본문 바로가기

6 Minute English

BBC Learning English 문법강좌 Algorithms - 영국 BBC 6분 영어 문법

728x90

 

이번주 BBC Learning English - 6 Minute English가 다룬 문법 관련 이슈 는 접속사(14), 부정사(8), 관계대명사(7), 동명사(6), 분사(6), 구문(句文)(4), it(3), 수동태(3), 시제(3), 전치사(3), 절(Clause)(3), 원칙과 규정(2), 문장 부호(2), 문장 형식(2), 생략구문(2), 서법조동사(2) 등이였습니다. 그 외에 대명사, 가정법 등이 각각 1 건씩 다루어졌습니다.

 

 

 

 

 

 

[본문] [05] What do shopping with a credit card, finding love through internet dating and waiting for the traffic lights to change have in common?
What do ①shopping with a credit card, ②finding love through internet dating and ③waiting for the traffic lights to change have in common?
[설명] ⑴ shopping, finding, waiting 등 세개의 동명사가 A, B and C의 방식으로 연결하고 있습니다.
⑵ 『shopping ~ lights to change』는 동명사(구)입니다. 문장성분은 주어입니다.
⑶ have in common '공통적으로 지니다.,공통적으로 가지고 있다'

 

[본문] [09] The answer is that they all use algorithms - sets of mathematical instructions which find solutions to problems.
[설명] ⑴ 『that they all use algorithms』의 접속사 that이 명사절을 이끕니다. 문장성분은 보어입니다.
⑵ 『which find solutions to problems』의 which는 주격 관계대명사입니다. 선행사 'mathematical instructions'를 수식하는 제한적 용법입니다.

 

 

 

[본문] [10] Although they are often hidden, algorithms are all around us.
[설명] ⑴ although는 종속절을 이끌어, 복문을 만듭니다. '비록 ~할지라도'의 의미
⑵ although 종속절의 대명사 they는 주절의 algorithms를 지시합니다. 이러한 용법의 대명사를 역행 대명사라고 합니다.
⑶ be around '활동하고 있다'

[본문] [11] From mobile phone maps to home delivery pizza, they play a big part of modern life.
[설명] from A to B의 구문입니다.

[본문] [13] A simple way to think of algorithms is as recipes.
[설명] ⑴ 『to think of ~』는 to부정사 형용사적 용법으로 'a simple way'를 후위 수식합니다.
⑵ 「as recipes」는 명사적 용법으로 사용되는 전치사명사구입니다. 문장성분은 보어입니다.
[참조 링크]전치사구(전치사+명사) 간단 정리!
[참조 링크]부사적 주어 vs 전치사명사구(전치사구)의 명사구 용법

[본문] [14] To make pancakes you mix flour, eggs and milk, then melt butter in a frying pan and so on.
To make pancakes you mix flour, eggs and milk, then {you} melt butter in a frying pan and so on.
[설명] ⑴ 「flour, eggs and milk」 문장 요소를 A, B and C 방식으로 연결하고 있습니다. 문장 역시 세 문장이 A,B and C 방식으로 연결되고 있습니다.
⑵ then은 접속부사로서 '그 다음에는'의 의미. then 앞의 콤마가 문장의 연결 기능을 합니다. then은 접속사의 기능은 없습니다.

[본문] [15] Computers do this in more a complicated way by repeating mathematical equations over and over again.
[설명] ⑴ 『repeating ~』은 동명사(구)입니다. 전치사 by의 목적어입니다.
⑵ over and over again '반복해서'

[본문] [16] Equations are mathematical sentences showing how two things are equal.
[설명] ⑴ 『showing how ~』는 현재분사 구문으로 'sentences'를 후위수식합니다. 분사 앞에 「주격관계대명사와 be 동사」가 생략되어 있다고 생각할 수 있습니다.
⑵ 현재분사 「showing ~」은 동사적 특성으로 목적어로 how절을 갖습니다.

[본문] [17] They're similar to algorithms and the most famous scientific equation of all, Einstein's E=MC2, can be thought of as a three-part algorithm.
[설명] 『can be thought of ~』는 동작주가 생략된 수동태 문장입니다. 동작주가 일반 사람일 경우 거의 생략합니다.

[본문] [18] But before my brain gets squashed by all this maths, I have a quiz question for you, Sam.
[설명] 「get squashed」은 get 수동태 구문입니다.

