본문 바로가기

6 Minute English

BBC Learning English 문법강좌 Singing in tune - 영국 BBC 6분 영어 문법

728x90

 

 

 

이번주 BBC Learning English - 6 Minute English가 다룬 문법 관련 이슈 는 접속사(10), 관계대명사(8), 분사(5), 단어와 구(3), 문장 형식(3), 부정사(3), 관계부사(2), 구(Phrase)(2) 등이였습니다. 그 외에 구문, 동명사, 서법조동사, 인칭대명사 it 등이 각각 1 건씩 다루어졌습니다.

 

오디오 듣기

 


이 블로그에는 [BBC 6분 영어와 관련하여 매주 다음과 같은 글들이 게시 됩니다

  • 단어공부(금주 대본에 나온 주요 어휘) https://softca.tistory.com/767
  • 멀티단어공부(금주 대본에 사용된 멀티단어(구동사, 숙어) 간단 정리) https://softca.tistory.com/768
  • 독해공부(금주 대본의 문장별 해석(직역) 자료) https://softca.tistory.com/769
  • 문장별 문법공부(문장별 문법 설명) 이 글입니다
  • 금주의 어휘(금주 대본에 나온 금주의 어휘를 집중적으로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 항목별 문법공부(금주 대본에 나온 문법을 주제별/항목별로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 금주의 구동사(금주 대본에 사용된 구동사 상세 정리) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.


[본문] [13] I heard you singing at the Christmas party and to be honest I think you might be tone deaf - you know, you can't sing in tune.
I heard you singing at the Christmas party and (to be honest) I think {that} you might be tone deaf - you know, you can't sing in tune.
[설명] ⑴ 동사 「hear」가 목적어+동명사 구문을 만들었습니다. 이 문장은 5형식 문장을 이루며 V-ing형은 목적격보어가 됩니다.
⑵ 두 번쨰 문장 「I think」 뒤에 접속사 that이 생략되었습니다.
⑶ tone deaf '(귀로) 음을 구별할 줄 모르는, 음감이 없는, 음치의'
sing in tune '가락을 맞추어 부르다'

[본문] [18] Between you and me, I think Neil is a bit tone deaf!
Between you and me, I think {that} Neil is a bit tone deaf!
[설명] 「I think」 뒤에 접속사 that이 생략되었습니다.

[본문] [19] Wait until I tell him singing is the subject of this programme.
Wait until I tell him {that} singing is the subject of this programme.
[설명] ⑴ until 종속절을 갖는 복문입니다.
⑵ 「him」 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 생략되었습니다.
⑶ until 종속절의 tell은 4형식 문장을 구성합니다. 직접목적어는 'him', 간접목적어는 'that절'입니다.

[본문] [21] And I'm glad this programme is about singing because I love it and what I lack in ability, I make up for in enthusiasm!
And ⑴I'm glad {that} this programme is about singing because I love it and ⑵what I lack in ability, I make up for in enthusiasm!
[설명] ⑴ and로 두 개의 문장이 연결되어 있습니다. 앞 문장은 because 종속절을 가진 복문입니다.
⑵ be about '~에 관한' (전치사명사구)로 보어입니다.
⑶ 뒤 문장은 I가 주어 'make up for'가 (술어)동사구, what 관계대명사절이 목적어인 3형식 문장입니다.
⑷ for는 부사로는 용법이 없습니다. 따라서 본문의 for는 전치사이며 반드시 목적어가 필요합니다. for의 목적어는 what절입니다.
⑸ make up for '(잘못된 상황을 바로잡을 수 있도록) 벌충[만회]하다'
문장 구조 분석 코너 참조 바랍니다.

 

 



[본문] [22] I'm sure your karaoke buddies would agree with you, Neil.
I'm sure {that} your karaoke buddies would agree with you, Neil.
[설명] ⑴ 「I'm sure」 뒤에 접속사 that이 생략되었습니다.
⑵ agree with '~에 동의하다'

[본문] [24] As you know, I love karaoke - meeting up with friends to sing the words of our favourite pop songs over a musical backing track.
[설명] meet up with '(특히 약속을 하여) (~와) 만나다'
backing '(팝송에서 반주나 화음을 넣어 주는) 백 음악'
track '(음반테이프에 녹음된 음악) 한 곡'

[본문] [29] Well, after listening to you sing, Neil, I'm tempted to say b), angry cat, but that would be mean, so I'll guess, a) machine voice.
[설명] ⑴ 지각동사 'listen to'의 5형식 문장입니다. 「you」가 목적어이고 원형부정사인 「sing」이 목적격 보어입니다.
⑵ tempt '유혹하다[부추기다] 유도[설득]하다'
mean (형용사) (美 cheap) (英) 인색한

[본문] [31] I'll take that as a compliment.
[설명] compliment '칭찬(의 말),찬사'

[본문] [32] But however good - or bad - my singing may be, there's no doubt that the act of singing itself is a very complex skill, involving a huge number of processes in our bodies and brains.
But however good - or bad - my singing may be, there's no doubt / that the act of singing itself is a very complex skill, involving a huge number of processes in our bodies and brains.
[설명] ⑴ however는 복합관계부사로 양보절을 이끕니다.
⑵ 「involving」은 현재분사로 「skill」을 후위수식합니다. 분사 앞에 '주격관계대명사와 be 동사'가 생략되어 있다고 생각할 수 있습니다.}

[본문] [33] So what happens physically when we sing a musical note?
[설명] note '음, 음표'

[본문] [36] Listen out for the different body parts Marijke mentions:
Listen out for the different body parts {that/which} Marijke mentions:
[설명] 선행사 「the different body parts」 뒤에 목적격 관계대명사 which 또는 that이 생략되어 있습니다.

