본문 바로가기

6 Minute English

BBC Learning English 문법강좌 Making 'mum friends' - 영국 BBC 6분 영어 문법

728x90

 

BBC Learning English 6 Minute English softca.tistory.com (문법공부(문장별))


이번주 BBC Learning English - 6 Minute English가 다룬 문법 관련 이슈 는 관계대명사(8), that(5), 동명사(4), 접속사(3), 종속접속사(2), it(2), 분사(2), 동사: 글짜임 및 쓰임새(2) 등이였습니다. 그 외에 동사: 디렉시칼동사, 마디[節, clause], 명사, 문장구조, 부정사, 동사, 관계부사 등이 각각 1 건씩 다루어졌습니다.


[본문] [09] Well, my mum always tells this story about how I was crying a lot on my first day.
[설명] 『how I was crying ~』은 how 명사절로 문장성분은 전치사 〈about〉의 목적어입니다.

[본문] [10] But apparently as soon as she left, I was quite happy.
[설명] 종속접속사 'as soon as'는 두개의 시간이나 조건, 결과가 긴급하게 서로 연속하여 발생할 때 사용합니다 '…하자마자, …하자 곧'의 뜻.
[참조 링크]as soon as ~하자마자
[참조 링크]when, as soon as, unless
[참조 링크]as far as, as long as, as soon as의 뜻과 차이점

[본문] [12] Well, yeah, starting school and making new friends is difficult for many children.
[설명] 『starting school and making new friends』는 동명사(구)입니다. 문장성분은 주어입니다.

[본문] [13] But it's not just the kids who find it challenging.
[설명] 이 월(=文章)은 [it who 가짜주어] 글짜임입니다. who 절인 'who find it challenging'가 명사절로 진짜주어입니다.

[본문] [14] For mums and dads who drop their kids off at the school gates in the morning and pick them up again at the end of the school day, making friends with other mums can be just as hard.
[설명] ⑴ 『who drop their kids ~』의 who는 제한적용법 주격의 관계대명사입니다. 선행사는 'mums and dads'입니다.
⑵ 『making friends with other mums』는 동명사(구)입니다. 문장성분은 주어입니다.

[본문] [16] So if you are a mum dropping off or picking up the kids this week, how do you feel about hanging out with other 'mum friends'?
[설명] 『dropping off ~』는 현재분사 글짜임으로 'a mum'을 뒤에서 꾸며 줍니다. 분사 앞에 「주격관계대명사와 be 동사」가 간추려져 있다고 생각할 수 있습니다.

[본문] [18] Do you struggle to make those relationships, or do you thrive on them, or are you perfectly happy without them?
[설명] 『Do you struggle to make ~』의 동사 struggle은 to부정사를 목적어로 가져갑니다.

[본문] [20] They might go for coffee together, help out with babysitting or chat about being a mother.
[설명] 『go for ~, help out with ~ or chat about ~』에서 3개의 술어가 등위접속사 or로 「A, B Or C」 방식으로 연결하고 있습니다.

[본문] [21] But is making new 'mum friends' really the positive experience it's often described as, or an additional stress for already overworked mothers?
But is making new 'mum friends' really the positive experience {which/that} it's often described as, or an additional stress for already overworked mothers?
[설명] 선행(명)사 'the positive experience' 뒤에 목적격 관계대명사 which 또는 that이 간추려져 빠져 있습니다.


 


이 포스팅은 쿠팡 파트너스 활동의 일환으로, 이에 따른 일정액의 수수료를 제공받습니다.


[본문] [22] That's what we'll be discussing in this programme, along with some useful new vocabulary.
[설명] 『what we'll be discussing ~』은 what 관계대명사절로 절의 문장성분은 보충·어[補語, complement] 입니다. what의 격은 목적격입니다.

[본문] [23] And if the idea of 'mum friends' is new to you, why not take a minute to read through the list of vocabulary before you listen?
[설명] 『why not take a ~』는 《why (not) + 원형부정사》 글짜임으로 제안을 할 때 씁니다.

[본문] [24] It's easy to find on our website, bbclearningenglish.com.
[설명] 이 월(=文章)은 「it to 진(眞)·주어」 글짜임입니다. it는 가짜(假)·주어, 진(眞)·주어는 「to ~」 부정사(구)입니다.

[본문] [26] Another term often associated with 'mum friends' is play date - a time that parents arrange for their children to play together.
[설명] 『that parents arrange ~』의 that은 관계대명사입니다. 격은 목적격이고, 선행(명)사는 'a time'입니다. 한정용법입니다.

[본문] [35] For some mums, dropping their kids off at school reminds them of when they themselves were little and under pressure to make friends.
[설명] 『when they themselves were ~』는 의문부사 when이 접속사로 명사절을 이끕니다. when 절은 전치사 《of》의 목적어입니다.

[본문] [41] Jayne says that mums often form cliques, small groups of people who like spending time together and seem unfriendly towards others.
[설명] ⑴ 「cliques」와 「small groups of people」이 동격입니다. 콤마가 동격을 나타냅니다.
⑵ 『who like spending time ~』의 who는 한정용법 주격의 관계대명사입니다. 선행(명)사는 'small groups of people'입니다.

[본문] [42] For example, at Jayne's daughter's school there's a clique of sporty mums, and a clique of glam mums who put on make-up and dress up.
[설명] 『who put on make-up ~』의 who는 제한적용법 주격의 관계대명사입니다. 선행사는 'a clique of glam mums'입니다.

[본문] [43] Jayne uses the adjective glam as a shortened form of the word, glamour, meaning attractive and exciting.
[설명] 분사구문 『meaning attractive ~』은 계속용법의 관계사절을 분사구문으로 줄여 쓴 것입니다. 원래 문장은 『which means ~』 입니다.

