본문 바로가기

6 Minute English

BBC Learning English 문법강좌 Meet a real Willy Wonka - 영국 BBC 6분 영어 문법

728x90


BC Learning English 6 Minute English softca.tistory.com (문법공부(문장별))

이번주 BBC Learning English - 6 Minute English가 다룬 문법 관련 이슈 는 관계대명사(10), 동사: 글짜임 및 쓰임새(4), 분사(4), that(4), 명사(3), 문장부호(3) 등이였습니다. 그 외에 마디[節, clause], 관계부사, 낱말·구·마디, 동명사, 비교 구문, 수동태, 전치사, 전치사(명사)구, 접속사, 종속접속사, 형용사, it 등이 각각 1 건씩 다루어졌습니다.

[본문] [05] In Britain, millions of kids grow up reading the books of Roald Dahl.
[설명] 『reading the books ~』는 현재분사(구)로 부사말(구)로 쓰이고 있습니다. 'grow up'을 꾸며줍니다.

[본문] [06] Before his death in 1990, Roald Dahl wrote over thirty children's books, including bestsellers like Matilda and The BFG.
[설명] 『including bestsellers ~』의 including은 분사에서 파생한 전치사입니다. 파생전치사 또는 분사형 전치사라고 합니다.
[참조 링크]분사형전치사에 대하여
[참조 링크]분사의 확장: 분사형 명사, 분사형 부사, 분사형 전치사, 분사형 접속사

[본문] [08] Ah yes, I remember the story of Charlie Bucket - the poor kid whose luck turns around when he wins a Golden Ticket to the local chocolate factory.
[설명] whose는 관계대명사 who의 소유격입니다. 선행(명)사는 「the poor kid」입니다.

[본문] [09] The factory is run by the mysterious Willy Wonka who invents all kinds of sweets and chocolates for the children to try - everything from strawberry-coated fudge to marshmallow pillows.
[설명] ⑴ 이 월은 흔한 수동태 월입니다. 동작주는 by의 목적어인 'the mysterious Willy Wonka'입니다.
⑵ 『who invents all ~』의 who는 한정용법의 관계대명사입니다. 격은 주격이고, 선행(명)사는 'the mysterious Willy Wonka'입니다.
⑶ 대시(줄표)는 동격 관계를 나타냅니다. 「all kinds of sweets and chocolates ~」와 「everything ~」은 동격입니다. 대시가 '(관계)대명사+be동사'의 기능을 합니다.
⑷ 「strawberry-coated」는 명사와 형용사가 하이톤으로 이어져 형용사가 된 낱말입니다.

[본문] [10] Neil, I really wanted to visit that chocolate factory.
[설명] 『wanted to visit』의 동사 wnat는 부정사를 목적어로 가져가고 있습니다. 동명사일 때는 '~할 필요가 있다'라는 뜻이고, 부정사일 때는 '~하고 싶다, 바라다'라는 뜻입니다.
[참조 링크]start to vs start ing

[본문] [12] But in this programme we'll be meeting a real life Willy Wonka, someone whose job involves exactly that - inventing and tasting chocolate bars!
[설명] ⑴ 「Willy Wonka」와 someone이 동격입니다. 콤마가 동격을 나타냅니다.
⑵ whose는 관계대명사 who의 소유격입니다. 선행(명)사는 someone입니다.
⑶ 대시(줄표)는 덧붙여 밝힌 말을 나타냅니다. 대시 이후의 내용은 that을 덧붙여 풀어 줍니다.

[본문] [14] Helle Anttila has the kind of job most people can only dream of.
Helle Anttila has the kind of job {which/that} most people can only dream of.
[설명] 선행사 'the kind of job' 뒤에 목적격 관계대명사 which 또는 that이 생략되어 있습니다.

[본문] [15] Helle is head of research and development at Fazer, a confectionary company in Finland which has been making and selling chocolate for over 130 years.
[설명] 『which has been ~』의 which는 주격의 관계대명사입니다. 선행명사 'a confectionary company ~'의 뜻을 묶어 주는 한정 쓰임법입니다.

