본문 바로가기

6 Minute English

BBC Learning English 문법강좌 Keeping kids off smartphones - 영국 BBC 6분 영어 문법

728x90

 

이번주 BBC Learning English - 6 Minute English가 다룬 문법 관련 이슈 는 관계대명사(8), 동사: 글짜임 및 쓰임새(7), 분사(4), 접속사(3), that(3), 문장성분(2) 등이였습니다. 그 외에 복합전치사, 부정사, 형용사, 비교 구문, 수동태, 전치사(명사)구, 마디[節, clause], 동사 등이 각각 1 건씩 다루어졌습니다.

[본문] [12] Well, I wanted to ask if you're getting addicted to your smartphone, but clearly the answer is 'yes'!
[설명] ⑴ 『wanted to ask ~』의 동사 want는 부정사를 목적어로 가져가고 있습니다. want 뒤에 to부정사가 오면 '~하고 싶다, 바라다'라는 뜻입니다. 동명사일 때는 '~할 필요가 있다'라는 뜻입니다.
⑵ 접속사 if가 종속절로 명사절을 이끕니다. 문장성분은 목적어입니다.
[참조 링크]start to vs start ing

[본문] [14] Concerns are growing about the negative effect smartphones are having on adults and, even more, on children.
Concerns are growing about the negative effect {which/that} smartphones are having on adults and, even more, on children.
[설명] ⑴ 「Concerns」가 주어입니다. 생물이 아닌 주어를 무생물 주어라 하고, 그 구문을 물주(物主) 구문이라고 합니다.
⑵ 선행(명)사 'the negative effect' 뒤에 목적격 관계대명사 which 또는 that이 간추려져 빠져 있습니다.

[본문] [15] Studies show that girls who spend more time on social media are more likely to be anxious or depressed, and smartphones have also been linked to delayed brain development and poor sleep.
[설명] ⑴ 「Studies」가 주어입니다. 생물이 아닌 주어를 무생물 주어라 하고, 그 구문을 물주(物主) 구문이라고 합니다.
⑵ 『who spend more ~』의 who는 한정용법 주격의 관계대명사입니다. 선행(명)사는 girls입니다.
⑶ 『that girls who spend ~』는 접속사 that이 이끄는 명사절입니다. 절의 문장성분은 목적어입니다.

[본문] [16] Even so, around 60% of British eight-to-eleven-year-olds have a smartphone.
[설명] 『around 60% of British eight-to-eleven-year-olds』는 명사적 용법으로 사용되는 전치사명사구입니다. 문장성분은 주어입니다.

[본문] [17] So, in this programme, we'll be asking: are kids better off without a phone?
[설명] 『better off』는 「형용사, 부사+off」의 틀을 갖는 전치사구 글짜임입니다.
[참조 링크]복합전치사 compare to - Word Reference

[본문] [19] But first, put your phone away, Beth, because I have a question for you.
[설명] 『put your phone away』은 「put+목적어+전치사부사] 글짜임의 구동사입니다.

[본문] [20] The US has one of the highest levels of smartphone use, but according to a recent survey, how long does the average American 11-to-14-year-old spend looking at a screen every day?
[설명] ⑴ 『the highest levels of ~』는 최상급 구문입니다. 최상급은 유일한 것이므로 the를 붙입니다.
⑵ 『spend looking at ~』은 「동사+동명사(V-ing)」 틀로 동명사(구) 'looking at ~'이 spend의 목적어가 되는 3형식 글짜임입니다.

[본문] [25] BBC journalist, Myra Anubi, has a nine-year-old daughter who desperately wants her own phone.
[설명] 『who desperately wants ~』의 who는 제한적용법 주격의 관계대명사입니다. 선행사는 'a nine-year-old daughter'입니다.

[본문] [28] I mean, she's only nine at the end of the day.
[설명] ★ at the end of the day 결국 가장 중요한 것은



이 포스팅은 쿠팡 파트너스 활동의 일환으로, 이에 따른 일정액의 수수료를 제공받습니다.