[본문] [37] Vocal folds, also called vocal cords, are crucial here.
[설명] vocal fold '성대 주름'
vocal cord '성대(聲帶),목청'

[본문] [38] They're two flaps of skin stretched across your larynx that vibrate when you sing and create a sound.
[설명] ⑴ 「stretched」는 현재분사로 「two flaps of skin」을 후위수식합니다. 분사 앞에 '주격관계대명사와 be 동사'가 생략되어 있다고 생각할 수 있습니다.
⑵ that은 관계대명사 입니다. 문장 성분은 주격이고, 선행사는 「your larynx」입니다.
⑶ flap '(봉투호주머니 위에 달린 것 같은 납작한) 덮개'
larynx '(해부) 후두 발성 기관' (=voice box)
vibrate '(가늘게) 떨다[흔들리다], 진동하다'

[본문] [39] The pitch of that sound, how high or low it is, depends on the frequency of their vibration, so if you want to hit the right note they need to be working properly.
[설명] ⑴ how는 의문부사로 명사절인 의문사절을 이끕니다. 이때 how는 접속사의 기능을 합니다. how절과 'The pitch of that sound'는 동격입니다.
⑵ 「want to hit」, 「need to be」구문은 동사가 to부정사를 수반하는 구문으로 (to)부정사는 명사적으로 사용되어 목적어가 됩니다.
⑶ pitch '음의 높이'
frequency '(소리·전자파 등의) 진동수[주파수/빈도]'
vibration '떨림[흔들림] 진동'
note '음 음표'
hit '(특정한 수준에) 이르다[달하다]'

[본문] [40] Important body parts needed to sing include the vocal cords - a pair of folds in the throat that move backwards and forwards when air from the lungs moves over them.
[설명] ⑴ 「needed」는 과거분사로 「Important body parts」를 후위수식합니다. 분사 앞에 '주격관계대명사와 be 동사'가 생략되어 있다고 생각할 수 있습니다.
⑵ that은 관계대명사 입니다. 문장 성분은 주격이고 선행사는 「the throat」입니다.
⑶ 「on the throat」, 「from the lungs」는 전치사명사구로 형용사 기능을 합니다. 각각 「folds」와 「air」를 후위 수식합니다.
⑷ vocal cord '(동물학) 성대(聲帶) 목청'

[본문] [41] The vocal chords are stretched over the larynx - also known as the voice box, it's the organ between the nose and the lungs containing the vocal folds.
[설명] 「containing」은 현재분사로 「organ」을 후위수식합니다. 분사 앞에 '주격관계대명사와 be 동사'가 생략되어 있다고 생각할 수 있습니다.

[본문] [42] Singing is similar to what happens when you play a guitar.
[설명] 「what happens」는 what 관계대명사절로 문장성분은 문장의 목적어 (또는 전치사 to의 목적어) 입니다.

[본문] [43] The vocal cords act like the guitar strings to produce a buzz or vibration - a continuous and quick shaking movement.
[설명] 「to produce」는 to부정사 형용사적 용법으로 「the guitar strings」를 후위 수식합니다.

 

 



[본문] [45] So why do some people (Neil!) find it hard to sing in tune?
[설명] ⑴ find 5형식 문장입니다. 목적어가 「it」, 목적격보어가 「hard」입니다.
⑵ 'it to 가목적어' 구문입니다. 진목적어는 「to sing ~」입니다.
⑶ in tune '가락이 조화되어'

[본문] [46] Is it because they cannot physically reproduce sounds?
[설명] because 절이 명사절인 보어입니다.
[참조 링크]보어로 쓰인 because절에 대해서-편입영어과외
[참조 링크]‘the reason is that’ or ‘the reason is because’?
[참조 링크][단편집] "the reason why S V", "the reason S V is because S V"에 대한 논의

[본문] [49] He thinks that for poor singers the problem is generally not in the ears or voice, but in their brains - specifically the connection between sound perception and muscle movement.
He thinks that (for poor singers) the problem is generally not in the ears or voice, but in their brains - specifically the connection between sound perception and muscle movement.
[설명] not [A] but [B] 구문이 사용되었습니다.
[참조 링크]not A but B

[본문] [53] I think there's reason for you to be hopeful and however accurate or inaccurate your singing is, one recommendation I would have for you is to keep singing because there is evidence that singing itself, whether accurate or inaccurate, has benefits socially and also for stress responses, so good reason for you to keep it up!
⑴I think {that} there's reason for you to be hopeful and ⑵①however accurate or inaccurate your singing is, ②one recommendation I would have for you is to keep singing ③because there is evidence that singing itself, whether accurate or inaccurate, has benefits socially and also for stress responses, so good reason for you to keep it up!
[설명] ⑴ and로 두 개의 문장이 연결되어 있습니다.
⑴번 문장은 that명사절을 갖는 3형식문장입니다. ⑵번 문장은 however 부사절과 becasue부사절 등 두 개의 종속절로 구성된 복문입니다.
⑵ keep it up '계속하다; 계속해 나가다'
문장 구조 분석 코너 참조 바랍니다.

