이번주 BBC Learning English - 6 Minute English가 다룬 문법 관련 이슈 는 관계대명사(13), 전치사(7), that(5), 문장 형식(4), 동명사(3), 명사(3), 접속사(3), 분사(3), 관계부사(2), 관계사(2), 단어/구/절(2) 등이였습니다. 그 외에 도치문, 문장 성분, 부정사, 삽입 구문, 서법조동사, 의문대명사, 의문사 등이 각각 1 건씩 다루어졌습니다.
[본문] [05] Once in a while along comes a scientist who captures the public imagination and communicates their passion for science in an exciting and understandable way.
[설명] ⑴ 주어 「a scientist who captures ~」가 길어 도치가 되어 주어 동사의 어순이 변경되었습니다.
⑵ 『who captures the public ~』의 who는 제한적용법 주격의 관계대명사입니다. 선행사는 'a scientist'입니다. 관계대명사절은 문장 끝까지 입니다.
⑶ communicate는 (타동사)로 '(사상 등을) 전달하다, 알리다(make known)'의 뜻입니다.
★ come along 도착하다 생기다[나타나다]
[본문] [08] He's a man with a gift for communicating and inspiring people with his television shows and books on cosmology - the study of the origin and nature of the universe.
[설명] ⑴ 「with a gift」의 전치사 wth가 소유 영역, 소유의 의미를 나타냅니다. '재능을 가진'
⑵ for communicating and inspiring 두 개의 동명사가 목적어 people을 공유하고 있습니다.
⑶ 「for communicating and inspiring」의 전치사 for는 [A for B]의 관계에서 B는 A의 목적이나 용도를 나타냅니다. 대체로 '~위하여, ~을 요구하며'의 뜻을 갖습니다.
⑷ 『with his television shows』의 전치사 with는 도구 또는 수단'을 나타냅니다. '∼을 가지고, ∼으로'의 뜻입니다.
⑸ 「on cosmology」의 on은 주제 또는 관련성을 보여줄 때도 사용합니다.
⑹ 「of the origin」의 of는 '목적격 of 입니다. ~를 연구하는 것'으로 해석할 수 있습니다. ', ~에 관한 연구'라는 의미로 해석할 수도 있습니다.
[본문] [09] In his day job he runs the Hayden Planetarium in New York's American Museum of Natural History, but Neil's real mission is to encourage scientific thinking among the American public.
[설명] 전치사 among은 세 개 이사의 대상 사이에 있는 경우를 나타냅니다.
[본문] [12] Science is ever-changing with new discoveries updating our understanding all the time.
[설명] ⑴ ever-changing은 V-ing형에 접두사를 붙여 만든 형용사 신조어입니다.
⑵ 『updating ~』은 현재분사 구문으로 'discoveries'를 후위수식합니다. 분사 앞에 「주격관계대명사와 be 동사」가 생략되어 있다고 생각할 수 있습니다.
⑶ understanding은 동명사에서 동사적 성질이 완전히 제거되어 명사로 전환된 단어입니다.
[본문] [13] For centuries, the Earth was thought to be the centre of the Universe - but who was the first astronomer to have the correct idea that, in fact, the Earth and the planets revolve around the Sun?
[설명] ⑴ 『who was the first ~』의 who는 사람을 나타내는 의문대명사로, 격은 주격입니다.
⑵ 『that, in fact, the Earth ~』 절의 접속사 that은 동격의 that입니다. idea와 that 명사절은 동격관계에 있습니다.
[본문] [19] Neil deGrasse Tyson thinks facts are not dependent on politics, but should be established with the scientific method, a process of finding the truth through testing and experimentation.
Neil deGrasse Tyson thinks {that} facts are not dependent on politics, but should be established with the scientific method, a process of finding the truth through testing and experimentation.
[설명] ⑴ thinks 뒤에 접속사 that이 생략되었습니다.
⑵ that절 내부는 「not A but B」 구문으로 'A가 아니라 B'이다를 나타냅니다.
[본문] [20] Here's Neil explaining more about the scientific method to BBC World Service programme, HardTalk.
[설명] 「explaining ~」은 주로 and로 연결된 등위문을 분사구문으로 만든 것으로 연속된 동작이나 상황을 나타냅니다.
[본문] [21] If you have a brilliant idea and you test it and it unearths so much of what has been known before, we’re gonna double-check that ? the rest of us ? we’ll say, ‘But did he do it? Did he cross his t’s and dot his i’s? Did he … Let me check the power that’s driving his experiment, you know, the wall current, let me check how that was conceived and done’.
