본문 바로가기

6 Minute English

BBC Learning English 문법강좌 How much heat do you lose from your head? - 영국 BBC 6분 영어 문법

728x90

이번주 BBC Learning English - 6 Minute English가 다룬 문법 관련 이슈 는 접속사(9), 관계대명사(4), 문장 부호(3), 분사(3), 의문사(3), 삽입 구문(2), 명사(2), 부정사(2), 구(Phrase)(2) 등이였습니다. 그 외에 구문, 문장 형식 등이 각각 1 건씩 다루어졌습니다.

아래의 이미지를 클릭하시면 PDF로 된 대본(Script)를 다운받을 수 있습니다.

 



[영어 문장 공부] 자료를 처음 보시는 분은 아래의 링크를 클릭하셔서 「공부법」을 먼저 보시기를 권장 드립니다.
[영어문장공부] 학습법 보기



오디오 듣기

 


이 블로그에는 [BBC 6분 영어와 관련하여 매주 다음과 같은 글들이 게시 됩니다

  • 단어공부(금주 대본에 나온 주요 어휘) https://softca.tistory.com/749
  • 멀티단어공부(금주 대본에 사용된 멀티단어(구동사, 숙어) 간단 정리) https://softca.tistory.com/750
  • 독해공부(금주 대본의 문장별 해석(직역) 자료) https://softca.tistory.com/751
  • 문장별 문법공부(문장별 문법 설명) 이 글입니다
  • 금주의 어휘(금주 대본에 나온 금주의 어휘를 집중적으로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 항목별 문법공부(금주 대본에 나온 문법을 주제별/항목별로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 금주의 구동사(금주 대본에 사용된 구동사 상세 정리) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.


[본문] [06] It's freezing cold outside today, Georgina!
[설명] freezing (부사) '얼어붙을 정도로, 얼 만큼'

[본문] [07] Make sure you wrap up warm.
Make sure {that} you wrap up warm.
[설명] ⑴ 「Make sure」 뒤에 접속사 that이 생략되었습니다.
⑵ wrap up '옷을 따뜻하게[단단히] 챙겨 입다[입히다]'
make sure '반드시 (…하도록) 하다[(…을) 확실히 하다]'

[본문] [08] I'll put my woolly hat on.
[설명] put on '~을 입다[쓰다/끼다/걸치다]'

[본문] [09] When I was growing up I was told that you lose half your body heat from your head.
When I was growing up I was told that you lose half your body heat from your head.
[설명] 접속사 when은 때를 나타내는 종속절(부사절)을 이끕니다. 본문은 when 종속절과 주절로 이루어진 복문 입니다.

[본문] [11] It's just a popular myth - you know, something people think is true which actually isn't - like 'bulls get angry when they see the colour red', or 'goldfish only have a three-second memory'.
[설명] ⑴ 「people think」는 삽입절입니다.
⑵ 관계대명사 which의 선행사 「something」이 분리되어 있습니다.
⑶ myth '근거 없는 믿음 신화, 속설'
문장 구조 분석 코너 참조 바랍니다.

[본문] [12] Oh… I thought red really did make bulls angry!
Oh… I thought {that} red really did make bulls angry!
[설명] ⑴ 「I thought」 뒤에 접속사 that이 생략되었습니다.
⑵ 「make angry 」의 동사 make가 2형식 문장을 만드는 연결동사로 사용되었습니다. '상태의 변화'를 나타내는 become 유형의 연결을 합니다.

[본문] [13] But you're right, there is some disagreement over the age-old question: should I wear a hat when it's cold outside -
But you're right, there is some disagreement over the age-old question: should I wear a hat when it's cold outside?
[설명] ⑴ 콜론(:)으로 직접화법을 연결하고 있습니다.
⑵ age-old '아주 오래된,예로부터 전해 내려오는'
disagreement '불일치'
disagree over '…에 대해 (의견이) 다르다'

[본문] [14] In this programme, we'll be asking how much body heat we lose from our head and discovering that a simple answer isn't so easy to find.
In this programme, we'll be ①asking how much body heat we lose from our head and ②discovering that a simple answer isn't so easy to find.
[설명] ⑴ how much/many는 명사와 결합하여 의문문을 만듭니다.
⑵ 「will be」는 2개의 V-ing형 동사를 공유하고 있습니다.
⑶ 부정사 「to find」는 목적어가 주어와 같으므로 생략하고 주어를 의미상 목적어로 삼고 있습니다. 주어
[참조 링크]How much? - How many?
[참조 링크]How much 와 How many 용법과 예 - 쭈비니부
[참조 링크]to부정사의 의미상 목적어는 가주어 it 자레에 올 수 있다.
[참조 링크]TO부정사의 의미상 주어와 의미상 목적어

[본문] [16] And let's start by asking someone who knows all about surviving in the cold - the US army.
[설명] 대시(-)가 동격을 나타냅니다. someone과 US army가 동격입니다.

