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6 Minute English

BBC Learning English 문법강좌 Why do we choose to text instead of talk? - 영국 BBC 6분 영어 문법

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이번주 BBC Learning English - 6 Minute English가 다룬 문법 관련 이슈 는 전치사(12), 관계대명사(7), 관계부사(6), 접속사(5), 인칭대명사 it(4), 문장 형식(4), 부정사(3), 분사(3), 분사구문(2), 시제(2), 단어와 구(2), 동명사(2), 명사(2), 형용사(2) 등이였습니다. 그 외에 문장, 문장 부호, 구(Phrase), 구문, 의문사, 절(Clause), 비교구문, 생략구문, 서법조동사 등이 각각 1 건씩 다루어졌습니다.

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이 블로그에는 [BBC 6분 영어와 관련하여 매주 다음과 같은 글들이 게시 됩니다

  • 단어공부(금주 대본에 나온 주요 어휘) https://softca.tistory.com/653
  • 멀티단어공부(금주 대본에 사용된 멀티단어(구동사, 숙어) 간단 정리) https://softca.tistory.com/654
  • 독해공부(금주 대본의 문장별 해석(직역) 자료) https://softca.tistory.com/655
  • 문장별 문법공부(문장별 문법 설명) 이 글입니다
  • 금주의 어휘(금주 대본에 나온 금주의 어휘를 집중적으로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 항목별 문법공부(금주 대본에 나온 문법을 주제별/항목별로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 금주의 구동사(금주 대본에 사용된 구동사 상세 정리) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.


[본문] [10] Ah, has this ever happened you?
[설명] 「has happened」은 현재완료 시제입니다. 현재까지의 '경험'을 나타냅니다.

[본문] [11] Someone too busy texting to talk.
Someone {is} too busy texting to talk.
[설명] ⑴ too A to B 'B하기에는 너무 A하다, 너무 A해서 B할 수 없다'
⑵ busy ~ing 구문입니다. '~하는 중이라 바쁜'의 의미입니다.
[참조 링크]too ~ to 용법
[참조 링크]3 ways to use the word BUSY
[참조 링크]I was busy + (verb-ing)

[본문] [12] With the huge rise of mobile phones in recent decades, communicating by text has become more and more popular and scenes like this have become increasingly common.
[설명] ⑴ 전치사 with는 동시에 발생하고 변화하는 상황을 나타냅니다.
⑵ 「by text」는 전치사명사구로 형용사 기능을 합니다. 「communicating」을 후위 수식합니다. 「like this」도 같은 성격의 전명구로 scenes을 후위 수식합니다.
⑶ 「has become」은 현재완료 시제입니다. 현재까지의 '계속되는 상황'을 나타냅니다.
⑷ 「communicating」은 동명사입니다. 문장성분은 주어입니다.
⑸ 'become popular, become common'은 become 유형의 2형식 문장을 만드는 연결동사로 '상태의 변화'를 나타냅니다.
⑹ 'more and more' , increasingly '점점 더'
[참조 링크]with 부대상황

[본문] [16] In this programme, we'll be investigating why people often choose to text, instead of talk to the people in their lives.
[설명] why절은 명사절로 문장성분은 '목적어'입니다.

[본문] [17] We'll be asking whether this popular form of communication is changing how we interact with each other.
[설명] ⑴ 접속사 whether는 명사절을 이끕니다. ask가 동사 whether 명사절이 목적어인 3형식 문장입니다.
⑵ this popular form of communication '이러한 대중적인 유형의 의사소통'이라고 번역하는 게 자연스럽습니다.
⑶ whether명사절의 내부는 'is changing'이 술어 동사구로 타동사입니다. how절을 목적어로 취합니다. how는 관계부사절입니다. ~하는 방식(법)이라는 의미입니다. 문장성분은 '목적어'입니다.

[본문] [21] Young people are often the biggest users of mobile phones, but in a 2016 study, what percentage of British teenagers said they would prefer to send a text rather than speak to someone, even if they were in the same room?
[설명] ⑴ 「what percentage of ~」 의문사 what이 형용사로 사용되었습니다.
⑵ what percentage of British teenagers '몇 퍼센트의 영국 10대'
⑶ prefer [A] rather than [B}, 행위를 나타내는 A와 B에 to부정사를 쓸 경우는 rather than을 사용합니다.
[참조 링크]의문사 who, whose, what, which
[참조 링크]What Are Interrogative Adjectives? (with Examples)

[본문] [25] I can't believe 99 percent of teenagers said that, so I'll guess b) 49 percent.
I can't believe {that} 99 percent of teenagers said that, so I'll guess b) 49 percent.
[설명] ⑴ 「believe」 뒤에 접속사 that이 생략되었습니다.
⑵ 99 percent of teenagers 99%의 십대, 전치사 of를 A의 B라고 해석합니다.

