본문 바로가기

6 Minute English

BBC Learning English 문법강좌 Robot Artists - 영국 BBC 6분 영어 문법

728x90

이 번주 BBC Learning English - 6 Minute English가 다룬 문법 관련 이슈 는 관계대명사(10), 문장 형식(6), 부정사(5), 접속사(4), 분사(3), 어구(語句)(2), it(2), 관계사(2) 등이였습니다. 그 외에 구문(句文), 의문사, 전치사, 절(Clause) 등이 각각 1 건씩 다루어졌습니다.

 

 

 

 


[본문] [05] Do you think robots could ever become intelligent, Sam?
Do you think {that} robots could ever become intelligent, Sam?
[설명] ⑴ 「you think」 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 생략되었습니다.
⑵ 「become intelligent」의 become은 2형식 문장을 만드는 연결동사로 '상태의 변화'를 나타냅니다.

[본문] [08] But seriously - do you think robots will ever be able to think or dream?
But seriously - do you think {that} robots will ever be able to think or dream?
[설명] 「you think」 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 생략되었습니다.

[본문] [11] In this programme we'll be meeting a very unusual 'person' (if that's the right word) who could help answer some of these questions.
[설명] ⑴ 「help answer」는 [동사+원형부정사] 구문으로 원형부정사는 명사적 용법으로 사용되어 목적어가 됩니다. 'help'가 사역 동사이므로 동사원형이 부정사로 오게 되었습니다.
⑵ who는 주격 관계대명사입니다. 선행사는 person이고, 제한적용법입니다.

[본문] [12] She's called Ai-Da, she's an artist who can draw, paint and create sculptures - and she's a robot.
[설명] ⑴ 선행사 「an artist」 뒤의 who는 주격 관계대명사입니다. 제한적용법입니다.
⑵ draw 그리다

[본문] [14] It's very life-like and can even talk to the people whose picture it's drawing.
[설명] whose는 관계대명사 who의 소유격입니다. 선행사는 「the people」입니다. 결합전의 이 문장은 다음과 같습니다.
It's drawing his picture.

[본문] [16] The name, Ai-Da, uses the abbreviation for 'artificial intelligence' - AI - to make a woman's first name, but which famous, real-life Ada was the robot named after?
[설명] 「which famous ~」의 which는 의문 형용사입니다.
[참조 링크]What Are Interrogative Adjectives? (with Examples)

[본문] [21] Of course building a realistic robot that can see, hold a pencil and draw is not easy.
[설명] 「that can see ~」의 that은 관계대명사 입니다. 격은 주격이고, 선행사는 「robot」입니다.

[본문] [22] Behind the creation of Ai-Da was a team led by Cornish robotics company, Engineered Arts, and supported by engineers in Leeds who built her robotic arms using AI systems developed at Oxford University.
Behind the creation of Ai-Da was a team ①led by Cornish robotics company, Engineered Arts, and ②supported by engineers in Leeds who built her robotic arms using AI systems developed at Oxford University.
[설명] ⑴ a team은 두 개의 과거분사 led와 supported의 후위 수식을 받고 있습니다. 두 개의 과거분사 구문은 and로 연결되어 있습니다.
⑵ 「developed ~」는 과거분사로 「AI systems」을 후위수식합니다. 분사 앞에 '주격관계대명사와 be 동사'가 생략되어 있다고 생각할 수 있습니다.
⑶ 「who built her」의 who는 주격 관계대명사로, 선행사는 engineers이고, 제한적용법입니다.
⑷ 「using ~」은 문장 내의 부사절이나 둥위절의 동사를 분사로 바꾸어 부사구로 전환한 분사구문으로 문장에서 부사로 사용합니다.
⑸ lead '.…을 지휘하다[인솔하다/이끌다]'

[본문] [23] Here's chief engineer, Marcus Hold, introducing presenter, Karl Bos, to the still unfinished Ai -Da for the first time for BBC World Service programme, In The Studio:
[설명] introduce A to B

[본문] [24] It's very strange because on first glance she looks incredibly scary, a bit like a dystopian robot from the future but when you see her move and express she becomes incredibly cute.
[설명] ⑴ 「looks scary」의 동사 look는 연결동사로 형용사를 보어로 취합니다. look는 현재의 상태가 유지되는 상황을 나타내는 be동사 유형의 2형식 문장을 만듭니다.
⑵ 「when you see her ~」의 접속사 when이 조건을 나타내는 부사절을 이끕니다.
⑶ 「you see her ~」는 see 5형식 구문으로 원형 부정사 'move and express'가 목적격 보어입니다.
⑷ 「becomes incredibly cute」의 become은 2형식 문장을 만드는 연결동사로 '상태의 변화'를 나타냅니다.

