본문 바로가기

BBC 6분영어

BBC Learning English 문법강좌 Learning multiple languages - 영국 BBC 6분 영어 문법

728x90

 

 

이번주 BBC Learning English - 6 Minute English가 다룬 문법 관련 이슈 는 관계대명사(13), 문장형식: 5형식(6), that(5), 법조동사(4), 동명사(4), 동사: 글짜임 및 쓰임새(4), it(3), 동사: 시제·모습(tense-aspect)(2), 부정사(2), 분사(2), 전치사(2), 관계부사(2) 등이였습니다. 그 외에 구문(構文) [글짜임], 낱말·구·마디, 동사: 디렉시칼동사, 동사, 전치사 글짜임, 조동사 등이 각각 1 건씩 다루어졌습니다.


[본문] [05] Hannah and the What in the World team have been investigating what it's like to learn multiple languages, and she's here to tell us more about it.
[설명] 『like to learn multiple ~』은 「like+to 부정사] 글짜임으로 동사 like가 to부정사 'to learn ~'을 목적어로 가져갑니다.

[본문] [07] Thank you so much for having me.
[설명] Thank you for having me 나를 초대해 주셔서 감사합니다.

[본문] [08] And it's great to have you here.
[설명] ★ it's great to have you 당신을 만나서 반갑습니다

[본문] [09] Now, in this programme, we help you improve your English.
[설명] help 5형식 문장입니다. 목적어가 you, 목적격보충·어[補語, complement]가 「improve ~」입니다. Help가 사역동사라서 목적격보충·어[補語, complement]로 원형부정사가 사용되었습니다.
[참조 링크]사역동사 종류 / 지각동사 종류 ( 개념 및 예문 )
[참조 링크]사역동사 + 동사원형 정리 - make, have, let

[본문] [10] And maybe English is the first language you have tried to learn… or maybe you know a lot of languages.
[설명] 『have tried』는 현재완료 시제 글짜임입니다. 현재까지의 '경험'을 나타냅니다. '~라고 ~한 적이 있다'

[본문] [11] Well, someone who knows multiple languages is a polyglot.
[설명] 『who knows ~』의 who는 한정용법 주격의 관계대명사입니다. 선행(명)사는 someone입니다.

[본문] [18] So, here it goes.
[설명] ★ here it goes 자, 시작합니다

[본문] [19] Which country has the most official languages recognised by the government?
[설명] 『recognised ~』는 과거분사(구)로 'the most official languages'를 뒤에서 꾸며줍니다. 분사 앞에 '주격관계대명사와 be 동사'가 생략되어 있다고 생각할 수 있습니다.

[본문] [24] Yes, Neil, there's been lots of research about how knowing more than one language can change your brain.
[설명] 『knowing more than one language』는 동명사(구)입니다. 문장성분은 주어입니다.



[본문] [25] And this might have some health benefits too.
[설명] 『have some health benefits』는 have 디렉시컬 동사 글짜임입니다. '이익이 되다'라는 뜻입니다.

[본문] [26] At What in the World, we spoke to Professor Frederique Liegeois who's a cognitive neuroscientist at University College London.
[설명] 『who's a ~』의 who는 제한적용법 주격의 관계대명사입니다. 선행사는 'Professor Frederique Liegeois'입니다.

[본문] [27] Babies even before they speak have to tune into the languages around them to make sense out of what people say to them.
[설명] 『what people say to them』은 what 목적격 관계대명사절로 절의 문장성분은 전치사 'out of'의 목적어입니다.

[본문] [28] And then when children start to speak several languages, they have to focus on one language and ignore another one when they're speaking.
[설명] 『start to ~』의 동사 start는 동명사/부정사를 목적어로 가져가고 있습니다. 동명사일 때는 '(아까부터)'의 뜻이고 부정사일 때는 '(이제 막)'의 뜻입니다.
[참조 링크]start to vs start ing
[참조 링크]hate, like, love, prefer 동명사와 to부정사 쓸 때의 차이점

[본문] [29] They also have to be able to switch from one language to the other, depending on who they're speaking to.
[설명] ⑴ 『have to be ~』의 'have to'는 '의무'를 나타내는 서법조동사입니다.
⑵ 『from one language to the other』는 「from A to B」의 글짜임입니다. A는 'one language'이고, B는 'the other'입니다.
⑶ 'depending on'은 현재분사에서 파생한 전치사입니다. 파생전치사 또는 분사형 전치사라고 합니다.
[참조 링크]분사형전치사에 대하여
[참조 링크]분사의 확장: 분사형 명사, 분사형 부사, 분사형 전치사, 분사형 접속사

