이번주 BBC Learning English - 6 Minute English가 다룬 문법 관련 이슈 는 관계대명사(5), 부정사(3), 시제(3), 문장 부호(2), 분사(2), 분사구문(2), 단어와 구(2) 등이였습니다. 그 외에 동명사, 관계부사, 구(Phrase), 비교구문, 수동태, 인칭대명사 it, 접속사, 형용사 등이 각각 1 건씩 다루어졌습니다.
아래의 이미지를 클릭하시면 PDF로 된 대본(Script)를 다운받을 수 있습니다.
[영어 문장 공부] 자료를 처음 보시는 분은 아래의 링크를 클릭하셔서 「공부법」을 먼저 보시기를 권장 드립니다.
[영어문장공부] 학습법 보기
이 블로그에는 [BBC 6분 영어와 관련하여 매주 다음과 같은 글들이 게시 됩니다
- 단어공부(금주 대본에 나온 주요 어휘) https://softca.tistory.com/663
- 멀티단어공부(금주 대본에 사용된 멀티단어(구동사, 숙어) 간단 정리) https://softca.tistory.com/664
- 독해공부(금주 대본의 문장별 해석(직역) 자료) https://softca.tistory.com/665
- 문장별 문법공부(문장별 문법 설명) 이 글입니다
- 금주의 어휘(금주 대본에 나온 금주의 어휘를 집중적으로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
- 항목별 문법공부(금주 대본에 나온 문법을 주제별/항목별로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
- 금주의 구동사(금주 대본에 사용된 구동사 상세 정리) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
[본문] [05] Of all the weird and wonderful creatures living under the sea, perhaps the strangest are jellyfish - those rubbery, cone-shaped creatures found floating in the water, their long tentacles trailing behind.
[설명] ⑴ the strangest 'the+형용사'는 추상명사로 기능합니다. '가장 이상한 것'
⑵ 대시는 계속적 용법의 관계대명사 기능을 합니다. 즉 'which are'로 다시 쓸 수 있습니다.
⑶ 「found」는 과거분사로 「creatures」를 후위수식합니다. 분사 앞에 '주격관계대명사와 be 동사'가 생략되어 있다고 생각할 수 있습니다.
⑷ 「their long trailing behind」은 '~하면서'의 뜻을 나타내는 분사구문입니다. 주절과 동시 동작 또는 연속적 동작을 나내냅니다.
⑸ behind (부사) '뒤로, 뒤에서'
⑹ rubbery '(다리가)후들거리는'
[본문] [06] Some jellyfish species have a bad reputation for scaring away tourists, clogging up fishing nets, and even blocking power station pipes.
[설명] clog up '꽉 막다'
[본문] [07] But with more and more plastic rubbish ending up in the sea, these days you're as likely to swim into a plastic bag as a jellyfish.
[설명] ⑴ you are to swim ~, 'be to' 용법입니다. '수영하기로 되어 있다'의 뜻으로 be to 용법의 '운명'의 뜻을 갖습니다.
⑵ as likely to swim into a plastic bag as '플라스틱 가방 안으로 수영하러 들어가는 듯이'
⑶ end up in '결국 …로 끝나다'
[참조 링크]☞ as 형용사 as 비교구문 / 두 as의 차이점
[본문] [08] Now scientific research is discovering that these rubbery sea creatures might provide an answer - a sticky solution to the problem of plastic pollution.
[설명] rubbery '후들거리는'
[본문] [09] In this programme, we'll be learning how jellyfish mucus could provide the answer to plastic waste in the seas.
[설명] 「in the seas」는 전치사명사구로 형용사 기능을 합니다. 「waste」를 후위 수식합니다. '바다 속에 있는'
[본문] [12] Georgina, you mentioned jellyfish scaring away beach goers with their sting, but what is the best way to treat jellyfish stings?
[설명] ⑴ 동사+목적어+ing 구문입니다. 문장형식은 5형식이고 'scaring ~'구가 목적격 보어입니다.
⑵ 「to treat jellyfish stings」는 to부정사 형용사적 용법으로 「way」를 후위 수식합니다.