[설명]
☞ 문장 구조 분석 코너 참조 바랍니다.
[본문] [26] This process is called 'peer review' - other scientists double-checking the experiment to make sure everything was done correctly.
This process is called 'peer review' - other scientists double-checking the experiment to make sure {that} everything was done correctly.
[설명] 'make sure' 뒤에 접속사 that이 생략되었습니다.
[본문] [27] One way they do this is to duplicate, or repeat, the experiment to see if they get the same result.
[설명] 『if they get ~』의 접속사 if가 종속절로 명사절을 이끕니다. 문장성분은 「to see」의 목적어입니다.
[본문] [28] In other words, Neil wants scientists to have crossed the t's and dotted the i's, a phrase which means paying attention to the small details of whatever you are doing.
[설명] ⑴ 『wants scientists to have ~』는 「동사+목적어+to부정사」 구문입니다. 이 구문은 (to) 부정사 'to have crossed ~'가 목적어 scientists의 보어가 되는 5형식 문장을 만듭니다.
⑵ 『which means paying ~』의 which는 주격 관계대명사입니다. 선행사 'a phrase'를 수식하는 제한적 용법입니다.
⑶ 『paying attention』은 동명사입니다. 문장성분은 주어입니다.
⑷ 『whatever you are doing』의 복합관계대명사 whatever의 격은 목적격입니다. 절의 문장성분은 전치사 of의 목적어 입니다.
[본문] [30] People have opinions about all kinds of things but that doesn't make what they believe a fact.
[설명] ⑴ 『make what they ~』는 make 5형식 문장입니다. 목적어가 'what they believe', 목적격보어가 'a fact'입니다.
⑵ 『what they believe』는 what 관계대명사절입니다. what의 격은 목적격이고, 절의 문장 성분은 목적어 입니다.
[본문] [31] Yet fact and opinion are becoming harder to separate.
[설명] 『becoming harder』의 become은 2형식 문장을 만드는 연결동사로 '상태의 변화'를 나타냅니다.
[본문] [33] It's a worrying trend that Neil thinks is a result of the US education system, as he told BBC World Service programme, HardTalk.
[설명] ⑴ 『Neil thinks』은 실제로는 주절에 해당하는 어구입니다.
⑵ 『that Neil thinks is a result ~』의 that은 관계대명사 입니다. 격은 주격이고, 선행사는 'a worrying trend'입니다.
[본문] [34] It has to do with how science is taught in schools.
[설명] 『how science ~』의 how 는 관계부사입니다. '~하는 방식(법)'이라는 의미입니다. 문장성분은 목적어입니다.
[본문] [35] It's currently taught as a body of information, a satchel of facts that are imparted upon you and then you regurgitate that for an exam.
[설명] ⑴ 「a body of information」과 「a satchel of facts」가 동격입니다. 콤마가 동격을 나타냅니다.
⑵ 『that are imparted upon ~』의 that은 관계대명사 입니다. 격은 주격이고, 선행사는 'a body of information, a satchel of facts '입니다.
[본문] [37] The most important part of science is knowing how to question things and knowing when an answer has emerged that represents an objective truth about this world.
The most important part of science is knowing how to question things and knowing when 5584 has emerged that represents an objective truth about this world.
[설명] ⑴ 『how to question』는 How+to부정사 구문으로 명사구입니다.
⑵ 『that represents an ~』의 that은 관계대명사 입니다. 격은 주격이고, 선행사는 'an answer'입니다.
⑶ 선행사 'an answer'와 that 관계대명사절이 떨어져 있습니다. 문맥상의 이유로 생각딥니다.
⑷ 『when an answer ~』는 when 관계부사절인데, 선행사 the time이 생략되었습니다.
[본문] [39] Knowledge is important, but what's also needed is a questioning attitude than can recognise objective truth - a truth about the natural world which is not influenced by human bias, opinions or emotion.
Knowledge is important, but what's also needed is a questioning attitude than(→ that) can recognise objective truth - a truth about the natural world which is not influenced by human bias, opinions or emotion.
[설명] ⑴ 『what's also needed』는 what 주격 관계대명사절입니다. 절의 문장성분은 주어입니다.
⑵ 『which is not influenced ~』의 which는 주격 관계대명사입니다. 선행사 'the natural world '를 수식하는 제한적 용법입니다. the natural world
★ than → that (오디오) 'that 주격
[본문] [40] Without that, anyone is free to call whatever they like a 'fact', which only leads to chaos.
