본문 바로가기

6 Minute English

BBC Learning English 문법강좌 Why we forget the things we learn - 영국 BBC 6분 영어 문법

728x90

 

이번주 BBC Learning English - 6 Minute English가 다룬 문법 관련 이슈 는 접속사(15), 관계대명사(13), 구문(句文)(6), 분사(5), 전치사(5), 부정사(4), 동명사(4), 관계사(4), 시제(2) 등이였습니다. 그 외에 의문사, 생략구문, 동사 등이 각각 1 건씩 다루어졌습니다.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


[본문] [06] Can you remember people's names, or where you left your car keys?
[설명] 『where you left ~』는 선행사 the place가 생략된 where 관계부사절입니다.

[본문] [07] Well, I can remember people's faces, but I have a terrible memory for names.
[설명] 『have a terrible memory』는 have 디렉시컬 동사 구문입니다. '기억력이 아주 나쁘다'라는 뜻입니다.

[본문] [08] And sometimes I'll be eagerly reading a book but then a week later I can't remember a single thing about it!
[설명] 『I'll be eagerly reading ~』은 미래진행 시제를 사용하고 있습니다. 뻔한 미레를 나타낼 때 쓰는 표현입니다.

[본문] [10] Many people find it hard to remember things they've read or learned while other, sometimes useless, information sticks with them.
Many people find it hard to remember things {which/that} they've read or learned while other, sometimes {being} useless, information sticks with them.
[설명] ⑴ 『find it hard ~』은 'it to 가목적어' 구문입니다. 진목적어는 「to to remember ~」입니다.
⑵ 선행사 「things」 뒤에 목적격 관계대명사 which 또는 that이 생략되어 있습니다.
⑶ 『have read or learned 』은 현재완료 시제입니다. 현재까지의 '경험'을 나타냅니다. '~라고 ~한 적이 있다'
⑷ 「sometimes useless」은 분사구문으로 being이 생략된 형태입니다.
⑸ stick with '~의 곁에 머물다'

[본문] [11] In this programme, we'll be finding out why we forget the things we've learned, whether that's someone's name, a word in English or where you put your wallet.
In this programme, we'll be finding out / {the reason} why we forget the things {which/that} we've learned, whether that's someone's name, a word in English or {the place} where you put your wallet.
[설명] ⑴ 『why we forget ~』 절은 why 관계부사절로 선행사 'the reason'이 생략되었습니다.
⑵ 선행사 「the things」 뒤에 목적격 관계대명사 which 또는 that이 생략되어 있습니다.
⑶ 『where you put ~』는 선행사 the place가 생략된 where 관계부사절입니다.
⑷ 접속사 'whether or'가 부사절을 이끕니다. '~이든지 또는'

[본문] [13] You and I might struggle to remember someone's phone number but Chinese student, Chao Lu, has a record-breaking memory.
[설명] ⑴ 「struggle to remember」는 [동사+to부정사] 구문으로 (to)부정사는 명사적 용법으로 사용되어 목적어가 됩니다.
⑵ 「Chinese student」와 「Chao Lu」가 동격입니다. 콤마가 동격을 나타냅니다.
⑶ struggle '투쟁[고투]하다,몸부림치다,허우적[버둥]거리다,힘겹게 나아가다[하다]'

[본문] [14] In 2005, she recited the numbers of pi, the mathematical equation describing the proportions of a circle - but how many digits did she manage to remember?
[설명] ⑴ 「pi」와 「the mathematical equation」이 동격입니다. 콤마가 동격을 나타냅니다.
⑵ 『describing the proportions ~』은 현재분사 구문로 'the mathematical equation'을 후위수식합니다. 분사 앞에 [주격관계대명사]와 [be 동사]가 생략되어 있다고 생각할 수 있습니다.
⑶ proportions of a circle 원주율
⑷ 「manage to remember ~」는 [동사+to부정사] 구문으로 (to)부정사는 명사적 용법으로 사용되어 목적어가 됩니다.
⑸ manage '(특정한 시간에 …하는 일이) 가능하다[되다]'

[본문] [18] It sounds like Chao Lu has an incredible memory!
It sounds like {that} Chao Lu has an incredible memory!
[설명] ⑴ 「sounds like」 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 생략되었습니다.
⑵ it that 가주어 구문입니다. 진주어는 「that 절」입니다.

