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6 Minute English

BBC Learning English 문법 강좌(항목별) - Building rapport with others [BBC 6분 영어]

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이번주 BBC Learning English - 6 Minute English가 다룬 문법 관련 이슈 는 접속사(5), it(3), 전치사(3), 관계대명사(3), 부정사(3), 분사(3), 문장 부호(2) 등이였습니다. 그 외에 서법조동사, 시제, 의문사, 단어와 구, 도치문, 동사구 등이 각각 1 건씩 다루어졌습니다.

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이 블로그에는 [BBC 6분 영어와 관련하여 매주 다음과 같은 글들이 게시 됩니다


[본문] [05] Georgina and I have got to know each other very well after working together for so long.
[설명] ⑴ 'have to'는 서법조동사 입니다. 본문에서는 '강한 추론'를 나타냅니다.
⑵ after (전치사) '(이유를 나타내어) …했으니
⑶ for so long '그렇게 오래 동안

[본문] [08] And I know it really annoys Georgina when people don't wash up their cups in the staff kitchen.
And I know {that} it really annoys Georgina when people don't wash up their cups in the staff kitchen.
[설명] it 가주어 구문입니다. [when]절이 명사절로 진주어입니다.

[본문] [10] But just as important as getting to know someone, socially or at work, is getting on with people.
[설명] ⑴ 강조를 위해 주어가 문장의 끝으로 도치된 구조입니다. 원래 문장은 다음과 같습니다.
But getting on with people is just as important as getting to know someone, socially or at work.
즉, 「getting on with people」이 주어 is가 동사입니다.
⑵ get on with '.…와 사이좋게 지내다.'
문장 구조 분석 코너 참조 바랍니다.

[본문] [11] To get on with someone is a useful phrasal verb, meaning to like someone and enjoy a friendly relationship with them.
[설명] ⑴ 「To get ~」는 to부정사의 명사적 용법으로 문장성분은 주어입니다.
⑵ get on with ' …와 사이좋게 지내다 '

[본문] [13] And there's another word to describe the good understanding and communication between two friends: rapport.
[설명] rapport '(친밀한) 관계, 라포르'

[본문] [14] Yes, how to build rapport and get on with people has been the subject of many self-help books over the years, and is the topic of this programme.
Yes, how to ①build rapport and ②get on with people has been the subject of many self-help books over the years, and is the topic of this programme.
[설명] ⑴ How+to부정사 구문으로 명사구의 기능을 합니다.
⑵ 「how to」의 to에 build, get 등 두개의 원형동사가 연결되었습니다.
⑶ get on with '~와/(함께) 잘 지내다 …와 사이좋게 지내다'

[본문] [17] It sold over 30 million copies, making it one of the best-selling books of all time - but what is it called?
[설명] what is it called? "이름이 무엇입니까?"
of all time 역대[지금껏]

[본문] [23] When it comes to getting on with people, psychologist Emily Alison has a few ideas.
[설명] ⑴ it는 가주어 입니다. 진주어는 동명사구인 「getting on ~ 」입니다.
⑵ get on with '~와/(함께) 잘 지내다, .…와 사이좋게 지내다'
come to ' ~이 되다, (생각이) 들다[나다]'
문장 구조 분석 코너 참조 바랍니다.

[본문] [24] She's built a career working with the police as they build rapport with criminal suspects.
[설명] ⑴ 「has built」은 현재완료 시제입니다. 현재까지의 '계속되는 상황'을 나타냅니다.
⑵ 「working ~」은 현재분사로 「a career」를 후위수식합니다. 분사 앞에 '주격관계대명사와 be 동사'가 생략되어 있다고 생각할 수 있습니다.
⑶ 종속접속사 as가 현재 진행되거나 변하는 두 가지 상황을 묘사합니다.

[본문] [25] Emily is the author a new book, 'Rapport: the four ways to read people' and, as she told BBC Radio 4 programme All In The Mind it isn't easy to get along with everyone:
Emily is the author {of} a new book, 'Rapport: the four ways to read people' and, as she told BBC Radio 4 programme All In The Mind it isn't easy to get along with everyone:
[설명] ⑴ 접속사 and로 두 개의 등위문이 연결되어 있습니다. 두번째 문장은 as 종속절을 갖는 복문입니다. 두번쨰 문장의 주절은 「it isn't ~」입니다.
⑵ 「a new book」 앞의 전치사 of가 생략되어 있습니다.
⑶ 「it isn't easy to get along with everyone」는 it to 가주어 구문입니다. 진주어는 「to ~」 부정사(구)입니다.
⑷ get along with '~와 잘 지내다'

[본문] [26] I often describe rapport-building in a relationship as like walking a tightrope because you really do need to maintain that balance of being objective, treating people with compassion but that doesn't mean I'm sympathetic, I'm collusive - it's that balance between judgement and avoidance.
[설명]
문장 구조 분석 코너 참조 바랍니다.

