입니다. 선행사 'a compromise'를 수식하는 제한적 용법입니다.
[본문] [55] And finally, the snowflake generation is used by some people to refer to the present generation of young people who they think lack resilience and are easily upset.
[설명] ⑴ 『who they think lack ~』의 who는 제한적용법 주격의 관계대명사입니다. 선행사는 'the present generation of young people'입니다. 동사는 lack입니다.
⑵ 관계사 who 뒤의 『they think』는 삽입절입니다. 삽입절이 의문사나 관계사 뒤에 삽입될 때는 콤마 없이 삽입됩니다.
pdf 파일은 이곳을 클릭하세요.
https://softca.tistory.com/1932을 클릭하세요.
이 블로그에는 [BBC 6분 영어와 관련하여 매주 다음과 같은 글들이 게시 됩니다
- 단어공부(금주 대본에 나온 주요 어휘) https://softca.tistory.com/1933
- 멀티단어공부(금주 대본에 사용된 멀티단어(구동사, 숙어) 간단 정리) https://softca.tistory.com/1934
- 독해공부(금주 대본의 문장별 해석(직역) 자료) https://softca.tistory.com/1935
- 문장별 문법공부(문장별 문법 설명) 이 글입니다
- 금주의 어휘(금주 대본에 나온 금주의 어휘를 집중적으로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
- 항목별 문법공부(금주 대본에 나온 문법을 주제별/항목별로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
- 금주의 구동사(금주 대본에 사용된 구동사 상세 정리) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
- 금주의 PDF(금주의 PDF 및 기타 다운로드 파일) https://softca.tistory.com/1932
아래의 이미지를 클릭하시면 PDF로 된 대본(Script)를 다운받을 수 있습니다.
[영어 문장 공부] 자료를 처음 보시는 분은 아래의 링크를 클릭하셔서 「공부법」을 먼저 보시기를 권장 드립니다.
[영어문장공부] 학습법 보기