[본문] [19] I'll say she remembered b) 68,000 digits of pi.
I'll say {that} she remembered b) 68,000 digits of pi.
[설명] 「say」 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 생략되었습니다.

 

 

 

 


[본문] [22] Someone like Chao Lu might have a photographic memory - the ability to remember things in exact detail, like looking at a photograph.
[설명] ⑴ 「like Chao Lu」는 전치사명사구로 형용사 기능을 합니다. Someone을 후위 수식합니다.
⑵ 『to remember ~』는 to부정사 형용사적 용법으로 'the ability'를 후위 수식합니다.
⑶ 「in exact detail」은 전치사명사구로 형용사 기능을 합니다. things를 후위 수식합니다.

[본문] [23] But for the rest of us, things are more complicated.
[설명] 「the rest of us」에서 'the rest of'가 형용사의 기능을 하여 'us'를 수식[한정]합니다.

[본문] [25] According to him, there are two rules which explain how we remember information.
[설명] ⑴ which는 주격 관계대명사입니다. 선행사는 「two rules」입니다. 제한적 용법입니다.
⑵ 「how we remember ~」는 how 관계부사절입니다. '~하는 방식(법)'이라는 의미입니다. 문장성분은 목적어입니다.

[본문] [26] Listen to Dr Horvath talking to BBC World Service programme, The Why Factor, and see if you can hear the two rules he mentions:
Listen to Dr Horvath talking to BBC World Service programme, The Why Factor, and see if you can hear the two rules {which/that} he mentions:
[설명] ⑴ 『talking ~』은 현재분사 구문으로 'Dr Horvath'를 후위수식합니다. 분사 앞에 [주격관계대명사]와 [be 동사]가 생략되어 있다고 생각할 수 있습니다.
⑵ 『if you can hear ~』의 if절은 명사절입니다. 문장성분은 목적어입니다.
⑶ 선행사 'two rules ' 뒤에 목적격 관계대명사 which 또는 that이 생략되어 있습니다.

[본문] [27] Rule number one is repetition is key.
Rule number one is {that} repetition is key.
[설명] 「~ one is」 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 생략되었습니다.

[본문] [28] The odds of remembering something after a one-off are incredibly slim … unless you can immediately link it to something you already understand - so, my middle name is Cuney… if I ever meet someone named Cuney I'll never forget that 'cos I have an immediate link… but if I meet someone named Joe… so a one-off, we all pretty much suck at it - unless we focus.
[설명] ⑴ odds '(어떤 일이 있을) 공산[가능성]'
⑵ one-off '단 한 번 있는 것[일]'
문장 구조 분석 코너 참조 바랍니다.

[본문] [29] So then rule two then becomes, we remember what we focus on.
So then rule two then becomes, {that} we remember what we focus on.
[설명] ⑴ becomes 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 생략되었습니다. 문장성분은 보어입니다.
⑵ 『what we focus on』은 what 관계대명사절로 명사절입니다. 문장 성분은 목적어 입니다.

[본문] [30] The first rule for remembering is repetition.
[설명] ⑴ remembering은 동명사입니다. 전치사 for의 목적어입니다.
⑵ 「for remembering」는 전치사명사구로 형용사 기능을 합니다. 'The first rule'을 후위 수식합니다.