⑶ sting '침'
⑷ scare away '겁을 주어 ~를 쫓아 버리다'
[본문] [16] Well, Neil, I have been stung by a jellyfish before and I think the best way to treat them is, c) with vinegar.
[설명] ⑴ 「have been stung」은 수동태 현재완료 시제입니다. 현재까지의 '경험'을 나타냅니다.
나는 침에 맞아 본 적이 있었다.
⑵ 「to treat them」은 to부정사 형용사적 용법으로 「way」를 후위 수식합니다.
[본문] [20] Slovenian scientist, Dr Ana Rotter, heads Go Jelly, a European research team of jellyfish ecologists looking into the problem.
[설명] ⑴ 「Dr Ana Rotter」와 「Slovenian scientist」가 동격입니다. 콤마가 동격을 나타냅니다.
⑵ look into '~을 조사하다'
[본문] [28] In fact, there's been such an increase in microplastics that today the UN lists plastic pollution as one of the world's top environmental threats.
[설명] ⑴ 「has been」은 현재완료 시제입니다. 현재까지의 '계속되는 상황'을 나타냅니다.
⑵ such ~ that ... '너무 ~ 해서 ... 하다'
⑶ list '리스트[목록/명단/일람표]에 언급하다[포함시키다]'
[본문] [29] But how do jellyfish fit into the story?
[설명] fit into '…에 꼭 들어맞다, 적합[적응]하다; 어울리다'
[본문] [30] Well, it's the 'jelly' part of jellyfish, and specifically their sticky, jelly-like mucus that is key.
Well, it's ①the 'jelly' part of jellyfish, and ②specifically their sticky, jelly-like mucus that is key.
[설명] ⑴ 동사 be에 두개의 보어가 and로 연결되어 있습니다.
⑵ that은 관계대명사 입니다. 선행사는 「mucus」이고, 문장성분은 주어입니다.
[본문] [32] The mucus - this is a like a viscous substance that is being excreted from a jellyfish, might have they are called absorptive properties… so it means that the particles - various particles can attach to this mucus… so, could we use jellyfish and their mucus as a magnet for the microplastic particles?
⑴The mucus - this is (a like) a viscous substance that is being excreted from a jellyfish, might have (they are called) absorptive properties… ⑵so it means that the (particles) - various particles can attach to this mucus… ⑶so, could we use jellyfish and their mucus as a magnet for the microplastic particles?
[설명] 등위접속사 so로 연결된 세 개의 문장이 연결되어 있습니다. 인터뷰 문체라 다소 산만해 보입니다. (a like), (they are called), (particles) 등은 중언부언된 것 같아 빼고 해석했습니다.
[본문] [33] Jellyfish produce a thick, sticky liquid called mucus.
[설명] 「called」는 과거분사로 「liquid」를 후위수식합니다. 분사 앞에 '주격관계대명사와 be 동사'가 생략되어 있다고 생각할 수 있습니다.
[본문] [34] Dr Rotter has discovered that this mucus has strong absorptive properties - it can absorb, take in liquids and other substances and hold them in.
Dr Rotter has discovered that this mucus has strong absorptive properties - it can ①absorb, ②take in liquids and other substances and ③hold them in.
[설명] ⑴ 「has discovered」은 현재완료 시제입니다. 현재까지의 '경험'을 나타냅니다.
⑵ 조동사 can에 absorb, take, hold 등 세개의 동사가 A, B and C 방식으로 연결되어 있습니다. absorb와, take in은 'liquids and other substances'을 목적어로 공유합니다.
⑶ take in '흡수하다, 섭취하다'
[본문] [35] One of the substances jellyfish mucus absorbs are the particles that make up microplastics.
One of the substances {that/which} jellyfish mucus absorbs are the particles that make up microplastics.
[설명] ⑴ 선행사 「substances」 뒤에 목적격 관계대명사 which 또는 that이 생략되어 있습니다.
⑵ that은 관계대명사 입니다. 문장 성분은 주격이고, 선행사는 「particles」입니다.
⑶ make up '~을 이루다[형성하다]'
[본문] [36] By trapping these tiny pieces of floating plastic, the mucus acts like a magnet - an object that attracts certain materials, like metal, or in this case, microplastic waste.