[본문] [54] Whether you're tone deaf or pitch perfect, there's lots of evidence for the health benefits of singing.
[설명] pitch perfect (어조, 음 등이) 완벽한, 흠잡을 데 없는

[본문] [56] Otherwise known as 'fight or flight', stress responses are the human body's reaction to external threats that cause an imbalance, for example pain, infection or fear.
[설명] ⑴ that은 관계대명사 입니다. 문장 성분은 주격이고, 선행사는 「external threats」입니다.
⑵ pain '아픔 통증 고통'

[본문] [57] From operatic Pavarottis to enthusiastic karaoke fans, Professor Pfordresher thinks singers should keep it up - a phrase used to encourage someone to continue doing something.
From operatic Pavarottis to enthusiastic karaoke fans, Professor Pfordresher thinks {that} singers should keep it up - a phrase used to encourage someone to continue doing something.
[설명] ⑴ from A to B 구문이 사용되었습니다.
⑵ 「Pfordresher thinks」 뒤에 접속사 that이 생략되었습니다.
⑶ keep it up '계속하다 계속해 나가다'

[본문] [60] Maybe you'd like to come with me to karaoke next time we're allowed out?
Maybe you'd like to come with me to karaoke next time {when} we're allowed out?
[설명] ⑴ 「would like to」 정중한 제안
⑵ 관계부사 when이 생략되었습니다. 선행사는 「next time」입니다.

[본문] [61] Hmm, I think some practice would be a good idea, but first let's return to the quiz question.
Hmm, I think {that} some practice would be a good idea, but first let's return to the quiz question.
[설명] 「I think」 뒤에 접속사 that이 생략되었습니다.

[본문] [70] Let's recap the vocabulary starting with tone deaf - a way to describe someone who cannot sing in tune or hear different sounds.
Let's recap the vocabulary starting with tone deaf - a way to describe someone who cannot ①sing in tune or ②hear different sounds.
[설명] ⑴ 조동사 cannot에 두 개의 동사 sing과 hear가 연결되어 있습니다.
⑵ in tune '가락이 조화되어'

[본문] [71] Like playing a guitar string, singers use their vocal cords - a pair of folds in the throat that are stretched over the larynx, or voice box, another part of the throat, to produce a sound vibration - a quick, shaking movement.
[설명] ⑴that은 관계대명사 입니다. 문장 성분은 주격이고, 선행사는 「throat」입니다.
⑵ vocal cords '성대(聲帶) 목청'
folds '주름'
throat '목구멍, 목'
larynx '후두'
voice box '후두'

[본문] [72] No matter how good or bad a singer you are, singing is good for your stress responses - the 'fight or flight' mechanism your body uses to regain inner balance.
No matter how good or bad a singer you are, singing is good for your stress responses - the 'fight or flight' mechanism {which/that} your body uses to regain inner balance.
[설명] ⑴ no matter how는 howwver와 동일한 뜻과 용법으로 양보의 부사절을 인도합니다.
⑵ 선행사 「mechanism」 뒤에 목적격 관계대명사 which 또는 that이 생략되어 있습니다.
⑶ no matter how '아무리 한들 어떻게 하더라도'

 

 

 



[본문] [73] So no matter what Georgina thinks about my singing, I'm going to keep it up - a phrase used to encourage someone to continue their good performance.
[설명] ⑴ no matter what는 whatever와 동일한 의미와 기능으로 양보절을 이끕니다.
⑵ 「used」는 과거분사로 「phrase」를 후위수식합니다. 분사 앞에 '주격관계대명사와 be 동사'가 생략되어 있다고 생각할 수 있습니다.
⑶ 「to encourage ~」는 5형식 구조의 (to)부정사구입니다. 목적어는 'someone', 목적격보어는 'to continue ~'입니다.
⑷ no matter what '비록 무엇이 …일지라도'
keep it up '계속하다 계속해 나가다'

 

 

T2021_02_18_Singing_04_문장문법.pdf
0.17MB

 

아래의 이미지를 클릭하시면 PDF로 된 대본(Script)를 다운받을 수 있습니다.

 



[영어 문장 공부] 자료를 처음 보시는 분은 아래의 링크를 클릭하셔서 「공부법」을 먼저 보시기를 권장 드립니다.
[영어문장공부] 학습법 보기

 

300x250