본문 바로가기

6 Minute English

BBC Learning English 문법강좌 Sexism: Female farmers fighting back - 영국 BBC 6분 영어 문법

728x90

 

 

 

BBC Learning English 6 Minute English 문법공부(softca.tistory.com)

이번주 BBC Learning English - 6 Minute English가 다룬 문법 관련 이슈 는 동사: 디렉시칼동사(6), 분사(4), 관계대명사(4), 관계부사(4), 명사(2) 등이였습니다. 그 외에 문장형식, 법조동사, 복합전치사, 부정사, 전치사, 접속사, 종속접속사, it, that 등이 각각 1 건씩 다루어졌습니다.

[본문] [05] If you've ever tried growing vegetables, you'll know it's not easy.
If you've ever tried growing vegetables, you'll know {that} it's not easy.
[설명] know 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 간추려졌습니다. 종속절의 문장성분은 목적어입니다.

[본문] [07] Plus you have to keep away weeds and insects.
[설명] 'have to'는 '의무'를 나타내는 서법조동사입니다.

[본문] [08] But in some countries, female farmers face a different problem growing and selling vegetables - sexism, the mistreatment of one sex based on the belief that the other is better, usually that men are better than women.
[설명] ⑴ 「sexism」과 「the mistreatment」가 동격입니다. 콤마가 동격을 나타냅니다.
⑵ 『that the other is better』 절의 접속사 that은 동격의 that입니다. 'the belief'와 that 명사절은 동격관계에 있습니다.
⑶ 『face a different problem』은 디렉시칼 동사 구문입니다. '골칫거리와 부닥치다'의 뜻을 갖습니다.

[본문] [09] According to the United Nations, over 40% of farmers globally are women, a number which rises to almost 50% in lower and middle-income countries.
[설명] 『which rises』의 which는 주격의 관계대명사입니다. 선행명사 'a number'의 뜻을 묶어 주는 한정용법입니다.

[본문] [10] Although these women manage farms, look after crops, and sell their produce at market, female farmers face sexism in societies where women are expected to raise children and stay at home.
[설명] ⑴ 『where women are expected ~』의 where는 관계부사입니다, 선행(명)사는 societies입니다.
⑵ 『face sexism』은 디렉시칼 동사 구문입니다. '성차별을 받다'의 뜻을 갖습니다.

[본문] [11] In this programme, we'll be digging into ideas helping female farmers in Bangladesh and Peru to earn a fair price for the food they grow.
In this programme, we'll be digging into ideas helping female farmers in Bangladesh and Peru to earn a fair price for the food {which/that} they grow.
[설명] ⑴ 『helping female ~』은 현재분사 글짜임으로 ideas를 뒤에서 꾸며 줍니다. 분사 앞에 「주격관계대명사와 be 동사」가 간추려져 있다고 생각할 수 있습니다.
⑵ 『to earn ~』은 to부정사의 부사적용법(목적)입니다. '~하기 위하여'의 뜻을 나타냅니다.
⑶ 선행(명)사 'the food' 뒤에 목적격 관계대명사 which 또는 that이 간추려져 빠져 있습니다.

[본문] [13] But first I have a question for you, Beth.
[설명] 『have a question』은 have 디렉시칼 동사 글짜임입니다. '물어보다'라는 뜻입니다.

[본문] [19] Poppy farms a small garden in rural Bangladesh where she grows cucumbers, spinach and okra.
[설명] 『where she grows cucumbers ~』의 where는 관계부사입니다, 선행(명)사는 'a small garden'입니다.

 

 



[본문] [20] Although around half of Bangladeshi farmers are female, they're not always welcome at the marketplace, where they face harassment, or are underpaid for their produce.
[설명] ⑴ 『where they face ~』의 where는 계속용법의 관계부사로 「접속사+부사」의 기능을 합니다. '그런데, 그 결과로' 따위의 뜻을 갖습니다.
⑵ 『face harassment』는 디렉시칼 동사 구문입니다. '괴롭힘을 겪다'의 뜻을 갖습니다.

[본문] [21] Now Poppy has joined hundreds of other female farmers using a new online app.
[설명] 『using a new ~』은 현재분사 글짜임으로 'other female farmers'를 뒤에서 꾸며 줍니다. 분사 앞에 「주격관계대명사와 be 동사」가 간추려져 있다고 생각할 수 있습니다.

[본문] [22] The e-commerce platform is called 'Farm to Go' and farmers can sell their produce without revealing their identity, thereby getting a fairer price than at the market.
[설명] 『getting ~』은 현재분사로 부사어(구)로 쓰이고 있습니다. 동사 sell을 꾸며줍니다.

