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6 Minute English

BBC Learning English 문법강좌 The bond between sisters - 영국 BBC 6분 영어 문법

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BBC Learning English 6 Minute English softca.tistory.com (문법공부(문장별))

이번주 BBC Learning English - 6 Minute English가 다룬 문법 관련 이슈 는 동사: 글짜임 및 쓰임새(8), 관계대명사(6), 접속사(6), 전치사 글짜임(4), that(4), 부정사(4), 마디[節, clause](3), 명사(2), 의문대명사(2), it(2) 등이였습니다. 그 외에 전치사, 분사, 생략 구문[構文, 글짜임], 문장형식: 4형식, 문장형식: 5형식, 법조동사, 부사, 관계부사, 구문(構文) [글짜임], 동사: 디렉시칼동사 등이 각각 1 건씩 다루어졌습니다.

[본문] [05] So, Georgie I'd like to know if you have any brothers and sisters, and if you get on well with them.
[설명] ⑴ 『like to know』는 「like+to 부정사] 글짜임으로 동사 like가 to부정사 'to know'를 목적어로 가져갑니다.
⑵ 접속사 if가 종속절로 명사절을 이끕니다. 문장성분은 목적어입니다.
⑶ 문장성분이 《목적어》인 두 개의 종속마디[節, clause] 『if you have any ~』와 『if you get on ~』이 접속사 and로 이어져 있습니다.

[본문] [08] We didn't used to but now that we're adults we get on well.
[설명] ⑴ 『used to』는 be 동사 따위의 의지(意志)의 말맛이 없은 동사와 묶어 현재와 과거를 비교합니다.
⑵ 「now that」은 '…이므로, …이기 때문에'의 뜻을 갖는 종속절을 이끄는 종속접속사입니다.

[본문] [09] Well, in this programme we'll be discussing one of the closest relationships there is: the connection between sisters.
Well, in this programme we'll be discussing one of the closest relationships {which/that} there is: the connection between sisters.
[설명] 선행(명)사 'one of the closest relationships' 뒤에 목적격 관계대명사 which 또는 that이 간추려져 빠져 있습니다. 「there is」 글짜임이 관계대명사로 묶여 있는 매우 흔치 않은 월(=文章)입니다.

[본문] [10] We'll hear from three Irish sisters reuniting on a radio show, and from a psychotherapist on some stereotypes about sisterhood.
[설명] ⑴ and는 문법적으로 성분이 같은 것의 순접(順接) 연결일 때 사용합니다. 'from three Irish sisters ~'과 'from a psychotherapist'을 연결하였습니다.
⑵ 『reuniting ~』은 현재분사 글짜임으로 {three Irish sisters}를 뒤에서 꾸며 줍니다. 분사 앞에 「주격관계대명사와 be 동사」가 간추려져 있다고 생각할 수 있습니다.

[본문] [12] And remember, if you want to read along while you listen you can find the script for this programme on our website, bbclearningenglish.com.
[설명] ⑴ 『along while you listen』의 along이 부사로 쓰여 부사절을 꾸미기도 합니다.
⑵ 『want to read』의 동사 want는 부정사를 목적어로 가져가고 있습니다. want 뒤에 to부정사가 '~하고 싶다, 바라다'라는 뜻입니다. 동명사일 때는 '~할 필요가 있다'라는 뜻입니다.
[참조 링크]start to vs start ing

[본문] [14] Now, whether you have one or not, our history and culture is full of sisters, from the fairy tale of Cinderella and her ugly sisters to tennis players, Venus and Serena Williams.
[설명] ⑴ 접속사 「whether (or not)」은 양보의 부사절을 이끌고 있습니다.
⑵ 『from the fairy ~』는 「from A to B」의 글짜임입니다. A는 'the fairy tale ~'이고, B는 'tennis players ~'입니다.

[본문] [19] Well I think the answer is c) the Chancellor of the Exchequer, which is the name of the finance minister in the UK.
Well I think {that} the answer is c) the Chancellor of the Exchequer, which is the name of the finance minister in the UK.
[설명] ⑴ think 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 간추려졌습니다. 종속절의 문장성분은 목적어/보충·어[補語, complement]입니다.
⑵ 『which is the name ~』 글짜임의 which는 관계대명사의 계속적 쓰임법으로 격은 주격입니다. 선행(명)사는 'the Chancellor of the Exchequer'입니다.