[본문] [29] But at the same time, I don't want her to feel left out because some of her friends already have smartphones, and there's a chance that she'll miss out on play dates or kids' trends, cat videos or online chats with her besties.
[설명] ⑴ 『want her to feel ~』은 「want+목적어+to부정사」 글짜임입니다. 이 글짜임은 (to) 부정사 'to feel left ~'가 목적어 her의 보충·어[補語, complement]가 되는 5형식 글틀을 만듭니다.
⑵ 『that she'll miss out 』의 that은 관계대명사입니다. 격은 목적격이고, 선행(명)사는 'a chance'입니다. 한정용법입니다.

[본문] [33] Myra's daughter wants to chat with her besties - her best friends.
[설명] 『wants to chat』의 동사 want는 부정사를 목적어로 가져가고 있습니다. want 뒤에 to부정사가 '~하고 싶다, 바라다'라는 뜻입니다. 동명사일 때는 '~할 필요가 있다'라는 뜻입니다.
[참조 링크]start to vs start ing

[본문] [34] But Myra worries she'll get hooked on social media, see harmful content, or spend too long online.
But Myra worries {that} she'll ①get hooked on social media, ②see harmful content, or ③spend too long online.
[설명] ⑴ worries 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 간추려졌습니다. 종속절의 문장성분은 목적어/보충·어[補語, complement]입니다.
⑵ that 명사절 안에는 서술어가 「A, B Or C」 틀로 이어져 있습니다.

[본문] [36] If you're torn between two things, you can't decide between two possibilities, leaving you feeling anxious.
[설명] 분사구문 『leaving you』은 계속용법의 관계사절을 분사구문으로 줄여 쓴 것입니다. 원래 문장은 『whcih leaves ~』 입니다.

[본문] [37] Parents like Myra are having to make an impossible choice - either give their children potentially harmful devices, or risk alienating them from their friends who do have smartphones.
[설명] ⑴ 「either A or B」는 둘(간혹 둘 이상) 가운데 어느 하나를 가리키거나 고르는 상관접속사입니다. 두 개의 서술어 'give their ~'와 'risk alienating ~'를 잇고 있습니다.
⑵ 『alienating them ~』은 현재분사 글짜임으로 risk를 뒤에서 꾸며 줍니다. 분사 앞에 「주격관계대명사와 be 동사」가 간추려져 있다고 생각할 수 있습니다.
⑶ 『who do have ~』의 who는 한정용법 주격의 관계대명사입니다. 선행(명)사는 'their friends'입니다.

[본문] [38] In February 2024, mums Daisy Greenwell and Clare Fernyhough, started a WhatsApp group encouraging parents to not give their child a smartphone until the age of 14, with no social media access until 16.
[설명] ⑴ 『encouraging parents ~』는 현재분사 글짜임으로 'a WhatsApp group'을 뒤에서 꾸며 줍니다. 분사 앞에 「주격관계대명사와 be 동사」가 간추려져 있다고 생각할 수 있습니다.
⑵ 『to not give』 짜임은 부사 not가 to부정사를 꾸밉니다. 이처럼 부사가 to부정사 안쪽에 들어가는 꼴의 부정사 글짜임을 「분리된 부정사」 라고 합니다.
[참조 링크]What Are Split Infinitives?
[참조 링크]to 부정사 수식 부사의 위치 - 분리부정사 - 논란?
[참조 링크]분리 부정사란 무엇일까요?

[본문] [41] Everyone I spoke to said, 'Yes, it's a nightmare getting your child a phone, but you've got no choice.
Everyone {whom} I spoke to said, 'Yes, it's a nightmare getting your child a phone, but you've got no choice.
[설명] ⑴ 선행(명)사 Everyone 뒤에 목적격 관계대명사 whom 또는 that이 간추려져 빠져 있습니다.
⑵ Everyone이 주어, said가 동사인 3형식 문장입니다.

