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6 Minute English

BBC Learning English 문법강좌 The language of biscuits - 영국 BBC 6분 영어 문법

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이번주 BBC Learning English - 6 Minute English가 다룬 문법 관련 이슈 는 관계대명사(8), 부정사(7), 접속사(5), 동사구(4), 문장 부호(4), 문장 형식(3), 분사(3), 관계부사(3), 구(Phrase)(2), 동명사(2), 서법조동사(2) 등이였습니다. 그 외에 수동태, 시제, 의문사, 전치사, it, 단어와 구, 대명사, 생략구문 등이 각각 1 건씩 다루어졌습니다.

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이 블로그에는 [BBC 6분 영어와 관련하여 매주 다음과 같은 글들이 게시 됩니다

  • 단어공부(금주 대본에 나온 주요 어휘) https://softca.tistory.com/836
  • 멀티단어공부(금주 대본에 사용된 멀티단어(구동사, 숙어) 간단 정리) https://softca.tistory.com/837
  • 독해공부(금주 대본의 문장별 해석(직역) 자료) https://softca.tistory.com/838
  • 문장별 문법공부(문장별 문법 설명) 이 글입니다
  • 금주의 어휘(금주 대본에 나온 금주의 어휘를 집중적으로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 항목별 문법공부(금주 대본에 나온 문법을 주제별/항목별로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 금주의 구동사(금주 대본에 사용된 구동사 상세 정리) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.


[본문] [06] Biscuits - a subject very close to my heart - something important to me and that interests me.
Biscuits - a subject {which is} very close to my heart - something important to me and that interests me.
[설명] ⑴ 「a subject very close to my heart」는 삽입구로 「Biscuits」을 부연설명합니다.
⑵ Biscuits something 및 that이 「A B and C」 방식으로 연결되어 있습니다.
⑶ 'very close'의 앞에 주격관계대명사와 be동사 "which is"가 생략되었습니다.
⑷ 「something important」 등과 같이 thing으로 끝나는 대명사'를 수식하는 형용사는 뒤에서 수식합니다.

[본문] [08] You are a biscuit connoisseur after all.
[설명] after all '어쨌든'

[본문] [09] And in the UK, many of us love to nibble on these sweet treats.
[설명] ⑴ 「love to nibble ~」은 [동사+to부정사] 구문으로 (to)부정사는 명사적 용법으로 사용되어 목적어가 됩니다.
⑵nibble '(특히 음식을) 조금씩[야금야금] 먹다'
treats '.간식 (=snack)'

[본문] [11] Yes, we have the chocolate digestive, the garibaldi, the custard cream and the jammie dodger.
[설명] digestive '(英) 다이제스티브 비스킷'
garibaldi '건포도를 넣고 살짝 구운 비스킷'
jammie dodger '제이미 도저 (비스켓 사이에 잼이 들어있으며 비스킷에 하트모양이 있다.)'

[본문] [12] It's making my mouth water.
[설명] ⑴ 본문은 make 5형식 문장입니다. 목적어가 「my mouth」, 목적격보어가 「water」입니다. make가 사역동사라서 목적격보어로 원형부정사가 사용되었습니다.
⑵ water '(입에) 침이 괴다[군침이 돌다]'

[본문] [14] But we're not going to be tucking into any biscuits today.
[설명] tuck into '(~을) 열심히 먹다'

[본문] [18] So in which country are barazeks traditionally eaten?
So in which country are barazeks traditionally eaten {by people}?
[설명] 본문은 수통태 문장입니다. 수동태의 동작주가 일반 사람일 경우 생략할 수 있습니다.

[본문] [21] Hmmm, well I have not eaten one, but I'll have a guess at Syria.
[설명] ⑴ 「have eaten」은 현재완료 시제입니다. 현재까지의 '경험'을 나타냅니다. '~라고 ~한 적이 있다'
⑵ 「have a guess」는 have 디렉시컬 동사 구문입니다. '추정하다, 추측하다'라는 뜻입니다.

[본문] [22] OK, I'll reveal the right answer later on.
[설명] later on '나중에; (지금 이야기 중인 시간보다) 후[뒤]에'

[본문] [23] But now, let's talk more about biscuits, also sometimes known as cookies.
[설명] 「known」은 과거분사로 「biscuits」을 후위수식합니다. 분사 앞에 '주격관계대명사와 be 동사'가 생략되어 있다고 생각할 수 있습니다.

