이번주 BBC Learning English - 6 Minute English가 다룬 문법 관련 이슈 는 관계대명사(11), 문장 형식(10), 부정사(8), 분사(7), 시제(5), 접속사(5), that(5), 관계부사(4), 동명사(2), 문장구조(2), as(2), it(2) 등이였습니다. 그 외에 형용사, 의문대명사, 일치, 전치사, 부사, 삽입 구문, 동사, 명사, 관계사 등이 각각 1 건씩 다루어졌습니다.
[본문] [05] Here at 6 Minute English, we love to chat about new technology.
[설명] 『love to chat』는 「동사+to부정사」 구문으로 (to)부정사는 명사적 용법으로 사용되어 목적어가 됩니다.
[본문] [06] One of our favourite topics is VR or virtual reality, and the ways it's shaping life in the future.
[설명] ⑴ the way는 방법을 나타내는 관계부사입니다. 원래는 'the way + how'였지만 지금은 the way나 how 중 하나만을 써야 합니다.
⑵『it's shaping ~』은 현재진행형으로 가까운 미래를 나타냅니다.
[본문] [07] VR allows you to put on a headset and escape into a completely different world.
[설명] 『allows you to put on ~』은 「동사+목적어+부정사」 문장으로 5형식 문장을 만듭니다.
[본문] [08] In this programme, we'll be hearing about some of the ways VR is tackling serious problems like domestic violence, and helping people overcome phobias - the strong and irrational fear of something.
In this programme, we'll be hearing about some of the ways VR is ①tackling serious problems like domestic violence, and ②helping people overcome phobias - the strong and irrational fear of something.
[설명] ⑴ 'the way'는 방법을 나타내는 관계부사입니다 원래는 'the way + how'였지만 지금은 the way나 how 중 하나만을 써야 합니다 'the way'는 명사절을 인도하는 접속사로 보기도 합니다
⑵ 『VR is tackling ~』은 and로 연결된 두 개의 술부인 「tackling ~」과 「helping ~」이 동시성을 갖기 때문에 단문입니다
⑶ 『helping people overcome ~』은 help 5형식 구문으로 help가 사역동사이므로 원형 부정사 overcome을 목적격 보어로 취하고 있습니다.
★ domestic violence '가정 내 폭력'
[본문] [10] People who use VR often describe the experience as intense.
[설명] ⑴ 『who use VR 』의 who는 제한적용법 주격의 관계대명사입니다 선행사는 People입니다
⑵ 『describe the experience as intense』에서 동사 describe가 5형식 문장을 만듭니다 'the experience'가 목적어, 'as intense'가 목적어 보어입니다 '
⑶ 『as intense』가 5형식 문장에서 목적어 보어입니다.
[본문] [11] Putting on the headset makes you feel you're really there, in whatever new world you've chosen.
Putting on the headset makes you feel {that} you're really there, in whatever new world you've chosen.
[설명] ⑴ 『Putting on the headset』 동명사(구)가 주어, 동사가 makes, 목적어가 you, 목적격 보어가 'feel ~'인 5형식 문장입니다
⑵ 본문은 make 5형식 문장입니다 목적어가 you, 목적격보어가 'feel ~'입니다 make가 사역동사라서 목적격보어로 원형부정사가 사용되었습니다
⑶ feel 뒤에 접속사 that이 생략되었습니다
⑷ 『whatever new world ~』의 whatever는 한정사로 쓰인 복합관계형용사입니다. 절의 문장성분은 전치사 in의 목적어입니다.
★ put on '~을 입다[쓰다/끼다/걸치다'
[본문] [12] And it's this intensity that inventors, scientists and therapists are using to help people overcome their problems.
[설명] ⑴ 본문은 that 명사절이 진주어인 「it 가주어 구문」입니다
⑵ 『therapists are using to help ~』는 「동사+부정사」 문장으로 3형식 문장을 만듭니다 부정사 'to help ~'가 동사 use의 목적어입니다
⑶ 『to help people overcome ~』은 help 5형식 구문으로 help가 사역동사이므로 원형 부정사 overcome을 목적격 보어로 취하고 있습니다.
[본문] [14] One of the phobias VR can help with is the fear of heights - but what is the proper name for this psychological disorder?
One of the phobias {which} VR can help with is the fear of heights - but what is the proper name for this psychological disorder?
[설명] 선행사 phobias 뒤에 목적격 관계대명사 which가 생략되어 있습니다. 본문의 경우는 that이 wth의 목적어가 될 수 없기 때문에 which가 생략한 것으로 추정합니다.
★ help with '…을 돕다 '
[본문] [21] Now, if like me, you're not very good with heights, you'll be happy to know that a company called Oxford VR has designed a system to help with precisely that problem.
