이번주 BBC Learning English - 6 Minute English가 다룬 문법 관련 이슈 는 관계대명사(6), 접속사(6), 전치사(4), 부정사(3), 시제(2) 등이였습니다. 그 외에 인칭대명사 it, 감탄문, 형용사, 분사, 분사구문, 비교구문, 생략구문, 구(Phrase), 구문, 동명사, 동사구 등이 각각 1 건씩 다루어졌습니다.
아래의 이미지를 클릭하시면 PDF로 된 대본(Script)를 다운받을 수 있습니다.
[영어 문장 공부] 자료를 처음 보시는 분은 아래의 링크를 클릭하셔서 「공부법」을 먼저 보시기를 권장 드립니다.
[영어문장공부] 학습법 보기
이 블로그에는 [BBC 6분 영어와 관련하여 매주 다음과 같은 글들이 게시 됩니다
- 단어공부(금주 대본에 나온 주요 어휘) https://softca.tistory.com/675
- 멀티단어공부(금주 대본에 사용된 멀티단어(구동사, 숙어) 간단 정리) https://softca.tistory.com/676
- 독해공부(금주 대본의 문장별 해석(직역) 자료) https://softca.tistory.com/677
- 문장별 문법공부(문장별 문법 설명) 이 글입니다
- 금주의 어휘(금주 대본에 나온 금주의 어휘를 집중적으로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
- 항목별 문법공부(금주 대본에 나온 문법을 주제별/항목별로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
- 금주의 구동사(금주 대본에 사용된 구동사 상세 정리) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
[본문] [08] Actually, Neil, I've been doing some online research into my family history.
[설명] research into '~에 대한 연구/조사'
[본문] [09] I'm investigating my family tree - you know, a drawing showing all the relationships between the different members of my family.
[설명] ⑴ 「showing」은 현재분사로 「drawing」을 후위수식합니다. 분사 앞에 '주격관계대명사와 be 동사'가 생략되어 있다고 생각할 수 있습니다.
⑵ family tree '가계도'
[본문] [13] There are mother trees who support and help feed child trees.
There are mother trees who ①support and ②help feed child trees.
[설명] ⑴ who는 주격 관계대명사로 선행사는 'mother trees'입니다. 선행사가 사물이지만 사람 취급을 해서 who를 사용하고 있습니다.
⑵ help+원형부정사 구문입니다. help는 사역동사로 원형부정사를 목적어로 취하고 있습니다.
⑶ 「feed child trees」는 부정사의 명사적 용법으로 문장에서 목적어의 기능을 합니다. '아이 나무를 먹이는 것을'
[참조 링크]☞ help 원형부정사 , help to 부정사 차이점?
[참조 링크]☞ 준 사역동사 'Help' (+목적어) + 원형부정사 / To 부정사
[참조 링크]☞ 준사역동사 help 다음에 동사원형, to부정사
[본문] [24] So my question is this - what is the world's largest currently living tree?
[설명] 「the world's largest currently living tree」 형용사가 명사를 수식할 떄는 일정한 순서를 갖습니다. 그런데 이 구문에서는 'currently living tree'를 명사구로 보고 있습니다.
[본문] [27] Hmmm… I've seen photos of redwood trees in California and they're huge, so I'll say b) a giant redwood.
[설명] 「have seen」은 현재완료 시제입니다. 현재까지의 '경험'을 나타냅니다. '사진을 본 적이 있다'
[본문] [28] OK Georgina, I'm sure you only chose that cause it's the easiest one to pronounce but we'll find out the answer at the end of the programme.
OK Georgina, I'm sure {that} you only chose that cause it's the easiest one to pronounce but we'll find out the answer at the end of the programme.
[설명] ⑴ 「sure」 뒤에 접속사 that이 생략되었습니다.
⑵ cause =because (영국)
[본문] [32] We found that the parent trees would favour those seedlings that were of their own kin versus the strangers.
[설명] ⑴ that은 관계대명사 입니다. 선행사는 「seedlings」이고, 문장성분은 주어입니다.
⑵ favour A vursus B 'B보다 A를 선호하다'
[본문] [33] That's extraordinary - and when you say they favour their own family members, you mean they'll send more nutrients to their offspring than they would to, as it were, a stranger tree?
That's extraordinary - and when you say {that} they favour their own family members, you mean {that} they'll send more nutrients to their offspring than they would {send} to, as it were, a stranger tree?
[설명] ⑴ 「you say」와 「you mean」 뒤에 접속사 that이 생략되었습니다.
⑵ would 뒤에 send가 생략되어 있습니다. 반복어(동사) 생략.
⑶ as it were '말하자면'
[본문] [35] Mother trees send food and nutrients to their own seedlings - young plants that have been grown from a seed.
[설명] that은 관계대명사 입니다. 선행사는 「young plants」이고, 문장성분은 주어입니다.
[본문] [39] …which in turn increases their own growth, turning some of them into the giants we see growing in California and other parts of the world.
…which in turn increases their own growth, turning some of them into the giants {that/whcih} we see growing in California and other parts of the world.
[설명] ⑴ which는 계속적 용법의 관계대명사와 유사하게 사용된 용법으로 글머리에서 'and that'과 같은 기능을 합니다.
