본문 바로가기

6 Minute English

BBC Learning English 문법강좌 I love my language! - 영국 BBC 6분 영어 문법

728x90

이번주 BBC Learning English - 6 Minute English가 다룬 문법 관련 이슈 는 관계대명사(8), 분사(6), 부정사(4), 접속사(4), 절(Clause)(2), 문장 형식(2) 등이였습니다. 그 외에 부정문, 어구(語句), 전치사 등이 각각 1 건씩 다루어졌습니다.



[본문] [05] Last weekend I was driving from London to Anglesey in Wales when I saw a road sign written in two languages.
[설명] 「written」은 과거분사로 「a road sign」를 후위수식합니다. 분사 앞에 '주격관계대명사와 be 동사'가 생략되어 있다고 생각할 수 있습니다.

[본문] [08] It's the indigenous language - the language spoken by the people who originally lived in a place, rather than by others who moved there from somewhere else.
[설명] ⑴ 두개의 관계대명사 who가 사용되고 있습니다. 모두 주격입니다. 선행사는 'the people', others입니다.
⑵ 「rather than」은 [의사등위접속사]입니다. 「by the people」과, 「by others」를 연결하고 있습니다.

[본문] [09] Welsh is a good example of an indigenous language that has survived.
[설명] 「that has survived」의 that은 관계대명사 입니다. 격은 주격이고, 선행사는 「an indigenous language」입니다.

[본문] [11] But not all indigenous languages have been so lucky, as we'll be finding out in this programme.
[설명] 「not all」은 '부분 부정' 표현입니다.

[본문] [16] Did you know that nearly 7,000 different languages are spoken around the world?
[설명] 「that nearly 7,000 different ~」의 접속사 that은 명사절을 이끕니다. 문장성분은 목적어입니다.

[본문] [23] She's from Canada, or 'Turtle Island' as it's called by her tribe.
[설명] 「as it's called ~」의 as는 관계대명사입니다. 선행사는 'Turtle Island'이고, 격은 '목적격'입니다. 즉, 다음과 같은 순서로 결합된 것입니다.
She's from Canada, or 'Turtle Island'.
Her tribe called it 'Turtle Island'.
It was called 'Turtle Island' by her tribe.

[본문] [24] She grew up speaking English instead of her native language, Anishinaabemowin, which she only learned later, as an adult.
[설명] speaking은 형재 분사로 문장 성분은 보어 입니다.

[본문] [28] Learning to speak the language of her ancestors gave Mshkogaabwid glee - a feeling of happiness, pleasure, or excitement.
[설명] give 동사는 4형식 문장을 만드는 수여 동사입니다. 간접목적어는 'Mshkogaabwid', 이고 직접목적어는 'glee'입니다.

[본문] [29] Although she didn't grow up speaking Anishinaabemowin she now wants to pass it on to her children.
[설명] ⑴ 「wants to pass」는 [동사+to부정사] 구문으로 (to)부정사는 명사적 용법으로 사용되어 목적어가 됩니다.
⑵ pass [A] on to [B] '(특히 자기도 남에게 받았거나 자기가 쓰던 것을) (~에게) 넘겨 주다[전달하다]'

[본문] [30] To pass something on means to give it to someone, usually in your family, who lives on after you die.
[설명] ⑴ 「means to give ~」는 [동사+to부정사] 구문으로 (to)부정사는 명사적 용법으로 사용되어 목적어가 됩니다.
⑵ 선행사 「your family」 뒤의 who는 주격 관계대명사입니다. 제한적용법입니다.
⑶ live on '계속 살다[존재하다]'

[본문] [31] Mshkogaabwid's decision to raise her children speaking Anishinaabemowin turned out to be the right one, as she explained to BBC World Service programme, The Conversation.
[설명] ⑴ 「to raise ~」는 to부정사 형용사적 용법으로 「Mshkogaabwid's decision」을 후위 수식합니다.
⑵ 「to raise her ~」 5형식 구문으로 목적어 'her children', 목적격 보어는 'speaking ~'입니다.

[본문] [32] There are lots of bumps in the road but it's going very well.
[설명] bump in the road '도로 위의 요철 부분 → 작은 문제점'

[본문] [35] Bringing up her children to speak her indigenous language wasn't easy and Mshkogaabwid says there were some bumps in the road - small problems or delays that slowed down or stopped things from developing.
[설명] bring up '(예의범절을 가르쳐 가며) ~를 기르다[양육하다]'

[본문] [36] To help, her family spoke only Anishinaabemowin at home, using a technique called immersion - the process of learning a language or skill by using only that and nothing else.
[설명] ⑴ 「To help」는 to부정사의 부사적용법(목적)입니다. '~하기 위하여'의 의미를 나타냅니다.
⑵ 「using ~」은 문장내의 부사절이나 등위절의 동사를 분사로 바꾸어 부사구로 전환한 분사구문으로 문장에서 부사로 사용합니다.
⑶ 「called ~」는 과거분사로 「a technique」를 후위수식합니다. 분사 앞에 '주격관계대명사와 be 동사'가 생략되어 있다고 생각할 수 있습니다.

