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6 Minute English

BBC Learning English 문법강좌 How babies learn to talk - 영국 BBC 6분 영어 문법

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BBC Learning English 6 Minute English softca.tistory.com (문법공부(문장별))

이번주 BBC Learning English - 6 Minute English가 다룬 문법 관련 이슈 는 관계대명사(13), that(5), 부정사(4), it(3), 전치사(3), 문장형식: 5형식(3), 법조동사(2), 낱말·구·마디(2), 동사: 글짜임 및 쓰임새(2), 분사(2), 의문부사(2), 의문사(2) 등이였습니다. 그 외에 전치사 글짜임, 마디[節, clause], 명사, 관계부사 등이 각각 1 건씩 다루어졌습니다.

[본문] [06] This happens after an early stage of language development called babble, when babies start making simple sounds like "ga" or "ma".
[설명] ⑴ 『called ~』는 과거분사(구)로 'an early stage of language development'를 뒤에서 꾸며줍니다. 분사 앞에 '주격관계대명사와 be 동사'가 간추려져 빠져 있다고 생각할 수 있습니다.
⑵ 『when babies start making ~』의 관계부사 when이 계속적 쓰임법으로 쓰일 때는 「and then」의 속내를 갖습니다.
⑶ 『start making simple ~』의 「start V-ing」 글짜임으로 이미 시작된 상활을 나타냅니다.
[참조 링크]start to vs start ing

[본문] [07] Babies have to learn to use their mouth muscles to make specific sounds.
[설명] ⑴ 『have to learn ~』의 'have to'는 '의무'를 나타내는 서법조동사입니다.
⑵ 『to make specific ~』은 to부정사의 부사적용법(목적)입니다. '~하기 위하여'의 속내를 나타냅니다.

[본문] [11] Well, Phil, I'm no expert, but I imagine they watch the adults around them and kind of copy and imitate what they do.
Well, Phil, I'm no expert, but I imagine {that} they watch the adults around them and kind of copy and imitate what they do.
[설명] ⑴ imagine 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 간추려졌습니다. that절의 문장성분은 목적어입니다.
⑵ 『what they do』는 what 목적격 관계대명사절로 절의 문장성분은 목적어입니다.

[본문] [13] I definitely think that's what my children did when they were learning to speak.
I definitely think {that} that's what my children did when they were learning to speak.
[설명] ⑴ 'definitely think' 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 간추려졌습니다. that절의 문장성분은 목적어입니다.
⑵ 『what my children did ~』는 what 목적격 관계대명사절로 절의 문장성분은 보어입니다.

[본문] [15] Well, one of the first things the child's got to do is, they've got to break down the speech stream into words.
[설명] 『child's got to ~, they've got to ~』의 'have to'는 '의무'를 나타내는 서법조동사입니다.

[본문] [16] Then they've got to link the words to the things that they refer to in the environment, so they've got to learn what the words mean.
[설명] ⑴ 『link the words to the things』는 「link A to B」 동사 글짜임 'A를 B에 연결한다'의 뜻을 갖습니다.
⑵ 『that they refer to ~』의 that은 관계대명사입니다. 격은 목적격이고, 선행(명)사는 'the things'입니다. 한정용법입니다.

[본문] [18] In this programme, we'll discover how babies learn to speak, and, as usual, we'll learn some useful new vocabulary.
[설명] 『how babies learn』 글짜임의 how는 명사절을 이끕니다. 문장성분은 목적어입니다. how절은 '어떻게 ~하는 지(것)'의 의문부사절일 수도 있고 '하는 방법(방식)'의 관계부사절일 수도 있습니다.

[본문] [20] Some people find it helpful to study the vocabulary before listening.
[설명] ⑴ 『find it helpful to ~』는 find 5형식 글짜임입니다. 목적어가 it, 목적격보충·어[補語, complement]가 helpful입니다.
⑵ 이 월은 it가 가짜목적어 'to study~'가 진짜목적어입니다.

[본문] [21] And another thing to do before listening is ask my question, Georgie.
And another thing to do before listening is {to} ask my question, Georgie.
[설명] ⑴ 『to do ~』는 to부정사 형용사적 쓰임법으로 'another thing'을 뒤에서 꾸며 줍니다(뒤 꾸밈〈後位 修飾〉).
⑵ 『is ask my ~』는 be 동사 뒤에 to부정사구가 나오면서 to가 간추려진 글짜임입니다.