[본문] [21] You might say it's just a popular myth, Rob, but I still think half your body heat is lost from the head, so I'll say c) 50 to 55%.
You might say it's just a popular myth, Rob, but I still think {that} half your body heat is lost from the head, so I'll say c) 50 to 55%.
[설명] 「I still think」 뒤에 접속사 that이 생략되었습니다.

[본문] [23] Anyway, whichever answer is correct, the US army obviously thinks a large percentage of body heat escapes through the head.
Anyway, whichever answer is correct, the US army obviously thinks {that} a large percentage of body heat escapes through the head.
[설명] 「the US army obviously thinks」 뒤에 접속사 that이 생략되었습니다.

[본문] [25] Over the years, experiments to measure body temperature in the snowy wastelands of Canada and Alaska have given wildly different results - mostly because of variations in the methods used, for example, whether the volunteer's head was covered or not, and whether they were dry or submerged in water.
[설명] ⑴ 대시 이후는 전체가 because of 전치사명사구로 부사구입니다.
⑵ whether절은 명사절로 동격절입니다. whetehr절과 variations가 동격입니다.
⑶ experiments '(과학적인) 실험'
snowy '[주로 명사 앞에 씀] 눈에 덮인'
[참조 링크]whether 동격절
문장 구조 분석 코너 참조 바랍니다.

[본문] [28] The head accounts for about 7% of the body surface area and the heat loss is fairly proportional to the amount of skin that's showing.
[설명] ⑴ 「that's showing」은 that은 관계대명사 입니다. 선행사는 「skin」이고, 문장성분은 주어입니다.
⑵ account for '(부분·비율을) 차지하다'

[본문] [29] A human body's surface area means the total area of skin on its outer surfaces - that's the head, chest - or torso, plus the arms and legs.
[설명] surface area '표면적'
plus (전치사) 더하기

[본문] [30] According to this view, heat loss - meaning the total amount of heat transferred away from something through its surface, is proportional to body surface area.
[설명] ⑴ 「meaning」은 현재분사로 「heat loss」를 후위수식합니다. 분사 앞에 '주격관계대명사와 be 동사'가 생략되어 있다고 생각할 수 있습니다.
⑵ the total amount of heat '열의 총 크기'

[본문] [31] In that case, a 50% heat loss from the head - which only makes up 7% of the body's surface area - seems like an overestimation.
In that case, a 50% heat loss from the head - which only makes up 7% of the body's surface area - seems like an overestimation.
[설명] ⑴ 「from the head」는 전치사명사구로 형용사 기능을 합니다. 「heat loss」를 후위 수식합니다.
⑵ which는 선행사에 추가 정보를 제공하는 비제한적 용법의 관계대명사입니다. 선행사는 'head'입니다. 비제한적용법은 쉽표로 둘러싼 삽입절과 같은 형태를 갖습니다. 본문은 쉽표 대신대시를 사용했습니다.
⑶ make up '~을 이루다[형성하다]'
[참조 링크]비제한적 용법의 관계사(관계대명사, 관계부사) 용법 실전 예문 - BBC Learning English

[본문] [32] In the 1950s, other military experiments were carried out in Canada on soldiers wearing artic warfare clothing - the kind of super-warm thermal clothes you might wear in sub-zero temperatures - but with nothing to cover their heads.
[설명] but (부사) 오직, 그저
thermal '보온성이 좋은'

[본문] [33] Here's professor of physiology, Mike Tipton, taking up the story with BBC World Service programme, More or Less:
[설명] take up '(노래 등에[을]) 가담하다[함께 하다]'

[본문] [35] And in that scenario of course, when you've got insulation over much of the rest of the body preventing heat loss, then obviously the percentage of heat loss from the head is going to be high… and at minus 4 degrees Celsius, it amounted to about half of the resting heat production of the body.
[설명] 접속사 when은 때를 나타내는 종속절(부사절)을 이끕니다. 본문은 when 종속절을 포함하는 복문
문장 구조 분석 코너 참조 바랍니다.