[본문] [38] She noticed how they changed between languages when speaking, something known as code-switching.
[설명] 「when speaking」은 분사구문입니다. 분사구문은 대개 접속사를 생략하지만 의미를 살리기 위해 그대로 두기도 합니다.

[본문] [39] Mshkogaabwid believes this not only helps her children's development but also gives them a sense of family history, as well as preserving her traditional culture...
[설명] ⑴ 상관접속사 not only ~ but also ~ 구문입니다. 'helps ~'와 'gives ~'를 연결하고 있습니다.
⑵ sense '(중요한 것에 대한) -감[의식/느낌]'

[본문] [40] …a culture she hopes they will pass on to their children in turn.
…a culture she hopes {that} they will pass on to their children in turn.
[설명] ⑴ 「she hopes」 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 생략되었습니다.
⑵ pass on to '…로 전하다[옮기다]'
⑶ in turn '순서대로'

[본문] [44] Ah yes, I asked Sam how many of the 7,000 languages spoken around the world are indigenous.
[설명] ask가 4형식 문장을 만듭니다. 'Sam'은 간접목적어, 'how 절'이 직접목적어 입니다.

[본문] [47] And what's amazing is that although indigenous peoples make up under 6% of the global population, they speak more than 4,000 of the world's languages.
[설명] ⑴ 「what's amazing」은 what 관계대명사절로 문장성분은 주어입니다.
⑵ 「that although indigenous ~」의 접속사 that은 명사절을 이끕니다. 문장성분은 보어입니다.
⑶ 「under 6% of the global population」 전치사명사구로 명사적 용법으로 사용되고 있습니다. 문장성분은 「목적어」입니다.
⑷ make up '~을 만들다[구성하다] '
[참조 링크]전치사구(전치사+명사) 간단 정리!
[참조 링크]부사적 주어 vs 전치사명사구(전치사구)의 명사구 용법

[본문] [48] OK, Neil, let's recap the vocabulary from this programme on indigenous languages - languages spoken by the people who originally lived in a place rather than others who came later.
[설명] ⑴ 「spoken ~」은 과거분사로 「languages」를 후위수식합니다. 분사 앞에 '주격관계대명사와 be 동사'가 생략되어 있다고 생각할 수 있습니다.
⑵ rather than은 [의사등위접속사]입니다. 「the people」과, 「others」를 연결하고 있습니다.
⑶ 선행사 「others」 뒤의 who는 주격 관계대명사입니다. 제한적용법입니다.

[본문] [50] If you pass something on, you give it to someone, usually in your family, who lives on after you.
[설명] 「who lives on ~」의 who는 주격 관계대명사입니다. 선행사는 someone입니다. 제한적용법입니다.

[본문] [51] A bump in the road is a small problem or delay that slows things down.
[설명] 「that slows things down」의 that은 관계대명사 입니다. 격은 주격이고, 선행사는 「a small problem or delay」입니다.

T2021_09_23_language_04_문장문법.pdf
0.11MB

 

[Blog Home]
[Category Main]



이 블로그에는 [BBC 6분 영어와 관련하여 매주 다음과 같은 글들이 게시 됩니다

  • 단어공부(금주 대본에 나온 주요 어휘) https://softca.tistory.com/1068
  • 멀티단어공부(금주 대본에 사용된 멀티단어(구동사, 숙어) 간단 정리) https://softca.tistory.com/1069
  • 독해공부(금주 대본의 문장별 해석(직역) 자료) https://softca.tistory.com/1071
  • 문장별 문법공부(문장별 문법 설명) 이 글입니다
  • 금주의 어휘(금주 대본에 나온 금주의 어휘를 집중적으로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 항목별 문법공부(금주 대본에 나온 문법을 주제별/항목별로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 금주의 구동사(금주 대본에 사용된 구동사 상세 정리) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.



아래의 이미지를 클릭하시면 PDF로 된 대본(Script)를 다운받을 수 있습니다.

 



[영어 문장 공부] 자료를 처음 보시는 분은 아래의 링크를 클릭하셔서 「공부법」을 먼저 보시기를 권장 드립니다.
[영어문장공부] 학습법 보기



오디오 듣기

 


300x250