 


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[본문] [22] We've mentioned the babbling noises that babies make when learning to speak, but at what age does this usually start?
[설명] ⑴ 『that babies make』의 that은 관계대명사입니다. 격은 목적격이고, 선행(명)사는 'the babbling noises'입니다. 한정용법입니다.
⑵ 『when learning to speak』는 분사구문입니다. 분사구문은 대개 접속사를 생략하지만 뜻을 살리기 위해 그대로 두기도 합니다.
⑶ 『what age does ~』에서 what은 의문 형용사[한정사]로 age를 한정하여 꾸밉니다.
[참조 링크]의문사 who, whose, what, which
[참조 링크]What Are Interrogative Adjectives? (with Examples)

[본문] [25] OK, I think my best guess would be a) around six months old.
OK, I think {that} my best guess would be a) around six months old.
[설명] think 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 간추려졌습니다. 주어는 I, 동사가 think, that절 목적어인 3형식 글짜임입니다.

[본문] [28] The first thing babies do is recognise where individual words start and end.
The first thing {which/that} babies do is recognise where individual words start and end.
[설명] ⑴ 선행(명)사 'The first thing' 뒤에 목적격 관계대명사 which 또는 that이 간추려져 빠져 있습니다.
⑵ 『is recognise ~』는 be 동사 뒤에 to부정사구가 나오면서 to가 간추려진 글짜임입니다.
⑶ 『where individual words ~』의 where는 의문부사로 명사절인 의문사절을 이끕니다. 이때 where는 접속사의 기능을 합니다. where 명사절의 문장성분은 목적어입니다.

[본문] [29] For this it helps to know that, in English at least, words often begin with a stressed syllable - the sound in a word which is emphasised by being spoken longer or louder.
[설명] ⑴ 『it helps to ~』는 help가 목적어로 원형부정사가 아니라 to부정사를 쓰고 있습니다.
⑵ 『which is emphasised ~』의 which는 주격의 관계대명사입니다. 선행명사 'a word'의 뜻을 묶어 주는 한정 쓰임법입니다.
⑶ 『by being spoken ~』의 「by V-ing ~」 글짜임은 앞에 나온 내용을 실행하는 방법이나 수단을 설명합니다. '-함으로써, -해서, -(하는 것)으로'라고 풀어줍니다.
[참조 링크]V by -ing
[참조 링크]by ing, in ing, of ing, on ing 뜻 구분 해석·번역 팁
[참조 링크]로버트 G. 앨런의 긍정 명언 - ~함으로써, by -ing 의 용법과 예문 출처:

[본문] [31] We can see this in the kind of errors that children make, because little kids will often call a giraffe a 'raffe' by leaving off the unstressed syllable because that's not typical English.
[설명] ⑴ 『that children make』의 that은 관계대명사입니다. 격은 주격이고, 선행(명)사는 'the kind of errors'입니다.
⑵ 『call a giraffe a 'raffe' ~』은 call 5형식 글짜임입니다. 'a giraffe'가 목적어이고, 《a 'raffe'》가 목적어 보충·어[補語, complement]입니다.
⑶ 『by leaving off ~』의 「by V-ing ~」 글짜임은 앞에 나온 내용을 실행하는 방법이나 수단을 설명합니다. '-함으로써, -해서, -(하는 것)으로'라고 풀어줍니다.
[참조 링크]5형식 구조: 주어 + 동사 + 목적어 + 목적격 보어
[참조 링크](영어) 5형식 문형에 대한 이애 (동사의 종류)
[참조 링크]V by -ing
[참조 링크]by ing, in ing, of ing, on ing 뜻 구분 해석·번역 팁
[참조 링크]로버트 G. 앨런의 긍정 명언 - ~함으로써, by -ing 의 용법과 예문 출처:

[본문] [32] Ooh, and I've got an example of this - my son used to call a machine a 'sminge' - he just hit the stress, he didn't bother with the 'ma' bit.
[설명] 『call a machine a 'sminge'』는 call 5형식 글짜임입니다. 'a machine'이 목적어이고, 《a 'sminge'》가 목적어 보충·어[補語, complement]입니다.
[참조 링크]5형식 구조: 주어 + 동사 + 목적어 + 목적격 보어
[참조 링크](영어) 5형식 문형에 대한 이애 (동사의 종류)

[본문] [34] Or he may have thought it was 'my sminge' of course, that's the other thing.
Or he may have thought {that} it was 'my sminge' of course, that's the other thing.
[설명] 'have thought' 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 간추려졌습니다. that절의 문장성분은 목적어입니다.