[본문] [36] Here the soldiers' bodies were protected with insulation - thick material used to stop heat from escaping.
[설명] used는 과거분사로 「material」을 후위수식합니다. 분사 앞에 '주격관계대명사와 be 동사'가 생략되어 있다고 생각할 수 있습니다.

[본문] [37] Since their heads were exposed to the cold, around half of their body heat escaped that way when resting - not moving or doing anything active.
Since their heads were exposed to the cold, around half of their body heat escaped that way when {they were} resting - not ①moving or ②doing anything active.
[설명] ⑴ 접속사 since가 이유를 나타내는 부사절을 이끕니다.
⑵ 'around half of their body heat' 전치사명사구로 명사적 용법으로 사용되고 있습니다. 문장성분은 「주어」입니다.
⑶ when 다음에 '{they were'가 생략되어 있습니다.
⑷ that way '그와 같이 그런 상태로'
[참조 링크]전치사구(전치사+명사) 간단 정리!
[참조 링크]부사적 주어 vs 전치사명사구(전치사구)의 명사구 용법

[본문] [38] And so the idea that half your body heat is lost through the head slowly become a popular myth.
[설명] 접속사 that은 동격의 that입니다. 「idea」와 that 명사절은 동격관계에 있습니다.
[참조 링크](문법) Q3 - 동격의 that 접속사 that 관계대명사 that 차이 와 구분
[참조 링크]동격의 that
[참조 링크]동격의 that: 명사절 that vs 관계대명사 that

[본문] [39] But before you throw your woolly hats in the bin, there's another consideration to bear in mind; one that concerns your core temperature - that's the internal temperature inside your body, including the blood, heart, and other vital organs.
[설명] ⑴ 「to bear ~」는 to부정사 형용사적 용법으로 「consideration」을 후위 수식합니다.
⑵ 콜론(:)은 부연설명을 나타냅니다.
⑶ one 뒤의 that은 관계대명사 입니다. 문장 성분은 주격이고 선행사는 「one」입니다.
⑷「including」은 현재분사로 「body」를 후위수식합니다. 분사 앞에 '주격관계대명사와 be 동사'가 생략되어 있다고 생각할 수 있습니다.
⑸ bear in mind '마음에 담다'
core temperature '심부 체온'

[본문] [42] This question really is blowing hot and cold - now I have no idea how much heat is actually lost from the head!
[설명] how much/many는 명사와 결합하여 의문문을 만듭니다.
[참조 링크]How much? - How many?
[참조 링크]How much 와 How many 용법과 예 - 쭈비니부

[본문] [45] Well, in my quiz question I asked how much heat the US army guide says is lost through the head.
[설명] ⑴ how much/many는 명사와 결합하여 의문문을 만듭니다.
⑵ 「the US army guide says」는 삽입절 입니다.
[참조 링크]How much? - How many?
[참조 링크]How much 와 How many 용법과 예 - 쭈비니부

[본문] [50] Let's recap our vocabulary then, because we're still not sure if wearing a hat to keep warm is just a popular myth - something people believe to be true but which actually is not.
Let's recap our vocabulary then, because we're still not sure if {we're} wearing a hat to keep warm is just a popular myth - something people believe to be true but which actually is not.
[설명] ⑴ because가 이유를 나타내는 접속사를 이끕니다.
⑵ if절에 '주어+be동사'인 we're가 생략되어 있습니다.
⑶ if절은 명사절입니다. 문장성분은 '주어'입니다.

[본문] [51] It seems that heat loss - the total heat transferred away from something, is linked to the surface area or total area of the body's outer surfaces when exposed to the cold.
[설명] It seems that ~ 구문입니다.
[참조 링크]중고등 구별이 없는 영문법: It seems/seemed that 주어 + 동사. . .

[본문] [52] But wearing insulation - material used to stop heat from escaping, may change the body's resting temperature - its temperature when not moving and at rest…
[설명] at rest '움직이지 않는'

[본문] [53] …and also affect your core temperature - your body's internal temperature, including the heart and blood.
[설명] core temperature '심부 체온'

[본문] [55] Remember to wrap up warm for the winter…
[설명] wrap up '옷을 따뜻하게[단단히] 챙겨 입다[입히다]'

[본문] [56] And maybe pop a woolly hat in your pocket to wear, just in case!
[설명] pop on '을 입다[걸치다]'

[Blog Home]
[Category Main]

T2021_02_04_Head_04_문장문법.pdf
0.17MB

300x250