[설명] ⑴ 『that a company called ~』는 접속사 that이 이끄는 명사절입니다 절의 문장성분은 목적어입니다 to know 부정사의 목적어입니다
⑵ 『called ~』는 과거분사로 'a company'를 후위수식합니다 분사 앞에 '주격관계대명사와 be 동사'가 생략되어 있다고 생각할 수 있습니다
⑶ 「has designed」는 동작이나 상태의 「완료」를 나타내는 현재완료 시제입니다. '설계를 끝냈다'
★ be good with '~애 능숙하다'
[참조 링크]☞ 명사절 that 2 (보어로 쓰이는 that절)
[본문] [25] Listen as he explains how the VR experience works to BBC World Service programme, People Fixing the World.
[설명] ⑴ 『Listen as he ~』의 as는 that과 같이 명사절을 인도하는 접속사입니다 문장성분은 목적어입니다
⑵ 『how the VR experience ~』는 how 관계부사절입니다. '~하는 방식(법)'이라는 의미입니다. 문장성분은 목적어입니다.
[본문] [26] Even though you're consciously aware it's a simulation, it doesn't stop all your habitual reactions to heights happening, and that's really important, and that's why it's got such a potential to be therapeutic.
Even though you're consciously aware {that} it's a simulation, it doesn't stop all your habitual reactions to heights happening, and that's really important, and that's why it's got such a potential to be therapeutic.
[설명] ⑴ 「even though」는 ''비록 ~이라도'란 의미의 종속접속사로 부사절을 이끕니다
⑵ aware 뒤에 접속사 that이 생략되었습니다
⑶ 『has got ~』는 현재완료 시제입니다. 현재까지의 '계속되는 상황'을 나타냅니다.
★ therapeutic '치료상의, 치료법의'
[본문] [27] The art of successful therapy, and what you can do really, really well in VR, is enable someone to drop those defences, and in VR a person is more able to drop them because they know there's no real height there.
The art of successful therapy, and what you can do really, really well in VR, is {to} enable someone to drop those defences, and in VR a person is more able to drop them because they know there's no real height there.
[설명] ⑴ 'The art of successful therapy'와 'what you can do ~'는 and 병치법 위반입니다. 구와 절을 연결했기 때문입니다.
⑵ 두 개의 절이 and로 묶였지만 동사는 3인칭 단수인 is가 왔습니다. A and B가 단일체 개념이 되면 단수로 취급합니다.
⑶ be 동사의 보어로 원형부정사가 사용되고 있습니다.
⑷ 『enable someone to drop ~』은 「동사+목적어+부정사」문장/구문으로 5형식 문장을 만듭니다. enable이 동사, 목적어가 someone이고 목적어 보어가 (to)부정사 'to drop ~'입니다.
[참조 링크]☞ a and b, aor b 주어 동사 수의 일치
☞ 문장 구조 분석 코너 참조 바랍니다.
[본문] [28] Although the VR experience seems real, the person using it knows it's only a simulation - a pretend copy of the real thing.
Although the VR experience seems real, the person using it knows {that} it's only a simulation - a pretend copy of the real thing.
[설명] ⑴ 『seems real』은 seems 2형식 연결동사 문장입니다.
⑵ 『using ~』은 현재분사 구문으로 'the person'을 후위수식합니다. 분사 앞에 「주격관계대명사와 be 동사」가 생략되어 있다고 생각할 수 있습니다.
⑶ knows 뒤에 접속사 that이 생략되었습니다.
[참조 링크]☞ 연결동사 Linking Verb
[참조 링크]☞ Linking Verbs - Your Dictionary
[참조 링크]☞ What Are Linking Verbs? (with Examples) - Grammar Moster
[본문] [29] This gives them confidence to go higher, knowing they can't really get hurt.
[설명] ⑴ 『gives them confidence ~』는 give 4형식 문장입니다. 간접목적어는 them, 이고 직접목적어는 confidence입니다.
⑵ 「get hurt」의 get은 2형식 문장을 만드는 연결동사 입니다. '상태의 변화'를 나타내는 become 유형의 연결을 합니다.
⑶ 「knowing ~」은 이유 또는 원인을 나타내는 분사구문입니다.
[본문] [30] But although it's simulated, the experience is real enough to trick your mind into acting in its habitual way - the way it usually, typically works.
[설명] ⑴ although는 종속절을 이끌어, 복문을 만듭니다. '비록 ~할지라도'의 의미
⑵ 부사 enough가 real을 후위 수식합니다.
⑶ 「its habitual way」와 「the way 절」이 동격입니다. 콤마가 동격을 나타냅니다.