[본문] [37] One error, or mistake, infants make is calling a giraffe a 'raffe' because they cut off the first syllable 'gi' because it's not stressed.
One error, or mistake, {which/that} infants make is calling a giraffe a 'raffe' because they cut off the first syllable 'gi' because it's not stressed.
[설명] 선행(명)사 'One error, or mistake' 뒤에 목적격 관계대명사 which 또는 that이 간추려져 빠져 있습니다.

[본문] [38] The classic example of this is when children say 'nana' instead of 'banana'.
[설명] 의문부사 when이 접속사로 명사절을 이끕니다. 문장성문은 보충·어[補語, complement]입니다.

[본문] [39] A classic example of something means the best example of it, one containing all the features you expect such a thing to have.
A classic example of something means the best example of it, one containing all the features {which/that} you expect such a thing to have.
[설명] ⑴ 「the best example of it」와 「one ~」이 동격입니다. 콤마가 동격을 나타냅니다.
⑵ 선행(명)사 'all the features' 뒤에 목적격 관계대명사 which 또는 that이 간추려져 빠져 있습니다. 관계대명사는 부정사구인 'to have'의 목적어입니다.

[본문] [41] The second skill babies develop as they learn to speak is correctly linking a word to the object it refers to, in other words knowing what the word means.
The second skill {which/that} babies develop as they learn to speak is correctly linking a word to the object {which/that} it refers to, in other words {which is} knowing what the word means.
[설명] ⑴ 선행(명)사 'The second skill' 뒤와 'the object' 뒤에 목적격 관계대명사 which 또는 that이 간추려져 빠져 있습니다.
⑵ 『knowing ~』의 앞에 주격관계대명사와 be동사 "which is"가 생략되었습니다.

[본문] [43] Well, we take for granted the fact that it's kind of obvious what words refer to in the environment, but actually if you look at it from the child's point of view, it's really difficult to work out what a word refers to because there's so many things it could refer to.
Well, we take for granted the fact that it's kind of obvious what words refer to in the environment, but actually if you look at it from the child's point of view, it's really difficult to work out what a word refers to because there's so many things {which/that} it could refer to.
[설명] ⑴ 『it's really difficult to work out ~』는 「it to 진(眞)·주어」 글짜임입니다. it는 가짜(假)·주어, 진(眞)·주어는 「to work ou ~」 부정사(구)입니다.
⑵ 『what a word refers to』의 what은 관계대명사일 수도 의문대명사일 수도 있습니다. 글발(文脈)에 맞추어 골라 쓰면 됩니다. what 절의 문장성분은 목적어입니다.
⑶ 선행(명)사 'many things' 뒤에 목적격 관계대명사 which 또는 that이 간추려져 빠져 있습니다.

[본문] [46] As adults, we take it for granted that when a friend says, "apple", they mean that round, red thing on the table.
[설명] 이 월(=文章)은 「it that 가짜목적어」 글짜임입니다. 진짜목적어는 「that when a friend ~」마디[節, clause]입니다.

[본문] [50] Who knew so much was going on inside babies' sponge-like brains as they soak up the sounds they hear?
Who knew {that} so much was going on inside babies' sponge-like brains as they soak up the sounds they hear?
[설명] ⑴ knew 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 간추려졌습니다. 종속절의 문장성분은 목적어입니다.
⑵ 『so much was ~』의 much는 명사 또는 대명사로 「많은 것」이란 뜻을 갖습니다.



[본문] [57] Babies start to do this when they're about 6 months old.
[설명] 『start to do ~』의 동사 start는 목적어로 to부정사(구) 「to do ~」를 받고 있습니다. start는 동명사도 목적어로 밭을 수 있지만, 판에 따라 속내가 살짝 다를 수도 있습니다.
[참조 링크]start to vs start ing

[본문] [59] The stressed syllable in a word is the sound which is emphasised by being longer, louder, or higher.
[설명] ⑴ 『which is emphasised ~』의 which는 주격의 관계대명사입니다. 선행명사 'the sound'의 뜻을 묶어 주는 한정 쓰임법입니다.
⑵ 『by being longer ~』의 「by V-ing ~」 글짜임은 앞에 나온 내용을 실행하는 방법이나 수단을 설명합니다. '-함으로써, -해서, -(하는 것)으로'라고 풀어줍니다.
[참조 링크]V by -ing
[참조 링크]by ing, in ing, of ing, on ing 뜻 구분 해석·번역 팁
[참조 링크]로버트 G. 앨런의 긍정 명언 - ~함으로써, by -ing 의 용법과 예문 출처:


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