[본문] [25] People tend to refer to them as 'he' or 'she', they're drawn to the robots.
[설명] draw '(사람의 마음을) 끌다'

[본문] [26] So much of our communication is non-verbal - I'm gesturing with my arms, I'm smiling… and our robots - a big part of their appeal and their human nature is in the way they behave and move and it's great that you're picking up on that from something that has no skin.
[설명] nature'천성, 본성'
문장 구조 분석 코너 참조 바랍니다.

[본문] [27] When Karl first meets Ai-Da he sees a wired-up metal skull without skin.
[설명] 「without skin」은 전치사명사구로 형용사 기능을 합니다. 「skull」을 후위 수식합니다.

[본문] [28] She looks like a robot from a dystopia - an imaginary future world where everything is bad - like the movie 'Robocop'.
[설명] where는 관계부사입니다, 선행사는 「an imaginary future world」입니다.

[본문] [29] But as Karl spends more time with Ai-Da he begins to see her move and express herself.
[설명] ⑴ 「begins to see」는[동사+to부정사] 구문으로 to부정사는 명사적 용법으로 사용되어 목적어가 됩니다.
⑵ 「to see her move and express herself」는 지각동사 see의 5형식 구문입니다. 「her」가 목적어이고 원형부정사인 「move and express herself」가 목적격 보어입니다.}

[본문] [31] This human-like behaviour is part of Ai-Da's appeal - the quality in someone that makes them attractive and interesting - and soon Karl is calling the robot 'she' instead of 'it'.
[설명] ⑴ 「that makes them ~」의 that은 관계대명사 입니다. 선행사는 「someone」이고, 문장성분은 주어입니다.
⑵ 「that makes them attractive and interesting」은 make 5형식 문장입니다. 목적어가 「them」, 목적격보어가 「attractive and interesting」입니다.
[참조 링크]사역동사 종류 / 지각동사 종류 ( 개념 및 예문 )
[참조 링크]사역동사 + 동사원형 정리 - make, have, let

[본문] [33] Here he is speaking to BBC World Service's, In The Studio, about the complex process involved in building a working robot:
[설명] 「involved ~」는 과거분사로 「the complex process」를 후위수식합니다. 분사 앞에 '주격관계대명사와 be 동사'가 생략되어 있다고 생각할 수 있습니다.

[본문] [34] We've got the programmers and researchers working at Oxford University and Goldsmiths and they're doing their algorithmic programming, programming the AI that is going to be eventually used for the art pieces that we're doing… But we've also got a couple of guys who are actually working on her arm - her ability to draw - and actually getting her to do a compelling drawing of what she sees.
[설명] work on '~에게 공을 들이다'
문장 구조 분석 코너 참조 바랍니다.

[본문] [35] There's some battles still to be won before the show, we will eventually hopefully iron out all the issues before that time.
[설명] iron out ' 해결[해소]하다'

[본문] [36] One challenge the team faced was building a robotic arm that could allow Ai-Da to draw pictures that were compelling - exciting, interesting and able to keep your attention.
One challenge {which/that} the team faced was building a robotic arm that could allow Ai-Da to draw pictures that were compelling - exciting, interesting and able to keep your attention.
[설명] ⑴ 선행사 「One challenge」 뒤에 목적격 관계대명사 which 또는 that이 생략되어 있습니다.
⑵ 「that could allow ~」의 that는 관계대명사 입니다. 격은 주격이고, 선행사는 「a robotic arm」입니다.
⑶ 「~ allow Ai-Da to draw ~」는 [동사+목적어+to부정사] 구문입니다. 이 구문은 (to) 부정사 'to draw'가 목적어 'Ai-Da'의 보어가 되는 5형식 문장을 만듭니다.
⑷ compelling '(너무나 흥미로워서) 주목하지 않을 수 없는[눈을 뗄 수 없는]'
문장 구조 분석 코너 참조 바랍니다.