[본문] [26] That's what makes us very happy!
[설명] 『what makes us ~』는 what 관계대명사절로 절의 문장성분은 보충·어[補語, complement] 입니다. what의 격은 주격입니다.

[본문] [27] It also saves time, as after selling the products, we can come home and spend time with the family and can also work in the vegetable garden.
[설명] ⑴ 접속사 as는 이유, 원인을 나타내는 종속절을 인도합니다. as가 이유를 나타내는 종속절을 이끌 때는 대체로 앞의 문장으로 오는데 여기서는 뒤에 왔습니다. 아마도 as절이 주절에 비해 많이 긴 때문으로 보입니다.
⑵ 세개의 술어를 「A, B and C 방식」으로 연결하고 있습니다.

[본문] [28] 33 Taka is about 30 US cents, with 300 women currently using the app in Bangladesh.
[설명] 『with 300 women currently using ~』은 「with+목적어(명사)+서술어」 문형의 「with 부대상황」 구문입니다.목적어는 명사(구)인 '300 women', 서술어는 'currently using ~'입니다. '~한 상태로, ~하고, ~하면서, ~한 채 ' 등의 뜻.,

[본문] [29] And while the three cents extra might sound small, over the course of the year, as prices fluctuate the WFP say the average monthly revenue for each farmer using the app has risen dramatically.
[설명] 「over the course of」는 복합전치사입니다. '…동안'의 뜻이며 목적어는 'the year'입니다.

[본문] [30] In the long run, the hope is that it will also be possible to challenge and change attitudes around gender, but in the meantime the extra money she makes per sale makes a big difference to Poppy and her family.
In the long run, the hope is that it will also be possible to challenge and change attitudes around gender, but in the meantime the extra money {which/that} she makes per sale makes a big difference to Poppy and her family.
[설명] ⑴ 등위접속사 but로 이어진 중문(重文, Compound sentence)입니다.
⑵ 『the hope is that ~』은 2형식 글짜임으로 that 명사절이 보충·어[補語, complement]입니다.
⑶ 선행(명)사 'the extra money' 뒤에 목적격 관계대명사 which 또는 that이 간추려져 빠져 있습니다.
⑷ 『make a big difference』는 make 디렉시컬 동사 구문입니다. '큰 차이를 만든다'라는 뜻입니다.

[본문] [32] According to the WFP, the incomes of farmers using the app have risen dramatically, they have increased suddenly and surprisingly.
[설명] 『using the app』은 현재분사 글짜임으로 farmers를 뒤에서 꾸며 줍니다. 분사 앞에 「주격관계대명사와 be 동사」가 간추려져 있다고 생각할 수 있습니다.

[본문] [33] That makes a big difference to Poppy.
[설명] 『makes a big difference』는 make 디렉시컬 동사 구문입니다.

[본문] [35] It's good news for female farmers in Bangladesh, but problems continue in many other places, often because it's the man in the family who controls the household finances.
[설명] 『it's the man in the family who ~』는 「it 가주어」 글짜임입니다. who 절이 명사절로 진주어입니다.

[본문] [40] This is a kind of cooperative bank where members pool their savings together so they can lend funds to each other.
[설명] 『where members pool ~』의 where는 관계부사입니다, 선행(명)사는 'cooperative bank'입니다.


pdf 파일은 이곳을 클릭하세요.
https://softca.tistory.com/2603을 클릭하세요.

[Blog Home]

 



이 블로그에는 [BBC 6분 영어와 관련하여 매주 다음과 같은 글들이 게시 됩니다

  • 단어공부(금주 대본에 나온 주요 어휘) https://softca.tistory.com/2604
  • 멀티단어공부(금주 대본에 사용된 멀티단어(구동사, 숙어) 간단 정리) https://softca.tistory.com/2605
  • 독해공부(금주 대본의 문장별 해석(직역) 자료) https://softca.tistory.com/2606
  • 문장별 문법공부(문장별 문법 설명) 이 글입니다
  • 금주의 어휘(금주 대본에 나온 금주의 어휘를 집중적으로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 항목별 문법공부(금주 대본에 나온 문법을 주제별/항목별로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 금주의 구동사(금주 대본에 사용된 구동사 상세 정리) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 금주의 PDF(금주의 PDF 및 기타 다운로드 파일) https://softca.tistory.com/2603

 



아래의 이미지를 클릭하시면 PDF로 된 대본(Script)를 다운받을 수 있습니다.

 



[영어 문장 공부] 자료를 처음 보시는 분은 아래의 링크를 클릭하셔서 「공부법」을 먼저 보시기를 권장 드립니다.
[영어문장공부] 학습법 보기



오디오 듣기

 


 

 

300x250