이번주 BBC Learning English - 6 Minute English가 다룬 문법 관련 이슈 는 관계대명사(10), 전치사(7), 접속사(7), 분사(3), 문장 형식(2) 등이였습니다. 그 외에 어구(語句), 대명사, 동사의 태(voice), 명사, 문장 부호 등이 각각 1 건씩 다루어졌습니다.
[본문] [07] Well, I wouldn't say I have one specific type.
Well, I wouldn't say {that} I have one specific type.
[설명] 「say」 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 생략되었습니다.
[본문] [08] My taste in songs is more eclectic - a word that describes taste which includes a wide variety of styles.
[설명] ⑴ 「that describes ~」의 that은 관계대명사 입니다. 격은 주격이고, 선행사는 'a word'입니다.
⑵ 「which includes ~」의 which는 주격 관계대명사입니다. 선행사는 「taste」입니다. 제한적 용법입니다.
⑶ 「a wide variety of styles」에서 'a wide variety of'가 형용사의 기능을 하여 'styles'를 수식[한정]합니다.
⑷ eclectic '절충적인,다방면에 걸친'
[본문] [09] Well, in this programme, we're talking all about grime - a style of music which originated in London - specifically in the tower blocks of east and southeast London.
[설명] ⑴ 「about grime」은 전치사명사구로 형용사 기능을 합니다. 「all」을 후위 수식합니다.
⑵ tower block 고층건물, 고층 아파트, 타워블록
⑶ grime 그라임 (2000년 초반 영국에서 발생한 대중 음악의 한 장르)
[본문] [10] Yes - the artists are predominantly young black men and often cite the decaying tower blocks they grew up in as an inspiration for the urban style of music.
Yes - the artists are predominantly young black men and often cite the decaying tower blocks {that/which} they grew up in as an inspiration for the urban style of music.
[설명] 선행사 「tower blocks」 뒤에 목적격 관계대명사 which 또는 that이 생략되어 있습니다.
[본문] [15] I think I might know this one - I'll say a) Michael Omari.
I think {that} I might know this one - I'll say a) Michael Omari.
[설명] 「think」 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 생략되었습니다.
[본문] [17] For many people, knowing the origin of a type of music helps them to understand more about the style and lyrics.
[설명] ⑴ 「a type of music」에서 'a type of'가 형용사의 기능을 하여 'music'를 수식합니다. '어떤 형태의'
⑵ 본문은 help 5형식 문장으로 help가 사역동사임에도 to부정사 'to understand ~'를 목적격 보어로 취하고 있습니다.
[본문] [18] Here's writer Jude Yawson talking with BBC journalist Andrew Marr about his experience growing up on an estate in southeast London on the BBC Radio 4 programme, Start the Week…
[설명] ⑴ 「writer」와 「Jude Yawson」은 동격입니다.
⑵ 「BBC journalist」와 「Andrew Marr」은 동격입니다.
[본문] [19] Yes, so I lived like on an estate.
[설명] ⑴ like (부사) 거의
⑵ live on '계속 살다'
[본문] [21] And for me growing up with this experience was like literally acknowledging the different cultures and peoples that lived within, like this state.
[설명] 「that lived within ~」의 that은 관계대명사 입니다. 격은 주격이고, 선행사는 'peoples'입니다.
[본문] [22] And it was around the age of about, say, seven or eight - that's when things for me and my particular estate started to get a bit more contentious with the other people that were moving in.
[설명] ⑴ contentious '논쟁을 초래할 (듯한),논쟁을 좋아하는,논쟁이 많이 벌어지는'
⑵ get contentious with ~ ~와 논쟁하다
[본문] [23] Kids were coming of age, becoming more like free and venturing out and around the estate.
[설명] becoming ~, venturing ~은 현재분사로 age를 후위수식합니다. 분사 앞에 '주격관계대명사와 be 동사'가 생략되어 있다고 생각할 수 있습니다.
[본문] [25] So you've got different cultures knocking into each other and the police knocking into everybody else.
So you've got ①different cultures knocking into each other and ②the police knocking into everybody else.
[설명] ⑴ have got = have
⑵ 「knocking ~」은 현재분사로 「cultures」를 후위수식합니다. 분사 앞에 '주격관계대명사와 be 동사'가 생략되어 있다고 생각할 수 있습니다.
⑶ knock into '…와 우연히 만나다, 조우하다'
[본문] [27] He used the word contentious - likely to cause or create an argument - to describe life on the estate.
[설명] ⑴ 두 개의 대시로 둘러싸인 구문 'likely to cause or create an argument '는 삽입구문입니다.
⑵ contentious 논쟁을 초래할 (듯한),논쟁을 좋아하는,논쟁이 많이 벌어지는
⑶ likely …할 공산이 있는,…할 것 같은[것으로 예상되는],그럴듯한,그럴싸한
[본문] [28] Yes, and he said the kids were coming of age - meaning transitioning from a child into an adult.
Yes, and he said {that} the kids were coming of age - meaning transitioning from a child into an adult.
[설명] ⑴ 「he said」 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 생략되었습니다.
⑵ come of age 성년이 되다
[본문] [29] In his interview, he goes on to say how a teacher gave him the advice that if he ever got stabbed, not to remove the knife - as he would bleed to death.
[설명]
☞ 문장 구조 분석 코너 참조 바랍니다.
[본문] [30] He says that at the age of 14 when he was told that, he felt grateful and that the teacher was looking out for him, but in hindsight questions why a teenager should receive that information.
He says that at the age of 14 when he was told ①that, he felt grateful and ②that the teacher was looking out for him, but in hindsight questions why a teenager should receive that information.
[설명] ⑴ 「felt grateful」은 feel은 2형식 문장을 만드는 'be 동사 유형(상태 유지)의' 연결동사 입니다.