⑷ 'the way'는 방법을 나타내는 관계부사입니다. 원래는 'the way + how'였지만 지금은 the way나 how 중 하나만을 써야 합니다. 'the way'는 명사절을 인도하는 접속사로 보기도 합니다.
★ trick A into B
[본문] [31] Although your brain knows you have both feet on the ground, VR is so realistic that to complete the tasks you have to drop your defences, a phrase meaning to relax and trust people by lowering the psychological barriers you have built to protect yourself.
Although your brain knows {that} you have both feet on the ground, VR is so realistic that to complete the tasks you have to drop your defences, {which is} a phrase meaning to relax and trust people by lowering the psychological barriers you have built to protect yourself.
[설명] ⑴ knows 뒤에 접속사 that이 생략되었습니다.
⑵ 『so realistic that 』은 so that구문으로 '결과'의 의미를 나타냅니다. '아주 ~ 해서 ~ 했다' 본문은 '~를 위해서의 의미인 목적으로 해석할 수도 있습니다.
⑶ 'a phrase' 앞에 주격관대명사와 be동사가 생략된 것으로 보입니다.
⑷ 『meaning 』은 현재분사 구문으로 'a phrase'를 후위수식합니다. 분사 앞에 「주격관계대명사와 be 동사」가 생략되어 있다고 생각할 수 있습니다.
⑸ 『to relax ~』는 (to)부정사의 명사적 용법으로 문장성분은 동명사 meaning의 목적어입니다.
⑹ 『have built』는 현재완료 시제입니다. 현재까지의 '계속되는 상황'을 나타냅니다.
[본문] [32] Oxford VR's 'Fear of Heights' experience uses VR to put people into another world, but the next project we'll hear about takes things even further - putting people into someone else's body.
Oxford VR's 'Fear of Heights' experience uses VR to put people into another world, but the next project {which} we'll hear about / takes things even further - putting people into someone else's body.
[설명] 『to put people ~』은 to부정사의 부사적용법(목적)입니다. '~하기 위하여'의 의미를 나타냅니다.
[본문] [33] In Barcelona, a VR simulation is being used in prisons to make men convicted of domestic violence aware of what it feels like to be in the position of their victims.
[설명] ⑴ 『convicted ~』는 과거분사로 men을 후위수식합니다. 분사 앞에 '주격관계대명사와 be 동사'가 생략되어 있다고 생각할 수 있습니다.
⑵ 『what it feels like ~』에서 what은 의문대명사입니다. what은 전치사 of의 목적어입니다. 전치사 of는 의문대명사 what 앞에 전치하고 있습니다. 격은 목적격입니다.
⑶ 『it feels like to be ~』는 It to 가주어구문입니다. 진주어는 「to be in ~」입니다.
★ convict A of B 'A에게 B의 유죄를 선고하다'
[본문] [34] The project, called 'virtual embodiment', is led by neuroscientist, Mavi Sanchez-Vives, of Barcelona's Institute for Biomedical Research.
[설명] 『called ~』는 과거분사로 'The project'를 후위수식합니다. 분사 앞에 '주격관계대명사와 be 동사'가 생략되어 있다고 생각할 수 있습니다.
[본문] [35] In a virtual world we can be someone different and have a first-person embodied perspective from the point-of-view, for example, of a different person, different gender, different age.
[설명] 「someone」 등과 같이 -one으로 끝나는 대명사'를 수식하는 형용사는 뒤에서 수식합니다.
★ embody '상징[구현]하다,포함하다,담다'
[본문] [36] One can go through different situations and have the experience from this totally novel perspective.
[설명] ⑴ 본문은 두 개의 술부인 「can go through ~」와 「have the experience ~」이 and로 연결되었습니다. 두 술부가 동시성을 갖기 때문에 단문입니다.
⑵ 『have the experience』는 have 디렉시컬 동사 구문입니다. '경험하다'라는 뜻입니다.
★ go through ~을 겪다
[참조 링크]☞ [영문법 용어의 이해(5)] 동사(5) - 디렉시칼 동사(De-lexical verb)와 동작명사 그리고 동사구
[본문] [38] 'Virtual embodiment' works by giving these men the experience of abuse in the first-person - from the perspective of someone who actually experiences an event in person.
[설명] ⑴ 『giving ~』은 동명사(구)입니다. 전치사 by의 목적어입니다.
⑵ 『giving these men the experience ~』은 give 4형식 문장입니다. 간접목적어는 'these men', 이고 직접목적어는 'the experience ~'입니다.
⑶ 『who actually experiences ~』의 who는 제한적용법 주격의 관계대명사입니다. 선행사는 someone입니다.
★ first-person 일인칭 시점
★ in person '생생한,실황의,직접의'
[본문] [39] In VR, the men have the insults and abuse they gave to others turned back on them.