[본문] [24] They come in all shapes, sizes and varieties.
[설명] come in '(상품 등이) 들어오다, 유행하다'

[본문] [25] They can be sweet or savoury - but I prefer the sweet ones that are crisp, crunchy and are good for dunking in my tea.
They can be sweet or savoury - but I prefer the sweet ones that ①are crisp, crunchy and ②are good for dunking in my tea.
[설명] ⑴ can은 상황에 따른 가능성을 나타내는 서법조동사입니다.
⑵ 「that are crisp ~」의 that은 관계대명사 입니다. 격은 주격이고 선행사는 「the sweet ones」입니다.
⑶ 주격 관계대명사 that에 두 개의 술부가 and로 연결되어 있습니다.
⑷ be good for '~에 좋다'

[본문] [26] Dunking means dipping into liquid for a short period of time.
[설명] dunk '(음식을 먹기 전에 액체 속에) 잠그다[적시다]'

[본문] [27] But enough about your eating habits, Rob.
But {It is} enough about your eating habits, Rob.
[설명] 글머리에 주어 be+동사가 생략되어 있습니다.

[본문] [28] Let's find out how the biscuit got its name.
[설명] how는 의문부사로 명사절인 의문사절을 이끕니다. 이때 how는 접속사의 기능을 합니다.

[본문] [29] It's something the BBC Radio 4 programme Word of Mouth has been exploring.
It's something {that/which} the BBC Radio 4 programme Word of Mouth has been exploring.
[설명] 선행사 「something」 뒤에 목적격 관계대명사 which 또는 that이 생략되어 있습니다.

[본문] [30] Dr Laura Wright, a historical linguist from the University of Cambridge, explains its origins…
[설명] ⑴ 「Dr Laura Wright」와 「a historical linguist」는 동격입니다. 콤마가 동격을 나타냅니다.
⑵ 「from the University of Cambridge」는 전치사명사구로 형용사 기능을 합니다. 「a historical linguist」를 후위 수식합니다.

[본문] [33] So, the English word for biscuits has its origins in Latin.
[설명] have [somthing] in '(집안 등에 비축되어 있는) ~이 있다'

[본문] [34] It describes cooking bread twice to make it hard.
[설명] ⑴ 「cooking bread twice」는 동명사(구)입니다. 문장성분은 목적어입니다. '빵을 두번 굽는 것'의 뜻을 갖습니다.
⑵ 본문은 [동사+목적어+to부정사] 구문입니다. 이 구문은 (to) 부정사 'to make ~'가 목적어 'cooking ~'의 보어가 되는 5형식 문장을 만듭니다.
⑶ 「to make it hard」는 5형식 구조의 (to)부정사구입니다. 목적어는 'it', 목적격보어는 'hard'입니다.

[본문] [35] This baking process meant a biscuit could be kept for a long time, and as Dr Wright said, it would stay fit for consumption - another way of saying 'edible' or able to be eaten.
This baking process meant {that} a biscuit could be kept for a long time, and as Dr Wright said, it would stay fit for consumption - another way of saying 'edible' or able to be eaten.
[설명] 「meant」 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 생략되었습니다.

[본문] [36] That's why they were taken on long sea voyages - but they weren't like the biscuits we eat now - they were plain, simple and very hard baked.
That's why they were taken on long sea voyages - but they weren't like the biscuits {that/which} we eat now - they were plain, simple and very hard baked.
[설명] ⑴ 관계부사 why의 선행사가 the reason이면 생략할 수 있습니다.
⑵ 「the biscuits」 뒤에 목적격 관계대명사 that 또는 which가 생략되었습니다.
⑶ take on '(버스·비행기·배가) 태우다 싣다'
plain '소박한, 꾸미지 않은'

[본문] [37] Interestingly, the word biscuit used to be spelt B-I-S-K-E-T but the French spelling B-I-S-C-U-I-T was later adopted.
[설명] ⑴ 서법조동사 「used to」는 비교적 장기간에 걸친 과거의 상습적인 동작을 표현합니다.
⑵ adopted '(이름·국가·제도 등을) 택하다[차용하다]'