[본문] [28] In one way, the popularity of texting, sometimes called 'talking with thumbs', is understandable - people like to be in control of what they say.
[설명] ⑴ 「called」는 과거분사로 「texting」을 후위수식합니다. 분사 앞에 '주격관계대명사와 be 동사'가 생략되어 있다고 생각할 수 있습니다.
⑵ in control of (복합전치사) '~을 관리하고 있는'
⑶ 관계대명사 what은 전치사 'of'의 목적어입니다.
⑷ 대시 이후의 문장은 people이 주어, like가 동사, 'to be ~' to부정사가 명사적 용법으로 목적어입니다.

[본문] [29] But this low-risk way of hiding behind a screen may come at a cost, as neuroscientist, Professor Sophie Scott, explained to Sandra Kanthal, for BBC World Service programme, The Why Factor:
[설명] 서법조동사 may는 가능성'을 나타냅니다.

[본문] [30] When we 'talk with our thumbs' by text or email or instant message, we're often prioritising speed over clarity and depth.
[설명] ⑴ prioritize A over B 'A를 B 위에(보다) 우선 순위에 두다' 즉, '정확도와 이해도보다 속도를 중시하다'
⑵ depth '(지식·이해력 등의) 깊이[심도]'

[본문] [31] But when we can't hear the way someone is speaking it's all too easy to misunderstand their intention.
[설명] ⑴ the way는 방법을 나타내는 관계부사입니다. 원래는 'the way + how'였지만 지금은 the way나 how 중 하나만을 써야 합니다.
⑵ 「too easy to misunderstand」은 'too to' 구문과 유사하지만 too to 구문이 아니고 it to 가주어 구문입니다.

[본문] [32] So if I say a phrase like, 'Oh shut up!' - has a different meaning than, 'Oh shut up!' There's an emotional thing there but also a strong kind of intonation: one's sort of funny, one's just aggressive.
So if I say a phrase like, 'Oh shut up!' - has a different meaning than, 'Oh shut up!' There's an emotional thing there but also {there's} a strong kind of intonation: one's sort of funny, one's just aggressive.
[설명] ⑴ 이중적 기능 'Oh shut up!' 대시로 연결되는 문장의 주어이면서 앞의 전치사 like의 목적어이기도 합니다.
⑵ 콜론(:)은 목록을 열거하는 기능을 합니다.
⑶ but also 뒤에 'there's'가 생략되어 있습니다.

[본문] [33] Written down it's just aggressive - 'Shut up!' - and you can't soften that.
[설명] 분사구문에서 being이 생략된 구조입니다.

[본문] [34] […] We always speak with melody and intonation to our voice and we'll change our meaning depending on that.
[설명] 「melody and intonation to our voice」의 A to B 관계에서 A가 B의 소유가 되거나 종속되는 관계를 나타냅니다. '~를 향하여, ~에(을,를) 따라'

[본문] [35] You take that channel of information out of communication you lose another way that sense is being conveyed.
You take that channel of information out of communication {that} you lose another way {that} that sense is being conveyed.
[설명] ⑴ communication 뒤와 another way 뒤에 동격의 that절을 이끄는 접속사가 생략되어 있습니다. (보다 자세한 설명은 '문장구조분석' 게시글을 참조바랍니다.
처음 동격절은 'hat channel of information'과 'that you lose another way'가 동격입니다.
'another way'와 'that that sense is being conveyed'가 동격입니다.
⑵ take A out of B, B에서 A를 공제하다
[참조 링크](문법) Q3 - 동격의 that 접속사 that 관계대명사 that 차이 와 구분
[참조 링크]동격의 that
[참조 링크]동격의 that: 명사절 that vs 관계대명사 that