[본문] [31] The odds - meaning the probability, of remembering something are low if you learn it as a one-off - something that only happens once.
The odds - meaning {that} the probability, of remembering something are low if you learn it as a one-off - something that only happens once.
[설명] ⑴ 『meaning ~』은 현재분사 구문으로 'The odds'를 후위수식합니다. 분사 앞에 [주격관계대명사]와 [be 동사]가 생략되어 있다고 생각할 수 있습니다.
⑵ meaning 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 생략되었습니다.
⑶ 『that only happens ~』의 that은 관계대명사 입니다. 격은 주격이고, 선행사는 'something'입니다.

[본문] [32] Dr Horvath's second rule is about focus: we remember what we focus on.
[설명] 『what we focus on』에는 what 관계대명사 what이 사용되었습니다. What절의 문장성분은 목적어입니다.

[본문] [33] This involves making links between new information and something you already understand.
This involves making links between new information and something {which/that} you already understand.
[설명] ⑴ 『involves making ~』은 「동사+V-ing 구문」으로 making은 동명사입니다. 문장성분은 목적어입니다.
⑵ 선행사 something 뒤에 목적격 관계대명사 which 또는 that이 생략되어 있습니다.

 

 

 

 


[본문] [34] These are the most effective methods of remembering, and most of us suck at - or are bad at - other ways of remembering things.
[설명] ⑴ remembering은 동명사입니다. 전치사 of의 목적어입니다.
⑵ suck at '(교과 과목 등을) 아주 못하다'
⑶ be bad at '…이 서투르다'

[본문] [35] Now, of course, one group of people who need good memory is students.
[설명] ⑴ 「one group of people」에서 'one group of'가 형용사의 기능을 하여 'people'를 수식[한정]합니다.
⑵ 『who need good memory』의 who는 제한적용법 주격의 관계대명사입니다. 선행사는 people입니다.

[본문] [36] Do you remember cramming for school exams, Georgina?
[설명] ⑴ cram '(비교적 구식) 벼락치기 공부를 하다'

[본문] [37] Ah yes, staying up late trying to revise everything the night before an exam.
Ah yes, {it is} staying up late trying to revise everything the night before an exam.
[설명] ⑴ 글머리에 '주어+be동사(it is)'가 생략되었습니다.
⑵ 「staying up ~」은 동명사입니다. 문장성분은 보어입니다.
⑶ 「trying to ~」은 현재분사 구문으로 'staying up' 동명사를 후위수식합니다. 분사 앞에 [주격관계대명사]와 [be 동사]가 생략되어 있다고 생각할 수 있습니다.
⑷ 「trying to revise」는 「동사+to부정사」 구문으로 (to)부정사는 명사적 용법으로 사용되어 목적어가 됩니다.
⑸ the night before '~의 전날 밤에'라는 뜻으로 전치사로 사용되고 있습니다.
⑹ stay up '안 자다[깨어 있다]'
⑺ revise '(시험을 위해) 복습하다, (시험)공부를 하다'

[본문] [40] Dr Horvath's research found that students who cram for tests forget around 90% of what they studied within 72 hours.
[설명] ⑴ 『that students who ~』는 접속사 that이 이끄는 명사절로 문장성분은 목적어입니다.
⑵ 『who cram for』의 who는 제한적용법 주격의 관계대명사입니다. 선행사는 students입니다.
⑶ 『what they studied ~』은 what 관계대명사절로 전치사 of의 목적어입니다.
⑷ cram for …을 대비해서 벼락치기 공부를 하다.
[참조 링크]명사절 that 2 (보어로 쓰이는 that절)

[본문] [41] He thinks education shouldn't be about trying to cram students' heads with facts and figures.
He thinks {that} education shouldn't be about trying to cram students' heads with facts and figures.
[설명] ⑴ 『education shouldn't be ~』는 생략된 접속사 that이 이끄는 명사절입니다. 절의 문장성분은 목적어입니다.
⑵ be about ~에 관하다

[본문] [44] Traditionally, education involves memorising - learning information exactly as it is so that you can repeat it later.
[설명] 『so that you can ~』은 「so that 구문」으로 '~ 하기위해''라는 목적의 믜미를 갖습니다. so that절이 주절의 목적을 나타냅니다.

