본문 바로가기

6 Minute English

BBC Learning English 문법강좌 Social media and teenage health - 영국 BBC 6분 영어 문법

728x90

 

 

 

BBC Learning English 6 Minute English 문법공부(softca.tistory.com)

이번주 BBC Learning English - 6 Minute English가 다룬 문법 관련 이슈 는 관계대명사(9), that(5), 분사(3), 부정사(2), it(2) 등이였습니다. 그 외에 비교 구문, 의문대명사, 의문사, 접속사, 형용사, 낱말·구·마디, 동명사, 명사, 문장형식, 문장형식: 5형식 등이 각각 1 건씩 다루어졌습니다.

[본문] [11] With so many different apps out there, Snapchat, TikTok, and the latest, Threads, it's easy to spend a lot more time on your phone than ever before.
[설명] ⑴ 『it's easy to spend ~』은 to부정사(구)가 문장의 진짜·주어(眞주어)입니다. 형용사가 보충·어[補語, complement]일 때 대체로 이러한 글짜임을 갖습니다.

[본문] [14] However, there are plenty of studies out there looking at how social media affects mental health with some saying it can be as addictive as gambling.
However, there are plenty of studies out there looking at how social media affects mental health with some saying {that} it can be as addictive as gambling.
[설명] ⑴ 『looking at ~』은 현재분사 글짜임으로 studies를 뒤에서 꾸며 줍니다. 분사 앞에 「주격관계대명사와 be 동사」가 간추려져 있다고 생각할 수 있습니다.
⑵ 'some saying' 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 간추려졌습니다. 종속절의 문장성분은 목적어/보충·어[補語, complement]입니다.
⑶ 「as addictive as ~」는 「as ~ as」 동등(원급) 비교구문입니다.
[참조 링크]as 형용사 as 비교구문 / 두 as의 차이점

[본문] [15] Research in the US has found that adolescents who spend more than three hours a day on social media have double the risk of developing depression and anxiety.
[설명] ⑴ 3형식 문장입니다. Research가 주어, 'has found'가 술어동사, that 명사절이 목적어입니다.
⑵ 『who spend more than three ~』의 who는 한정용법 주격의 관계대명사입니다. 선행(명)사는 adolescents입니다.
⑶ double은 부사로 동사 have를 꾸밉니다.

[본문] [16] An adolescent is someone aged 10 to 19, between childhood and adulthood.
[설명] someone 등과 같이 -one으로 끝나는 대명사를 꾸미는 형용사는 뒤에서 꾸며줍니다. 형용사 aged가 someone을 뒤에서 꾸미고 있습니다.

[본문] [17] With that in mind, it's no wonder parents are worried.
With that in mind, it's no wonder {that} parents are worried.
[설명] ⑴ wonder 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 간추려졌습니다.
⑵ 이 문장은 「it that 가주어」 글짜임에서 명사절을 이끄는 that이 생략된 문장입니다.

[본문] [21] They have revealed in surveys that social media makes them feel worse about their body image, and 64% of teens have said they are regularly exposed to hate-based content.
They have revealed in surveys that social media makes them feel worse about their body image, and 64% of teens have said {that} they are regularly exposed to hate-based content.
[설명] ⑴ 『that social media makes ~』는 make 5형식 글짜임입니다. 목적어가 them, 목적어보충·어[補語, complement]가 'feel worse'입니다. make가 사역동사이므로 원형부정사가 왔습니다.
⑵ 'have said' 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 간추려졌습니다. 종속절의 문장성분은 목적어입니다.

[본문] [24] The app Snapchat is a very common way that teenagers communicate these days.
[설명] 『that teenagers communicate ~』 절의 접속사 that은 동격의 that입니다. 'way'와 that 명사절은 동격관계에 있습니다.

[본문] [25] This is partly because messages and photos disappear after a certain time period.
[설명] because절이 명사절로 보충·어[補語, complement]인 2형식 문장입니다. 주어는 This, 동사는 is입니다.
[참조 링크]보어로 쓰인 because절에 대해서-편입영어과외
[참조 링크]‘the reason is that’ or ‘the reason is because’?
[참조 링크][단편집] "the reason why S V", "the reason S V is because S V"에 대한 논의

 

 

 

[본문] [31] Now, a lot of social media platforms, such as TikTok, work by showing and suggesting similar accounts and content to those someone has already searched for.
Now, a lot of social media platforms, such as TikTok, work by showing and suggesting similar accounts and content to those {which/that} someone has already searched for.
[설명] 선행(명)사 those 뒤에 목적격 관계대명사 which 또는 that이 간추려져 빠져 있습니다.

[본문] [34] Teenagers are being fed content in a way that is addictive.
[설명] 『that is addictive』의 that은 관계대명사입니다. 격은 주격이고, 선행(명)사는 way입니다.

[본문] [38] Algorithms are a complex set of rules and calculations that prioritise and personalise the content a user sees.
Algorithms are a complex set of rules and calculations that prioritise and personalise the content {which/that} a user sees.
[설명] ⑴ 『that prioritise and personalise』의 that은 관계대명사입니다. 격은 주격이고, 선행(명)사는 'a complex set of rules and calculations'입니다.
⑵ 선행사 'the content' 뒤에 목적격 관계대명사 which 또는 that이 간추려져 빠져 있습니다.