 

[본문] [22] I'm tempted to say 'E' is for 'everything' but I reckon I know the answer: b - 'E' stands for 'energy'.
I'm tempted to say {that} 'E' is for 'everything' but I reckon {that} I know the answer: b - 'E' stands for 'energy'.
[설명] ⑴ 「to say」 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 생략되었습니다. 「I reckon」 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 생략되었습니다.
⑵ 『I'm tempted to ~』는 동작주가 생략된 수동태문입니다. - 행위 자체가 중요할 때

 

 

 

 

[본문] [23] OK, Sam, we'll find out if you're right later in the programme.
[설명] 접속사 if가 종속절로 명사절을 이끕니다. 문장성분은 목적어입니다.

[본문] [24] With all this talk of computers, you might think algorithms are a new idea.
With all this talk of computers, you might think {that} algorithms are a new idea.
[설명] ⑴ 「with all this talk of computers」, ~로 인해, ~ 때문에. with의 목적어인 'all this talk of computers'는 상태의 원인이나 이유를 나타납니다.
⑵ 「you might think」 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 생략되었습니다.
⑶ 서법조동사 might는 '가능성 또는 추측'을 나타냅니다.

[본문] [25] In fact, they've been around since Babylonian times, around 4,000 years ago.
[설명] ⑴ 「have been」은 현재완료 시제입니다. 현재까지의 '계속되는 상황'을 나타냅니다.
⑵ be around '활동하고 있다'

[본문] [26] And their use today can be controversial.
[설명] today (부사) 오늘날

[본문] [27] Some algorithms used in internet search engines have been accused of racial prejudice.
[설명] ⑴ 「used ~」는 과거분사로 'algorithms'을 후위수식합니다. 분사 앞에 '주격관계대명사와 be 동사'가 생략되어 있다고 생각할 수 있습니다.
⑵ 「have been accused of ~」는 현재완료 시제입니다. 현재까지의 '계속되는 상황'을 나타냅니다.
⑶ accuse of '…의 죄로 고발[고소,기소]하다'

[본문] [29] Here's what he said when asked what the word 'algorithm' actually means by BBC World Service's programme, The Forum:
Here's what he said when {he was} asked what the word 'algorithm' actually means by BBC World Service's programme, The Forum:
[설명] ⑴ when절이 종속절인 복문입니다.
⑵ when 글머리에 '주어+be동사(he is/was)'가 생략되었습니다. 종속절의 주어+be동사는 생략할 수 있습니다.
⑶ 『what he said』은 what 관계대명사절로 절의 문장성분은 보어 입니다. what의 격은 목적격입니다.
⑷ 『what the word 'algorithm' actually means』은 what 관계대명사절로 문장 성분은 목적어 입니다. what의 격은 목적격입니다.

[본문] [30] My understanding of the term 'algorithm' is that it's not necessarily the bogyman, or its not necessarily something that is, you know, inscrutable or mysterious to all people - it's the set of instructions that you write in some mathematical form or in some software code - so it's the repeated set of instructions that are sequenced, that are used and applied to answer a question or resolve a problem - it's a simple as that, actually.
[설명]
문장 구조 분석 코너 참조 바랍니다.

[본문] [31] Some think that algorithms have been controversial, but Professor Srinivasan says they are not necessarily the bogyman.
Some think that algorithms have been controversial, but Professor Srinivasan says {that} they are not necessarily the bogyman.
[설명] ⑴ 『that algorithms have ~』는 접속사 that이 이끄는 명사절입니다. 절의 문장성분은 목적어입니다.
⑵ 「Srinivasan says」 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 생략되었습니다.
⑶ 「have been controversial」은 현재완료 시제입니다. 현재까지의 '계속되는 상황'을 나타냅니다.
[참조 링크]명사절 that 2 (보어로 쓰이는 that절)

 

 

 

 

[본문] [32] The bogyman refers to something people call 'bad' or 'evil' to make other people afraid.
The bogyman refers to something {which/that} people call 'bad' or 'evil' to make other people afraid.
[설명] ⑴ 선행사 something 뒤에 목적격 관계대명사 which 또는 that이 생략되어 있습니다.
⑵ 『to make ~』는 원인이나 이유를 나타내는 (to)부정사의 부사적용법으로 '~해서, ~때문에' 등의 뜻을 갖습니다.
⑶ 『to make other people afraid』 make 5형식 구문입니다. 목적어가 'other people', 목적격보어가 afraid입니다.'
[참조 링크]사역동사 종류 / 지각동사 종류 ( 개념 및 예문 )
[참조 링크]사역동사 + 동사원형 정리 - make, have, let

