본문 바로가기

6 Minute English

BBC Learning English 문법강좌 Should we farm octopus? - 영국 BBC 6분 영어 문법

728x90

 

 

 

BBC Learning English 6 Minute English 문법공부(softca.tistory.com)

이번주 BBC Learning English - 6 Minute English가 다룬 문법 관련 이슈 는 관계대명사(6), it(5), 접속사(4), that(3), 의문부사(2), 동사의 시제·모습(tense-aspect)(2), 문장형식: 5형식(2), 부정사(2) 등이였습니다. 그 외에 분열문, 삽입 구문, 관계부사, 낱말·구·마디, 동사, 마디[節, clause], 명사, 조동사 등이 각각 1 건씩 다루어졌습니다.

[본문] [06] Well, I know they're intelligent, they can change colour to hide in their surroundings, and of course, they have 8 arms.
Well, I know {that} they're intelligent, they can change colour to hide in their surroundings, and of course, they have 8 arms.
[설명] ⑴ know 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 간추려졌습니다. 종속절의 문장성분은 목적어/보충·어[補語, complement]입니다.
⑵ 『to hide ~』는 to부정사의 부사적용법(목적)입니다. '~하기 위하여'의 뜻을 나타냅니다.

[본문] [07] But, I have to admit, I also think they about how they taste - delicious.
[설명] 『how they taste』 글짜임의 how는 명사절을 이끕니다. 문장성분은 전치사 about의 목적어입니다. how절은 '어떻게 ~하는 지(것)'의 의문부사절일 수도 있고 '하는 방법(방식)'의 관계부사절일 수도 있습니다.
★ think 뒤의 they는 잘못 쓴 것입니다. 오디오에는 없습니다.

[본문] [08] I think so too, as do plenty of other people.
[설명] ⑴ 『I think so』의 so는 대명사처럼 쓰이고 있습니다.
⑵ 『do plenty of ~』의 do는 대동사(代動詞, pro-verb) 입니다. 이 월에서는 think를 대신합니다.

[본문] [09] Octopus is most commonly eaten in South Korea, Spain, Portugal and Japan where they can't get enough of that umami flavour.
[설명] 『where they can't ~』의 where는 관계부사입니다, 선행(명)사는 'South Korea ~'입니다.

[본문] [12] But now, a Spanish multinational company has announced it will be ready to sell farmed octopus soon, which campaigners have described as 'ethically and ecologically unjustified'.
But now, a Spanish multinational company has announced {that} it will be ready to sell farmed octopus soon, which campaigners have described as 'ethically and ecologically unjustified'.
[설명] ⑴ announced 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 간추려졌습니다. 종속절의 문장성분은 목적어입니다.
⑵ thatwjf 『it will be ready to ~』는 「it to 진(眞)·주어」 글짜임입니다. it는 가짜(假)·주어, 진(眞)·주어는 「to sell ~」 부정사(구)입니다.
⑶ 「has announced」는 현재완료 [결과]를 나타냅니다. 동작이 완료되어 그 결과 현재가 어떻게 되었는지를 나타냅니다. .
⑷ 『have described』는 현재-완료 시제-모습[현재 시제+완료 애스펙트(相)]입니다. 현재까지의 '계속되는 상황'을 나타냅니다.
⑸ 『which campaigners have ~』의 which는 계속용법의 관계대명사입니다. 'and that'의 의미입니다.
[참조 Blog 링크]관계대명사의 계속적 용법
[참조 링크]관계대명사 계속적용법 총정리 which 생략 접속사+대명사 and but for though
[참조 링크]Continuative uses of WHO and WHICH

[본문] [13] This is because octopuses are sentient, an adjective describing a thing that experiences feelings, like pleasure and pain.
[설명] because절이 명사절로 보충·어[補語, complement]인 2형식 문장입니다. 주어는 This, 동사는 is입니다.
[참조 링크]보어로 쓰인 because절에 대해서-편입영어과외
[참조 링크]‘the reason is that’ or ‘the reason is because’?
[참조 링크][단편집] "the reason why S V", "the reason S V is because S V"에 대한 논의

