본문 바로가기

6 Minute English

BBC Learning English 문법강좌 Should animals be kept in zoos? - 영국 BBC 6분 영어 문법

728x90

 

이번주 BBC Learning English - 6 Minute English가 다룬 문법 관련 이슈 는 관계대명사(10), that(7), 삽입 구문(3), 접속사(3), 동명사(3), 명사(2), 전치사(2), 전치사(명사)구(2), 분사(2) 등이였습니다. 그 외에 it, 의문부사, 관계부사, 구문(構文) [글짜임], 문장형식, 문장형식: 4형식, 문장형식: 5형식, 부정사, 동사, 동사: 글짜임 및 쓰임새, 동사: 디렉시칼동사 등이 각각 1 건씩 다루어졌습니다.

 



[본문] [05] In this programme we're discussing a controversial topic that often produces strong feelings: should animals be kept in zoos?
[설명] 『that often produces ~』의 that은 관계대명사입니다. 격은 주격이고, 선행(명)사는 'a controversial topic'입니다.

[본문] [08] I think there are good scientific reasons for having animals in zoos, but also, it seems to me a little bit sad and cruel for wild animals to be locked up.
I think {that} there are good scientific reasons for having animals in zoos, but also, it seems to me a little bit sad and cruel for wild animals to be locked up.
[설명] ⑴ 'I think' 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 간추려졌습니다. 종속절의 문장성분은 목적어입니다.
⑵ 『for having animals ~』는 동명사(구)입니다. 전치사 〈for〉의 목적어입니다.
⑶ 이 월(=文章)은 it가 가주어, to부정사가 주어, 《for ~》가 to부정사의 의미상 주어입니다.

[본문] [09] For some, zoos are a good way to teach people about nature and save endangered species from extinction.
For some, zoos are a good way ①to teach people about nature and ②save endangered species from extinction.
[설명] 두개의 to부정사 「teach people ~」과 「save endangered ~」가 to를 함께 쓰며 접속사 and로 이어져 있습니다.

[본문] [10] Others think separating animals from their natural habitat is cruel and unnecessary.
Others think {that} separating animals from their natural habitat is cruel and unnecessary.
[설명] ⑴ 'think' 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 간추려졌습니다. that절의 문장성분은 목적어입니다.
⑵ 『separating animals ~ habitat』는 동명사(구)로, 문장성분은 주어입니다.

[본문] [11] Either way, with an estimated 700 million visitors every year, zoos remain popular - but are they a good thing?
[설명] ⑴ 『with an estimated ~』에서 전치사 with는 이유나 원인의 뜻을 나타내 줍니다.
⑵ 『remain popular』의 remain은 be 동사 갈래의 2형식 글자임을 만드는 연결동사로 형용사 'popular'를 주어에 이어서 말하게 합니다. '상태의 유지'를 나타냅니다.

[본문] [12] We'll be debating the pros and cons, as well as learning some useful new words and phrases.
[설명] 이 월의 글짜임의 「as well as」는 'the pros and cons'와 'learning some useful ~'을 이어주는 상관접속사입니다.

[본문] [13] And remember you can find all the vocabulary for this programme on our website, bbclearningenglish.com.
And remember {that} you can find all the vocabulary for this programme on our website, bbclearningenglish.com.
[설명] 'remember' 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 간추려졌습니다. that절의 문장성분은 목적어입니다.

[본문] [14] Now, I have a question for you, Georgie.
[설명] 『have a question』은 have 디렉시컬 동사 글짜임입니다. '물어볼 게 있다'라는 뜻입니다.

[본문] [18] I can imagine zebras running away from the zoo.
[설명] 이 월(=文章)의 동사 imagine이 5형식 글짜임을 이루면서 V-ing를 목적어 보충·어[補語, complement]로 쓰고 있습니다.


 


[본문] [23] Education is the primary reason that zoos give for why they should exist.
Education is the primary reason that zoos give for {the reason} why they should exist.
[설명] ⑴ 『that zoos give ~』의 that은 관계대명사입니다. 격은 목적격이고, 선행(명)사는 'the primary reason'입니다. 한정용법입니다.
⑵ 『why they should exist』 절은 why 명사절로 전치사 for의 목적어입니다.
⑶ 『why they should exist』 절을 why 관계부사절로 생각하고 선행사 'the reason'이 생략한 것으로 볼 여지도 있습니다.