[본문] [33] Professor Srinivasan thinks algorithms are neither evil nor inscrutable - not showing emotions or thoughts and therefore very difficult to understand.
Professor Srinivasan thinks {that} algorithms are neither evil nor inscrutable - not showing emotions or thoughts and therefore very difficult to understand.
[설명] ⑴ 「Srinivasan thinks」 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 생략되었습니다.
⑵ 『neither evil nor inscrutable』은 「neither A nor B」 구문으로 A와 B를 모두 부정합니다.
⑶ 대시(줄표)는 부연설명을 나타냅니다. 대시 이후의 내용은 inscrutable을 부연설명합니다.
⑷ inscrutable 불가해한[헤아리기 어려운]

[본문] [34] Still, it can be difficult to understand exactly what algorithms are, especially when there are many different types of them.
[설명] ⑴ 『it can be difficult to understand ~』은 「it to 가주어」 구문입니다. 진주어는 「to understand ~」 부정사(구)입니다.
⑵ 『what algorithms are』는 what 목적격 관계대명사절로 절의 문장성분은 목적어입니다.
⑶ 『when there are many ~』의 접속사 when은 조건의 의미를 갖는 종속절(부사절)을 이끌고 있습니다.

[본문] [36] It's autumn and we want to collect all the apples from our orchard and divide them into three groups - big, medium and small.
[설명] 『It's autumn a』 날씨, 시간, 거리, 명암 등을 나타내는 문장에서 주어 it는 해석하지 않습니다.

[본문] [37] One method is to collect all the apples together and compare their sizes.
One method is ①to collect all the apples together and ②compare their sizes.
[설명] ⑴ 「to collect ~」는 (to)부정사 명사적 용법으로 문장성분은 목적어입니다.
⑵ 두개의 to부정사 「to collect ~」와 「compare」가 to를 공유하며 접속사 and'로 연결되어 있습니다.

[본문] [38] But doing this would take hours!
[설명] ⑴ 『doing ~』은 동명사(구)입니다. 문장성분은 주어입니다.
⑵ 서법조동사 would는 '현재의 추측'을 나타냅니다.

[본문] [39] It's much easier to first collect the apples from only one tree - divide those into big, medium or small - and then repeat the process for the other trees, one by one.
It's much easier to first ①collect the apples from only one tree - ②divide those into big, medium or small - and then ③repeat the process for the other trees, one by one.
[설명] ⑴ 전체 문장은 「it to 가주어」 구문입니다. 진주어로는 3개의 부정사가 to를 공유하며 A, B and C의 방식으로 연결되어 있습니다. 본문에서는 대시(-)가 콤마를 대신하고 있습니다.
⑵ 『to first collect』 구문은 부사 'first'가 to부정사를 수식합니다. 이처럼 부사가 to부정사 내부에 위차하는 형태의 부정사 구문을 「분리된 부정사」라고 합니다.
⑶ one by one '하나하나씩[차례차례]'
[참조 링크]What Are Split Infinitives?
[참조 링크]to 부정사 수식 부사의 위치 - 분리부정사 - 논란?
[참조 링크]분리 부정사란 무엇일까요?

[본문] [40] That's basically what algorithms do - they find the most efficient way to get things done, or in other words, get the best results in the quickest time.
[설명] ⑴ 『what ~』절의 what은 목적격 관계대명사입니다. 절의 문장성분은 보어입니다.
⑵ 『to get things ~ 』는 to부정사 형용사적 용법으로 way를 후위 수식합니다.

 

 

 

 

[본문] [42] Listen as he explains how the algorithm called 'bubble sort' works to BBC World Service's programme, The Forum:
[설명] ⑴ 접속사 as가 that의 기능을 하는 명사절을 이끕니다. as절의 문장성분은 목적어입니다.
⑵ 「called」는 과거분사로 algorithm을 후위수식합니다. 분사 앞에 '주격관계대명사와 be 동사'가 생략되어 있다고 생각할 수 있습니다.

 

[본문] [43] Think of when your computer is sorting emails by date and maybe you've got 500 emails and it sorts them by date in a flash.
[설명] 의문부사 when이 접속사로 명사절을 이끕니다. 문장성문은 목적어 입니다.

[본문] [44] Now it doesn't use bubble sort, but it does use a sorting method and if you tried to do that by hand it would take you a very long time, whatever method you used.
[설명] ⑴ 『if you tried ~』」는 가정법 과거 구문입니다. 현재 사실의 반대를 가정합니다.
⑵ 『it would take you a very long time』은 시간을 나타내는 구문」으로 you가 간접목적어, 'a very long time'이 직접목적어인 4형식 문장입니다.
⑶ 『tried to do』는 「동사+to부정사」 구문으로 (to)부정사는 명사적 용법으로 사용되어 목적어가 됩니다.
⑷ 『whatever method ~』의 whatever가 접속사로 「어떤 …일지라도, 어떤 …이든」의 의미를 갖는 부사절을 인도합니다.