⑵ look out for '(~에게 나쁜 일이 생기지 않도록) ~를 보살피다'
☞ 문장 구조 분석 코너 참조 바랍니다.
[본문] [31] What this does is give us an insight into life and the background that led to some people, like Stormzy, creating grime music.
[설명] ⑴ 「What this does」 관계대명사 what이 사용되었습니다. What절의 문장성분은 '주어' 입니다.
⑵ 「that led to ~」의 that은 관계대명사 입니다. 격은 주격이고, 선행사는 'background'입니다.
[본문] [32] He says that it started off in the bedrooms and basements of tower blocks and homes in these areas of London, with many artists' works being broadcast on pirate radio stations.
[설명] ⑴ 「that it started ~」의 접속사 that이 명사절을 이끕니다. 문장성분은 목적어입니다.
⑵ 동사 'start off'는 능동형이지만 수동의 의미를 갖습니다. 이런 문장의 태를 중간태라고 합니다.
⑶ start off '(어떤 일이[을]) 시작되다[시작하다]'
[참조 링크]☞ 명사절 that 2 (보어로 쓰이는 that절)
[본문] [33] That said, for some people, this type of music represents something different.
That said {that}, for some people, this type of music represents something different.
[설명] ⑴ 「That said」 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 생략되었습니다.
⑵ 「this type of music」에서 'this type of'가 형용사의 기능을 하여 'music'을 수식[한정]합니다. '이러한 형태의'
⑶ 「something different」 등과 같이 thing으로 끝나는 대명사'를 수식하는 형용사는 뒤에서 수식합니다.
[본문] [34] There are some who think the hard-hitting lyrics and strong beats glorify violence.
There are some who think {that} the hard-hitting lyrics and strong beats glorify violence.
[설명] ⑴ 「who think」 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 생략되었습니다.
⑵ 선행사 「some」 뒤의 who는 주격 관계대명사입니다. 제한적용법입니다.
⑶ hard-hitting 직설적인
[본문] [35] They see it as an aggressive and violent form of music.
[설명] 「violent form of music」에서 {violent form of}가 형용사의 기능을 하여 {music}을 수식[한정]합니다. '폭력적인 형태의'
[본문] [36] However, Jude Yawson, speaking with Andrew Marr on BBC Radio 4 programme Start the Week, has a different interpretation of what grime music is all about.
[설명] ⑴ 「speaking ~」은 현재분사로 「Jude Yawson」을 후위수식합니다. 분사 앞에 '주격관계대명사와 be 동사'가 생략되어 있다고 생각할 수 있습니다.
⑵ 「have interpretation」은 have 디렉시컬 동사 구문입니다. '해석하다'라는 뜻입니다.
[본문] [37] I describe grime as like a soulful shout… there's a necessity in literally getting all of this content out of yourself.
[설명] ⑴ 「as like」가 함께 전치사로 사용되는 경우입니다.
⑵ get [A] out of [B] '~에서 ~를 얻어 내다[취하다]
⑶ literally '문자[말] 그대로,그야말로,정말로[완전히]'
[본문] [40] And, for me, I was listening to that as like an 11- or 12-year-old and it's very existential.
[설명] 「as like」가 함께 전치사로 사용되는 경우입니다.
[본문] [42] That's who Jude Yawson says was the first person to create the grime sound.
That's {the person} who Jude Yawson says {who} was the first person to create the grime sound.
[설명] ⑴ 관계대명사 who 앞에 선행사 'the person'이 생략되어 있습니다.
⑵ says 뒤에 주격관계대명사 who가 생략되어 있습니다.
☞ 문장 구조 분석 코너 참조 바랍니다.
[본문] [47] And being a fan of many different music styles - I think I know this one!
And being a fan of many different music styles - I think {that} I know this one!
[설명] 「I think '」 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 생략되었습니다.
[본문] [55] We also had coming of age - transitioning from child to adult.
[설명] transition '이행[변천]하다'
[본문] [56] Predominant refers to something that is the strongest or most important.
[설명] 「that is the strongest ~」의 that은 관계대명사 입니다. 격은 주격이고, 선행사는 'something'입니다.
[본문] [57] Chants is a verb which means sing or repeat the same thing over and over again.
[설명] which는 주격 관계대명사입니다. 선행사는 「a verb」입니다. 제한적 용법입니다.
[본문] [59] Well, we certainty learnt a lot about grime music and its origin.
[설명] certainty가 아니라 certainly입니다.
[본문] [62] In this programme, we talk about grime - a style of music which originated in derelict the tower blocks of London.
[설명] derelict '버려진,유기된,이용되지 않는'
이 블로그에는 [BBC 6분 영어와 관련하여 매주 다음과 같은 글들이 게시 됩니다
- 단어공부(금주 대본에 나온 주요 어휘) https://softca.tistory.com/1137
- 멀티단어공부(금주 대본에 사용된 멀티단어(구동사, 숙어) 간단 정리) https://softca.tistory.com/1138
- 독해공부(금주 대본의 문장별 해석(직역) 자료) https://softca.tistory.com/1139
- 문장별 문법공부(문장별 문법 설명) 이 글입니다
- 금주의 어휘(금주 대본에 나온 금주의 어휘를 집중적으로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
- 항목별 문법공부(금주 대본에 나온 문법을 주제별/항목별로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
- 금주의 구동사(금주 대본에 사용된 구동사 상세 정리) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
아래의 이미지를 클릭하시면 PDF로 된 대본(Script)를 다운받을 수 있습니다.
[영어 문장 공부] 자료를 처음 보시는 분은 아래의 링크를 클릭하셔서 「공부법」을 먼저 보시기를 권장 드립니다.
[영어문장공부] 학습법 보기