[본문] [45] But being able to repeat something like a parrot doesn't always mean you understand it.
But being able to repeat something like a parrot doesn't always mean {that} you understand it.
[설명] 「always mean」 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 생략되었습니다. 이 that절의 문장성분은 목적어입니다.

[본문] [46] Dr Horvath advocates a technique called deep learning - a complete way of learning something that means you fully understand and will not forget it.
Dr Horvath advocates a technique called deep learning - a complete way of learning something that means {that} you fully understand and will not forget it.
[설명] ⑴ 『that means you ~』의 that은 관계대명사로 격은 주격이고, 선행사는 something입니다.
⑵ means 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 생략되었습니다. 이 that절의 문장성분은 목적어입니다.
⑶ 「a complete way of learning something」의 of는 속성을 나타냅니다. 누군가를 가르칠 때 그 가르치는 방식은 여러 속성 중의 하나가 될 수 있습니다.

[본문] [47] So, remember: repetition, focus and deep learning are the memory muscles we need.
So, remember: repetition, focus and deep learning are the memory muscles {which/that} we need.
[설명] 선행사 「the memory muscles」 뒤에 목적격 관계대명사 which 또는 that이 생략되어 있습니다.

[본문] [48] Maybe that's how Chinese student, Chau Lu, developed her record-breaking memory.
[설명] 『how Chinese student ~』는 how 관계부사절입니다. '~하는 방식(법)'이라는 의미입니다. 문장성분은 보어입니다.

 

 

 

 


[본문] [51] I asked you how many digits of the mathematical equation, pi, she could remember.
[설명] 「how many」는 명사와 결합하여 의문문을 만듭니다.}
[참조 링크]How much? - How many?
[참조 링크]How much 와 How many 용법과 예 - 쭈비니부

[본문] [54] Actually, the number was so long it took her over 24 hours without a break to recite it all!
Actually, the number was so long {that} it took her over 24 hours without a break to recite it all!
[설명] ⑴ 『so long it took ~』은 so that 문장에서 부사절을 이끄는 접속사 that이 생략된 구문입니다.
⑵ 『so long that it took ~』은 [so+형용사/부사+that] 구문으로 '결과'의 의미를 나타냅니다. '~이므로 ~ 하다'의 의미를 갖습니다.
⑶ 『it took her ~ to recite ~』 「it takes+to 가주어 구문」은 시간을 언급할 때 사용합니다.

[본문] [56] Her brain must have be aching after all that.
[설명] have be → have been이어야 할 것 같습니다.

[Blog Home]
[Category Main]

 



이 블로그에는 [BBC 6분 영어와 관련하여 매주 다음과 같은 글들이 게시 됩니다

  • 단어공부(금주 대본에 나온 주요 어휘) https://softca.tistory.com/1204
  • 멀티단어공부(금주 대본에 사용된 멀티단어(구동사, 숙어) 간단 정리) https://softca.tistory.com/1205
  • 독해공부(금주 대본의 문장별 해석(직역) 자료) https://softca.tistory.com/1206
  • 문장별 문법공부(문장별 문법 설명) 이 글입니다
  • 금주의 어휘(금주 대본에 나온 금주의 어휘를 집중적으로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 항목별 문법공부(금주 대본에 나온 문법을 주제별/항목별로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 금주의 구동사(금주 대본에 사용된 구동사 상세 정리) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.

 



아래의 이미지를 클릭하시면 PDF로 된 대본(Script)를 다운받을 수 있습니다.

 



[영어 문장 공부] 자료를 처음 보시는 분은 아래의 링크를 클릭하셔서 「공부법」을 먼저 보시기를 권장 드립니다.
[영어문장공부] 학습법 보기



오디오 듣기

 


300x250