본문 바로가기

6 Minute English

BBC Learning English 문법강좌 Discoveries of the Deep Sea - 영국 BBC 6분 영어 문법

728x90

이번주 BBC Learning English - 6 Minute English가 다룬 문법 관련 이슈 는 접속사(7), 관계대명사(6), 부정사(5), 분사(4), 동명사(4), 문장 형식(4), that(4), 동사(3), 명사(3), 관사(3), it(3), 전치사(3), 수동태(2), 생략구문(2) 등이였습니다. 그 외에 서법조동사, 문장 부호, 어구(語句), 절(Clause) 등이 각각 1 건씩 다루어졌습니다.

 


 

 

 

[본문] [05] The 20th of July 1969 was a big day in history.
[설명] 「in history」 명사 'history'가 무관사로 쓰였습니다.

[본문] [07] Wasn't that when Neil Armstrong first set foot on the Moon?
[설명] ⑴ 『set foot』은 set 디렉시칼 동사 구문입니다.
⑵ 의문부사 when이 접속사로 명사절을 이끕니다. 문장성문은 보어 입니다.
★ set foot on '~에 발을 들여놓다[들어서다]'
[참조 링크][영문법 용어의 이해(5)] 동사(5) - 디렉시칼 동사(De-lexical verb)와 동작명사 그리고 동사구

[본문] [09] But it's often forgotten that some of the most dramatic photographs taken on the Apollo space mission weren't of the Moon at all - they were of Earth.
[설명] ⑴ 본문은 that 명사절이 진주어인 「it 가주어 구문」입니다.
⑵ 『taken on ~』는 과거분사로 photographs를 후위수식합니다. 분사 앞에 '주격관계대명사와 be 동사'가 생략되어 있다고 생각할 수 있습니다.
⑶ 「of the Moon, of Earth」는 전치사명사구로 형용사 기능을 합니다. 문장에서 서술어로 사용되고 있습니다. 문장성분은 보어입니다.
★ space mission '우주 비행'

[본문] [10] It wasn't until we went to the Moon that we really saw the size of Earth's oceans and named ourselves, the Blue Planet.
[설명] 본문은 「it be not until [A] that [B]」 구문으로, 'A한 이후에야 비로소 B하다'의 뜻을 갖습니다.

[본문] [11] Despite most of our planet being covered by water, the ocean remains of place of unexplored mystery, of sea monsters like Moby Dick, and the Kraken.
[설명] 동명사구 『being covered by water』가 명사구 『most of our planet』와 동격입니다.
★ Moby Dick '모비 딕'
★ Kraken 크라켄(노르웨이 앞바다에 나타난다고 하는 전설적인 괴물)
★ remain of ' …이 남다'

[본문] [12] In this programme, we'll be diving into the deep seas, seeing some of its strange sights, and as usual, learning some related vocabulary too.
[설명] 『seeing some of ~』눈 '~하면서'의 뜻을 나타내는 분사구문입니다. 부대 상황(주절과 동시 동작)을 표현합니다.
★ dive into '…으로 뛰어들다'

[본문] [14] You were right when you said that most of the Earth is covered by water.
[설명] ⑴ 접속사 when이 as, while의 용법으로 사건의 상황적 설명이나 이유/원인을 나타냅니다.
⑵ when 절 내부는 주어가 you, 동사가 said, that 명사절이 목적어인 3형식 문장입니다.

[본문] [18] Well, it is called the Blue Planet, so I'll say c) 70 percent.
[설명] ⑴ 4형식의 수동태 문장으로 간접목적어를 주어로 한 구문입니다. 3형식의 주어였던 동작주는 생략되어 있습니다. 보류목적어는 'the Blue Planet'입니다.
⑵ 이 문장은 동작주가 생략된 수동태 문장입니다. 동작주가 일반 사람일 경우 거의 생략합니다.'

[본문] [21] The first thing to say about the deep ocean is that the rules of life down there are very different from the rules on land.
[설명] 본문은 2형식 문장으로 that 명사절이 보어입니다.
★ down there '아래쪽(에서)'

[본문] [22] Sunlight cannot reach the very bottom of the ocean, a place between two and three kilometres down known as the 'deep abyss', so it totally dark and extremely cold.
[설명] reach는 ~에. ~에게 의미의 목적어를 갖는 여격(간접목적어격) 3형식 타동사입니다.