[본문] [30] Later on in age, when adults have dementia, they seem to show symptoms later when they're bilinguals as opposed to monolinguals.
[설명] ⑴ 「have dementia」는 '(질병)에 걸렸는데, 그 상태가 이어지고 있다'의 뜻을 갖습니다.
⑵ 『seem to show symptoms』의 seem은 2형식 동사로 주로 형용사를 보충·어[補語, complement]로 취하지만, to부정사를 보충·어[補語, complement]로 취하기도 합니다.
[참조 링크]병에 걸리다

[본문] [31] We think that juggling several languages has helped them boost this brain efficiency which is a great advantage.
[설명] ⑴ 『juggling several languages』는 동명사(구)입니다. 문장성분은 주어입니다.
⑵ 『has helped』는 현재-완료 시제-모습[현재 시제+완료 에스펙트(相)]입니다. 현재까지의 '계속되는 상황'을 나타냅니다.
⑶ 『helped them boost ~』는 help 5형식 글짜임으로 help가 사역동사라서 원형 부정사 'boost ~'가 목적격 보어로 오고 있습니다.
⑷ 『which is a great ~』의 which는 주격의 관계대명사입니다. 선행명사 'this brain efficiency'의 뜻을 묶어 주는 한정 쓰임법입니다.

[본문] [33] Frederique explains that babies who grow up learning more than one language have to tune into the languages around them - they have to listen to each language.
[설명] ⑴ 『who grow up learning ~』의 who는 제한적용법 주격의 관계대명사입니다. 선행사는 'babies'입니다.
⑵ 『have to tune ~』, 『have to listen ~』의 'have to'는 '의무'를 나타내는 서법조동사입니다.

[본문] [34] Over time, they become good at switching languages and ignoring the one they don't need in a conversation.
Over time, they become good at ①switching languages and ②ignoring the one {which/that} they don't need in a conversation.
[설명] ⑴ 『switching ~ and ②ignoring ~』은 동명사(구)입니다. 전치사 〈at〉의 목적어입니다.
⑵ 선행(명)사 'the one' 뒤에 목적격 관계대명사 which 또는 that이 간추려져 빠져 있습니다.

[본문] [35] Scientists think that juggling several languages is good for you.
[설명] 『juggling several languages』는 동명사(구)입니다. 문장성분은 주어입니다.

[본문] [36] If you juggle several things, that means you deal with them all at the same time.
If you juggle several things, that means {that} you deal with them all at the same time.
[설명] means 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 간추려졌습니다. that절의 문장성분은 목적어입니다.

[본문] [38] This means it is exercise for your brain that can make it stronger.
This means {that} it is exercise for your brain that can make it stronger.
[설명] ⑴ means 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 생략되었습니다. 이 that절의 문장성분은 목적어입니다.
⑵ 『that can make ~』의 that은 관계대명사입니다. 격은 주격이고, 선행(명)사는 'your brain'입니다.
⑶ 『make it stronger』는 make 5형식 글짜임입니다. 목적어가 it, 목적어보충·어[補語, complement]이 stronger입니다.

[본문] [43] I did find it easier to learn languages at school and university, but I didn't have to learn these languages out of necessity.
[설명] ⑴ 『find it easier to learn ~』은 it가 가짜목적어 'to learn~'이 진짜목적어입니다.
⑵ 『have to learn ~』의 'have to'는 '의무'를 나타내는 서법조동사입니다.

[본문] [46] She learned those languages as her family moved from Rwanda, to Kenya and then to Norway when she was a teenager.
[설명] 「from A to B to C … to Z 형식」의 글짜임. 「'Rwanda'에서, 'Kenya' … 'Norway' 까지」의 속내를 가집니다,
[참조 링크]Do you recommend using a comma to separate items in a “from X to Y to Z” format?



[본문] [47] Victoria says she was able to pick up Norwegian quite easily.
Victoria says {that} she was able to pick up Norwegian quite easily.
[설명] 'she was able to ~' 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 간추려졌습니다. that절의 문장성분은 목적어입니다.

