본문 바로가기

6 Minute English

BBC Learning English 문법강좌 Is the planet warming up faster? - 영국 BBC 6분 영어 문법

728x90

이번주 BBC Learning English - 6 Minute English가 다룬 문법 관련 이슈 는 접속사(11), 관계대명사(8), 어구(語句)(4), 문장 형식(3), 분사(3), it(2) 등이였습니다. 그 외에 의문사, 전치사, 삽입 구문, 생략구문, 서법조동사, 부정사, 동명사 등이 각각 1 건씩 다루어졌습니다.

이 블로그에는 [BBC 6분 영어와 관련하여 매주 다음과 같은 글들이 게시 됩니다

  • 단어공부(금주 대본에 나온 주요 어휘) https://softca.tistory.com/1041
  • 멀티단어공부(금주 대본에 사용된 멀티단어(구동사, 숙어) 간단 정리) https://softca.tistory.com/1042
  • 독해공부(금주 대본의 문장별 해석(직역) 자료) https://softca.tistory.com/1043
  • 문장별 문법공부(문장별 문법 설명) 이 글입니다
  • 금주의 어휘(금주 대본에 나온 금주의 어휘를 집중적으로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 항목별 문법공부(금주 대본에 나온 문법을 주제별/항목별로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 금주의 구동사(금주 대본에 사용된 구동사 상세 정리) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.


[본문] [06] Do you know who said that, Sam?
[설명] who는 사람을 나타내는 주격의 의문대명사입니다.

[본문] [07] Wasn't it climate change activist, Greta Thunberg?
[설명] 「Wasn't it ~」의 it는 [신원의 it]로, 사람인 경우에도 신원, 신분등을 가르킬 때는 it를 씁니다.

[본문] [09] She went on to say this in her message to world leaders: "I don't want you to be hopeful. I want you to act as if your house is on fire. Because it is."
[설명] ⑴ as if/though는 종속절을 이끄는 접속사입니다. '마치 ~인 것처럼'의 뜻을 갖습니다 .
⑵ go on '말을 계속하다'

[본문] [10] Her speech reflected the feelings of many young people around the world who think that not enough action is being taken on climate change.
[설명] ⑴ who는 주격 관계대명사입니다. 제한적용법입니다. 선행사는 「many young people」 입니다.
⑵ 「that not enough action ~」의 접속사 that이 명사절을 이끕니다. 문장성분은 목적어입니다.
[참조 링크]명사절 that 2 (보어로 쓰이는 that절)

[본문] [11] And they may be right, judging by the record-breaking temperatures that hit Canada and the north-west of the United States in July this year.
[설명] ⑴ 「judging ~」은 이유 또는 조건을 나타내는 분사구문입니다.
⑵ 「that hit Canada ~」의 that은 관계대명사 입니다. 격은 주격이고, 선행사는 「temperatures」입니다.

[본문] [12] Yes, Greta Thunberg's plea to 'act like your house is on fire' became a reality for residents of the small town of Lytton, Canada which burned to the ground in a shocking wildfire - a fire that is burning strongly and out of control.
[설명] ⑴ 「like your house ~」의 like는 접속사입니다.
⑵ burned to the ground '잿더미가 되어버린'

[본문] [13] So, was the Lytton wildfire yet another climate change wake-up call?
[설명] wake-up call '모닝콜'

[본문] [14] A wake-up call is the expression used to describe a shocking event that should make people realise that action is needed to change something.
[설명] ⑴ 「used ~」는 과거분사로 「the expression」을 후위수식합니다. 분사 앞에 '주격관계대명사와 be 동사'가 생략되어 있다고 생각할 수 있습니다.
⑵ 「that should make ~」의 that은 관계대명사 입니다. 격은 주격이고, 선행사는 「a shocking even」입니다.
⑶ 「that action is ~」의 접속사 that이 명사절을 이끕니다. 문장성분은 목적어입니다.
[참조 링크]명사절 that 2 (보어로 쓰이는 that절)

[본문] [15] Well, maybe not, according to some climatologists who, worryingly, say that what happened in Lytton should not even have been possible.
Well, {It is} maybe not, according to some climatologists who, worryingly, say that what happened in Lytton should not even have been possible.
[설명] ⑴ 글머리에 '주어+be동사(it is)'가 생략되었습니다.
⑵ 선행사 「some climatologists」 뒤의 who는 주격 관계대명사입니다. 제한적용법입니다.
⑶ 「~ say that what ~」의 접속사 that이 명사절을 이끕니다. 문장성분은 목적어입니다.
⑷ 「what happened in Lytton」은 what 관계대명사절로 문장성분은 주어입니다.
[참조 링크]명사절 that 2 (보어로 쓰이는 that절)

[본문] [16] So in this programme we'll be asking if scientists have dangerously misunderstood the realities of climate change.
[설명] 접속사 if가 종속절로 명사절을 이끕니다. 문장성분은 목적어입니다.

[본문] [18] It broke records when the temperature in Lytton hit an all-time high on 1st July - but just how hot did it get?
[설명] ⑴ 접속사 when은 때를 나타내는 종속절(부사절)을 이끕니다.
⑵ 「how hot did it get?」의 get은 2형식 문장을 만드는 연결동사 입니다. '상태의 변화'를 나타내는 become 유형의 연결을 합니다.
⑶ high '최고 기온'

[본문] [22] All those temperature look really high, especially for snowy Canada.
[설명] 「look high」의 동사 look은 연결동사로 형용사를 보어로 취합니다. look은 현재의 상태가 유지되는 상황을 나타내는 be동사 유형의 2형식 문장을 만듭니다.