[본문] [36] When reading a text instead of listening to someone speak, we miss out on the speaker's intonation - that's the way the voice rises and falls when speaking.
[설명] ⑴ 「when ~」은 '때'를 나타내는 분사구문 입니다. 대시 이후의 when+V-ing 구문도 분사구문으로 볼 수 있습니다.
⑵ 「listening to someone speak」 동명사구로 전치사 of의 목적어입니다. 내부적으로는 5형식을 취하고 있으며 listen to가 지각동사라 원형부정사인 speak가 보어로 왔습니다.
⑶ the way는 방법을 나타내는 관계부사입니다. 원래는 'the way + how'였지만 지금은 the way나 how 중 하나만을 써야 합니다.
⑷ miss out on '…을 놓치다'

[본문] [37] Intonation, how a word is said, often changes the meaning of words and phrases - small groups of words people use to say something particular.
Intonation, how a word is said, often changes the meaning of words and phrases - small groups of words {that/which} people use to say something particular.
[설명] ⑴ 관계부사 how가 계속적 용법으로 쓰였습니다.
⑵ 선행사 「small groups of words」 뒤에 목적격 관계대명사 which 또는 that이 생략되어 있습니다.
⑶ 동사+목적어+to부정사 구문, to부정사의 부사적 용법(목적)으로 쓰였습니다. '~하기 위해'
⑷ something particular 형용사는 ~thing이 들어간 대명사를 후위 수식합니다.
⑸ 'small groups of words', A의 B로 해석하는 게 자연스럽습니다. '작은 집단의 단어들'

[본문] [38] Reading a phrase like, 'Oh shut up!' in a text, instead of hearing it spoken aloud, makes it easy to misunderstand the speaker's intention - their aim, or plan of what they want to do.
[설명] ⑴ reading이 주어 make가 동사인 5형식 문장입니다. 목적어가 「it」, 목적격보어가 「easy」입니다.
⑵ 'it to 가목적어' 구문입니다. 진목적어는 「to misunderstand ~」입니다.
⑶ 「spoken」은 과거분사로 「it」를 후위수식합니다. 분사 앞에 '주격관계대명사와 be 동사'가 생략되어 있다고 생각할 수 있습니다.
⑷ 「heir aim, or plan」와 「what관계대명사절」은 동격관계입니다. 이를 동격의 of라고 합니다. ~라는, ~와(과) 같은
⑸ 관계대명사 what이 사용되었습니다.

[본문] [39] And it's not just the speaker's intention that we miss.
[설명] it that 가주어 구문입니다. 진주어는 「that 절」입니다.

[본문] [40] A whole range of extra information is conveyed through speech, from the speaker's age and gender to the region they're from.
[설명] ⑴ A whole range of extra information '모든 범위의 여타 정보' A의 B로 해석합니다.
⑵ from A to B의 구문입니다.
이 구문은 'from the speaker's age, to gender, to the region they're from'로 바꾸어 쓸 수도 있습니다.

[본문] [41] Poet, Gary Turk, believes that we lose something uniquely human when we stop talking.
[설명] ⑴ 접속사 when은 때를 나타내는 부사절을 이끕니다.
⑵ 「something uniquely human」 thing 후위수식

[본문] [42] And there are practical problems involved with texting too, as he explains to BBC World Service's, The Why Factor:
[설명] 「involved」는 과거분사로 「problems」를 후위수식합니다. 분사 앞에 '주격관계대명사와 be 동사'가 생략되어 있다고 생각할 수 있습니다.

[본문] [43] If you speak to someone in person and they don't respond right away, that would be rude.
[설명] right away 곧 바로
in person '직접, 몸소'

[본문] [44] But you might be speaking to someone in person and someone texts you... and it would be ruder for you then to stop that conversation and speak to the person over text… yet the person on the other side of the text is getting annoyed - you haven't responded right way - it's like we're constantly now creating these situations using our phones that allow us to like tread on mines - no matter what you do, we're going to disappoint people because we're trying to communicate in so many different ways.
⑴But you might be speaking to someone in person and someone texts you... ⑵and it would be ruder for you then to stop that conversation and speak to the person over text…⑶yet the person on the other side of the text is getting annoyed - ⑷you haven't responded right way - ⑸it's like we're constantly now creating these situations using our phones that allow us to like tread on mines - ⑹no matter what you do, we're going to disappoint people because we're trying to communicate in so many different ways.
[설명] 문맥을 기준으로 총 6개의 문장으로 구성되어 있는 긴 문장입니다. (보다 제세한 문법 설명은 문장구조분석 게시글을 참조하십시오)

[본문] [45] Do you prioritise the person on the phone?
[설명] 전치사 on은 구성원을 나타냅니다.

