본문 바로가기

6 Minute English

BBC Learning English 문법강좌 Having acne - 영국 BBC 6분 영어 문법

728x90

BBC Learning English 6 Minute English softca.tistory.com (문법공부(문장별))


이번주 BBC Learning English - 6 Minute English가 다룬 문법 관련 이슈 는 관계대명사(11), 문장형식: 5형식(4), 동사: 글짜임 및 쓰임새(3), 마디[節, clause](2), 접속사(2), 종속접속사(2), 관계사(2), 낱말·구·마디(2) 등이였습니다. 그 외에 관계부사, 분사, 여러낱말 전치사, 전치사 글짜임, 문장구조 등이 각각 1 건씩 다루어졌습니다.


[본문] [06] But the pursuit of perfect skin can make life difficult for people who struggle with skin conditions.
[설명] ⑴ 『make life difficult』는 make 5형식 글짜임입니다. 목적어가 'life', 목적어보충·어[補語, complement]가 difficult입니다.
⑵ 『who struggle with ~』의 who는 한정용법 주격의 관계대명사입니다. 선행(명)사는 people입니다.

[본문] [07] 'Spots', 'zits' or 'pimples' - there are many names for the red, inflamed marks which appear on the face and neck, but the medical term is acne.
[설명] 『which appear on ~』의 which는 주격의 관계대명사입니다. 선행명사 'the red, inflamed marks'의 뜻을 묶어 주는 한정 쓰임법입니다.

[본문] [08] Acne is a skin condition which can affect anyone.
[설명] 『which can affect ~』의 which는 주격의 관계대명사입니다. 선행명사 'a skin condition'의 뜻을 묶어 주는 한정 쓰임법입니다.

[본문] [10] There are many types of acne from blackheads and whiteheads to more severe forms of cysts and scarring.
[설명] 『from blackheads and whiteheads to more ~』는 「from A to B」의 글짜임입니다. A는 'blackheads and whiteheads'이고, B는 'more severe forms of cysts and scarring'입니다.

[본문] [11] But whatever the type of acne, looking different from others can be emotionally damaging, especially during the teenage years when our self-image and physical appearance are changing.
[설명] 『whatever the type of acne』 글짜임에 be동사가 간추려져 빠져 있습니다. whatever가 be동사의 보충·어[補語, complement]일 판(경우境遇)에 be동사는 안쓰기도 합니다.

[본문] [18] OK, Beth, we'll find out if that's the correct answer at the end of the programme.
[설명] 접속사 if가 종속절로 명사절을 이끕니다. 문장성분은 목적어입니다.

[본문] [20] As someone who grew up with acne she understands the impact it can have on a person's mental health, as she explains here to BBC World Service programme, The Conversation.
As someone who grew up with acne she understands the impact {which/that} it can have on a person's mental health, as she explains here to BBC World Service programme, The Conversation.
[설명] ⑴ 『who grew up with acne』의 who는 제한적용법 주격의 관계대명사입니다. 선행사는 'someone'입니다.
⑵ 선행사 'the impact' 뒤에 목적격 관계대명사 which 또는 that이 생략되어 있습니다.

[본문] [21] Well, we know for sure that it does tend to arise from puberty onwards, so the biggest cohort of patients is in the teenage age group.
[설명] 『tend to arise ~』는 「tend+to부정사」 글짜임으로 《to arise ~》가 tend의 목적어가 됩니다.


 

삼성전자 갤럭시 Z 플립 6 자급제, 실버 쉐도우, 512GB
이 포스팅은 쿠팡 파트너스 활동의 일환으로, 이에 따른 일정액의 수수료를 제공받습니다.


[본문] [22] However a proportion of patients up to 20 or so percent - certainly in females - it will persist well into the 30s, 40s - much longer than people often give it credit for {it}.
[설명] 『well into the 30s, 40s』는 부사 well이 전치사구 《into the 30s, 40s》를 앞에서 꾸며주는 글짜임입니다. 마치 앞에 오는 부사와 뒤의 전치사 《well into》가 하나의 구전치사 꼴로 보일 수도 있습니다.