[본문] [24] The fact is school children all over the world are often bussed to zoos.
The fact is {that} school children all over the world are often bussed to zoos.
[설명] ⑴ 'school children' 앞에 명사절을 이끄는 접속사 that이 간추려져 빠져 있습니다 that 명사절의 문장 성분은 보충·어[補語, complement]입니다.
⑵ 『all over the world』는 전치사명사구로 형용사의 쓸모를 합니다. 'school children'을 뒤에서 꾸며줍니다.

[본문] [25] I remember myself going to see lowland gorillas at Zoo Atlanta every single year, and the point of this was to introduce us to conservation.
[설명] 이 월(=文章)은 remember 5형식 글짜임입니다. 목적어는 myself, 목적격 보충·어[補語, complement]는 'going to see ~'입니다.
[참조 링크]5형식 구조: 주어 + 동사 + 목적어 + 목적격 보어
[참조 링크](영어) 5형식 문형에 대한 이애 (동사의 종류)

[본문] [26] One argument for keeping animals in zoos is to educate people about the importance of conservation: the protection of plants, animals and the natural world from human damage.
[설명] ⑴ 『keeping animals ~』는 동명사(구)입니다. 전치사 〈for〉의 목적어입니다.
⑵ 『for keeping animals ~』는 전치사명사구로 형용사의 쓸모를 합니다. 'One argument'를 뒤에서 꾸며줍니다.
⑶ 『for keeping animals ~』의 전치사 for는 A for B의 관계에서 A가 B를 받아들이는 관계 즉, 찬성하는 것을 나타냅니다.

[본문] [27] A second point is that zoos often invest in research programmes that help endangered animals.
[설명] 『that help endangered ~』의 that은 관계대명사입니다. 격은 주격이고, 선행(명)사는 'research programmes'입니다.

[본문] [31] William mentions pandas, animals which are reluctant, meaning slow and unwilling, to reproduce.
[설명] ⑴ pandas와, animals가 동격입니다. 콤마가 동격을 나타냅니다.
⑵ 『which are reluctant ~』의 which는 주격의 관계대명사입니다. 선행명사 animals의 뜻을 묶어 주는 한정 쓰임법입니다.
⑶ 분사구문 『meaning slow and unwilling』은 계속용법의 관계사절을 분사구문으로 줄여 쓴 것입니다. 원래 문장은 『which means slow ~』 입니다.
⑷ 『meaning slow and unwilling』은 분사구문으로 문장에 끼워 넣어져 있습니다.

[본문] [33] William uses the idiom, it takes two to tango, to describe an activity which needs two people, or in this case two pandas, to be willing to make something a success.
[설명] 『which needs two ~』의 which는 주격의 관계대명사입니다. 선행명사 'an activity'의 뜻을 묶어 주는 한정 쓰임법입니다.

[본문] [34] Now, let's turn to some of the arguments against zoos with Nikita Dhawan, a 19-year-old animal-rights activist from India, who spoke to BBC World Service programme, What in the World:
[설명] ⑴ 『who spoke to BBC ~』의 who는 계속용법의 주격 관계대명사입니다. 선행(명)사는 'a 19-year-old animal-rights activist'입니다. "and he/she/they"의 뜻입니다.
⑵ 「Nikita Dhawan」과 「a 19-year-old animal-rights activist」가 동격입니다. 콤마가 동격을 나타냅니다.

[본문] [35] I don't think zoos should exist for several reasons, the first one being zoos' detrimental impact on both the physical and psychological health of animals.
I don't think {that} zoos should exist for several reasons, the first one being zoos' detrimental impact on both the physical and psychological health of animals.
[설명] think 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 간추려졌습니다. 종속절의 문장성분은 목적어입니다.

[본문] [37] The second reason, I would say, is that zoos cannot mimic the natural habitat of animals in the wild.
[설명] 『I would say』는 끼워 넣음(揷入)절입니다. 실제로는 주절에 해당하는 문장입니다.

[본문] [38] Nikita argues that being enclosed in a zoo is so stressful for wild animals it leads to abnormal behaviour: behaviour that is different, and worse, from what would normally be expected.
Nikita argues that being enclosed in a zoo is so stressful for wild animals {that} it leads to abnormal behaviour: behaviour that is different, and worse, from what would normally be expected.
[설명] ⑴ 『for wild animals』의 뒤에 부사절을 이끄는 접속사 that아 간추려져 빠져 있습니다.
⑵ 『that being enclosed in a zoo is ~』 절은 「so 형용사 that」 글짜임으로 that은 부사절을 이끕니다. that절은 앞의 형용사를 꾸며줍니다.
⑶ 『that is different』의 that은 관계대명사입니다. 격은 주격이고, 선행(명)사는 behaviour입니다.
⑷ 『what would normally be expected』는 what 주격 관계대명사절입니다. 절의 문장성분은 전치사 from의 목적어입니다.