[본문] [20] OK, Neil, we'll find out if that's the correct answer later in the programme.
[설명] 접속사 if가 종속절로 명사절을 이끕니다. 문장성분은 목적어입니다.

[본문] [22] They both live in Ireland so they're joining me on a video call.
[설명] so 자신의 의견을 피력하면서 문장을 이어줄 때는 '따라서', '그러므로'의 뜻을 갖습니다.



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[본문] [29] Nuala was a little worried what her sisters would say about her on the radio, so let's listen in and find out:
[설명] 『what her sisters would say ~』의 what은 의문대명사로 격은 목적격입니다.

[본문] [30] Eileen, what would you say if you were to describe our relationship as sisters?
[설명] 『you were to describe』는 「be to 의무」 쓰임법으로 '~해야 한다'의 속내를 보입니다

[본문] [31] Very connected, I think, and we do get on very well which I'm proud to say.
[설명] 『which I'm proud ~』의 which는 관계대명사로 계속용법입니다. 「and that」의 뜻이며 that은 앞 마디[節, clause]의 내용을 가리킵니다.

[본문] [34] What word would you use to describe me as a sister?
[설명] 『to describe me ~』는 to부정사의 부사적용법(목적)입니다. '~하기 위하여'의 속내를 나타냅니다.

[본문] [35] I couldn't give you a word, but you definitely march to your own drum.
[설명] 이 월은 give 4형식 글짜임입니다. 간접목적어는 you이고 직접목적어는 'a word'입니다.

[본문] [39] You like to control the situation.
[설명] 『like to control』은 「like+to 부정사] 글짜임으로 동사 like가 to부정사 'to control'을 목적어로 가져갑니다.

[본문] [40] Eileen thinks she gets on with her sisters.
Eileen thinks {that} she gets on with her sisters.
[설명] thinks 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 간추려졌습니다. that절의 문장성분은 목적어입니다.

[본문] [41] To get on with someone means to like them and have a good relationship with them.
[설명] ⑴ 『to like them and have a ~』는 (to/원형)부정사의 명사의 쓸모로 문장성분은 목적어입니다.
⑵ 두개의 to부정사 「to like them」과 「'to) have a good」이 to를 함께 쓰며 접속사 and로 이어져 있습니다.

[본문] [42] Nuala puts her older sister on the spot by asking Vera to describe her in one word.
[설명] ⑴ 이 월(=文章)은 「put A on B」의 글짜임으로 'A를 B위에 올려 놓다'의 뜻을 보입니다.
⑵ 『by asking ~』의 「by V-ing ~」 글짜임은 앞에 나온 내용을 실행하는 방법이나 수단을 설명합니다. '-함으로써, -해서, -(하는 것)으로'라고 풀어줍니다.
[참조 링크]V by -ing
[참조 링크]by ing, in ing, of ing, on ing 뜻 구분 해석·번역 팁
[참조 링크]로버트 G. 앨런의 긍정 명언 - ~함으로써, by -ing 의 용법과 예문 출처:

[본문] [43] When you put someone on the spot, you make them answer a difficult question then and there, sometimes making them embarrassed or uncomfortable.
[설명] ⑴ 『put someone on the spot』는 「put A on B」의 글짜임으로 'A를 B위에 올려 놓다'의 뜻을 보입니다.
⑵ 『make them answer』는 make 5형식 글짜임입니다. 목적어가 them, 목적어보충·어[補語, complement]이 원형부정사구인 'answer ~'입니다.

[본문] [44] But Nuala didn't need to worry what her sisters would say - Vera simply said that Nuala marches to her own drum - she does things in her own way which may be different from how other people do things.
[설명] ⑴ 이 월(文章)에서 need는 일반동사입니다. 이 때 need는 흔히 to부정사를 목적어로 가져갑니다.
⑵ 『what her sisters would say』의 what은 의문대명사로 격은 목적격입니다.
⑶ 『which may be different』의 which는 주격의 관계대명사입니다. 선행명사 'her own way'의 뜻을 묶어 주는 한정 쓰임법입니다.
⑷ 『how other people do things』는 how 관계부사절로 명사절로 쓰여 전치사의 《from》의 목적어가 됩니다.

