이번주 BBC Learning English - 6 Minute English가 다룬 문법 관련 이슈 는 관계대명사(7), 부정사(3), 감탄문(2), 단어와 구(2), 동명사(2), 동사구(2), 문장 부호(2), 분사구문(2), 생략구문(2) 등이였습니다. 그 외에 서법조동사, 접속사, 문장 형식, 분사 등이 각각 1 건씩 다루어졌습니다.
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이 블로그에는 [BBC 6분 영어와 관련하여 매주 다음과 같은 글들이 게시 됩니다
- 단어공부(금주 대본에 나온 주요 어휘) https://softca.tistory.com/714
- 멀티단어공부(금주 대본에 사용된 멀티단어(구동사, 숙어) 간단 정리) https://softca.tistory.com/715
- 독해공부(금주 대본의 문장별 해석(직역) 자료) https://softca.tistory.com/716
- 문장별 문법공부(문장별 문법 설명) 이 글입니다
- 금주의 어휘(금주 대본에 나온 금주의 어휘를 집중적으로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
- 항목별 문법공부(금주 대본에 나온 문법을 주제별/항목별로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
- 금주의 구동사(금주 대본에 사용된 구동사 상세 정리) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
[본문] [16] The English are famously slow to learn other languages.
[설명] The English '영국사람'
[본문] [17] But it seems that Rob and I - and of course you - our global audience here at 6 Minute English - are good examples of polyglots - people who speak more than one language, sometimes known as 'superlinguists'.
[설명] ⑴ It가 주어, seems가 동사 that이하 절이 보어인 2형식 문장입니다.
⑵ that절 내부는 are가 동사 good 이하 끝까지가 보어, 그리고 are 이전이 주어인 2형식 문장압니다.
⑶ 선행사 「people」 뒤의 who는 주격 관계대명사입니다.
⑷ superlinguist '슈퍼 언어학자, 초일류언어사용자'
polyglots '다국어 사용자'
[본문] [18] People who speak multiple languages benefit from many advantages, as we'll be hearing in this programme.
[설명] ⑴ 주어가 People, 동사가 benefit인 1형식 문장입니다.
⑵ 선행사 「People」 뒤의 who는 주격 관계대명사입니다.
⑶ benefit (from/by) '(~에서) 득을 보다'
[본문] [19] That word polyglot sounds familiar, Neil.
[설명] 「sounds familiar」의 'sound'는 be 형식의 2형식 문장을 만드는 연결동사로 '상태의 유지'를 나타냅니다. '~처럼 보이다/들리다'
[본문] [23] And speaking of knowing things, it's time for my quiz question.
[설명] ⑴ 「speaking of ~」은 '때/시간'를 나타내는 분사구문 입니다.
⑵ speak of '(~이 있음)을 증명하다, .…에 대해 말하다)
[본문] [24] The word polyglot comes from Greek and is made up of two parts: poly, which as Rob says, means 'many', and 'glot'.
[설명] ⑴ 콜론(:)은 목록을 나열할 때 씁니다.
⑵ 「which as Rob says, means 'many'」는 비제한적용법의 관계대명사절입니다. 비제한적용법이란 선행사의 의미를 제한(제한적용법)이 아니라 의미를 추가하고 싶을 때 사용합니다. 관계대명사절이 삽입절처럼 콤마로 둘러 싸이는게 특징입니다.
⑶ be made up of '~로 구성되다'
come from '~에서 유래하다'
[참조 링크]☞ 비제한적 용법의 관계사(관계대명사, 관계부사) 용법 실전 예문 - BBC Learning English
[본문] [32] But leaving aside the origins of the word, what exactly does being a polyglot involve?
[설명] ⑴ 「leaving aside ~」는 '양보'를 나타내는 분사구문 입니다.
⑵ 「being a polyglot」은 동명사입니다. 문장성분은 목적어입니다. '다국어 사용자가 되는 것'
⑶ leave aside '고려하지 않다, 제쳐놓다
[본문] [35] A polyglot for me can be anyone who identifies with that term - it's somebody who learns languages that they don't necessarily need for their lives, but just out of sheer enjoyment, pleasure or fascination with another language or culture.
⑴A polyglot for me can be anyone who identifies with that term - ⑵①it's somebody who learns languages that they don't necessarily need for their lives, ②but {it is} just out of sheer enjoyment, pleasure or fascination with another language or culture.
[설명] ⑴ 대시가 두 개의 문장 ⑴, ⑵를 연결하고 ⑵번 문장은 but 접속사로 ①, ② 문장이 연결되어 있습니다.
⑵ ②번 문장에 'it is' 생략
⑶ identify with '~와 동일시하다[동질감을 갖다] '
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[본문] [37] He says polyglots learn languages not because they have to, but for the sheer enjoyment, which means, 'nothing except' enjoyment.
He says {that} polyglots learn languages not because they have to {learn them}, but {because they learn them} for the sheer enjoyment, which means, 'nothing except' enjoyment.
[설명] ⑴ 「says」 뒤에 접속사 that이 생략되었습니다.
⑵ not A but B 구문으로 'A가 아니라 B'이다를 나타냅니다. 비교대상 구문은 because절입니다. 두 번쨰 becasue 뒤에 'because they learn them'이 생략되었습니다.
⑶ have to 뒤에 'learn it', becasue 뒤에 'because they learn them'이 생략된 구조입니다. 반복 되는 단어들이 생략되었습니다. them은 languages를 지시합니다.