[본문] [16] Helle is responsible for buying the cocoa beans used to make chocolate, and coming up with ideas for new chocolate products to sell.
Helle is responsible for ①buying the cocoa beans used to make chocolate, and ②coming up with ideas for new chocolate products to sell.
[설명] ⑴ 『buying the ~』와 『coming up with ~』는 동명사(구)입니다. 전치사 for의 목적어입니다.
⑵ 『used to ~』는 과거분사(구)로 'the cocoa beans'를 뒤에서 꾸며줍니다. 분사 앞에 '주격관계대명사와 be 동사'가 간추려져 빠져 있다고 생각할 수 있습니다.



[본문] [17] So, my question for you, Neil, is this: what is Britain's best-selling chocolate bar?
[설명] 글에서 직접화법을 쓸 때 쉼표 대신 콜론을 쓰기도 합니다. 대체로 긴 문장일 판(경우境遇)에 콜론을 고릅니다.

[본문] [28] So I think there is a brilliant amount of ideas… then it is just that OK, when is the right time to actually develop and launch certain type of products, when there is a consumer demand?
So I think {that} there is a brilliant amount of ideas… then it is just that OK, when is the right time to actually develop and launch certain type of products, when there is a consumer demand?
[설명] ⑴ think 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 간추려졌습니다. 종속절의 문장성분은 목적어입니다.
⑵ it 가짜주어 글짜임입니다. when 절이 명사절로 진짜주어입니다.
⑶ 'just that'은 부사구입니다

[본문] [33] Can you tell us about any flops where you just feel like we, chocolate eaters, just weren't ready for it?
[설명] ⑴ 『where you just feel ~』의 관계부사 where의 선행사는 'any flops'입니다. where는 장소를 의미하는 말이 아닌 명사도 선행사가 될 수 있습니다.
⑵ 『feel like we ~』의 like는 접속사로 as if, as though의 의미로 사용되고 있습니다.

[본문] [34] I think those flops are as important as the products which are gaining great sales, because you always learn.
I think {that} those flops are as important as the products which are gaining great sales, because you always learn.
[설명] ⑴ think 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 간추려졌습니다. that절의 문장성분은 목적어입니다.
⑵ 「as important as」는 「as 형용사 as」 글짜임으로 동등 비교(원급 비교) 글짜임입니다.
⑶ 『which are gaining ~』의 which는 주격의 관계대명사입니다. 선행명사 'the products'의 뜻을 묶어 주는 한정 쓰임법입니다.
[참조 링크]as 형용사 as 비교구문 / 두 as의 차이점

[본문] [35] Helle describes her chocolate-maker job as a dream, something that you want to happen very much, but is not very likely to.
[설명] ⑴ 「a dream」과 something이 동격입니다. 콤마가 동격을 나타냅니다.
⑵ 『that you want to ~』의 that은 관계대명사입니다. 격은 목적격이고, 선행(명)사는 something입니다. 한정용법입니다.

[본문] [38] Usually this only happens when there is enough consumer demand - a measurement of how much customers want to buy something based on factors like its price and availability.
[설명] ⑴ 『based on ~』는 과거분사(구)로 something을 뒤에서 꾸며줍니다. 분사 앞에 '주격관계대명사와 be 동사'가 간추려져 빠져 있다고 생각할 수 있습니다.
⑵ 『like its price and availability』는 전치사명사구로 형용사의 쓸모를 합니다. factors를 뒤에서 꾸며줍니다.

[본문] [39] If consumer demand is strong, Fazer starts to advertise and promote their new chocolate bar before it hits the shelves - an idiom meaning that it becomes available for people to buy in the shops.
[설명] ⑴ 『starts to advertise』의 동사 start는 동명사/부정사를 목적어로 가져가고 있습니다. 동명사일 때는 '(아까부터)'의 뜻이고 부정사일 때는 '(이제 막)'의 뜻입니다.
[참조 링크]start to vs start ing

[본문] [40] Then it's just a question of waiting to see if people go for, or choose, the new product.
[설명] ⑴ 『waiting to see ~』의 동사 want는 부정사를 목적어로 가져가고 있습니다. 동명사일 때는 '~할 필요가 있다'라는 뜻이고, 부정사일 때는 '~하고 싶다, 바라다'라는 뜻입니다.
⑵ 접속사 if가 종속절로 명사절을 이끕니다. 문장성분은 목적어입니다.
[참조 링크]start to vs start ing

[본문] [41] Some of Helle's biggest successes have been her Blueberry Truffle and the heart-shaped Geisha bar she invented.
Some of Helle's biggest successes have been her Blueberry Truffle and the heart-shaped Geisha bar {which/that} she invented.
[설명] 선행사 'her Blueberry Truffle and the heart-shaped Geisha bar' 뒤에 목적격 관계대명사 which 또는 that이 생략되어 있습니다.