[본문] [24] This extreme environment is stranger than fiction, and home to things which seem to be from another planet; things like hydrothermal vents - volcanic hot springs which break through the ocean floor.
This extreme environment is ①stranger than fiction, and ②home to things which seem to be from another planet; things like hydrothermal vents - volcanic hot springs which break through the ocean floor.
[설명] ⑴ 『which seem to ~』의 which는 관계대명사입니다. 격은 주격입니다. 선행사 things를 수식하는 제한적 용법입니다.
⑵ 세미콜론이 목록식으로 나열된 항목들을 분리해 주고 있습니다.

 


[본문] [25] Oceanographer, Alex Rogers, joined an expedition which discovered a hydrothermal vent in the ocean near Antarctica.
[설명] 『which discovered ~』의 which는 주격 관계대명사입니다. 선행사 expedition을 수식하는 제한적 용법입니다.
★ hydrothermal vent (해양) 열수(熱水) 분출공

[본문] [27] Well, the first problem is actually finding them because they cover a very small area so it's literally like trying to find a needle in a haystack, but when you do come across them, I mean, the deep ocean is food limited, so life is quite thin on the ground, and then suddenly your camera just stumbles into this area where there is just abundant life all over the sea floor and around these vents.
⑴Well, the first problem is actually finding them because they cover a very small area ⑵so it's literally like trying to find a needle in a haystack, ⑶but when you do come across them, I mean, the deep ocean is food limited, ⑷so life is quite thin on the ground, ⑸and then suddenly your camera just stumbles into this area where there is just abundant life all over the sea floor and around these vents.
[설명]
문장 구조 분석 코너 참조 바랍니다.

[본문] [28] Alex says that finding these small thermal vents at the bottom of the ocean is like finding a needle in a haystack, an idiom meaning almost impossible to find because the area you have to search is so large.
[설명] ⑴ 주어가 Alex, 동사가 says that 명사절이 목적어인 3형식 문장입니다.
⑵ that절 내부는 finding 동명사구가 주어, lke 전치사명사구가 보어인 2형식 문장입니다.
⑶ 『finding these small ~』은 동명사구입니다. 문장성분은 주어입니다.
⑷ 『finding a needle ~』은 동명사(구)입니다. 전치사 like의 목적어입니다.
⑸ 「finding a needle ~」 동명사구와 와 「an idiom meaning ~」 명사구가 동격입니다. 콤마가 동격을 나타냅니다.
⑹ 『meaning ~』은 현재분사 구문으로 idiom을 후위수식합니다 분사 앞에 「주격관계대명사와 be 동사」가 생략되어 있다고 생각할 수 있습니다.

[본문] [29] Because there's no sunlight on the ocean floor, it's hard for plants and creatures to survive, so forms of life are thin on the ground - there are only a few of them.
[설명] 『it's hard for ~』은 it to 가주어 구문으로 진주어인 『to survive』 부정사 구문의 의마상 주어는 for의 목적어인 'plants and creatures'입니다.
* thin on the ground '무언가가 아주 조금 있다'

[본문] [30] Alex cannot find anything to film with his camera, until suddenly he nears the vent and sees plants and animals everywhere.
[설명] until 앞에 부정어가 쓰여 「~해서야 비로소 (~하다).」의 뜻을 갖습니다.

[본문] [31] Here, there is more than enough, or abundant life.
[설명] 'more than'은 부사로 사용되어 'enough, or abundant'를 수식하고 있습니다.

[본문] [32] To picture a hydrothermal vent, imagine an underwater volcano.
[설명] 『To picture ~』의 to부정사는 부정사의 부사적용법으로 「조건」 '~한다면, ~해 본다면'의 의미를 나타냅니다.

[본문] [33] Billowing clouds of what looks like smoke heat the seawater to a temperature of 386 degrees C..
[설명] ⑴ 『Billowing cloud ~』 동명사구가 주어, heat가 동사, 'the seawate'가 목적어아 3형식 문장입니다.
⑵ 『what looks like ~』은 what 주격 관계대명사절로 절의 문장 성분은 전치사 of의 목적어입니다.