[본문] [48] If you pick up a skill, it means you learn it, usually by being in the environment where that thing happens rather than by being taught.
If you pick up a skill, it means {that} you learn it, usually by being in the environment where that thing happens rather than by being taught.
[설명] ⑴ 'it means' 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 간추려졌습니다. that절의 문장성분은 목적어입니다.
⑵ 『by being in ~』의 「by V-ing ~」 글짜임은 앞에 나온 내용을 실행하는 방법이나 수단을 설명합니다. '-함으로써, -해서, -(하는 것)으로'라고 풀어줍니다.
⑶ 『where that thing happens ~』의 관계부사 where의 선행사는 'the environment'입니다. where는 장소를 의미하는 말이 아닌 명사도 선행사가 될 수 있습니다.
[참조 링크]V by -ing
[참조 링크]by ing, in ing, of ing, on ing 뜻 구분 해석·번역 팁
[참조 링크]로버트 G. 앨런의 긍정 명언 - ~함으로써, by -ing 의 용법과 예문 출처:

[본문] [49] But Victoria's parents found it much harder to learn Norwegian.
[설명] 이 월은 it가 가짜목적어 'to learn ~'이 진짜목적어입니다.

[본문] [51] First of all you have them coming to a new culture completely from everything they'd ever known.
First of all you have them coming to a new culture completely from everything {which/that} they'd ever known.
[설명] ⑴ 선행(명)사 everything 뒤에 목적격 관계대명사 which 또는 that이 간추려져 빠져 있습니다.
⑵ have 5형식 문장입니다. 목적어가 them, 목적격보충·어[補語, complement]가 「coming to a ~」입니다.
[참조 링크]사역동사 종류 / 지각동사 종류 ( 개념 및 예문 )
[참조 링크]사역동사 + 동사원형 정리 - make, have, let

[본문] [53] These are people in their fifties, you know, but they soldiered on because if you want to work, you want to live there, you have to learn and they did.
[설명] ⑴ 『want to work ~, want to live ~』의 동사 want는 부정사를 목적어로 가져가고 있습니다. want 뒤에 to부정사가 '~하고 싶다, 바라다'라는 뜻입니다. 동명사일 때는 '~할 필요가 있다'라는 뜻입니다.
⑵ 『have to learn』의 「have to」는 준조동사입니다. '살고 싶다' 라는 뜻을 갖습니다.
★ people in their fifties 50대의 사람들
[참조 링크]start to vs start ing
[참조 링크]hate, like, love, prefer 동명사와 to부정사 쓸 때의 차이점

[본문] [57] Victoria's parents found it difficult to learn Norwegian in their fifties, but they soldiered on, they continued doing something even though it was difficult.
[설명] 『found it difficult to learn ~』은 it가 가짜목적어 'to learn ~'이 진짜목적어입니다.

[본문] [59] Yes, so Vic's parents helped them keep their mother tongue, which is Kinyarwanda, when they had to leave Rwanda… and then years later the children helped their parents learn Norwegian.
[설명] ⑴ 「helped them keep ~」과 「helped their parents learn ~」은 help 5형식 문장입니다. 목적어가 「them, their parents」, 목적격보어가 「keep their ~, learn Norwegian ~」입니다. Help가 사역동사라서 목적격보어로 원형부정사가 사용되었습니다.
⑵ 『which is Kinyarwanda』의 which는 선행(명)사에 정보를 보태는 비제한용법의 관계대명사입니다. 선행(명)사는 'their mother tongue'입니다. 비한정용법은 쉼표로 둘러싼 삽입절의 꼴을 갖습니다.
⑶ 『had to leave ~』의 'have to'는 '의무'를 나타내는 서법조동사입니다.
[참조 링크]사역동사 종류 / 지각동사 종류 ( 개념 및 예문 )
[참조 링크]사역동사 + 동사원형 정리 - make, have, let
[참조 Blog 링크]관계대명사의 비제한적용법(Non-restrictive use, Non defining relative clauses)
[참조 링크]What are embedded clauses?

[본문] [62] Well, one thing she recommended is trying to immerse yourself in the language.
Well, one thing {which/that} she recommended is trying to immerse yourself in the language.
[설명] 선행(명)사 'she recommended ~' 뒤에 목적격 관계대명사 which 또는 that이 간추려져 빠져 있습니다.