[설명] ⑴ 『to call whatever ~』은 call 5형식 구문입니다. ''whatever they like' 복합곤계사절이 명사절로 목적어이고, 「a 'fact'」가 목적어 보어입니다.
⑵ 복합관계대명사 whaterver가 명사절을 이끕니다. 명사절의 문장성분은 목적어입니다.
⑶ 『which only leads ~』는 which 관계대명사의 계속적 용법으로 격은 주격입니다. 선행사는 앞절의 내용입니다.
[본문] [42] No matter how hard I believe that the Moon is made of cheese, or the Sun goes round around the Earth, believing it doesn't make it true.
[설명] ⑴ 「no matter how」는 접속사로 '어떻게 ~ 하든지(하더라도)' '어떻게 ~ 하든지(하더라도)'의 뜻을 갖는 부사절을 인도합니다.
⑵ 『that the Moon is made ~』는 접속사 that이 이끄는 명사절입니다. 절의 문장성분은 목적어입니다.
⑶ 『made of』의 전치사 of는 「재구, 부품의 of」입니다. ~로(으로) (만든 만들어진)의 뜻 재로, 부품, 구성단위 등의 관계일 때 of를 씁니다.
⑷ 『believing ~』은 동명사(구)입니다. 문장성분은 주어입니다.
⑸ 『believing it doesn't ~』은 make 5형식 문장입니다. 목적어가 it, 목적격보어가 true입니다.
[참조 링크]☞ 명사절 that 2 (보어로 쓰이는 that절)
[본문] [43] That sounds like something Neil deGrasse Tyson would agree with - and maybe Galileo too!
That sounds like something {that} Neil deGrasse Tyson would agree with - and maybe Galileo too!
[설명] ⑴ 'like something' 뒤에 접속사 that이 생략되었습니다.
⑵ 『would agree with』의 서법조동사 would는 현재의 '추측'을 나타냅니다.
[본문] [45] In my question I asked who first came up with the idea that the Earth revolves around the Sun.
[설명] ⑴ who는 명사절을 이끄는 의문대명사입니다.
⑵ 『that the Earth revolves ~』 절의 접속사 that은 동격의 that입니다. 'the idea'와 that 명사절은 동격관계에 있습니다.
★ come up with '(해답·돈 등을) 찾아내다[내놓다]'
[참조 링크]☞ 관계대명사 ③ - '선행사의 생략'이라…
[본문] [48] Galileo knew the Earth revolved around the Sun, but the first person with the idea was Polish astronomer, Nicolaus Copernicus, in 1543 - unfortunately, centuries before the invention of television could spread the news of this objective truth - a provable truth which is uninfluenced by human bias or opinion.
[설명] 「centuries before the invention of television」가 주어입니다.
[본문] [50] To double-check something means to make certain it's correct by carefully re-examining it.
To double-check something means to make certain {that} it's correct by carefully re-examining it.
[설명] 'make certain' 뒤에 접속사 that이 생략되었습니다.
[본문] [53] And finally, if you regurgitate facts, you just repeat them without properly understanding them - something a true scientist would never do!
And finally, if you regurgitate facts, you just repeat them without properly understanding them - something {which/that} a true scientist would never do!
[설명] 선행사 something 뒤에 목적격 관계대명사 which 또는 that이 생략되어 있습니다.
pdf 파일은 이곳을 클릭하세요.
https://softca.tistory.com/1706을 클릭하세요.
이 블로그에는 [BBC 6분 영어와 관련하여 매주 다음과 같은 글들이 게시 됩니다
- 단어공부(금주 대본에 나온 주요 어휘) https://softca.tistory.com/1707
- 멀티단어공부(금주 대본에 사용된 멀티단어(구동사, 숙어) 간단 정리) https://softca.tistory.com/1708
- 독해공부(금주 대본의 문장별 해석(직역) 자료) https://softca.tistory.com/1709
- 문장별 문법공부(문장별 문법 설명) 이 글입니다
- 금주의 어휘(금주 대본에 나온 금주의 어휘를 집중적으로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
- 항목별 문법공부(금주 대본에 나온 문법을 주제별/항목별로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
- 금주의 구동사(금주 대본에 사용된 구동사 상세 정리) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
- 금주의 PDF(금주의 PDF 및 기타 다운로드 파일) https://softca.tistory.com/1706
아래의 이미지를 클릭하시면 PDF로 된 대본(Script)를 다운받을 수 있습니다.
[영어 문장 공부] 자료를 처음 보시는 분은 아래의 링크를 클릭하셔서 「공부법」을 먼저 보시기를 권장 드립니다.
[영어문장공부] 학습법 보기