[본문] [38] Biscuits are a handy go-to snack for when I'm hungry or bored.
[설명] ⑴ 관계부사 when의 선행사가 「the time」이면 생략할 수 있습니다.
⑵ 전치사 for의 선행사는 when절입니다. 이 때의 when은 명사절을 이끄는 접속사로 볼 수도 있습니다.
⑶ handy (부사) =nearby ''아주 가까이'
go-to '기댈 수 있는 도움을 청할 수 있는'

[본문] [39] But how did biscuits become such a popular foodstuff and how did we come to depend on them so much?
[설명] ⑴ 의문부사 how는 wh- 질문 구조의 의문문을 만듭니다.
⑵ come + to부정사 '~하기에 이르다'
[참조 링크]의문사 how
[참조 링크][독해실력 - HOW] 의문사? 간접의문문? 관계사? 접속사? How 완전 정복

[본문] [40] It's something Anastasia Edwards, author of Biscuits and Cookies, A Global History, talked about in the Word of Mouth programme.
It's something {that/which} Anastasia Edwards, author of Biscuits and Cookies, A Global History, talked about in the Word of Mouth programme.
[설명] 선행사 「something」 뒤에 목적격 관계대명사 which 또는 that이 생략되어 있습니다.

[본문] [41] Listen to the word she uses to mean 'food' in her explanation…
Listen to the word {that/which} she uses to mean 'food' in her explanation…
[설명] ⑴ 선행사 「the word」 뒤에 목적격 관계대명사 which 또는 that이 생략되어 있습니다.
⑵ 「that또는 which 관계대명사절은 [동사+목적어+to부정사] 구문입니다 이 구문은 (to) 부정사(구) 'to mean ~'이 목적어 'that 또는 which 관계대명사'의 보어가 되는 5형식 문장을 만듭니다.

[본문] [43] Before the Industrial Revolution, people have a later breakfast and earlier supper.
[설명] 「have a breakfast」은 have 디렉시컬 동사 구문입니다. '아침 식사를 하다'라는 뜻입니다.

[본문] [44] By the end of the Industrial Revolution, breakfast is much earlier, the evening meal is much later, so you've got this big gap of time where people need sustenance, and so lunch comes to greater prominence and tea time comes to greater prominence, and snacking - so there's this great opportunity for biscuits - something small, something ready, something easily consumable, not expensive, you know, a bit of a sugar rush.
⑴By the end of the Industrial Revolution, breakfast is much earlier, the evening meal is much later, so you've got this big gap of time where people need sustenance, and ⑵so lunch comes to greater prominence and tea time comes to greater prominence, and snacking - ⑶so there's this great opportunity for biscuits - something small, something ready, something easily consumable, not expensive, you know, a bit of a sugar rush.
[설명] tea time [U] (英) 티타임(오후 늦게나 초저녁에 먹는 식사(tea) 시간)
문장 구조 분석 코너 참조 바랍니다.

[본문] [45] Right, so it was the Industrial Revolution that led to the rise - that's the increase - in the popularity of biscuits.
[설명] ⑴ it that 가주어 구문입니다. 진주어는 「that 절」입니다.
⑵ 두 개의 대시로 둘러싸인 구문은 삽입구문입니다. 본문의 경우는 「the rise」를 부연설명하고 있습니다.
⑶ 「in the popularity of biscuits」는 전치사명사구로 문장을 수식하는 부사구가 아니라 「the rise」를 후위 수식하는 형용사 기능을 합니다.

[본문] [46] Because the time between breakfast and dinner in the evening increased, people got hungry and they needed food to give them energy - what Anastasia called sustenance.
[설명] 「energy」와 「what Anastasia called sustenance」는 동격입니다.

[본문] [47] So, this is when smaller meals, such as lunch or tea, became important or more well-known - it had greater prominence.
So, this is {the time} when smaller meals, such as lunch or tea, became important or more well-known - it had greater prominence.
[설명] ⑴ 관계부사 when의 선행사가 「the time」이면 생략할 수 있습니다. 또한 이 절을 when 명사절이라고 볼 수도 있습니다.
⑵ 「became important ~」의 become은 2형식 문장을 만드는 연결동사로 '상태의 변화'를 나타냅니다.
⑶ 「have prominence」는 have 디렉시컬 동사 구문입니다. '영영분을 섭취하다'라는 뜻입니다.