[본문] [37] In combining an electronic AI brain with mechanical robot eyes and arms there were many battles to be won - difficulties and technical obstacles to be overcome.
[설명] combine A with B

[본문] [40] It's nice to think that a robot could be the next Picasso instead of an out-of-control sci-fi policeman!
[설명] ⑴ 「It's nice to think ~」는 it to 가주어 구문입니다. 진주어는 「to think~」 부정사(구)입니다.
⑵ 「that a robot could ~」의 접속사 that는 명사절을 이끕니다. 문장성분은 '목적어' 입니다.

[본문] [49] Let's recap the vocabulary from this programme, starting with dystopia - an imaginary future society where everything is bad.
[설명] where는 관계부사입니다, 선행사는 「an imaginary future society」입니다.

[본문] [51] The appeal of something is a quality it has which people find attractive.
The appeal of something is a quality {which/that} it has which people find attractive.
[설명] ⑴ 선행사 「a quality」 뒤에 목적격 관계대명사 which 또는 that이 생략되어 있습니다.
⑵ 이 문장은 다음과 같은 세개의 문장이 하나로 묶인 것입니다.
The appeal of something is a quality.
It has a quality.
People find it attractive. (it = the quality)
⑶ which는 목적격 관계대명사입니다. 선행사는 앞아 떨어져 있는 「a qualty」입니다. 제한적 용법입니다.
⑷ find 5형식 문장입니다. 목적어가 「which」, 목적격보어가 「attractive」입니다.
문장 구조 분석 코너 참조 바랍니다.

[본문] [52] If something is compelling, it holds your attention because you find it so interesting.
[설명] ⑴ find 5형식 문장입니다. 목적어가 「it」, 목적격보어가 「so interesting」입니다.
⑵ compelling '(너무나 흥미로워서) 주목하지 않을 수 없는[눈을 뗄 수 없는]'

[본문] [54] And finally, to iron something out means to remove or find solutions to a problem.
And finally, to iron something out means to ①remove or ②find solutions to a problem.
[설명] ⑴ 「means to remove ~」는 [동사+to부정사] 구문으로 (to)부정사는 명사적 용법으로 사용되어 목적어가 됩니다.
⑵ 두개의 to부정사 「remove」과 「find solutions to」가 to를 공유하며 접속사 and'로 연결되어 있습니다. 두 개의 to부정사(구)는 목적어인 'a problem'도 공유합니다.

[본문] [55] With artificial intelligence improving so fast it may not be too long before we see robot presenters of Six Minute English!
[설명] ⑴ 「it not long before ~」는 soon의 뜻을 갖습니다.
⑵ 「it may not be ~」에서 날씨, 시간, 거리, 명암 등을 나타내는 문장에서 주어 it는 해석하지 않습니다.

[본문] [56] But until Sam and I are replaced by AI we hope you'll join us again next time for more trending topics and useful vocabulary, here at BBC Learning English.
But until Sam and I are replaced by AI we hope {that} you'll join us again next time for more trending topics and useful vocabulary, here at BBC Learning English.
[설명] 「we hope」 뒤에 명사절을 이끄는 접속사 that이 생략되었습니다.

[Blog Home]
[Category Main]

 

T2021_09_16_Robot_04_문장문법.pdf
0.12MB


이 블로그에는 [BBC 6분 영어와 관련하여 매주 다음과 같은 글들이 게시 됩니다

  • 단어공부(금주 대본에 나온 주요 어휘) https://softca.tistory.com/1054
  • 멀티단어공부(금주 대본에 사용된 멀티단어(구동사, 숙어) 간단 정리) https://softca.tistory.com/1055
  • 독해공부(금주 대본의 문장별 해석(직역) 자료) https://softca.tistory.com/1056
  • 문장별 문법공부(문장별 문법 설명) 이 글입니다
  • 금주의 어휘(금주 대본에 나온 금주의 어휘를 집중적으로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 항목별 문법공부(금주 대본에 나온 문법을 주제별/항목별로 정리한 자료) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.
  • 금주의 구동사(금주 대본에 사용된 구동사 상세 정리) 이 글의 포스팅 시점에는 아직 작성되지 않았습니다.



아래의 이미지를 클릭하시면 PDF로 된 대본(Script)를 다운받을 수 있습니다.

 



[영어 문장 공부] 자료를 처음 보시는 분은 아래의 링크를 클릭하셔서 「공부법」을 먼저 보시기를 권장 드립니다.
[영어문장공부] 학습법 보기



오디오 듣기

 


300x250