[본문] [34] This creates a warm environment of all kinds of weird and wonderful creatures, including vent mussels, tube worms and blind 'yeti crabs', so called because of their hairy claws, some of which get cooked because the water is so hot.
[설명] ⑴ 「a warm environment of all kinds _」의 of는 A of B에서 A와 B가 불가분의 관계일 때, A가 B의 요소이거나 속성 또는 특성 및 소유인 경우 'A의 B'를 나타냅니다. '~의, ~를 위한'의 뜻을 보입니다.
⑵ 『some of which get ~』의 which는 계속적 용법의 관계대명사입니다. 'and that'의 의미입니다.
★ vent mussel 분화구 담치/홍합
★ tube worms 시관충, 관벌레
★ yeti crabs '(히말라야)설인 게'
[참조 링크]관계대명사 계속적용법 총정리 which 생략 접속사+대명사 and but for though

[본문] [35] What's amazing is that while these vents may be as old as Earth itself, they were only discovered in the 1970s.
[설명] ⑴ 『What's amazing』의 what 관계대명사절이 2형식 문장의 주어입니다. 동사는 is, 보어는 that 명사절입니다.
⑵ 『while these vents ~』의 접속사 while은 '~하는 사이에'의 뜻. 접속사 while은 어떤 사건의 배경을 나타넵니다.

 


[본문] [36] So, are there more mysteries hiding in the deep ocean?
[설명] 『hiding ~』은 현재분사 구문으로 mysteries를 후위수식합니다. 분사 앞에 「주격관계대명사와 be 동사」가 생략되어 있다고 생각할 수 있습니다.

[본문] [37] That's the question BBC World Service's, Discovery, asked marine biologist, Kerry Howell.
That's the question {which/that} BBC World Service's, Discovery, asked marine biologist, Kerry Howell.
[설명] 선행사 question 뒤에 목적격 관계대명사 which 또는 that이 생략되어 있습니다.

[본문] [39] I have absolutely no doubt that there is plenty more to discover down there.
[설명] ⑴ 『that there is ~』 절의 접속사 that은 동격의 that입니다. doublt와 that 명사절은 동격관계에 있습니다.
⑵ 『have no doubt』는 have 디렉시컬 동사 구문입니다. '의심의 여지가 없다'라는 뜻입니다.
⑶ plenty (대명사) '풍부한 량'
★ down there 아래쪽(에서)
[참조 링크][영문법 용어의 이해(5)] 동사(5) - 디렉시칼 동사(De-lexical verb)와 동작명사 그리고 동사구

[본문] [40] It's really vast, I mean it's quite hard to get your head around how vast the deep sea is, and it is most of our planet.
It's really vast, I mean {that} it's quite hard to get your head around how vast the deep sea is, and it is most of our planet.
[설명] ⑴ 'I mean' 뒤에 접속사 that이 생략되었습니다.
⑵ that절 내부는 「it to 가주어」 구문입니다. 진주어는 「to ~」 부정사(구)입니다.
★ get your head around '완전히 이해하거나 꺠닫게 되기가 어렵다'

[본문] [43] Before that we didn't think there was any life down there at all.
Before that we didn't think {that} there was any life down there at all.
[설명] think 뒤에 접속사 that이 생략되었습니다.

[본문] [44] So, it's a very young science is Deep Sea biology.
[설명] is 앞에 and가 빠져 있습니다.

[본문] [47] In terms of ocean exploration Kerry thinks we've only scratched the surface - found out a little bit about something, but not enough to fully understand it.
In terms of ocean exploration Kerry thinks {that} we've only scratched the surface - found out a little bit about something, but not enough to fully understand it.
[설명] ⑴ 'In terms of'는 in front of, on account of 등과 같은 「전치사+명사+of」 구조로 이루어진 구전치사입니다.
⑵ 'Kerry thinks' 뒤에 접속사 that이 생략되었습니다.

[본문] [48] That's because the ocean is vast - extremely big.
[설명] that이주어, is가 동사, because절이 명사절로 보어인 2형식 문장입니다.
[참조 링크]보어로 쓰인 because절에 대해서-편입영어과외
[참조 링크]‘the reason is that’ or ‘the reason is because’?
[참조 링크][단편집] "the reason why S V", "the reason S V is because S V"에 대한 논의