[본문] [63] So, she said, go to the market or into the street, a place where you can listen to people using the language.
[설명] 『where you can listen ~』의 where는 관계부사입니다, 선행사는 'a place'입니다.

[본문] [64] Yes, and some learners might be learning English online, and so they don't have the opportunity to go to a market or street and hear the language… but there are other things you can do.
Yes, and some learners might be learning English online, and so they don't have the opportunity to go to a market or street and hear the language… but there are other things {which/that} you can do.
[설명] ⑴ 『to go to ~』는 to부정사 형용사적 쓰임법으로 'the opportunity'를 뒤에서 꾸며 줍니다(뒤 꾸밈〈後位 修飾〉).
⑵ 선행(명)사 'you can do' 뒤에 목적격 관계대명사 which 또는 that이 간추려져 빠져 있습니다.

[본문] [66] What in the World is the programme that I work on, and we put out a new episode every weekday.
[설명] 목적격 관계대명사 that은 글 말미에 떨어져 있는 전치사 〈on〉의 목적어입니다.

[본문] [67] We look at stories from around the world covering news and trending topics to try to help you make sense of the world.
[설명] ⑴ 『covering news and trending ~』은 현재분사 글짜임으로 stories를 뒤에서 꾸며 줍니다. 분사 앞에 「주격관계대명사와 be 동사」가 간추려져 있다고 생각할 수 있습니다.
⑵ 『try to ~』는 「try+to부정사」구문으로 '~하려고 노력하다'의 뜻입니다. 만약 try의 목적어로 v-ing이 오면 의미가 달라집니다.
⑶ help 5형식 문장입니다. 목적어가 you, 목적격보충·어[補語, complement]가 「make sense of ~」입니다. Help가 사역동사라서 목적격보충·어[補語, complement]로 원형부정사가 사용되었습니다.
[참조 링크]start to vs start ing
[참조 링크]hate, like, love, prefer 동명사와 to부정사 쓸 때의 차이점
[참조 링크]사역동사 종류 / 지각동사 종류 ( 개념 및 예문 )
[참조 링크]사역동사 + 동사원형 정리 - make, have, let

[본문] [71] And I'm afraid that was the wrong answer.
And I'm afraid {that} that was the wrong answer.
[설명] afraid의 뒤에 부사절을 이끄는 접속사 that아 간추려져 빠져 있습니다.

[본문] [72] It was in fact Bolivia, which recognises 37 languages, though of course not everyone speaks all of them.
[설명] 『which recognises 37 ~』의 which는 주격의 비제한적 관계대명사입니다. 선행(명)사는 Bolivia입니다. 콤마롤 둘러싼 삽입절의 꼴을 갖고, 선행(명)사에 정보를 보탭니다.
[참조 Blog 링크]관계대명사의 비제한적용법(Non-restrictive use, Non defining relative clauses)
[참조 링크]What are embedded clauses?


pdf 파일은 이곳을 클릭하세요.
https://softca.tistory.com/3146을 클릭하세요.

[Blog Home]

 



이 블로그에는 [BBC 6분 영어와 관련하여 매주 다음과 같은 글들이 게시 됩니다

  • 단어공부(금주 대본에 나온 주요 어휘) https://wordstudy.tistory.com/1060
  • 멀티단어공부(금주 대본에 사용된 멀티단어(구동사, 숙어) 간단 정리) https://softca.tistory.com/3147
  • 독해공부(금주 대본의 문장별 해석(직역) 자료) https://softca.tistory.com/3148
  • 문장별 문법공부(문장별 문법 설명) 이 글입니다
  • 금주의 어휘(금주 대본에 나온 금주의 어휘를 집중적으로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 항목별 문법공부(금주 대본에 나온 문법을 주제별/항목별로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 금주의 구동사(금주 대본에 사용된 구동사 상세 정리) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 금주의 PDF(금주의 PDF 및 기타 다운로드 파일) https://softca.tistory.com/3146

 



아래의 이미지를 클릭하시면 PDF로 된 대본(Script)를 다운받을 수 있습니다.

 



[영어 문장 공부] 자료를 처음 보시는 분은 아래의 링크를 클릭하셔서 「공부법」을 먼저 보시기를 권장 드립니다.
[영어문장공부] 학습법 보기



오디오 듣기

 


 

 

300x250