[설명] attract (어디로) 끌어들이다[끌어 모으다]
trap '(사용할 수 있는 것을 어떤 곳에) 끌어모으다[모아 두다]'
[본문] [38] Dr Rotter's research is still in the early stages, but it's hoped that jellyfish mucus could hold the key to a future free of microplastic polluted oceans.
[설명] ⑴ it that 가주어 구문입니다. 진주어는 「that 절」입니다.
⑵ microplastic polluted oceans '미세플라스틱으로 오염된 바다'
[본문] [39] Which is a big prize for the cost of few jellyfish stings.
[설명] which는 앞 문장을 받는 관계대명사입니다. and that의 의미입니다.
[본문] [40] Speaking of which, Neil, what was the correct answer to your quiz question?
[설명] ⑴ 「Speaking of which」는 분사구문 입니다.
And they speak of them, ~
⑵ speak of '~(이 있음)을 증명하다'
[본문] [46] Vinegar inactivates the sting's venom, so remember to pack a bottle of vinegar the next time you head to the beach!
Vinegar inactivates the sting's venom, so remember to pack a bottle of vinegar the next time {when} you head to the beach!
[설명] ⑴ 'next time' 뒤에 관계 부사 when이 생략되었습니다.
⑵ head '(특정 방향으로) 가다[향하다]'
[본문] [48] Our addiction to single-use plastics - plastic items which are used only once, then thrown away, and which often get washed out to sea, has created a situation which is definitely not environmentally friendly - that means having minimal impact on the environment.
Our addiction to single-use plastics - plastic items ①which are used only once, then thrown away, and ②which often get washed out to sea, has created a situation which is definitely not environmentally friendly - that means having minimal impact on the environment.
[설명] ⑴ 주어가 'Our addiction', 동사가 'has created', 'a situation'이 목적어인 3형식 문장입니다.
⑵ 'single-use plastics'와 'plastic items'은 동격이고, 'plastic items'은 두 개의 which 관계대명사의 공동의 선행사입니다.
⑶ get washed out get 수동태, 씻겨 나가다
⑷ 두 번째 대시 이후의 that은 문맥적으로 'environmentally friendly'을 받는 것으로 보아야 합니다.
⑸ minimal '아주 적은, 최소의'
⑹ wash out '~ (의 안[속])을 씻어 내다'
[본문] [50] Scientists are hoping that the mucus's absorptive qualities - it's ability to absorb liquids and other substances and hold them, will allow it to trap particles of plastic floating in the sea, making jellyfish mucus a magnet for pollution - an object that attracts certain materials - usually metals but in this case, microplastic waste.
⑴Scientists are hoping that the mucus's absorptive qualities - ⑵it's ability to absorb liquids and other substances and hold them, will allow it to trap particles of plastic floating in the sea, making jellyfish mucus a magnet for pollution - ⑶(A magnet is) an object that attracts certain materials - {which are} usually metals but in this case, microplastic waste.
[설명] ⑴ 문맥상 3개의 문장으로 구성된 문장입니다.
첫번쨰 대시 이후의 ⑵번 문장은 ⑴문장 내에 삽입되어 있습니다.
⑵ ⑴번 문장은 that절을 보어절로 갖고, that절의 동사는 'will allow'입니다. making이후는 ⑴번 문장이 아니라 that절에 종속된 분사구문입니다.
⑶ ⑴번 문장의 it는 앞의 that절 주어를 지시합니다. 그런데 복수인 they가 아니라 단수인 it로 받고 있습니다.
⑷ 두번째 계속적 용법의 관계대명사 whch is르 바꿀 수 있습니다. 이 때 선행사는 'A magnet'입니다.
⑸ 세번째 대시는 which are로 갈음할 수 있는데, 선생사는 'certain materials'입니다. 계속적용법의 관계대명사로 생각할 수 있습니다.
※ 보다 자세한 것은 문장구조분석 게시글을 보십시오.
[본문] [51] That's all for this programme, but to hear more about how these amazing sea creatures could help clean our oceans, why not check out People Fixing the World from the BBC World Service?
[설명] ⑴ why not은 제안할 때 쓰는 구문입니다.
⑵ check out '(비격식) (흥미로운 것을) 살펴보다[보다]'