[본문] [25] Seeing your hometown burn to the ground is bad enough, but perhaps even worst was the fact that the wildfires were so unexpected.
[설명] ⑴ 「Seeing ~ the ground」는 동명사(구)로 문장성분은 주어입니다.
⑵ 「the fact that ~」 구문은 that절을 주어로 사용할 때 관용구처럼 사용합니다.
[참조 링크]동명사의 의미상 주어
[참조 링크]REMOVING “THE FACT THAT/OF” PHRASES

[본문] [31] Professor Van Oldenborgh had been studying the impact of global warming on heatwaves - short periods of time when the weather is much hotter than usual.
[설명] 「when the weather is」의 when은 제한적 용법의 관계부사 입니다. 선행사는 「short periods of time」입니다.

[본문] [33] But the Canadian heatwaves caused him to think again.
[설명] cause가 5형식 문장을 만듭니다. 목적어는 'him', 목적격보어는 'to think '입니다.

[본문] [35] And it's this sudden jump that's got Professor Van Oldenborgh and his team worried.
[설명] ⑴ 「that's got Professor ~」의 that은 관계대명사 입니다. 격은 주격이고, 선행사는 「this sudden jump」입니다.
⑵ that 관계대명사절은 get 5형식 문장입니다. 목적어는 'Professor Van Oldenborgh and his team ', 목적격 보어는 'worried'입니다.
[참조 링크][영어문법] 영어 문장의 5형식 최종 정리 make, find, keep, leave, get

[본문] [36] By collecting data from all over the world climatologists try to predict changes in the pattern of global warming.
[설명] 「try to predict」는[동사+to부정사] 구문으로 (to)부정사는 명사적 용법으로 사용되어 목적어가 됩니다.

[본문] [39] Despite all his research, Professor Van Oldenborgh is still unable to explain such extreme and sudden changes in the climate - and this, he says, has shaken his confidence - made him doubt something that he was certain was true.
Despite all his research, Professor Van Oldenborgh is still unable to explain such extreme and sudden changes in the climate - and this, he says, has shaken his confidence - made him doubt something that he was certain {that} was true.
[설명] ⑴ 「made him doubt ~」은 make 5형식 문장입니다. 목적어가 「him」, 목적격보어가 「doubt ~」입니다. doubt는 원형부정사입니다.
⑵ 「was certain」 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 생략되었습니다.
⑶ 「~ something that he was ~」의 that은 관계대명사 입니다. 격은 주격이고, 선행사는 「something」입니다. 관계대명사로 결합전의 문장은 다음과 같습니다.
He was certain that something was true.
[참조 링크]사역동사 종류 / 지각동사 종류 ( 개념 및 예문 )
[참조 링크]사역동사 + 동사원형 정리 - make, have, let

[본문] [40] And it's this lack of understanding worrying researchers because, as the story of the town of Lytton shows, the effects of climate change may be even worse than expected.
[설명] 「as ~」는 삽입절 입니다. because절 내부의 종속절입니다.

[본문] [41] Maybe it's time we all took notice of Greta Thunberg's wake-up call to take action on climate change.
Maybe it's time {that} we all took notice of Greta Thunberg's wake-up call to take action on climate change.
[설명] ⑴ 「it's time」 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 생략되었습니다.
⑵ take notice of '…을 알아차리다,'

[본문] [42] Especially if even cold, northern countries like Canada, or Britain for that matter, can experience such extreme changes.
[설명] 앞 문장과 연결된 문장입니다. 즉, 앞 문장의 조건절로 보면 됩니다.

[본문] [44] Ah yes, in my quiz question I asked you exactly how high the temperature reached in the Canadian town of Lytton.
Ah yes, in my quiz question I asked you {that} exactly how high the temperature reached in the Canadian town of Lytton.
[설명] 「I asked you」 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 생략되었습니다.

[본문] [48] Well, you were close but in fact it got even hotter, actually reaching 49.6 degrees Celsius - the highest temperature ever recorded in Canada by at least 5 degrees!
[설명] ⑴ 「reaching ~」은 분사구문입니다.
⑵ 전치사 by는 '차이, 정도, 거리'를 나타냅니다.

[본문] [51] Well, we'd better recap the vocabulary from this programme because we might be hearing these words a lot more in the future!
[설명] 서법조동사 had better는 정중한 권고나 지시를 나타냅니다.

[본문] [53] A wake-up call is an event which should make people realise that action needs to be taken to change a situation.
[설명] ⑴ which는 주격 관계대명사입니다. 선행사는 「an event」입니다. 제한적 용법입니다.
⑵ 「that action needs ~」의 접속사 that이 명사절을 이끕니다. 문장성분은 목적어입니다.
[참조 링크]명사절 that 2 (보어로 쓰이는 that절)

T2021_09_09_warming_04_항목문법.pdf
0.12MB

 

[Blog Home]
[Category Main]

 

아래의 이미지를 클릭하시면 PDF로 된 대본(Script)를 다운받을 수 있습니다.

 



[영어 문장 공부] 자료를 처음 보시는 분은 아래의 링크를 클릭하셔서 「공부법」을 먼저 보시기를 권장 드립니다.
[영어문장공부] 학습법 보기



오디오 듣기

 


300x250