[본문] [49] So vast, in fact, that it's hard to get your head around it, or difficult to really understand.
{it is} So vast, in fact, that it's ①hard to get your head around it, or ②difficult to really understand {it}.
[설명] ⑴ 글머리에 '주어+be동사(it is)'가 생략되었습니다.
⑵ 본문은 so that구문으로 '결과'의 의미를 나타냅니다.
⑶ that 부사절 내부는 「it to 가주어」 구문입니다. 진주어는 「to get ~」과 「to understand ~」 부정사(구)입니다.
⑷ 두 개의 형용사 보어 hard와 difficult가 or로 연결되어 있습니다.
⑸ 'to really understand'의 목적어 it가 중복으로 생략되어 있습니다.
⑹ 『to really understand』 구문은 부사 really가 to부정사를 수식합니다. 이처럼 부사가 to부정사 내부에 위차하는 형태의 부정사 구문을 「분리된 부정사」라고 합니다.
★ get your head around ~을 이해하다
[참조 링크]What Are Split Infinitives?
[참조 링크]to 부정사 수식 부사의 위치 - 분리부정사 - 논란?
[참조 링크]분리 부정사란 무엇일까요?

[본문] [51] In my question I asked how much of the Earth's surface is covered by water.
In my question I asked {that} how much of the Earth's surface is covered by water.
[설명] ⑴ asked 뒤에 접속사 that이 생략되었습니다.
⑵ ask 4형식 문장인데 직접목적어가 생략되어 있습니다. ask의 경우 that 명사절이 직접목적어로 오면 간접목적어를 생략할 수 있습니다.
⑶ how much of the Earth's surface '지구 표면의 얼마나 많은 것' much가 명사로 쓰였습니다.

[본문] [54] Well, 71 percent to be precise, but either way it's hard to get your head around or difficult to fully understand.
Well, {it is} 71 percent to be precise, but either way it's hard to get your head around or difficult to fully understand.
[설명] ⑴ 글머리에 '주어+be동사(it is)'가 생략되었습니다.
⑵ 『to be precise』의 to부정사는 부정사의 부사적용법으로 「조건」 '~한다면, ~해 본다면'의 의미를 나타냅니다. '엄밀하게 말하면' 의 뜻
⑶ 「either way」는 부사구인 전치사명사구에서 전치사가 생략된 형태입니다. 자체로 부사 숙어로 인지도기도 합니다.
⑷ but 절은 'it to' 가주어 구문이 아닙니다. it는 지시대명사로 'the earth'를 받습니다. 'to get ~'과 'to fully understand ' 부정사구는 모두 부사적용법으로 앞의 형용사를 수식합니다.
⑸ 'to get ~'과 'to fully understand' 부정사의 (의미상) 목적어는 주어입니다.
★ either way '(둘 중) 어느 쪽이든'
[참조 링크]부사용 대격 or 부사용 목적격 or 부사 상당 명사 -> 시간이나 요일을 나타나는 명사 앞에
[참조 링크]영어공부, 부사적 대격 (adverbial accusative)

 


[본문] [55] OK, we'd better recap the other vocabulary too, starting with the idiom, finding a needle in a haystack meaning that something is almost impossible to find because you have to search so widely for it.
[설명] 『we'd better recap ~』의 had better는 정중한 권고나 지시를 나타내는 서법조동사입니다.

[본문] [56] If something is thin on the ground, there's very little of it, but if it's abundant, there's plenty or more than enough.
[설명] ⑴ very little of it '그것의 아주 적은 것. little은 명사입니다.
⑵ plenty (명사)
⑶ enough (명사)

[Blog Home]

 

T2022_04_21_DEEPSEA_04_문장문법.pdf
0.14MB



이 블로그에는 [BBC 6분 영어와 관련하여 매주 다음과 같은 글들이 게시 됩니다

  • 단어공부(금주 대본에 나온 주요 어휘) https://softca.tistory.com/1546
  • 멀티단어공부(금주 대본에 사용된 멀티단어(구동사, 숙어) 간단 정리) https://softca.tistory.com/1547
  • 독해공부(금주 대본의 문장별 해석(직역) 자료) https://softca.tistory.com/1548
  • 문장별 문법공부(문장별 문법 설명) 이 글입니다
  • 금주의 어휘(금주 대본에 나온 금주의 어휘를 집중적으로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 항목별 문법공부(금주 대본에 나온 문법을 주제별/항목별로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 금주의 구동사(금주 대본에 사용된 구동사 상세 정리) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.

 



아래의 이미지를 클릭하시면 PDF로 된 대본(Script)를 다운받을 수 있습니다.

 



[영어 문장 공부] 자료를 처음 보시는 분은 아래의 링크를 클릭하셔서 「공부법」을 먼저 보시기를 권장 드립니다.
[영어문장공부] 학습법 보기



오디오 듣기

 


 

 

300x250