[본문] [42] But sometimes the new chocolate bar she thinks up is a flop, completely unsuccessful or a failure.
But sometimes the new chocolate bar {which/that} she thinks up is a flop, completely unsuccessful or a failure.
[설명] ⑴ 선행사 'the new chocolate bar' 뒤에 목적격 관계대명사 which 또는 that이 생략되어 있습니다.
⑵ 「a flop」와 「completely unsuccessful or a failure」가 동격입니다. 콤마가 동격을 나타냅니다.

[본문] [43] Flop or not, Helle thinks she has one of the best jobs in the world, even if she doesn't get to eat as much of her chocolate inventions as Willy Wonka.
Flop or not, Helle thinks {that} she has one of the best jobs in the world, even if she doesn't get to eat as much of her chocolate inventions as Willy Wonka.
[설명] ⑴ thinks 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 간추려졌습니다. 종속절의 문장성분은 목적어입니다.
⑵ 「even if」는 '비록 ~이라도'란 의미의 부사절을 이끄는 종속접속사입니다.

[본문] [46] I asked you about Britain's best-selling chocolate bar, and you guessed it's KitKat, which was… the wrong answer I'm afraid, Neil.
I asked you about Britain's best-selling chocolate bar, and you guessed {that} it's KitKat, which was… the wrong answer I'm afraid, Neil.
[설명] ⑴ guessed 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 간추려졌습니다. that절의 문장성분은 목적어입니다.
⑵ 『which was ~』의 which는 관계대명사로 계속용법입니다. 「and that」의 뜻이며 that은 앞 마디[節, clause]의 내용을 가리킵니다.

[본문] [47] In fact, the UK's most popular chocolate is the Mars bar, meaning that over 3 million bars get made every day!
[설명] 분사구문 『meaning tha ~』은 계속용법의 관계사절을 분사구문으로 줄여 쓴 것입니다. 원래 문장은 『which means ~』 입니다.

[본문] [48] OK, let's recap the vocabulary we've learned in this programme starting with a dream, something you really want to happen but is not likely to, and the related idiom, a dream come true, when what you really want to happen actually does.
[설명] 『want to happen』의 동사 want는 부정사를 목적어로 가져가고 있습니다. 동명사일 때는 '~할 필요가 있다'라는 뜻이고, 부정사일 때는 '~하고 싶다, 바라다'라는 뜻입니다.
[참조 링크]start to vs start ing


pdf 파일은 이곳을 클릭하세요.
https://softca.tistory.com/2900을 클릭하세요.

[Blog Home]

 



이 블로그에는 [BBC 6분 영어와 관련하여 매주 다음과 같은 글들이 게시 됩니다

  • 단어공부(금주 대본에 나온 주요 어휘) https://softca.tistory.com/2901
  • 멀티단어공부(금주 대본에 사용된 멀티단어(구동사, 숙어) 간단 정리) https://softca.tistory.com/2902
  • 독해공부(금주 대본의 문장별 해석(직역) 자료) https://softca.tistory.com/2903
  • 문장별 문법공부(문장별 문법 설명) 이 글입니다
  • 금주의 어휘(금주 대본에 나온 금주의 어휘를 집중적으로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 항목별 문법공부(금주 대본에 나온 문법을 주제별/항목별로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 금주의 구동사(금주 대본에 사용된 구동사 상세 정리) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 금주의 PDF(금주의 PDF 및 기타 다운로드 파일) https://softca.tistory.com/2900

 



아래의 이미지를 클릭하시면 PDF로 된 대본(Script)를 다운받을 수 있습니다.

 



[영어 문장 공부] 자료를 처음 보시는 분은 아래의 링크를 클릭하셔서 「공부법」을 먼저 보시기를 권장 드립니다.
[영어문장공부] 학습법 보기



오디오 듣기

 


 

 

300x250