[본문] [40] Revenue is the money a company earns.
Revenue is the money {which/that} a company earns.
[설명] 선행(명)사 'the money' 뒤에 목적격 관계대명사 which 또는 that이 간추려져 빠져 있습니다.

[본문] [41] They are paid by other companies to use the social media space to promote their products.
[설명] ⑴ 『to use』는 to부정사 형용사적 용법으로 'other companies'를 뒤에서 꾸며 줍니다(뒷 꾸밈〈後位 修飾〉).
⑵ 『to promote their ~』는 to부정사의 부사적용법(목적)입니다. '~하기 위하여'의 뜻을 나타냅니다.

[본문] [42] This could be seen as social media platforms prioritising making money over the mental health of users - a worry for parents.
[설명] ⑴ 『prioritising ~』은 현재분사 글짜임으로 'social media platforms'를 뒤에서 꾸며 줍니다. 분사 앞에 「주격관계대명사와 be 동사」가 간추려져 있다고 생각할 수 있습니다.
⑵ 『making』은 동명사(구)입니다. 문장성분은 prioritising의 목적어입니다.

[본문] [44] And so, I think the challenge here, as a parent, listening to this is what do you do about it.
And so, I think {that} the challenge here, as a parent, listening to this is what do you do about it.
[설명] ⑴ think 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 간추려졌습니다. 종속절의 문장성분은 목적어입니다.
⑵ that 절의 주어는 'the challenge', 동사는 is, what 의문사절이 보충·어[補語, complement]인 2형식 문장입니다.
⑶ 『listening to this』는 현재분사 글짜임으로 parent를 뒤에서 꾸며 줍니다.
⑷ 『what do you do ~』의 what은 의문대명사입니다. 의문사절(명사절)을 이끕니다. what의 격은 목적격이고 what절의 문장성분은 보충·어[補語, complement]입니다.

[본문] [45] And I think the onus has really been put on parents and concerned adults to find solutions on their own.
And I think {that} the onus has really been put on parents and concerned adults to find solutions on their own.
[설명] think 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 간추려졌습니다. 종속절의 문장성분은 목적어/보충·어[補語, complement]입니다.

[본문] [46] And that means debates with your child over what are you on, are you using this, but it's a losing battle because it's their entire social network.
[설명] 『what are you on, are you using this』는 what 목적격 관계대명사절로 절의 문장성분은 전치사 over의 목적어입니다.

 

 



[본문] [47] Professor Sridhar says that, when it comes to helping teenagers navigate social media, the onus has been put on parents to find solutions.
[설명] 「when it comes to」는 「⑴.…라면, …에 대해서[관해서]라면, ⑵~에 관한 한」 등의 뜻을 겆는 관용어입니다.

[본문] [52] I asked you what percentage of 13 to 24-year-olds use Snapchat?
[설명] 『what percentage of 13 to ~』에서 what은 의문 형용사[한정사]로 percentage을 한정합니다.
[참조 링크]의문사 who, whose, what, which
[참조 링크]What Are Interrogative Adjectives? (with Examples)

[본문] [60] Revenue is the money a company earns, which could come from sales or advertising.
Revenue is the money {which/that} a company earns, which could come from sales or advertising.
[설명] ⑴ 선행사 money 뒤에 목적격 관계대명사 which 또는 that이 간추려져 빠져 있습니다.
⑵ 『which could come ~』 글짜임의 which는 관계대명사의 계속적 쓰임법으로 격은 주격입니다. 선행(명)사는 Revenue입니다.


pdf 파일은 이곳을 클릭하세요.
https://softca.tistory.com/2563을 클릭하세요.

[Blog Home]

 



이 블로그에는 [BBC 6분 영어와 관련하여 매주 다음과 같은 글들이 게시 됩니다

  • 단어공부(금주 대본에 나온 주요 어휘) https://softca.tistory.com/2564
  • 멀티단어공부(금주 대본에 사용된 멀티단어(구동사, 숙어) 간단 정리) https://softca.tistory.com/2565
  • 독해공부(금주 대본의 문장별 해석(직역) 자료) https://softca.tistory.com/2566
  • 문장별 문법공부(문장별 문법 설명) 이 글입니다
  • 금주의 어휘(금주 대본에 나온 금주의 어휘를 집중적으로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 항목별 문법공부(금주 대본에 나온 문법을 주제별/항목별로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 금주의 구동사(금주 대본에 사용된 구동사 상세 정리) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 금주의 PDF(금주의 PDF 및 기타 다운로드 파일) https://softca.tistory.com/2563

 



아래의 이미지를 클릭하시면 PDF로 된 대본(Script)를 다운받을 수 있습니다.

 



[영어 문장 공부] 자료를 처음 보시는 분은 아래의 링크를 클릭하셔서 「공부법」을 먼저 보시기를 권장 드립니다.
[영어문장공부] 학습법 보기



오디오 듣기

 


 

 

300x250