⑵ 「turning some of them ~ 」은 '부대상황'을 나타내는 분사구문 입니다.
⑶ 「turning some of them into ~」 'turn [A] into [B]'구문으로 '.(~에서) ~이 되다[~으로 변하다]' '그들 중 몇몇을 거목으로 바꾸어 놓다'
⑷ 선행사 「giants」 뒤에 목적격 관계대명사 which 또는 that이 생략되어 있습니다.
⑸ in turn '결국[결과적으로]'
[본문] [41] With trees behaving in clever ways like this it's no wonder Suzanne thinks they have intelligence.
With trees behaving in clever ways like this it's no wonder {that} Suzanne thinks {that} they have intelligence.
[설명] ⑴ 「With trees behaving in clever ways like this」 'with + 목적어 + 서술어구' 형태의 구문으로 부대상황을 표현합니다.
⑵ 「wonder」 뒤에 접속사 that이 생략되었습니다.
⑶ 「it's no wonder {that} Suzanne ~」는 it that 가주어 구문입니다. 진주어는 「that 절」입니다.
[본문] [43] Listen again as Suzanne discusses the question of whether trees are 'alive' with BBC World Service's, The Big Idea.
[설명] 접속사 as가 that의 기능을 수행하여 목적절을 인도합니다.
[본문] [45] Alive in the sense of having agency in their destinies, instead of being you know… I think a lot of people think of trees as just sort of like these sticks that grow out of the ground, they're kind of these inert things that don't have agency in their destiny, that they don't change behaviours and make decisions but what we're finding is that they do all that.
[설명] … 부호를 기준으로 앞과 뒤의 두 개의 문장으로 분리해 번역했습니다. 자세한 문장 설명은 '문장구문분석' 게시글을 참조하십시오.
… 를 콤마 정도로 생각해 … alive 앞에 being이 생략된 분사구문으로 보아도 됩니다.
[본문] [46] And you know what step back and think trees have evolved over a long long long time, way longer than human beings and they have evolved in communities and they have to grow and survive.
⑴And you know what step back ⑵and {you} think trees have evolved over a long long long time, way longer than human beings ⑶and they have evolved in communities ⑷and they have to grow and survive.
[설명] ⑴ and로 4개의 등위문이 연결되어 있습니다.
⑵ ⑵번 문장에 주어 you가 생략해 있습니다.
⑶
[본문] [47] I think Suzanne believes trees are alive and intelligent, because she says they have agency - a concept meaning having the ability to act and effect your environment.
I think {that} Suzanne believes {that} trees are alive and intelligent, because she says {that} they have agency - a concept meaning having the ability to act and effect your environment.
[설명] 「think, believes, says 뒤에 접속사 that이 생략되었습니다.
[본문] [48] Dying trees even seem to know the future - before they die, they warn their offspring to start making new root connections.
[설명] they warn their offspring to start making new root connections. 동사+목적어+(to)부정사 구문입니다. 이 구문은 5형식 구문을 만듭니다. to부정사구는 목적격 보어입니다.
[본문] [49] Showing that trees have some understanding of their destiny - everything that happens in someone's life and what will happen in the future.
[설명] ⑴ 두 개의 동명사구가 각각 주어와 목적어로 사용되고 있습니다. 'Showing that trees'가 주어, 'some understanding of their destiny'이 목적어입니다.
「some understanding of their destiny」 목적격의 of입니다. B를 A하는 것의 의미. '그들의 운명을 이해하게 되다'
⑵ 「have understanding」은 have 디렉시컬 동사 구문입니다. '이해하다'의 뜻
[본문] [50] So it seems that trees are much more intelligent than we thought, Georgina.
[설명] 전형적인 비교급 구문입니다.
[본문] [65] Right then, Georgina, let's recap the vocabulary we've used discussing intelligent trees, starting with family tree - a diagram showing the relationships between family members.
Right then, Georgina, let's recap the vocabulary {that/which} we've used discussing intelligent trees, starting with family tree - a diagram showing the relationships between family members.
[설명] 선행사 「vocabulary」 뒤에 목적격 관계대명사 which 또는 that이 생략되어 있습니다.
[본문] [67] These young plants which have grown from seeds are also known as seedlings.
[설명] 「have grown」은 현재완료 시제입니다. 현재까지의 '계속되는 상황'을 나타냅니다.
[본문] [70] And the fact that trees make all kinds of decisions about their lives suggests they understand their destiny - everything that happens to someone during their life, including in the future.
And the fact that trees make all kinds of decisions about their lives suggests {that} they understand their destiny - everything that happens to someone during their life, including in the future.
[설명] ⑴ the fact that 구문. that을 명사절을 이끕니다. 따라서 that절은 그 자체로 주어가 될 수 있습니다. 그러나 that절로만 주어를 삼는 경우보다는 the fact that 구문을 활용합니다.
⑵ 「in the future」는 전치사명사구로 전치사 including의 목적어입니다.
[참조 링크]☞ REMOVING “THE FACT THAT/OF” PHRASES
[참조 링크]☞ 전치사구(전치사+명사) 간단 정리!
[참조 링크]☞ 부사적 주어 vs 전치사명사구(전치사구)의 명사구 용법