[본문] [45] It seems Vera, Nuala and Eileen have remained close friends as they've grown up, but the relationship between older, middle and younger sisters isn't always so harmonious.
It seems {that} Vera, Nuala and Eileen have remained close friends as they've grown up, but the relationship between older, middle and younger sisters isn't always so harmonious.
[설명] ⑴ 'It seems ' 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 간추려졌습니다. 종속절의 문장성분은 보어입니다.
⑵ 이 월은 「it seems that ~」 글짜임입니다. it가 가짜`주어, that절이 진짜`주어입니다. that마디[節, clause]의 주어인 'Vera, Nuala and Eileen'이 '~인 것 같다'라는 속내를 가집니다.

[본문] [48] What a treat to have a chat with my sisters, about sisters!
[설명] ⑴ 『what a ~!」는 감탄문 글짜임으로 지금 말하고 있는 어떤 것을 강조하고 싶을 때 씁니다.
⑵ 『have a chat』는 have 디렉시컬 동사 글짜임입니다. '수다떨다'라는 뜻입니다.

[본문] [49] I want to bring in Jennifer here who's listening to it all.
[설명] ⑴ 『want to bring』의 동사 want는 부정사를 목적어로 가져가고 있습니다. want 뒤에 to부정사가 '~하고 싶다, 바라다'라는 뜻입니다. 동명사일 때는 '~할 필요가 있다'라는 뜻입니다.
⑵ 『who's listening ~』의 who는 한정용법 주격의 관계대명사입니다. 선행(명)사는 Jennifer입니다.
[참조 링크]start to vs start ing



[본문] [50] Some of the stereotypes around siblings, that the elder sister is bossy, the middle sister is a peacemaker, and the little sister is spoiled - that is not applying to our family - but I'm wondering, is there any substance to that?
[설명] ⑴ 글머리에 「there are」가 생략되어 있습니다.
⑵ 『that the elder sister is ~』 절의 접속사 that은 동격의 that입니다. 'Some of the stereotypes around siblings'와 that 명사절은 동격관계에 있습니다.

[본문] [52] We love giving people labels, don't we?
[설명] 이 월(=文章)은 「love V-ing」 글짜임으로 giving은 명사로 쓰여 동사 love의 목적어가 됩니다.

[본문] [53] We like to put people into categories and then we can make sense of behaviours, but actually, since then, scientists find no, no proof of being these roles in families.
[설명] ⑴ 『like to put ~』는 「like+to 부정사] 글짜임으로 동사 like가 to부정사 'to put ~'를 목적어로 가져갑니다.
⑵ 『to put people into categories』는 「put A ㅑinto B」의 글짜임으로 'A를 B 안쪽으로 밀어 넣다'의 뜻을 보입니다.

[본문] [54] Nuala discusses stereotypes about siblings, a word that means either brother or sister.
[설명] ⑴ 「siblings」과 「a word ~」가 동격입니다. 콤마가 동격을 나타냅니다.
⑵ 『that means either ~』의 that은 관계대명사입니다. 격은 주격이고, 선행(명)사는 'a word'입니다.

[본문] [56] Another stereotype is that the younger sister is spoiled.
[설명] 이 월은 주어가 'Another stereotype', 동사가 is, 접속사 that이 이끄는 명사절이 보충·어[補語, complement]인 2형식 글짜임입니다.

[본문] [57] If you describe a child as spoiled, you mean they are allowed to do anything they want, often with the result that they behave badly.
If you describe a child as spoiled, you mean {that} they are allowed to do anything they want, often with the result that they behave badly.
[설명] ⑴ 'you mean' 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 간추려졌습니다. that절의 문장성분은 목적어입니다.
⑵ 『they are allowed to do ~』는 「allow+to부정사」 글짜임으로 (to)부정사 {to do ~}는 명사의 쓸모로 목적어가 됩니다.
⑶ 『with the result that they ~』의 「with the result that」는 종속접속사입니다.

[본문] [63] Anyway, it's time now to find out the answer to your question, Georgie.
[설명] 『it's time ~』의 it는 시간의 it입니다. 날씨, 시간, 거리, 명암, 장소 등을 나타내는 문장에서 주어 it는 해석하지 않습니다.


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