[본문] [27] Emily describes rapport building as like walking a tightrope, an idiom to describe being in a difficult situation which requires carefully considering what to do.
[설명] ⑴ 「as like」가 하나의 전치사처럼 사용되고 있습니다.
⑵ 「walking a tightrope」와 「an idiom」이 동격입니다. 콤마가 동격을 나타냅니다.
⑶ 「to describe being ~」는 to부정사 형용사적 용법으로 「an idiom」을 후위 수식합니다.
⑷ which는 관계대명사입니다. 문장성분은 '주어'이고, 선행사는 「a difficult situation」입니다. 제한적 용법입니다.
⑸ walk a tightrope '줄타기를 하다'

[본문] [29] Emily doesn't sympathise with what they have done, but she tries to remain objective - to base her judgement on the facts, not personal feelings.
[설명] ⑴base [A] on [B] 「동사+목적어+전치사+전치사 목적어 구문」으로 A와 B의 관계를 설명합니다.
⑵base '…에 근거지[본부/본사]를 두다'
sympathise '동정하다,측은히 여기다,지지하다'
sympathize with '~에 공감하다'

[본문] [32] Then there's a pair of opposites: the bossy lion, who wants to take charge and control things, and the more passive mouse.
[설명] ⑴ 「take charge」는 take 디렉시컬 동사 구문입니다. '책임을 지다'의 뜻을 갖습니다.
⑵ who는 선행사 「the bossy lion」의 의미를 보충 설명하는 비제한적 용법의 관계대명사입니다.
[참조 링크]비제한적 용법의 관계사(관계대명사, 관계부사) 용법 실전 예문 - BBC Learning English

[본문] [33] Here's Emily talking to BBC Radio 4's, All In The Mind, about the fourth animal, the T-Rex.
[설명] ⑴ 「talking」은 현재분사로 「Emily」를 후위수식합니다. 분사 앞에 '주격관계대명사와 be 동사'가 생략되어 있다고 생각할 수 있습니다.
⑵ 「the fourth animal」과 「the T-Rex」가 동격입니다. 콤마가 동격을 나타냅니다.

[본문] [34] Try to listen out for the communication style of this personality:
[설명] personality '인격체'

[본문] [35] You've got the T-Rex which is conflict - so this is argument, whether you're approaching it from a positive position where you can be direct, frank about your message or you approach that in a negative way by being... attacking, judgemental, argumentative, sarcastic, and that actually breeds the same behaviour back.
[설명]
문장 구조 분석 코너 참조 바랍니다.

[본문] [42] There's an English saying that sarcasm is the lowest form of humour, but I think British people can be quite sarcastic at times.
There's an English saying that sarcasm is the lowest form of humour, but I think {that} British people can be quite sarcastic at times.
[설명] at times '가끔은[때로는]'

[본문] [43] Well, I can't image you'd make many friends being rude to people.
Well, I can't image {that} you'd make many friends being rude to people.
[설명] ⑴ 「I can't image」 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 생략되었습니다.
⑵ that절은 you가 주어 「would make」가 (술어)동사구 「many friends」가 목적어인 3형식 문장입니다.
⑶ 「being ~」은 현재분사로 「many friends」를 후위수식합니다. 분사 앞에 '주격관계대명사와 be 동사'가 생략되어 있다고 생각할 수 있습니다.

[본문] [49] I said the book is called, c) How to win friends and influence people.
I said {that} the book is called, c) How to win friends and influence people.
[설명] 「I said」 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 생략되었습니다.

[본문] [51] And I guess you've read it, Georgina, because you have lots of friends.
And I guess {that} you've read it, Georgina, because you have lots of friends.
[설명] 「I guess」 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 생략되었습니다.

[본문] [56] If you get on with someone, you like and enjoy a friendly relationship with them.
[설명] get on with '~와/(함께) 잘 지내다, .…와 사이좋게 지내다'

[본문] [57] Walking a tightrope means to be in a difficult situation which requires careful consideration of what to do.
[설명] walk a tightrope '줄타기하다, 아슬아슬한 상황에 처하다'

[본문] [58] To be objective is to base your actions on facts rather than personal feelings.
[설명] ⑴ rather than은 [의사등위접속사]입니다. 「facts」와, 「personal feelings」를 연결하고 있습니다.
⑵ base [your actions] on [facts] 'A는 B에 근거를 두고 있다 '

[본문] [60] But not sarcastic - to say the opposite of what you really mean, in order to hurt someone's feelings or criticise them in a humorous way.
[설명] what 관계대명사절이 전치사 「of」의 목적어입니다.

[본문] [61] Well, Neil, if we run over six minutes we'll break our rapport with the 6 Minute English producer, so that's all for this programme!
[설명] run over '(그릇이나 그 안의 내용물이) 넘치다'

T2021_06_17_rapport_06_항목문법.pdf
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