[본문] [48] And this included snacking on biscuits.
[설명] snack on '…로 가벼운 식사를 하다'

[본문] [50] And because of their ingredients, they gave you a sugar rush - a quick blast of energy.
[설명] blast '폭발'

[본문] [51] Of course, now, we eat biscuits at any time, and because of their sugar content, we know to only eat them in moderation - Rob!
[설명] ⑴ 「know to eat ~」는 [동사+to부정사] 구문으로 (to)부정사는 명사적 용법으로 사용되어 목적어가 됩니다.
⑵ 「to only eat」구문은 부사 only가 to부정사를 수식합니다. 이처럼 부사가 to부정사 내부에 위차하는 형태의 부정사 구문을 【분리된 부정사】라고 합니다.
⑶ in moderation '알맞게 적당히'
[참조 링크]What Are Split Infinitives?
[참조 링크]to 부정사 수식 부사의 위치 - 분리부정사 - 논란?
[참조 링크]분리 부정사란 무엇일까요?

[본문] [52] I think a packet a day is fine - but a whole box, well, that would really take the biscuit!
I think {that} a packet a day is fine - but a whole box, well, that would really take the biscuit!
[설명] take the biscuit '최악이다'

[본문] [56] Earlier, I asked which country are barazeks traditionally eaten in?
[설명] eat in '집에서 식사하다'

[본문] [61] You are a smart cookie! Barazeks are biscuits filled with roasted sesame seeds and pistachio chips.
[설명] ⑴ 「filled」는 과거분사로 「biscuits」를 후위수식합니다. 분사 앞에 '주격관계대명사와 be 동사'가 생략되어 있다고 생각할 수 있습니다.
⑵ smart cookie '(비격식) 영리한 녀석((어떤 어려운 상황을 잘 다루는 사람))'

[본문] [62] They sound delicious.
[설명] 「sound ~」의 'sound'는 be 형식의 2형식 문장을 만드는 연결동사로 '상태의 유지'를 나타냅니다. '~처럼 보이다/들리다'의 뜻.

[본문] [63] I would love to try some.
[설명] 「love to try」는 [동사+to부정사] 구문으로 (to)부정사는 명사적 용법으로 사용되어 목적어가 됩니다.}

[본문] [64] OK, well we've been discussing the language of biscuits and mentioned some of these words.
[설명] ⑴ 전치사 of는 기본 개념이 '본질'과 '분리'입니다. 「language of biscuits」의 of는 '주격의 of'입니다. '비스켓이라는 단어(표현)'라는 뜻입니다. 【주격의 of】란 'A of B' 관계에서 'B가 A하는 것'의 의미를 갖습니다.
⑵ language '(말이나 글로 된 특정한 방식의) 표현[언어] 말씨'

[본문] [65] Dunking describes dipping something, like a biscuit, into liquid for a short period of time.
[설명] ⑴ 「dipping」은 동명사(구)입니다. 문장성분은 목적어입니다. '적시는 것'이라는 뜻을 갖습니다.
⑵ dip '(액체에) 살짝 담그다[적시다]'

[본문] [66] Describing something as being fit for consumption means it is edible - which is another one of our words and means 'it can be eaten'.
[설명] 「which is another ~」의 which는 관계대명사입니다. 계속적 용법입니다. 'and that'의 의미입니다.
[참조 링크]관계대명사 계속적용법 총정리 which 생략 접속사+대명사 and but for though

[본문] [68] And something that has prominence is important or more well-known.
[설명] 「that has prominence」의 that은 관계대명사 입니다. 격은 주격이고, 선행사는 「something」입니다.

[본문] [69] And when you get a sugar rush, you get a quick blast of energy from, unsurprisingly, eating something containing lots of sugar.
[설명] ⑴ 「get a sugar rush」는 get 디렉시칼 동사 구문입니다. '에너지를 빠르게 팽창시키다', 'sugar rush를 갖다'의 뜻입니다.
⑵ 「containing」은 현재분사로 「something」을 후위수식합니다. 분사 앞에 '주격관계대명사와 be 동사'가 생략되어 있다고 생각할 수 있습니다.

[본문] [74] Learn why it became popular during the Industrial Revolution and pick up some related vocabulary along the way.
[설명] pick up '~을 알아보다[알아채다]'

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