[본문] [45] Professor Stewart describes how algorithms sort emails.
[설명] 의문부사 how 문입니다. 명사절이며, 이 때 how의 품사는 접속사입니다. 문장성분은 목적어입니다.

[본문] [46] To sort is a verb meaning to group together things which share similarities.
[설명] ⑴ 『which share similarities』의 which는 주격 관계대명사입니다. 선행사 things를 수식하는 제한적 용법입니다.
⑵ group together '무리를 짓다'

[본문] [47] Just like grouping the apples by size, sorting hundreds of emails by hand would take a long time.
[설명] ⑴ 『grouping the apples by size』는 동명사(구)입니다. 전치사 like의 목적어입니다.
⑵ 『sorting hundreds of emails by hand』는 동명사(구)입니다. 문장성분은 주어입니다.

[본문] [48] But using algorithms, computers do it in a flash - very quickly or suddenly.
[설명] 『using ~』은 이유 또는 조건을 나타내는 분사구문입니다.

[본문] [49] That phrase - in a flash - reminds me of how Albert Einstein came up with his famous equation, E=MC2.
[설명] ⑴ 「his famous equation」와 「E=MC2」가 동격입니다. 콤마가 동격을 나타냅니다.
⑵ come up with '~을 생각해내다'

[본문] [52] I said it stands for 'energy'.
I said {that} it stands for 'energy'.
[설명] 「I said」 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 생략되었습니다.

[본문] [56] OK, let's recap the vocabulary from this programme, starting with equation - a mathematical statement using symbols to show two equal things.
[설명] symbol (과학·수학·음악 등에서 쓰이는) 부호[기호]

[본문] [57] If something is called a bogyman, it's something considered bad and to be feared.
If something is called a bogyman, it's something ①considered bad and ②to be feared.
[설명] ⑴ 두개의 형용사구 「considered bad」, 「to be feared」가 and로 연결되어 있습니다.
⑵ 「considered ~」는 과거분사로 'something'을 후위수식합니다. 분사 앞에 '주격관계대명사와 be 동사'가 생략되어 있다고 생각할 수 있습니다.
⑶ 「to be feared」는 전치사명사구로 형용사 기능을 합니다. something을 후위 수식합니다.

 

 

 

 

 

 

[본문] [58] Inscrutable people don't show their emotions so are very difficult to get to know.
[설명] Inscrutable '불가해한[헤아리기 어려운]'

[본문] [59] Efficient means working quickly and effectively in an organised way

[설명] 『working ~』은 동명사(구)입니다. 문장성분은 목적어입니다. '작동하는'이라는 뜻을 갖습니다.

 

[본문] [60] The verb to sort means to group together things which share similarities.
[설명] 『to group together ~』는 「동사+to부정사」 구문으로 (to)부정사는 명사적 용법으로 사용되어 목적어가 됩니다.

[본문] [62] That's all the time we have to discuss algorithms.
That's all the time {which/that} we have to discuss algorithms.
[설명] 선행사 time 뒤에 목적격 관계대명사 which 또는 that이 생략되어 있습니다.

[Blog Home]

 

T2021_12_23_ALGORITHMS_04_문장문법.pdf
0.13MB



이 블로그에는 [BBC 6분 영어와 관련하여 매주 다음과 같은 글들이 게시 됩니다

  • 단어공부(금주 대본에 나온 주요 어휘) https://softca.tistory.com/1276
  • 멀티단어공부(금주 대본에 사용된 멀티단어(구동사, 숙어) 간단 정리) https://softca.tistory.com/1277
  • 독해공부(금주 대본의 문장별 해석(직역) 자료) https://softca.tistory.com/1278
  • 문장별 문법공부(문장별 문법 설명) 이 글입니다
  • 금주의 어휘(금주 대본에 나온 금주의 어휘를 집중적으로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 항목별 문법공부(금주 대본에 나온 문법을 주제별/항목별로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 금주의 구동사(금주 대본에 사용된 구동사 상세 정리) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.

 



아래의 이미지를 클릭하시면 PDF로 된 대본(Script)를 다운받을 수 있습니다.

 



[영어 문장 공부] 자료를 처음 보시는 분은 아래의 링크를 클릭하셔서 「공부법」을 먼저 보시기를 권장 드립니다.
[영어문장공부] 학습법 보기



오디오 듣기

 


300x250