[본문] [23] And we also know that it has a huge psychological impact so even mild to moderate acne, because it affects teenagers who are quite emotionally vulnerable, it affects their friendships, their peer groups and so it should never really be trivialised.
⑴And we also know that it has a huge psychological impact ⑵so even mild to moderate acne, because it affects teenagers who are quite emotionally vulnerable, it affects their friendships, their peer groups ⑶and so it should never really be trivialised.
[설명] ⑴ so와 and로 3개의 월이 묶여져 있는 중문(重文, Compound sentence)입니다.
⑵ 첫 문장은 주어가 we, (술어)동사가 know, that 명사절인 「that it has ~」절이 목적어인 3형식 문장입니다.
⑶ 두번째 문장은 because 부사절을 종속절로 갖는 복문(複文, complex sentence)입니다. because는 이유를 나타내는 부사절을 이끄는 접속사입니다.
⑷ 『who are quite ~』의 who는 한정용법 주격의 관계대명사입니다. 선행(명)사는 teenagers입니다.
[참조 링크]명사절 that 2 (보어로 쓰이는 that절)

[본문] [24] Acne tends to start during puberty, the stage in people's lives when they develop from a child into an adult because of changes in their body.
[설명] ⑴ 『Acne tends to start ~』는 「tend+to부정사」 글짜임으로 《to start ~》가 tend의 목적어가 됩니다.
⑵ 『when they develop ~』의 when은 한정용법의 관계부사입니다. 선행(명)사는 「the stage」입니다.

[본문] [25] Hormones such as testosterone which are released into the body during puberty often cause acne to appear.
[설명] ⑴ 이 월은 cause 5형식 글짜임입니다. 목적어는 acne, 목적격보충·어[補語, complement]는 'to appear'입니다. 주어는 Hormones입니다.
⑵ 『which are released ~』의 which는 주격의 관계대명사입니다. 선행명사 testosterone의 뜻을 묶어 주는 한정 쓰임법입니다.
[참조 링크]5형식 구조: 주어 + 동사 + 목적어 + 목적격 보어
[참조 링크](영어) 5형식 문형에 대한 이애 (동사의 종류)

[본문] [26] Of course, puberty involves emotional, as well as physical, changes.
[설명] 『emotional, as well as physical』 글짜임의 「as well as」는 emotional과 physical을 이어주는 상관접속사입니다.

[본문] [27] Acne can be harder to live with for someone who is emotionally vulnerable, meaning someone who gets their feelings hurt easily.
[설명] live의 어원은 고대영어 lifian, libban입니다. "to be, be alive, have life; continue in life; to experience"의 뜻을 갖고 있었습니다. live는 "살아내다, 견디며 살다"라는 속뜻을 갖습니다.

[본문] [30] Acne is largely genetic, and the buildup of oil and bacteria in the pores of the skin which causes spots is due to hormones which are completely natural.
[설명] 『which causes spots』의 which는 주격의 관계대명사입니다. 선행명사 'the buildup'의 뜻을 묶어 주는 한정 쓰임법입니다.

[본문] [31] Here's Dr Sharon Crichlow, again, telling BBC World Service programme, The Conversation, how her own experience with acne led her to help others with the same problem:
[설명] how 절은 동사 lead가 5형식 문장을 만듭니다. her가 목적어, 'to help ~'가 목적어 보충·어[補語, complement]입니다.
[참조 링크]5형식 구조: 주어 + 동사 + 목적어 + 목적격 보어
[참조 링크](영어) 5형식 문형에 대한 이애 (동사의 종류)

[본문] [32] I didn't have the luxury of being able to see a dermatologist when I was younger - my family just simply couldn't afford it, so I had to get through it as best I could… and you just you know tried everything over the counter et cetera.
[설명] ★ just you know는 "이시죠?"라는 정도의 말입니다.