[본문] [16] In this programme, we'll be discussing whether farming octopus can ever be ethical, and, as usual, we'll be learning some useful new vocabulary as well.
[설명] 「whether farming octopus ~」 절은 명사절로 문장 성분은 목적어입니다.
[참조 링크]whether 동격절

[본문] [18] Octopuses are known for their ability to problem solve and, when kept in tanks, have been known to escape.
[설명] ★ problem solve (동사) 골치거리를 풀다, 문제를 해결하다

[본문] [19] But, where did Inky the octopus go when he broke out of his tank at the New Zealand National Aquarium in 2016?
[설명] 「Inky」와 「the octopus」는 동격입니다.

[본문] [25] In many countries, it's not easy to find octopus in shops, but if plans for farmed octopus go ahead, you're much more likely to see it in the supermarket.
[설명] 『it's not easy to find ~』는 to부정사(구)가 문장의 진짜·주어(眞주어)입니다. 형용사가 보충·어[補語, complement]일 때 대체로 이러한 글짜임을 갖습니다.

[본문] [26] Claire Marshall, who has been reporting on the octopus farm story since 2019, explains why octopuses have not been farmed before, as she told BBC World Service programme, The Food Chain:
[설명] 『why octopuses have not ~』은 의문사 why 명사절입니다. 이 구문은 선행(명)사 'the reason'이 생략된 관계부사절로 볼 수도 있습니다.

[본문] [27] They've got an incredibly complex life cycle and it's, scientists have been sort of working feverishly to try to close that life cycle, particularly in Mexico and Japan and obviously now Spain.
[설명] 『scientists have been ~ cycle』은 삽입절로 앞의 내용을 설명해 주거나, 앞뒤의 문장과는 관계없는 내용을 끼워 넣기 하기도 합니다.

 

 



[본문] [29] And also octopuses are incredibly solitary and it just makes it really hard to manage to basically keep them in captivity at a commercial scale.
[설명] ⑴ 『it just makes it really hard to ~』는 it가 가목적어 'to to basically keep~'이 진목적어입니다.
⑵ 『it just makes it really hard ~』는 make 5형식 월입니다. 목적어가 가목적어인 it, 목적어보충·어[補語, complement]가 hard입니다.
⑶ 『to basically keep』 짜임은 부사 basically가 to부정사를 꾸며줍니다. 이처럼 부사가 to부정사 안족에 들어가는 꼴의 부정사 짜임을 「분리된 부정사」라고 합니다.
[참조 링크]What Are Split Infinitives?
[참조 링크]to 부정사 수식 부사의 위치 - 분리부정사 - 논란?
[참조 링크]분리 부정사란 무엇일까요?

[본문] [30] Octopuses are difficult to farm because they have a complex life cycle, the series of changes an animal goes through, starting with birth and ending in death.
Octopuses are difficult to farm because they have a complex life cycle, the series of changes {which/that} an animal goes through, starting with birth and ending in death.
[설명] 선행(명)사 'the series of changes' 뒤에 목적격 관계대명사 which 또는 that이 간추려져 빠져 있습니다.

[본문] [31] Unlike traditional farmed animals like chickens and pigs, who are social animals and can be kept together, octopus are solitary - meaning they like to live alone.
[설명] 『who are social animals and ~』의 who는 선행(명)사 'traditional farmed animals like chickens and pigs'의 속뜻을 더해주는 비제한용법의 주격 관계대명사입니다. 흔히 콤마로 둘러싸인 삽입절의 꼴을 갖습니다.
[참조 Blog 링크]관계대명사의 비제한적용법(Non-restrictive use, Non defining relative clauses)
[참조 링크]What are embedded clauses?

[본문] [32] This makes keeping them in captivity very difficult because of space.
[설명] 이번 월은 make 5형식 글짜임입니다. 목적어가 동명사구인 'keeping them in captivity'이고, 목적어보충·어[補語, complement]가 'very difficult'입니다.