[본문] [44] So, Clare and I decided to start a WhatsApp group to support each other, and I posted about it on social media, and it went viral.
[설명] 『went viral』은 「go+형용사」 글짜임으로 '~해 버렸다'의 뜻

[본문] [45] The group is full so we encourage people, start one in your region, in your county, and they sprung up all over the country right in front of our eyes.
[설명] so는 상대방의 반응을 보거나 대답하면서 '그래서, 그렇다면' 정도의 속내로 문장을 잇는 등위 접속사입니다.

[본문] [47] And now there's over 100,000 people in the UK who are in our community.
[설명] 『who are in our ~』의 who는 제한적용법 주격의 관계대명사입니다. 선행사는 '100,000 people'입니다.

[본문] [49] Everyone else's kids had a phone, and Daisy didn't want her children to feel left out.
[설명] 『want her children to feel ~』은 「want+목적어+to부정사」 글짜임입니다. 이 글짜임은 (to) 부정사 'to feel ~'이 목적어 'her children'의 보충·어[補語, complement]가 되는 5형식 글틀을 만듭니다.

[본문] [50] But soon, more families got involved, and the group went viral, it spread quickly and widely on the internet and social media.
[설명] 「got involved」 get 수동태 글짜임입니다.

[본문] [52] If you say something happens right in front of your eyes, you are emphasising that something surprising or unusual happened directly before you.
If you say {that} something happens right in front of your eyes, you are emphasising that something surprising or unusual happened directly before you.
[설명] ⑴ say와 'are emphasising' 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 간추려졌습니다. that절의 문장성분은 둘 다 목적어입니다.
⑵ 『something surprising or unusual』의 something은 형용사 'surprising or unusual'이 뒤에서 꾸며줍니다. something과 같이 thing으로 끝나는 대명사는 형용사가 뒤에서 꾸며줍니다.



[본문] [53] The Smartphone Free Childhood campaign has grown rapidly in schools, and there are now groups in 18 countries around the world, offering kids a circle of friends to play and chat with in the old-fashioned way: face-to-face.
[설명] 분사구문 『offering kids a circle ~』은 계속용법의 관계사절을 분사구문으로 줄여 쓴 것입니다. 원래 문장은 『which offers ~』 입니다.

[본문] [55] Yes, I asked how long the average American teenager spends looking at a screen, and you guessed five hours a day, which was… the wrong answer, I'm afraid, Beth.
[설명] 『spends looking at ~』는 「동사+동명사(V-ing)」 틀로 동명사(구) 'looking at ~'이 spend의 목적어가 되는 3형식 글짜임입니다.

[본문] [59] Someone who's torn between two things finds it difficult to choose between them, making them feel anxious.
[설명] 『who's torn ~』의 who는 한정용법 주격의 관계대명사입니다. 선행(명)사는 Someone입니다.


pdf 파일은 이곳을 클릭하세요.
https://softca.tistory.com/2916을 클릭하세요.

[Blog Home]

 



이 블로그에는 [BBC 6분 영어와 관련하여 매주 다음과 같은 글들이 게시 됩니다

  • 단어공부(금주 대본에 나온 주요 어휘) https://softca.tistory.com/2917
  • 멀티단어공부(금주 대본에 사용된 멀티단어(구동사, 숙어) 간단 정리) https://softca.tistory.com/2918
  • 독해공부(금주 대본의 문장별 해석(직역) 자료) https://softca.tistory.com/2919
  • 문장별 문법공부(문장별 문법 설명) 이 글입니다
  • 금주의 어휘(금주 대본에 나온 금주의 어휘를 집중적으로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 항목별 문법공부(금주 대본에 나온 문법을 주제별/항목별로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 금주의 구동사(금주 대본에 사용된 구동사 상세 정리) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 금주의 PDF(금주의 PDF 및 기타 다운로드 파일) https://softca.tistory.com/2916

 



아래의 이미지를 클릭하시면 PDF로 된 대본(Script)를 다운받을 수 있습니다.

 



[영어 문장 공부] 자료를 처음 보시는 분은 아래의 링크를 클릭하셔서 「공부법」을 먼저 보시기를 권장 드립니다.
[영어문장공부] 학습법 보기



오디오 듣기

 


 

 

300x250