[본문] [39] Examples of this include animals pacing their cages in circles and rocking, bar-biting, and even self-harm.
[설명] 「animals pacing their cages in circles and rocking」, 「bar-biting」, 「even self-harm」을 「A, B and C」 틀로 이어주고 있습니다.

[본문] [40] And they're so common in captive animals, there's a name for it: zoochosis.
[설명] ★ zoochosis는 zoo와 psychosis(정신병)의 합성어입니다.

[본문] [41] Even zoos with large enclosures cannot fully mimic, or copy, the natural habitats and open spaces these animals would enjoy in the wild.
Even zoos with large enclosures cannot fully mimic, or copy, the natural habitats and open spaces {which/that} these animals would enjoy in the wild.
[설명] 선행(명)사 'the natural habitats and open spaces' 뒤에 목적격 관계대명사 which 또는 that이 간추려져 빠져 있습니다.

[본문] [42] And imagine how a polar bear, evolved for life in the frozen Arctic, would feel, trapped in a zoo in a much warmer country.
[설명] 『evolved ~』, 『trapped ~』는 과거분사(구)로 'a polar bear'를 뒤에서 꾸며줍니다. 분사 앞에 '주격관계대명사와 be 동사'가 생략되어 있다고 생각할 수 있습니다.

[본문] [43] Some zoologists have compared zoochosis to human traumas like post-traumatic stress disorder but say it's even more damaging.
[설명] 이 월은 「compare A to B」 구문으로 'A와 B를 비교하다'의 의미를 나타냅니다.

[본문] [44] For captive animals, everything - including the air they breathe - is traumatic.
For captive animals, everything - including the air {which/that} they breathe - is traumatic.
[설명] ⑴ 『including the air they breathe』는 대시로 둘러싼 삽입구로 앞에 나온 everything을 덧붙여 풀어줍니다.
⑵ 선행(명)사 'the air' 뒤에 목적격 관계대명사 which 또는 that이 간추려져 빠져 있습니다.

[본문] [48] Well, I think there are really strong arguments on both sides, so I'm still not sure, Georgie.
Well, I think {that} there are really strong arguments on both sides, so I'm still not sure, Georgie.
[설명] 'I think' 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 간추려졌습니다. that절의 문장성분은 목적어입니다.

[본문] [49] Well, we know how some of the animals at the Sydney Zoo felt about things because they managed to escape!
[설명] 명사절인 how절 『how some of ~ about things』의 문장 성분은 목적어입니다.

[본문] [51] Well, Georgie, I asked you which animals escaped from a zoo in Sydney, Australia, in 2022.
[설명] 이 월은 ask가 4형식 글짜임을 만듭니다. 간접목적어는 you, 직접목적어는 'which 절'입니다.


pdf 파일은 이곳을 클릭하세요.
https://softca.tistory.com/3174을 클릭하세요.

[Blog Home]

 



이 블로그에는 [BBC 6분 영어와 관련하여 매주 다음과 같은 글들이 게시 됩니다

  • 단어공부(금주 대본에 나온 주요 어휘) https://wordstudy.tistory.com/1263
  • 멀티단어공부(금주 대본에 사용된 멀티단어(구동사, 숙어) 간단 정리) https://softca.tistory.com/3175
  • 독해공부(금주 대본의 문장별 해석(직역) 자료) https://softca.tistory.com/3176
  • 문장별 문법공부(문장별 문법 설명) 이 글입니다
  • 금주의 어휘(금주 대본에 나온 금주의 어휘를 집중적으로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 항목별 문법공부(금주 대본에 나온 문법을 주제별/항목별로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 금주의 구동사(금주 대본에 사용된 구동사 상세 정리) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 금주의 PDF(금주의 PDF 및 기타 다운로드 파일) https://softca.tistory.com/3174

 



아래의 이미지를 클릭하시면 PDF로 된 대본(Script)를 다운받을 수 있습니다.

 



[영어 문장 공부] 자료를 처음 보시는 분은 아래의 링크를 클릭하셔서 「공부법」을 먼저 보시기를 권장 드립니다.
[영어문장공부] 학습법 보기



오디오 듣기

 


 

 

300x250