[본문] [34] But it's not only space that is a problem when it comes to farming octopus.
[설명] 이 월은 「It is/was ~ that ~」 꼴의 분열문 글짜임입니다. 「it that」 글짜임을 이용하여 주어인 'not only space'를 강조하고 있습니다.
★ when it comes to …라면

[본문] [35] It's their capacity to feel emotions as well.
[설명] 이번 월은 「it to 진(眞)·주어」 글짜임입니다. it는 가짜(假)·주어, 진(眞)·주어는 「to ~」 부정사(구)입니다.

[본문] [39] Or if they have specific kinds of brains, and whether they were capable of performing certain kinds of trade-off behaviours or pain-related behaviours, learning behaviours that we thought would correlate with the probability of sentience.
[설명] 『whether they were capable ~』의 접속사 「whether」는 양보의 부사절을 이끌고 있습니다.

 

 



[본문] [40] And what we found with octopuses in particular is they seemed to meet many of the criteria that we laid out.
And what we found with octopuses in particular is {that} they seemed to meet many of the criteria that we laid out.
[설명] ⑴ 『what we found with ~』는 what 목적격 관계대명사절로 절의 문장성분은 주어입니다.
⑵ 'particular is' 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 간추려졌습니다. 종속절의 문장성분은 보충·어[補語, complement]입니다.
⑶ 『that we laid out』의 that은 관계대명사입니다. 격은 목적격이고, 선행(명)사는 'many of the criteria'입니다. 한정용법입니다.

[본문] [41] The scientists found that octopuses do experience feelings because they show typical characteristics of sentient creatures, such as trade-off behaviour.
[설명] 동사의 원형 앞에 do, does, did를 붙이면 강조를 나타냅니다. 'do experience'의 do는 강조를 나타냅니다

[본문] [43] So it looks like the debate about whether it's OK to farm and eat octopuses will continue…
[설명] ⑴ 『like the debate about ~』의 like는 접속사로 as if, as though의 뜻으로 쓰이고 있습니다.
⑵ like절의 주어는 debate이고 동사는 'will continue'입니다.
⑶ 「whether ~」 절은 명사절로 전치사 about의 목적어입니다.
⑷ 'it looks like'
⑸ whether 절 내부는 「it to 진(眞)·주어」 글짜임입니다. it는 가짜(假)·주어, 진(眞)·주어는 「to farm and eat ~」 부정사(구)입니다.

[본문] [50] OK, let's recap the vocabulary we've learned from this programme, starting with umami, the flavour octopus has which can be described as savoury and is one of the five basic tastes.
OK, let's recap the vocabulary we've learned from this programme, starting with umami, the flavour {which/that} octopus has which can be described as savoury and is one of the five basic tastes.
[설명] 선행(명)사 flavour 뒤에 목적격 관계대명사 which 또는 that이 간추려져 빠져 있습니다.


pdf 파일은 이곳을 클릭하세요.
https://softca.tistory.com/2539을 클릭하세요.

[Blog Home]

 



이 블로그에는 [BBC 6분 영어와 관련하여 매주 다음과 같은 글들이 게시 됩니다

  • 단어공부(금주 대본에 나온 주요 어휘) https://softca.tistory.com/2540
  • 멀티단어공부(금주 대본에 사용된 멀티단어(구동사, 숙어) 간단 정리) https://softca.tistory.com/2541
  • 독해공부(금주 대본의 문장별 해석(직역) 자료) https://softca.tistory.com/2542
  • 문장별 문법공부(문장별 문법 설명) 이 글입니다
  • 금주의 어휘(금주 대본에 나온 금주의 어휘를 집중적으로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 항목별 문법공부(금주 대본에 나온 문법을 주제별/항목별로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 금주의 구동사(금주 대본에 사용된 구동사 상세 정리) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 금주의 PDF(금주의 PDF 및 기타 다운로드 파일) https://softca.tistory.com/2539

 



아래의 이미지를 클릭하시면 PDF로 된 대본(Script)를 다운받을 수 있습니다.

 



[영어 문장 공부] 자료를 처음 보시는 분은 아래의 링크를 클릭하셔서 「공부법」을 먼저 보시기를 권장 드립니다.
[영어문장공부] 학습법 보기



오디오 듣기

 


 

 

300x250