이번주 BBC Learning English - 6 Minute English가 다룬 문법 관련 이슈 는 관계대명사(12), 동사: 글짜임 및 쓰임새(3), 부정사(3), 접속사(3), it(2), that(2), 문장형식: 5형식(2), 삽입 구문(2), 문장구조(2) 등이였습니다. 그 외에 문장부호, 마디[節, clause], 관계부사, 대명사, 동명사, 동사, 전치사, 전치사(명사)구 등이 각각 1 건씩 다루어졌습니다.
[본문] [06] Divorce, when a married couple who no longer want to be together separate, can be one of life's toughest experiences.
[설명] ⑴ 『when a married ~ separate』마디[節, clause]는 부사-종속절인데, 문장 중간에 끼워 넣었습니다.
⑵ 『who no ~ together』의 who는 한정용법 주격의 관계대명사입니다. 선행(명)사는 'a married couple'입니다.
[본문] [07] During the 1990s, divorce rates in Europe and America were the highest in the world, with almost half of all marriages ending in divorce.
[설명] 『with almost half of all marriages ending in divorce』는 「with+목적어(명사)+서술어」의 틀을 갖는 「with 덧붙임 상황[附帶狀況]」 글짜임입니다. 목적어는 명사(구)인 'almost half of all marriages', 서술어는 'ending in divorce'입니다. '~한 상태로, ~하고, ~하면서, ~한 채 ' 따위의 뜻.
[본문] [09] Meanwhile, however, the number of couples divorcing in other parts of the world is on the rise.
[설명] 「on the rise」는 전치사명사구로 보충·어[補語, complement]로 쓰이고 있습니다.
[본문] [10] In this programme we'll be hearing how divorce is talked about in different countries.
[설명] 명사절인 how절 『how divorce is ~』의 문장 성분은 목적어입니다.
[본문] [17] We'll find out if that's the correct answer later in the programme.
[설명] 접속사 if가 종속절로 명사절을 이끕니다. 문장성분은 목적어입니다.
[본문] [19] Today, Marina Adshade is a professor at the University of British Columbia who studies the economics of sex and relationships, but her life has a very different beginning, as she told BBC World Service programme, The Global Story:
[설명] 『who studies the ~』의 who는 제한적용법 주격의 관계대명사입니다. 선행사는 'Marina Adshade'입니다.
[본문] [20] I married really young, I had no education, I married somebody who is older than me, who had a lot of education and our relationship worked well for a while.
[설명] ⑴ 『who is older ~』의 who는 한정용법 주격의 관계대명사입니다. 선행사는 somebody입니다.
⑵ 『who had a lot of ~』의 who는 계속용법의 주격 관계대명사입니다. 선행(명)사는 somebody입니다. "and he"의 뜻입니다.
[본문] [21] And then in my late 20s I decided to go back to school, I no longer wanted to be a stay-at-home mother which was what I was doing in my 20s, and that change in our situation for us just became completely unresolvable.
[설명] ⑴ 『decided to go ~』의 to부정사 'to go ~'는 동사 decide의 목적어입니다. decide는 to부정사를 목적어로 받으며, V-ing형을 받지는 않습니다.
⑵ 『wanted to be ~』의 동사 want는 부정사를 목적어로 가져가고 있습니다. want 뒤에 to부정사가 '~하고 싶다, 바라다'라는 뜻입니다. 동명사일 때는 '~할 필요가 있다'라는 뜻입니다.
[참조 링크]☞ start to vs start ing
[본문] [22] And I think this is true for a lot of marriages because people's situation changes over their lives, maybe they want children then maybe they change their minds.
[설명] 콤마가 등위 접속사로 쓰이며 'people's situation changes ~' 마디와 'maybe they want children ~' 마디를 이어주고 있습니다.
이 포스팅은 쿠팡 파트너스 활동의 일환으로, 이에 따른 일정액의 수수료를 제공받습니다.
[본문] [23] Marina started her married life as a stay-at-home mum - a woman who stays home to take care of the children and manage the household.
[설명] ⑴ 대시(줄표)는 동격 관계를 나타냅니다. 「a stay-at-home mum」과 「a woman」은 동격입니다. 대시가 '(관계)대명사+be동사'의 기능을 합니다.
⑵ 『who stays ~』의 who는 한정용법 주격의 관계대명사입니다. 선행(명)사는 'a woman'입니다.
⑶ 『to take care of ~』는 to부정사의 부사적용법(목적)입니다. '~하기 위하여'의 속내를 나타냅니다.
⑷ 2개 이상의 (to) 부정사가 to를 함께 쓰면서 잇고 있습니다. 'take care of ~'와 'manage the ~'가 to를 함께 씁니다.
[본문] [24] Marina married an older man, and although their relationship started well, over time they developed different ideas about what they wanted from life.
[설명] 『what they wanted ~』는 what 목적격 관계대명사절로 절의 문장성분은 전치사 about의 목적어입니다.
[본문] [25] Marina and her husband changed their minds - they changed an earlier decision they had made.
Marina and her husband changed their minds - they changed an earlier decision {which/that} they had made.
[설명] 선행(명)사 'an earlier decision' 뒤에 목적격 관계대명사 which 또는 that이 간추려져 빠져 있습니다.
[본문] [27] Marina's experience is typical of someone who finds themself trapped in a marriage that no longer works.
[설명] ⑴ 『who finds themself ~』의 who는 한정용법 주격의 관계대명사입니다. 선행(명)사는 someone입니다.
⑵ 『that no longer ~』의 that은 관계대명사입니다. 격은 주격이고, 선행(명)사는 'a marriage'입니다.
⑶ 재귀대명사 "themself"는 단수형으로 쓰이는 대명사 "they"의 재귀 형태로, 한 사람을 가리킬 때 쓰입니다. 성별을 구분하지 않을 때 편히 쓸 수 있습니다.