⑷ which는 관계대명사입니다. 계속적 용법입니다. 'and that'의 의미입니다. that는 ‘the sheer enjoyment‘를 받습니다.
⑸ nothing except' = nothing but = only (오직)
[참조 링크]☞ not A but B
[참조 링크]☞ 관계대명사 계속적용법 총정리 which 생략 접속사+대명사 and but for though
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[본문] [38] Richard uses the word sheer to emphasise how strong and pure this enjoyment is.
[설명] how절은 how+형용사+명사 감탄문입니다. 명사절 형태로 삽입되어 있습니다.
[본문] [41] How inspiring, Rob - I'm lost for words!
How inspiring {it is}, Rob - I'm lost for words!
[설명] I'm lost for words! '할 말을 잃었다', '표현할 단어를 첮을 수 없다'
[본문] [42] Here's another: 'To have another language is to possess a second soul'.
[설명] ⑴ 「To have another language」는 to부정사의 명사적 용법으로 문장성분은 주어입니다.
⑵ 「to possess a second soul」는 to부정사 명사적 용법으로 문장에서 보어의 기능을 합니다.
[본문] [43] So language learning is good for the head, heart and soul - a person's spirit or the part of them which is believed to continue existing after death.
[설명] which는 주격 관계대명사입니다. 선행사는 「a person's spirit or the part of them」입니다. 제한적 용법입니다.
[본문] [44] Yes - and what's more, language learning is good for the brain too.
[설명] be good for '~에 좋다'
what's more '한 술 더 떠서'
[본문] [46] Eve predicted that multilingual children would have hyperactive language brains.
[설명] would는 과거의 추측을 나타냅니다.
[본문] [47] But what she actually found surprised her, as she explains here to BBC World Service's The Documentary:
[설명] 「what she actually found」는 what 관계대명사절로 문장성분은 주어입니다.
[본문] [48] What we found - this is now people who already have proficiency in multiple languages - what we found is that their language regions appear to be smaller, and that was surprising… and as people get better and better, more automatic at performing the task, the activations shrink, so to speak, over time, it becomes so that you don't have to use as much brain tissue to do the task as well, so you become more efficient.
⑴What we found - this is now people who already have proficiency in multiple languages - ⑵what we found is that their language regions appear to be smaller, and that was surprising… and ⑶as people get better and better, more automatic at performing the task, the activations shrink, ⑷so to speak, over time, it becomes so that you don't have to use as much brain tissue to do the task as well, ⑸so you become more efficient.
[설명] ⑴ 문맥 상으로 5개 문장으로 나누어 해석할 수 있습니다. … 이전에 두 개 분장 이후에 세 개 문장으로 구문하여 볼 수 있습니다.
⑵ as much '바로 그 만큼'
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[본문] [49] Eve was testing children who already have language proficiency - the skill and ability to do something, such as speak a language.
[설명] ⑴ 「have language proficiency」은 have 디렉시컬 동사 구문입니다. '언어 수준이 높다'의 뜻입니다.
⑵ language proficiency '언어 숙련도'
proficiency '숙달, 통달'
[본문] [50] Her surprising discovery was that the language regions of these children's brains were shrinking - not because their speaking skills were getting worse, but the opposite; as they learned and repeated language patterns, their brain tissue became more efficient - worked quicker and more effectively.
[설명] 대시 이후의 문장은 not A but B 구문으로 'A가 아니라 B'이다를 나타냅니다.
[참조 링크]☞ not A but B
[본문] [52] So that proves it, Neil: speaking many languages is good for the head, heart, mind and soul!
[설명] ⑴ it는 콜론(:) 다음의 기술한 내용을 지시합니다.
⑵ 문장부호 콜론(:)은 '부연설명'을 나타냅니다. 본문에서는 앞 절의 it를 설명합니다.
[본문] [60] You may be a polyglot, Rob, but you're not quite a polymath yet!
[설명] polymath '박식한 사람'
not quite '그다지 …하지는 않는'
[본문] [61] OK, well, let me get my brain tissues working by recapping the vocabulary, starting with polyglot - someone who speaks many languages.
[설명] 「get my brain tissues」는 get 디렉시칼 동사 구문입니다. '나의 뇌 섬유조직을 갖다 → 머리[뇌]를 굴리다 → 생각하다'의 뜻입니다.
[본문] [64] And if you identify with something, you feel you are similar or closely connected to it.
And if you identify with something, you feel {that} you are similar or closely connected to it.
[설명] identify with '~와 동일시하다[동질감을 갖다] '
[본문] [66] So speaking many languages is good for mind and soul - a person's non-physical spirit which some believe to continue after death.
[설명] ⑴ 「speaking many languages」는 동명사구입니다. 문장성분은 주어입니다.
⑵ which는 목적격 관계대명사입니다. 선행사는 「a person's non-physical spirit」입니다. 제한적 용법입니다.
[본문] [67] That's it for this programme, but to discover more about language learning, including some useful practical tips, check out The Superlinguists series from BBC World Service's The Documentary!
[설명] ⑴ 「including」은 현재분사로 「language learning」을 후위수식합니다. 분사 앞에 '주격관계대명사와 be 동사'가 생략되어 있다고 생각할 수 있습니다.
⑵ 「to discover ~」는 to부정사(구)의 명사적 용법으로 문장성분은 주어입니다.
⑶ That's it '다 되었다'
[본문] [69] How many languages would you like to speak?
[설명] would you like to '~하시겠어요?'