[본문] [45] If you fit into a group of people, you feel you belong and are accepted, probably because you are similar to them.
If you fit into a group of people, you feel {that} you belong and are accepted, probably because you are similar to them.
[설명] 'you feel' 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 간추려졌습니다. 종속절의 문장성분은 목적어입니다.

[본문] [46] So some mums feel rejected from cliques and worry about their children being left out of play dates.
[설명] ⑴ 『feel rejected』의 feel은 2형식 글짜임을 만드는 「be 동사 갈래(상태 유지)」의 연결동사입니다.
⑵ 『being left out ~』는 동명사(구)입니다. 전치사 〈about〉의 목적어입니다.
⑶ 'their children being left ~'는 동명사구 「being left out」의 의미상 주어입니다. 소유격 대신 목적격 명사가 사용되고 있습니다.

[본문] [47] But other mums don't mind - if people want to be friends that's fine, and if they don't, that's fine too!
[설명] 『want to be ~』의 동사 want는 부정사를 목적어로 가져가고 있습니다. want 뒤에 to부정사가 '~하고 싶다, 바라다'라는 뜻입니다. 동명사일 때는 '~할 필요가 있다'라는 뜻입니다.
[참조 링크]start to vs start ing

[본문] [51] And I pretty much straight away realised it was gonna be just down to luck if I met somebody that I clicked with.
And I pretty much straight away realised {that} it was gonna be just down to luck if I met somebody that I clicked with.
[설명] realised 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 간추려졌습니다. 종속절의 문장성분은 목적어입니다.

[본문] [50] I think I'd had some really bad experiences at baby groups where you're trying to make your child do yoga or paint when they're four months old, and trying to bond with these other women and I just thought, 'This is ridiculous!' And I pretty much straight away realised it was gonna be just down to luck if I met somebody that I clicked with.
⑴ think {that} I'd had some really bad experiences at baby groups where you're ①trying to make your child do yoga or paint when they're four months old, and ②trying to bond with these other women and ⑵ I just thought, 'This is ridiculous!'
[설명] ⑴ 두 개의 독립절이 and 접속사로 이어진 중문(重文, Compound sentence)입니다
⑵ think 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 생략되었습니다. 절의 문장성분은 목적어입니다.
⑶ 『where you're ~』의 관계부사 where의 선행사는 'baby groups'입니다. where는 장소를 의미하는 말이 아닌 명사도 선행사가 될 수 있습니다.
⑷ 『do yoga or paint』는 do 디렉시칼 동사 구문입니다. '요가를 하거나 그림을 그리다'라는 뜻을 갖습니다.



[본문] [52] Jayne says it's down to luck if she makes mum friends.
Jayne says {that} it's down to luck if she makes mum friends.
[설명] says 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 간추려져 빠졌습니다. 절의 문장성분은 목적어입니다.

[본문] [53] If you say something is down to luck, you mean it depends on chance rather than any skill or effort you make.
If you say {that} something is down to luck, you mean {that} it depends on chance rather than any skill or effort you make.
[설명] ⑴ say와 mean 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 간추려졌습니다. 종속절의 문장성분은 모두 목적어입니다.
⑵ 『chance rather than any skill ~』은 「A rather than B」의 글짜임으로 이 때의 rather than은 접속사입니다.
[참조 링크]rather than의 두가지 용법과 주의사항

[본문] [54] But there's always the possibility you'll meet someone and click with them, become friends as soon as you start talking.
But there's always the possibility {which/that} you'll meet someone and click with them, become friends as soon as you start talking.
[설명] ⑴ 선행(명)사 'the possibility' 뒤에 목적격 관계대명사 which 또는 that이 간추려져 빠져 있습니다.
⑵ 종속접속사 'as soon as'는 두개의 시간이나 조건, 결과가 긴급하게 서로 연속하여 발생할 때 사용합니다 '…하자마자, …하자 곧'의 뜻.
[참조 링크]as soon as ~하자마자
[참조 링크]when, as soon as, unless
[참조 링크]as far as, as long as, as soon as의 뜻과 차이점

[본문] [55] Well, I know something that isn't down to luck, Neil - the answer to your question.
[설명] 『that isn't down ~』의 that은 관계대명사입니다. 격은 주격이고, 선행(명)사는 something입니다.


pdf 파일은 이곳을 클릭하세요.
https://softca.tistory.com/3020을 클릭하세요.

[Blog Home]

 



이 블로그에는 [BBC 6분 영어와 관련하여 매주 다음과 같은 글들이 게시 됩니다

  • 단어공부(금주 대본에 나온 주요 어휘) https://softca.tistory.com/3021
  • 멀티단어공부(금주 대본에 사용된 멀티단어(구동사, 숙어) 간단 정리) https://softca.tistory.com/3022
  • 독해공부(금주 대본의 문장별 해석(직역) 자료) https://softca.tistory.com/3023
  • 문장별 문법공부(문장별 문법 설명) 이 글입니다
  • 금주의 어휘(금주 대본에 나온 금주의 어휘를 집중적으로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 항목별 문법공부(금주 대본에 나온 문법을 주제별/항목별로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 금주의 구동사(금주 대본에 사용된 구동사 상세 정리) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 금주의 PDF(금주의 PDF 및 기타 다운로드 파일) https://softca.tistory.com/3020

 



아래의 이미지를 클릭하시면 PDF로 된 대본(Script)를 다운받을 수 있습니다.

 



[영어 문장 공부] 자료를 처음 보시는 분은 아래의 링크를 클릭하셔서 「공부법」을 먼저 보시기를 권장 드립니다.
[영어문장공부] 학습법 보기



오디오 듣기

 


 

 

300x250