In VR, the men have the insults and abuse {which/that} they gave to others {which is} turned back on them.
[설명] ⑴ 선행사 'the insults and abuse' 뒤에 목적격 관계대명사 which 또는 that이 생략되어 있습니다.
⑵ 관계대명사절 『they gave to others』와 『turned back ~』이 선행사 'the insults and abuse'를 이중으로 제한(=한정)합니다.
[본문] [42] The experience VR creates of seeing things from someone else's point-of-view can be therapeutic, even for serious problems.
The experience {which} VR creates of seeing things from someone else's point-of-view can be therapeutic, even for serious problems.
[설명] ⑴ 목적격 관계대명사 which가 생략되어 있습니다. 선행사는 'The experience'입니다.
⑵ 『'which' VR creates』 선행사를 갖는 관계대명사절이 삽입절 형태로 들어가 있는 문장입니다. 관계대명사의 비제한적 용법의 경우입니다.
★ things 세상
[본문] [43] And speaking of problems, what was the answer to your question, Rob?
[설명] 『speaking of ~』는 이유 또는 조건을 나타내는 분사구문입니다.
[본문] [44] I asked Sam whether the correct name for the fear of heights was alektorophobia, arachnophobia, or acrophobia?
[설명] ⑴ ask가 4형식 문장을 만듭니다. Sam은 간접목적어, whether 명사절 직접목적어 입니다.
⑵ 접속사 whether는 명사절을 이끕니다. 문장성분은 직접목적어입니다.
[참조 링크]☞ whether 동격절
[본문] [49] Let's recap the rest of the vocabulary we've learned, starting with simulation - a pretend copy of something that looks real but is not.
Let's recap the rest of the vocabulary {which/that} we've learned, starting with simulation - a pretend copy of something that looks real but is not.
[설명] ⑴ 선행사 vocabulary 뒤에 목적격 관계대명사 which 또는 that이 생략되어 있습니다.
⑵ 『that looks real ~』의 that은 관계대명사 입니다. 격은 주격이고, 선행사는 something입니다.
[본문] [51] The phrase 'drop your defences' means to relax and trust something by lowering your psychological barriers.
[설명] 『means to relax and ~』는 「동사+부정사」 문장으로 3형식 문장을 만듭니다. 부정사구 'to relax and'가 동사 mean의 목적어입니다.
[본문] [52] In the first-person means talking about something from the perspective of the person who actually experienced an event themselves.
[설명] ⑴ 『In the first-person』는 명사적 용법으로 사용되는 전치사명사구입니다. 문장성분은 주어입니다.
⑵ 『who actually experienced ~』의 who는 제한적용법 주격의 관계대명사입니다. 선행사는 'the person'입니다.
[참조 링크]☞ 전치사구(전치사+명사) 간단 정리!
[참조 링크]☞ 부사적 주어 vs 전치사명사구(전치사구)의 명사구 용법
[본문] [53] And finally, the adjective novel means completely new and original, unlike anything that has happened before.
[설명] ⑴ 『that has happened ~』의 that은 관계대명사 입니다. 격은 주격이고, 선행사는 anything입니다.
⑵ 『has happened』는 현재완료 경험 시제입니다. 부사 before가 함께 사용되었습니다.
[본문] [56] VR allows you to put on a headset and escape into a completely different world.
[설명] 본문에서 동사 allow가 5형식 문장을 만듭니다. you가 목적어, 'to put on ~'가 목적어 보어입니다.'
pdf 파일은 이곳을 클릭하세요.
https://softca.tistory.com/1597을 클릭하세요.
이 블로그에는 [BBC 6분 영어와 관련하여 매주 다음과 같은 글들이 게시 됩니다
- 단어공부(금주 대본에 나온 주요 어휘) https://softca.tistory.com/1598
- 멀티단어공부(금주 대본에 사용된 멀티단어(구동사, 숙어) 간단 정리) https://softca.tistory.com/1599
- 독해공부(금주 대본의 문장별 해석(직역) 자료) https://softca.tistory.com/1600
- 문장별 문법공부(문장별 문법 설명) 이 글입니다
- 금주의 어휘(금주 대본에 나온 금주의 어휘를 집중적으로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
- 항목별 문법공부(금주 대본에 나온 문법을 주제별/항목별로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
- 금주의 PDF(금주의 PDF 및 기타 다운로드 파일) https://softca.tistory.com/1597
아래의 이미지를 클릭하시면 PDF로 된 대본(Script)를 다운받을 수 있습니다.
[영어 문장 공부] 자료를 처음 보시는 분은 아래의 링크를 클릭하셔서 「공부법」을 먼저 보시기를 권장 드립니다.
[영어문장공부] 학습법 보기