⑷ 『who finds themself trapped ~』는 find 5형식 글짜임입니다. 목적어가 themself, 목적격보충·어[補語, complement]가 「trapped ~」입니다.
[본문] [28] Yet unfortunately, due to economic or emotional reasons, many people stay trapped.
[설명] 이 월(文章)에서 stay는 be 동사 틀의 연결동사로 쓰이고 있습니다.
[본문] [30] Now, some countries are looking to the authorities, rather than the couple themselves, for a solution.
[설명] 『the authorities, rather than the couple themselves』는 「A tather than B」의 글짜임으로 tather than은 접속사입니다.
[참조 링크]☞ rather than의 두가지 용법과 주의사항
[본문] [32] There was an interesting thing they did in China where they introduced this cooling-off period.
There was an interesting thing {which/that} they did in China where they introduced this cooling-off period.
[설명] ⑴ 선행사 'an interesting thing' 뒤에 목적격 관계대명사 which 또는 that이 생략되어 있습니다.
⑵ 『where they introduced ~』의 where는 관계부사입니다, 선행사는 China입니다.
[본문] [34] Does that work when the government intervenes in a situation like this and makes people behave or do things in a certain way?
[설명] 이 월(=文章)은 접속사 when이 이끄는 종속절과 주절로 이루어진 복문(複文, complex sentence) 틀의 문장입니다.
[본문] [35] If nothing changes in the dynamic between two people, being told that they've got to cool off and wait a bit longer, I don't think is going to make them suddenly realise that they want to be together.
[설명] ⑴ 이 월(=文章)은 if 조건절을 부사절로 갖는 복문(複文, complex sentence)의 글틀을 갖습니다.
⑵ 『I don't think』는 삽입절입니다. 실제로는 주절에 해당하는 문장입니다. 대체로 콤마 없이 끼워넣기합니다.
⑶ 주절은 make 5형식 글짜임입니다. 주어가 'being told that ~'로 매우 깁니다. 목적어가 them, 목적어보충·어[補語, complement]가 'suddenly realise that ~'입니다.
⑷ 주절의 주어인 「being told that ~」은 동명사입니다. 동사적인 바탕을 갖고 있어 that절을 목적어로 가져가고 있습니다.
⑸ (to)부정사는 동사의 성질을 유지하여 목적어를 갖습니다. 'realise that ~'에서 that 명사절이 원형 부정사 realise의 목적어입니다.
[본문] [36] It might be an idea for states to invest in communication programmes for these couples 'cause that's invariably why relationships fall apart.
[설명] 이 월은 「it to 가주어」 글짜임입니다. 전치사 for의 목적어 〈states〉가 to부정사 'to invest ~'의 의미상 주어입니다.
[본문] [38] A cooling-off period is a period of time in which two groups who are arguing can try to improve the situation before taking further action.
[설명] ⑴ 『who are arguing』의 who는 제한적용법 주격의 관계대명사입니다. 선행사는 'two groups'입니다.
⑵ 한정용법의 관계대명사 which가 전치사 in의 목적어로 사용되었습니다. 선행(명)사는 「a period of time」입니다.
⑶ 『try to ~』는 「try+to부정사」구문으로 '~하려고 노력하다'의 뜻입니다. 만약 try의 목적어로 v-ing이 오면 의미가 달라집니다.
[참조 링크]☞ 목적격관계대명사/전치사+관계대명사
[참조 링크]☞ 전치사 that(관계대명사) / comma(,) + that 은 왜 안되나요???
[참조 링크]☞ start to vs start ing
[본문] [39] However, it's unusual for governments to intervene - to become involved - in people's private lives this way.
[설명] 이 월은 「it to 가주어」 글짜임입니다. 전치사 for의 목적어 〈governments〉가 to부정사 'to intervene'의 의미상 주어입니다.
[본문] [40] Joanna doubts a cooling-off period will work, especially as the main reason for relationships failing is non-communication.
Joanna doubts {that} a cooling-off period will work, especially as the main reason for relationships failing is non-communication.
[설명] doubts 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 간추려졌습니다. that절의 문장성분은 목적어입니다.
[본문] [41] She says a lack of communication is invariably - or always - the reason for divorce.
She says {that} a lack of communication is invariably - or always - the reason for divorce.
[설명] says 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 간추려졌습니다. that절의 문장성분은 목적어입니다.
pdf 파일은 이곳을 클릭하세요.
https://softca.tistory.com/2964을 클릭하세요.
이 블로그에는 [BBC 6분 영어와 관련하여 매주 다음과 같은 글들이 게시 됩니다
- 단어공부(금주 대본에 나온 주요 어휘) https://softca.tistory.com/2965
- 멀티단어공부(금주 대본에 사용된 멀티단어(구동사, 숙어) 간단 정리) https://softca.tistory.com/2966
- 독해공부(금주 대본의 문장별 해석(직역) 자료) https://softca.tistory.com/2967
- 문장별 문법공부(문장별 문법 설명) 이 글입니다
- 금주의 어휘(금주 대본에 나온 금주의 어휘를 집중적으로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
- 항목별 문법공부(금주 대본에 나온 문법을 주제별/항목별로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
- 금주의 구동사(금주 대본에 사용된 구동사 상세 정리) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
- 금주의 PDF(금주의 PDF 및 기타 다운로드 파일) https://softca.tistory.com/2964
아래의 이미지를 클릭하시면 PDF로 된 대본(Script)를 다운받을 수 있습니다.
[영어 문장 공부] 자료를 처음 보시는 분은 아래의 링크를 클릭하셔서 「공부법」을 먼저 보시기를 권장 드립니다.
[영어문장공부] 학습법 보기