[본문] [46] Would you prioritise the person you're speaking to?
Would you prioritise the person {that/whom} you're speaking to?
[설명] 선행사 the person 뒤에 관계대명사 that 또는 whom이 생략되어 있습니다.

[본문] [51] Gary thinks that despite its convenience, texting creates situations where we have to tread on mines, another way of saying that something is a minefield, meaning a situation full of hidden problems and dangers, where people need to take care.
Gary thinks that despite its convenience, texting creates ⑴situations where we have to tread on mines, ⑵another way of saying that something is a minefield, meaning a situation full of hidden problems and ⑶dangers, where people need to take care.
[설명] ⑴ 주절은 Gary가 주어, thinks가 동사, that 명사절이 목적어인 3형식 문장입니다.
⑵ that절은 다시 texting이 주어 creates가 동사인 3형식 문장인데 목적어는 situations, another way of saying, dangers 등 세 개입니다. 세 개의 목적어가 콤마와 and로 연결되어 있습니다.
⑶ where는 관계부사입니다, 선행사는 「situations」입니다.
⑷ that은 제한적 용법의 관계대명사, 선행사는 ‘another way of saying’
⑸ meaning은 현재분사로 ‘a minefield’를 후위 수식합니다.
⑹ 마지막의 where는 관계부사입니다. 앞에 콤마가 있기는 하지만 문맥상 dangers를 선행사로 하는 제한적 용법으로 보는 게 무난해 보입니다.

[본문] [52] Yes, it's easy to get annoyed when someone ignores you to text their friend…
[설명] ⑴ it to 가주어 구문입니다. 진주어는 「to get annoyed ~」입니다.
⑵ 문장구조는 형용사 + to부정사 구문입니다.

[본문] [55] Remember I asked you how many teenagers said they'd prefer to text someone, even if they were in the same room.
Remember {that} I asked you how many teenagers said {that} they'd prefer to text someone, even if they were in the same room.
[설명] ⑴ 명령문입니다. remember가 동사, that절이 목적어인 3형식 구조로, '~을 기억하십시오'란 뜻의 문장입니다. 명사절을 이끄는 접속사 that은 생략되어 있습니다.
⑵ 생략된 that이 이끄는 의문사절(명사절) 내부는 ask가 동사 you가 간접목적어, how절이 직접목적어인 4형식 문장입니다.
⑶ how 의문사절은 teenagers가 주어 said가 동사 that절이 목적어인 3형식 문장입니다. 접속사 that은 생략되어 있습니다.
⑷ 두 번째 that절은 even if 절을 종속절로 갖는 복문 구조의 문장입니다.

[본문] [60] In this programme we've been discussing ways in which texting differs from talking with someone in person - or face to face.
[설명] 제한적 용법의 관계대명사 which가 전치사 「in」의 목적어로 사용되었습니다. 선행사는 「ways」입니다.

[본문] [61] Sending texts instead of having a conversation means we don't hear the speaker's intonation - the musical way their voice rises and falls.
Sending texts instead of having a conversation means {that} we don't hear the speaker's intonation - the musical way {that} their voice rises and falls.
[설명] ⑴ 「means」 뒤에 접속사 that이 생략되었습니다. 접속사 that은 명사절을 이끌고 있습니다.
⑵ 「the musical way」 뒤에도 접속사 that이 생략되었습니다. 이 접속사는 동격절을 이끌고 있습니다.
[참조 링크](문법) Q3 - 동격의 that 접속사 that 관계대명사 that 차이 와 구분
[참조 링크]동격의 that
[참조 링크]동격의 that: 명사절 that vs 관계대명사 that

[본문] [64] Which in turns means they can get annoyed - or become irritated, if you don't understand what they mean, or don't respond right away.
Which in turns means {that} they can get annoyed - or become irritated, if you don't understand what they mean, or don't respond right away.
[설명] ⑴ 「get annoyed」의 get은 2형식 문장을 만드는 연결동사 입니다. '상태의 변화'를 나타냅니다.
⑵ 「become irritated」의 become은 2형식 문장을 만드는 연결동사로 '상태의 변화'를 나타냅니다.
⑶ 관계대명사 what이 사용되었습니다. 문장성분은 '목적어' 입니다.

[본문] [65] All of which can create an absolute minefield - a situation with many hidden problems, where you need to speak and act carefully.
[설명] 「where」는 계속적 용법의 관계부사입니다.

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