[본문] [33] I just felt if I could help people with something that has been such a bane of my life and having that inside experience as well so I would often tell my patients, pretty much anything I recommend to them, I've tried it myself, I can tell them, it works…
⑴I just felt if I could help people with something that has been such a bane of my life and having that inside experience as well ⑵so I would often tell my patients, pretty much anything {which/that} I recommend to them, ⑶I've tried it myself, I can tell them, it works…
[설명] ⑴ 낱말 feel의 어원은 고대 영어 felan으로 "느끼다"의 뜻과 함께 "만지다", "(그래서) 알게 되다"의 속내를 갖습니다. 그래서 feel은 "느끼다, 만지다, 알게 되다"라는 말맛을 갖습니다.
⑵ 접속사 if가 종속절로 명사절을 이끕니다. 문장성분은 목적어입니다.
⑶ 『that has been such ~』의 that은 관계대명사입니다. 주격이고, 선행(명)사는 something입니다.
⑷ 선행사 anything 뒤에 목적격 관계대명사 which 또는 that이 간추려져 빠져 있습니다.
★ 전체 문장을 3개의 문장으로 나누어 풀었습니다.

[본문] [34] Growing up, Dr Crichlow didn't have anyone to help her get through acne.
[설명] ⑴ 『Growing up』은 '~하면서'의 뜻을 나타내는 분사구문입니다. 주절과 같은 때의 상황을 나타내 줍니다. 거의 as나 while 절이 분사구문이 된 부사구입니다.
⑵ 『to help her get ~』은 help 5형식 글짜임으로 help가 사역동사라서 원형 부정사 'get through ~'가 목적격 보어로 오고 있습니다.
[참조 링크]부대(附帶)상황 학말영식 사용법
[참조 링크]분사구문 부대사황
[참조 링크]분사구문의 개념과 용법 (천재학습백과 미리보는 중학 영어 문법)

[본문] [35] If you get through something, you manage to survive a difficult experience or challenging period in life.
[설명] 『you manage to survive』는 「manage+to부정사」 글짜임으로 (to)부정사는 명사의 쓸모로 목적어가 됩니다.

[본문] [36] Instead, she got whatever medicine she could buy without a doctor's prescription - known as over the counter medicines - from her local pharmacy.
[설명] 『whatever medicine she could ~』의 whatever는 한정사로 쓰인 복합관계형용사입니다. 절의 문장성분은 목적어입니다.

[본문] [38] But as she grew older and her acne improved, she used her experience to support her patients in the UK.
[설명] 종속 접속사 as가 부대상황(현재 진행되거나 변하는 두 가지 상황)을 묘사합니다.



[본문] [39] For most people acne stops as they grow older, but remember it's completely natural and you're not alone.
[설명] 『as they grow older』는 종속 접속사 as가 덧붙임 상황[附帶狀況](현재 진행되거나 변하는 두 가지 상황)을 그려 보입니다.

[본문] [43] Someone who is emotionally vulnerable has their feelings and emotions easily hurt.
[설명] 『who is emotionally vulnerable』의 who는 제한적용법 주격의 관계대명사입니다. 선행사는 'Someone'입니다.


pdf 파일은 이곳을 클릭하세요.
https://softca.tistory.com/2980을 클릭하세요.

[Blog Home]

 



이 블로그에는 [BBC 6분 영어와 관련하여 매주 다음과 같은 글들이 게시 됩니다

  • 단어공부(금주 대본에 나온 주요 어휘) https://softca.tistory.com/2981
  • 멀티단어공부(금주 대본에 사용된 멀티단어(구동사, 숙어) 간단 정리) https://softca.tistory.com/2982
  • 독해공부(금주 대본의 문장별 해석(직역) 자료) https://softca.tistory.com/2983
  • 문장별 문법공부(문장별 문법 설명) 이 글입니다
  • 금주의 어휘(금주 대본에 나온 금주의 어휘를 집중적으로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 항목별 문법공부(금주 대본에 나온 문법을 주제별/항목별로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 금주의 구동사(금주 대본에 사용된 구동사 상세 정리) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 금주의 PDF(금주의 PDF 및 기타 다운로드 파일) https://softca.tistory.com/2980

 



아래의 이미지를 클릭하시면 PDF로 된 대본(Script)를 다운받을 수 있습니다.

 



[영어 문장 공부] 자료를 처음 보시는 분은 아래의 링크를 클릭하셔서 「공부법」을 먼저 보시기를 권장 드립니다.
[영어문장공부] 학습법 보기



오디오 듣기

 


 

 

300x250